Wanneer knoop doorhakken om paard te verkopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
danique38
Berichten: 141
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Assen

Wanneer knoop doorhakken om paard te verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-17 13:49

Hallo allemaal,

Ik vraag jullie advies om het volgende;

Ik heb mijn huidige pony nu 3 jaar. Ze is nu 5 en vanaf haar 3de onder het zadel. Ik het begin toen ik haar ben gaan inrijden ging het allemaal niet heel erg makkelijk. Super braaf maar niet vooruit te branden. Uiteindelijk na 3 maand haar de winter weg gezet om haar lekker door te laten groeien en paard te laten zijn. En in het voorjaar weer opgepakt dit ging helaas niet om dat ze wat onregelmatig liep. En haar toen bij de veearts helemaal binnenste buiten laten keren om te kijken of er misschien iets niet goed was met haar. Hier kwam niks uit en op foto’s en echo’s was het allemaal perfect. Uiteindelijk toch weer gaan rijden (ze liep weer goed) en hulp gehad van een stalgenootje. Veel lessen genomen en eigenlijk zijn we nu nog geen stap verder. Ik heb het idee dat het een flegmatiek paard is wat ik op het internet lees. En die paarden zijn eigenlijk gewoon altijd heel rustig. Ze is nog steeds niet vooruit te branden in de bak en buiten ook niet. En ik vind het gewoon ook sneu voor haar dat ik haar altijd maar weer moet corrigeren. En aangezien gewoon echt een dressuur ruiter ben twijfel ik al heel lang of dit wel een goede combinatie is. Ik ben nog nooit bij stal weg gekomen met Het gevoel van wauw. Ookal stel ik mijn eisen steeds weer bij. Nu ben ik wel super gek op haar en ken geen 1 paard die zo lief is. Ik vind het een hele moeilijke beslissing. Hebben mensen van hier misschien tips en adviezen?

Alvast bedankt :)


Anoniem

Re: Wanneer knoop doorhakken om paard te verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 14:00

Heeft jouw merrie niet gewoon een te kort aan iets? Wat voor voer krijgt ze en hoe is haar stal managment?
Je hebt flegmatieke paarden maar dit klinkt eerder als een tekort aan iets. :)

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 14:04

Als je niet meer met plezier met haar rijdt en als je ambitie bij rijden ligt, dan zou ik haar te koop stellen. En dan gewoon rustig aan zoeken naar ideaal baasje voor haar. Het is, volgens jou beschrijving, een brave jonge pony. Als je je tijd neemt, dan zal je wil iemand vinden waar ze ook gelukkig kan worden.

danique38
Berichten: 141
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Assen

Re: Wanneer knoop doorhakken om paard te verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-17 14:16

@bobje26 nee daar hebben we ook naar onderzocht en allemaal dingen geprobeerd. Maar helpt helaas niks.. ze staat zomers hele dagen buiten en in de winter in de nacht op stal. En overdag dan in de paddock of in het land.

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Re: Wanneer knoop doorhakken om paard te verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 14:19

wat voor voer krijgt ze? misschien valt daarin nog wat te behalen

Granoek
Blogger

Berichten: 10469
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 14:22

Ik heb er ook zo eentje en wij hebben maar afgesproken dat, als hij buiten zo braaf en rustig blijft als hij altijd is, hij in de bak van mij lui mag zijn. We rijden nu niet meer echt in de bak en hij heeft zijn belofte gehouden en is buiten braaf gebleven :+
Als je in de dressuur verder wilt zijn jullie misschien inderdaad geen match.
Ik wilde heel graag wedstrijden met hem rijden maar hij vindt het gewoon niet leuk en hij is verder echt mijn one in a million, dus wij zijn nu recreatierijders :) En ik heb er nu een veulen (ondertussen jaarling haha) bij gekocht waarvan ik stiekem weer hoop dat hij wél wat meer werklust en tempo heeft, maar als dat niet zo is dan is dat ook niet erg

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Wanneer knoop doorhakken om paard te verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 14:26

Ik had precies zo'n flegmatiek paard als jij. Op het saaie af, ik dacht er serieus over om hem weg te doen.

Nu ben ik in het afgelopen jaar van stal veranderd, heb ik toch nog een keer de zadelmaker laten komen, heeft hij een fysiobehandeling gehad en ben ik anders gaan voeren.

Ik heb langzaam aan een oplettend, enthousiast paard waar ik mijn handen vol aan heb, terwijl het nog steeds het braafste dier van de wereld is.

Ik zou echt nog een keer kijken naar het voer, de stal, het zadel en het lichaam. Nooit gedacht dat ik zo'n cliché zou opnoemen :+

Anoniem

Re: Wanneer knoop doorhakken om paard te verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 14:46

Als je alles al geprobeerd hebt en het nog steeds niet het paard is wat je verwacht had, zou ik haar verkopen. Voor je paard ook niet leuk als de verwchtingen niet overeen komen. :)

danique38
Berichten: 141
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Assen

Re: Wanneer knoop doorhakken om paard te verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-17 14:50

Ze krijgt pavo all sports? Als ik het zo goed schrijf en dan vaak 1 of 2 kilo per dag. Afhankelijk van de conditie. Het is een fjord dus die groeit al op het moment dat ze eten ruikt. Misschien dat ze vanwege het ras dan ook nog wel weer wat rustiger is als sportpaarden. Het zadel word regelmatig gecontroleerd maar een keer extra is nooit verkeerd natuurlijk :)

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 14:58

Behalve inderdaad huisvesting, voeding en algehele lichamelijke gesteldheid; hoeveel afwisseling en uitdaging zit er in haar training? Ik merk aan mijn jonge paard dat wanneer ik hem niey voldoende afwisseling of (nieuwe) uitdaging bied, hij 'makkelijk' wordt in het reguliere werk, dan moet ik zelf mijn trucendoos open trekken om hem te motiveren lekker voorwaarts te gaan lopen. En dat is natuurlijk logisch, zelf zou ik ook niet dag in dag uit hetzelfde willen doen. :)

Ik wissel dus af met wandelen, spelen, een keer (vrij) springen etc. Ik merk direct dat wanneer ik voldoende afwissel, ik met het "gewone" werk een veel gemotiveerder paard heb, lekker fris in het koppie. :)

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:04

danique38 schreef:
Ze krijgt pavo all sports? Als ik het zo goed schrijf en dan vaak 1 of 2 kilo per dag. Afhankelijk van de conditie. Het is een fjord dus die groeit al op het moment dat ze eten ruikt. Misschien dat ze vanwege het ras dan ook nog wel weer wat rustiger is als sportpaarden. Het zadel word regelmatig gecontroleerd maar een keer extra is nooit verkeerd natuurlijk :)


Hier een IJslander die ook makkelijk een vetbol wordt.. ik ben overgegaan van Pavo liga naar Vitalbix. Zo'n verschil.


danique38
Berichten: 141
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Assen

Re: Wanneer knoop doorhakken om paard te verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-17 15:22

Ik rijd gemiddeld 4 a 5 keer in de week. Rijd in de bak, ga soms naar buiten, Soms longeren of gewoon even lekker wandelen en poetsen ( haar hobby :p) en heb geprobeerd om te springen maar dit was geen succes. Als ik naar buiten ga met een groepje van stal. Loopt ze zo 20 meter achter de groep omdat het haar niet uitmaakt dat ze achter blijft wat ook wel een grappig beeld is soms.. Het wandelen net zo. Altijd gewoon op het dooie gemakje. Heb vrijheidsdressuur geoefend maar hier snapte ze ook niet veel van. Probeer wel niet teveel hetzelfde te doen. Snap dat dat niet erg motiverend werkt wat natuurlijk logisch is.

Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Re: Wanneer knoop doorhakken om paard te verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:51

Zou kunnen dat jouw Fjord van nature wat flegmatiek is, maar het zou ook zomaar kunnen dat er toch iets in de voeding niet helemaal goed gaat! Fjorden zijn gevoelig voor suikers (insulineresistentie). In dat geval werkt krachtvoer gewoon averechts. Je stopt er als het ware benzine in, maar dat wordt niet omgezet in energie. Hoe meer je gaat voeren hoe flegmatieker ze worden. 2 kg all sports voor een Fjord is best veel. Ik weet natuurlijk niet of bij jouw Fjord insulineresistentie de oorzaak is, maar je zou kunnen proberen over te gaan op voeding met minimale suikers e/o zetmeel of alleen een vitamine supplement. Fibra Premium is bijvoorbeeld zo'n paardenvoeder, maar er zijn er meer. Ik heb flegmatieke paarden enorm zien veranderen door suikervrij voer en minder voeren in plaats van meer!

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:52

Snooty16 schreef:
Zou kunnen dat jouw Fjord van nature wat flegmatiek is, maar het zou ook zomaar kunnen dat er toch iets in de voeding niet helemaal goed gaat! Fjorden zijn gevoelig voor suikers (insulineresistentie). In dat geval werkt krachtvoer gewoon averechts. Je stopt er als het ware benzine in, maar dat wordt niet omgezet in energie. Hoe meer je gaat voeren hoe flegmatieker ze worden. 2 kg all sports voor een Fjord is best veel. Ik weet natuurlijk niet of bij jouw Fjord insulineresistentie de oorzaak is, maar je zou kunnen proberen over te gaan op voeding met minimale suikers e/o zetmeel of alleen een vitamine supplement. Fibra Premium is bijvoorbeeld zo'n paardenvoeder, maar er zijn er meer. Ik heb flegmatieke paarden enorm zien veranderen door suikervrij voer en minder voeren in plaats van meer!


Ik heb deze verandering idd gezien bij mij shet. We hebben hem van de wei gehaald en hij krijgt enkel nog dieetmix van Subli. Sindsdien is hij voorwaarts en blij

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 20:47

Als je alles geprobeerd hebt, ik zou zeker de tips hier goed bekijken, en niks helpt dan is er niks mis mee om te verkopen. Het klinkt als het type coole fjord waar menig mens dat wat bangig is aangelegd enorm blij mee zou kunnen zijn. En ieder paard verdient een eigenaar die dol op hem/haar is.

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Wanneer knoop doorhakken om paard te verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 20:56

Jouw verhaal klinkt precies als de start die ik had met een paard (KWPN). Werd gek ervan, kon niet rijden zonder zweep en had deze bijna continu nodig. Zo wilde ik niet rijden..... Een stalgenoot heeft toen aangeboden mij les te geven. Dit was heel anders dan de lessen die ik op de vereniging kreeg. Binnen 2 maanden had ik een fijn voorwaarts paard, waarmee ik makkelijk winstpunten en zelfs prijzen mee ging behalen.... Soms heb je gewoon een andere manier van rijden nodig. Succes, geef het niet meteen op! Als je echter blijft twijfelen, doe dan je paard en jezelf een plezier en ga over tot verkoop....

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 21:02

Ik heb ook een keer een paard gekocht waar niet al te veel uit kwam. Wel gemotiveerd en leergierig, was ook al na 10x zitten meteen geschikt om alleen mee naar buiten te gaan, altijd oortjes erop, maar zoooooo traag :')
Deze is naar een receatie ruiter gegaan.
Voor mij was het niets, maar het was verder echt en reuze gezellig en ook dapper paard die altijd in was voor afwisseling en spannende dingen zonder zich op te winden, wat voor de buitenrijder natuurlijk ideaal is.

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Wanneer knoop doorhakken om paard te verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 21:12

Als dit idd het karakter is van het paard, dan zou hij beter afzijn bij iemand die idd belang heeft bij rustige ritjes.

Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe je trainingsschema er gemiddeld uit ziet.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

Gini
Berichten: 17895
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wanneer knoop doorhakken om paard te verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 00:25

Hoe loopt ze aan de longeerlijn? Is ze dan ook niet vooruit te branden?

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Wanneer knoop doorhakken om paard te verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 00:45

Soms klikt het gewoon niet en is het soms na lang overwegen een moeilijke maar verstandige beslissing om iets anders te gaan zoeken. Een karater kun je niet veranderen.

Foss

Berichten: 1913
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 06:28

Hoe moeilijk het ook is als je alles al heb geprobeerd en dit paard jou niet gelukkig maakt moet je keuzes maken. Er zijn zeker andere mensen die dit karakter wel prettig vinden en waar je fjord zich ook beter bij voelt.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Wanneer knoop doorhakken om paard te verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 07:02

Heb je dit al eens neergelegd bij Jan en José? Wat zeggen zij ervan? Zij zijn ervaren genoeg om in te kunnen schatten of dit karakter is of dat het ergens anders gezocht moet worden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ardanwan, AVdB96, cariena1, Evilou, Hanjan, ImkeTarek, inge_romeo, Lukasje, MeesMo, Padoertje, stefanie33, Thincla en 186 bezoekers