Opnieuw reconstructie van ongeval met paard in België

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14004
Geregistreerd: 20-04-16

Opnieuw reconstructie van ongeval met paard in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-17 08:34

Nieuwsblad / Horses 24
Ongeval

Afbeelding
Foto door Amanda

Vrijdag vond in Gijverinkhove een tweede reconstructie plaats van het ongeval waarbij amazone Estée-Camille twee jaar geleden (toen 15 jaar oud) zwaargewond raakte en haar paard overleed.

Het ongeval gebeurde in Gijverinkhove in de Groenestraat vlak bij een plaatselijke manege. Het meisje reed samen met haar paard in het donker toen ze werd aangereden door een koppel dat in de auto zat. De tiener en het paard werden los over de wagen geslingerd. Het meisje raakte hierbij zwaargewond en is meteen afgevoerd naar het ziekenhuis. Het paard overleefde de klap helaas niet.

Beide partijen zijn wellicht in fout. De bestuurder van de wagen had gedronken, zijn rijbewijs is ingetrokken voor 15 dagen. Het meisje daarentegen reed niet verlicht op de baan en wellicht ook aan de verkeerde kant van de baan. Er is een deskundige aangesteld om meer duidelijkheid over de zaak te krijgen.

Na een eerste reconstructie een jaar geleden vond er vrijdag opnieuw een reconstructie plaats van het ongeval op de Groenestraat. "Door de klap vloog het paard van 400 kilogram 15 meter naar de overkant van de straat. Moon was op slag dood", vertelt Alexander Moncarey, vader van Estée-Camille. "Mijn dochter vocht een maand voor haar leven. De bovenkant van haar schedel werd volledig afgezaagd. Ze ondervindt nog altijd beperkte problemen met haar vergezicht en geheugen. Na psychologische begeleiding durft ze weer paard te rijden. Had de aanrijder Estée-Camille en haar paard gezien die bewuste avond? Dat is een cruciaal element in het proces."

Volgens Estée-Camille's vader was het op het moment van het ongeval nog licht genoeg. "Een eerste reconstructie vorig jaar bleek onvoldoende om dat vast te stellen. Met deze reconstructie beleef ik de bewuste avond weer opnieuw. Meer dan twee jaar wachten op een vonnis is voor mij heel lastig. Advocaten, een verzekeringsmakelaar en een deskundige keken gisteren toe hoe een gerechtsdeskundige lijnen trok op de baan, de invalshoek en plaatsen bepaalde van paard en wagen en foto's nam van de klaarte en duisternis op verschillende tijdstippen. Ook de aanrijder en zijn vrouw waren er."

De advocaat van de aanrijder verklaarde eerder dat de aanrijding gebeurde op het moment dat het al donker was. "Mijn cliënt reed niet te snel. De amazone droeg geen fluoriserend jasje. Ze waren voor mijn cliënt een onvoorzienbare hindernis."

Wanneer er een vonnis wordt uitgesproken, is nog niet bekend.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 09-10-17 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangevuld

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Opnieuw reconstructie van ongeval met paard in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:09

Wat lijkt me dat moeilijk dat alles dan weer opgerakeld wordt. Verschrikkelijk.

Zo'n stom vestje ziet er inderdaad niet uit, maar ik draag hem altijd als ik van ons terrein afga. Zelfs overdag. Ook mijn cap en jas hebben zilver reflecterende strepen. En als het nog wat schemerig is, of al schemerig is, dan doe ik van die knipperledjes om en om haar benen ook reflectoren.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het de schuld van het slachtoffer is of dat die meneer níét te hard reed, ongetwijfeld wel anders was het paard er misschien nog geweest, maar voor mij: zichtbaarheid voor alles.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:10

Misschien is het ook wel handig om te vermelden dat de chauffeur ten tijde van het ongeval gedronken had: http://www.horses24.be/2015/10/07/dronk ... slag-dood/

Nu lijkt het net of de discussie gaat over de verlichting van het meisje.
Waar natuurlijk ook een punt is als het donker is, maar dan nog.
Het is een verschrikkelijk ongeval!

De praktijk is de leermeester van alle dingen.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Opnieuw reconstructie van ongeval met paard in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:16

Bedankt Ceasar. Ik ga het bericht aanvullen :j

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Opnieuw reconstructie van ongeval met paard in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:40

verlicht of niet, een bestuurder die gedronken heeft zit in mijn ogen altijd fout.Wat erg dat het nu al 2 jaar duurt en er nog geen uitspraak is


soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Re: Opnieuw reconstructie van ongeval met paard in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:06

Ik neem aan, dat als een paard van 400 kilo, zo'n 15 meter verderop ligt, dat er wel harder gereden moet zijn. Maar zoals ik al aangeef, dat is een aanname...
Lijkt me inderdaad heel erg dat alles weer opgerakeld gaat worden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57923
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Opnieuw reconstructie van ongeval met paard in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:23

Indien het meisje inderdaad geen verlichting/vestje aan had mag dat wel mee genomen worden in het proces máár IMO moet het feit dat de bestuurder dronken achter het stuur zat een stuk zwaarder doorwegen. Ik hoop wel dat vestjes zowel voor alle weggebruikers "vanzelfsprekender" worden. Voetgangers, fietsers, ruiters... Ze gaan dan liefst nog goed donker gekleed over straat als het al donker is...

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Opnieuw reconstructie van ongeval met paard in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:37

Dronken is niet hetzelfde als heeft gedronken. Als de bestuurder zich aan de wettelijk toegestane norm heeft gehouden, dan snap ik dat hij recht krijgt op verdediging en dat het wel of niet goed zichtbaar zijn van de amazone meeweegt.
Als dat niet zo is, en hij had te veel op, dan ben ik het eens met bovenstaande reacties dat ik niet snap waarom er überhaupt een slepende rechtszaak is...


TROY (2019) & LAYS (2014)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57923
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:39

Als hij onder de toegestane norm zat ga ik er vanuit dat het er niet bij vermeld hoeft te worden.
Dan nemen ze ook je rijbewijs niet voor 15 dagen af gok ik.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:52

Ayasha schreef:
Als hij onder de toegestane norm zat ga ik er vanuit dat het er niet bij vermeld hoeft te worden.
Dan nemen ze ook je rijbewijs niet voor 15 dagen af gok ik.


er was ook nog een gevalletje van een fiks ongeluk.. Dus het kan zijn dat het rijbewijs door drank plus ongeluk ingenomen is ter beoordeling.. In Nl, moet een officier binnen 14 dagen iets beslissen over een rijbewijs.. Als dit Nederland zou zijn, dan zou het dus betekenen dat de officier van justitie met die deadline heeft besloten om het terug te geven. Als er sprake is van gevaarlijk rijgedrag + alcohol, dan krijg je m in ieder geval hier niet zo eventjes terug met 15 dagen terwijl er er nog een slachtoffer ligt te vechten voor haar leven.. Daarom denk ik niet dat deze bestuurder 'dronken' was, al had hij wel alcohol op.


Wat mij bevreemd is dat er na 2 jaar nog steeds discussie is over wel of niet donker..
jongens, je kunt op google terugvinden of wat de stand van de zon was op het tijdstip van de aanrijding.. daarnaast kan een deskundige vertellen of de bomen langs de weg op dat moment de weg duister maakten, of dat het nog klaarlichte dag was op die weg.

Als de een spreekt van donker en de vader van 'nog licht genoeg'. dan zegt mijn gevoel, diep genoeg in de schemering om lastig te zien te zijn.


ik reed van het weekend toevallig over de veluwe met iemand mee en toen hadden we er nog een discussie over (weg otterlo > harskamp). Het was al donker, en zelfs een brandend achterlampje keek je zomaar nog overheen als je niet heeeeel goed oplette.. de bestuurdster zei toen nog tegen mij, je moet er niet aan denken dat er hier iemand wandelt of oversteekt als wandelaar, of zonder verlichting fietst.. mijn reactie was dat ik daar niet zou durven fietsen zonder knipperend achterlicht (al starend naar een acterlichtje dat niet knipperde).. De volgende dag reden we er langs in de schemering.. 'licht genoeg om nog geen licht te voeren'. opnieuw hetzelfde gesprek, de fietsers waren zo verschrikkelijk lastig te zien in het half schemer daar. Geen van beiden dagen, geen van beide personen ook maar een druppel alcohol en de bestuurdster rijd ruim 40.000 km per jaar.

Ik heb geen idee hoe deze zaak gaat aflopen, maar in mijn ogen zijn er alleen maar slachtoffers.. Zelfs als de bestuurder een net een glas te veel had (overigens ik ben anti alcohol achter het stuur.. voor mij 0.0 alcohol of ik rijd niet.. maar dat is een andere discussie).. iemand heeft altijd recht op goede verdediging, alhoewel als iemand strontlazerus is, ze van mij de sleutel mogen wegmikken. gelukkig dat ik geen beslissingen hoef te nemen in zo'n geval.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Opnieuw reconstructie van ongeval met paard in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 13:01

Vroeger vond ik het ook stom zo'n fluojasje maar tegenwoordig denk ik daar serieus anders over. Zeker bij regenachtig, mistig weer en schemer is zo'n jasje soms cruciaal om te weten of er nu iemand langs weg wandelt of fietst. Ik drink nooit alcohol (of het een tafelbiertje zijn met 1% alcohol in of in een saus).

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 13:07

elenaMM77 schreef:
Ayasha schreef:
Als hij onder de toegestane norm zat ga ik er vanuit dat het er niet bij vermeld hoeft te worden.
Dan nemen ze ook je rijbewijs niet voor 15 dagen af gok ik.


er was ook nog een gevalletje van een fiks ongeluk.. Dus het kan zijn dat het rijbewijs door drank plus ongeluk ingenomen is ter beoordeling.. In Nl, moet een officier binnen 14 dagen iets beslissen over een rijbewijs.. Als dit Nederland zou zijn, dan zou het dus betekenen dat de officier van justitie met die deadline heeft besloten om het terug te geven. Als er sprake is van gevaarlijk rijgedrag + alcohol, dan krijg je m in ieder geval hier niet zo eventjes terug met 15 dagen terwijl er er nog een slachtoffer ligt te vechten voor haar leven.. Daarom denk ik niet dat deze bestuurder 'dronken' was, al had hij wel alcohol op.


Wat mij bevreemd is dat er na 2 jaar nog steeds discussie is over wel of niet donker..
jongens, je kunt op google terugvinden of wat de stand van de zon was op het tijdstip van de aanrijding.. daarnaast kan een deskundige vertellen of de bomen langs de weg op dat moment de weg duister maakten, of dat het nog klaarlichte dag was op die weg.

Als de een spreekt van donker en de vader van 'nog licht genoeg'. dan zegt mijn gevoel, diep genoeg in de schemering om lastig te zien te zijn.


ik reed van het weekend toevallig over de veluwe met iemand mee en toen hadden we er nog een discussie over (weg otterlo > harskamp). Het was al donker, en zelfs een brandend achterlampje keek je zomaar nog overheen als je niet heeeeel goed oplette.. de bestuurdster zei toen nog tegen mij, je moet er niet aan denken dat er hier iemand wandelt of oversteekt als wandelaar, of zonder verlichting fietst.. mijn reactie was dat ik daar niet zou durven fietsen zonder knipperend achterlicht (al starend naar een acterlichtje dat niet knipperde).. De volgende dag reden we er langs in de schemering.. 'licht genoeg om nog geen licht te voeren'. opnieuw hetzelfde gesprek, de fietsers waren zo verschrikkelijk lastig te zien in het half schemer daar. Geen van beiden dagen, geen van beide personen ook maar een druppel alcohol en de bestuurdster rijd ruim 40.000 km per jaar.

Ik heb geen idee hoe deze zaak gaat aflopen, maar in mijn ogen zijn er alleen maar slachtoffers.. Zelfs als de bestuurder een net een glas te veel had (overigens ik ben anti alcohol achter het stuur.. voor mij 0.0 alcohol of ik rijd niet.. maar dat is een andere discussie).. iemand heeft altijd recht op goede verdediging, alhoewel als iemand strontlazerus is, ze van mij de sleutel mogen wegmikken. gelukkig dat ik geen beslissingen hoef te nemen in zo'n geval.

Rijbewijs in BE wordt enkel ingetrokken voor 15 dagen als je al "zeer goed" gedronken hebt.. dus hij was zeker wel dronken.

en dat het al twee jaar aansleept is voor BE ook helemaal niet raar... Gok dat het over wel wat meer zal gaan dan enkel uit te zoeken of het schemer was of niet en zelfs al ging het enkel daar over mja... er moeten advocaten worden aangesteld, die gaan naar de rechtbank, daar wordt dan een deskundige aangesteld dan moet je nog een datum vinden waarop iedereen kan aanwezig zijn, dan worden er conclusies gemaakt, dan komt het terug voor de rechtbank en dan maar hopen dat het allemaal duidelijk genoeg is en (of) partijen overeenkomen...

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:31

Titsia schreef:
Rijbewijs in BE wordt enkel ingetrokken voor 15 dagen als je al "zeer goed" gedronken hebt.. dus hij was zeker wel dronken.

en dat het al twee jaar aansleept is voor BE ook helemaal niet raar... Gok dat het over wel wat meer zal gaan dan enkel uit te zoeken of het schemer was of niet en zelfs al ging het enkel daar over mja... er moeten advocaten worden aangesteld, die gaan naar de rechtbank, daar wordt dan een deskundige aangesteld dan moet je nog een datum vinden waarop iedereen kan aanwezig zijn, dan worden er conclusies gemaakt, dan komt het terug voor de rechtbank en dan maar hopen dat het allemaal duidelijk genoeg is en (of) partijen overeenkomen...


speelt het feit van een zeer zwaar ongeval veroorzaakt niet mee in het innemen van het rijbewijs dan in belgie? begreep van een vriendin van mij dat je vanaf 0.8 promile al 15 dagen je rijbewijs kan kwijtzijn.. wat neer kan komen op 3 glazen bier.. (gemiddeld genomen 4). waar 2 is toegestaan (0.5 promile).. Hij kan dus op t randje hebben gezeten.. wil niet zeggen dat hij dronken is geweest toch?

In Nederland is het gelukkig vrij normaal dat er inbeslagname van het rijbewijs plaatsvind op het moment dat je een ongeval met zwaar lichamelijk letsel veroorzaakt. Daarna wordt beoordeeld of je het terug kunt krijgen (dat moet binnen 2 weken gebeuren). combinatie met drank op, ongeacht hoeveel boven het toegestane promilage, krijg je in zo'n geval je rijbewijs niet al op zo'n korte termijn terug hier gelukkig.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Opnieuw reconstructie van ongeval met paard in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:41

Wat is dronken? Die persoon zal zich zelf niet dronken noemen, maar zijn reacteis waren misschien net niet snel genoeg om een ongeluk te voorkomen.
Als zijn rijbewijs ingetrokken geweest is zal hij idd boven het wettelijk toegestane hoeveelheid geweest zijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57923
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Opnieuw reconstructie van ongeval met paard in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 17:44

Volgens mij is dat hier niet standaard procedure dat ze het rijbewijs innemen. Zeker niet als er twijfel is over schuld.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 19:54

Drinken achter het stuur, een meisje zwaar gewond en dan nog maar 15 dagen rijbewijs kwijt?
Potverdikke er zijn mensen die hun rijbewijs langer kwijt zijn voor feiten die minder zwaar belastend zijn als deze.

Typisch België weer....

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Opnieuw reconstructie van ongeval met paard in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:25

Ik snap de discussie wel of het nog licht was. Gisteren ben ik van Groningen naar gent gereden. Hoewel het pas gaat schemeren om 19:00 en donker is om 19:30, was het om 17:00 al flink schemerachtig door het slechte weer.

Overigens is zo'n hesje niet de oplossing, maar goede verlichting én reflectie op fietsershoogte! Als autobestuurder zie je het anders nog niet.

Knipperende achterlichten zijn in Belgie trouwens verboden op fietsen/paarden (knipperen= achteruit rijden).

Dus twijfelachtig of ze zichtbaar was wel... Ben benieuwd hoeveel de bestuurder gedronken had idd en of het meisje aan de verkeerde kant van de weg reed.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57923
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:29

Laatst bijgewerkt door Ayasha op 10-10-17 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:30

Ayasha schreef:
Ze rijden er thans massaal mee rond.


De wet is niet 'wat er meest gebeurt, mag' e :D

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Opnieuw reconstructie van ongeval met paard in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:58

Knipperende verlichting is echt een slecht idee. Voor iemand die een brommer, moto of auto bestuurd zijn die dingen echt zeer slecht zichtbaar, laat staan dat je dan afstanden moet inschatten.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Opnieuw reconstructie van ongeval met paard in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 14:16

zeker in de regen... zo'n mini lampje, gietende regen en overal reflectie, das al lastig genoeg als het aan 1 stuk brandt.

Maar ook over de juiste hoogte van verlichting: er was eens een heel topic met verlichting bij paarden en daar zag je op foto's en filmpjes duidelijk dat je vooral op ooghoogte van de automobilist moet werken. Hoger is gewoon onzichtbaar.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57923
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 15:57

petraaken schreef:
Knipperende verlichting is echt een slecht idee. Voor iemand die een brommer, moto of auto bestuurd zijn die dingen echt zeer slecht zichtbaar, laat staan dat je dan afstanden moet inschatten.

Knipperen valt mij vaak juist meer op :=

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Opnieuw reconstructie van ongeval met paard in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:04

Mij niet. Ik heb zo eens bijna een fietser geraakt op het fietspad omdat ik dat knipperende kleine lichtje niet had gezien. Als het mistig is het dan al helemaal niet te zien. Een fel steeds blijvend brandend licht is veel beter te zien is mijn ervaring.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, agesus, ardanwan, Blacky94, boemel, diemth, Dries1990, Esplendido, Estera, Geerten, Gini, IASCrawler, JoannevZ, JorineV, joyce83, LaDonna75, LiannePuthzy, lovemyhorse1, Mediatoolkitbot, Mellers, miamivice, moralian, pillow, roosjenat, stella92, xAnthea en 111 bezoekers