Techniek om mesthoop op te steken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikkedus
Berichten: 3272
Geregistreerd: 24-09-05

Techniek om mesthoop op te steken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 21:59

Ola bokkers, ik heb sinds kort een vz paard, waarbij ik de stal moet uitmesten en daarna moet de mest op de mesthoop worden opgestoken.
Uitmesten is geen probleem, maar ik krijg enorm pijn in mijn onderrug na het opsteken.
Welke techniek gebruiken jullie? Ik probeer echt vanuit mijn knieƫn te werken, maar als ik boven mijn hoofd moet werken moet ik de mestvork als hefboom gebruiken en werk ik dus vanuit mijn onderrug.
Tips zijn zeer welkom! Ik werk nml deels als Nanny met kids onder de 3 en moet dus veel tillen. Gelukkig zijn ze nu op vakantie, waardoor ik even tijd heb om dit uit te vogelen mbv jullie. :o

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Techniek om mesthoop op te steken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 00:00

Wat is je vraag precies? Ik begrijp niet echt wat je bedoelt met 'mest op de mesthoop opsteken' namelijk.

KittyDylan

Berichten: 8882
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 00:22

Kruiwagen op de mesthoop rijden en omgooien daar?

Edit: Typo
Laatst bijgewerkt door KittyDylan op 09-10-17 00:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Techniek om mesthoop op te steken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 00:27

Ik ben ook gewend om met de kruiwagen zo ver mogelijk door te lopen en hem daar pas om te kiepen. Maar de stallen waar ik kwam/kom word het ook eens in de zoveel tijd met een machine (trekker/bobcat) aangeschoven en omhoog geschoven....nooit van gehoor dat je daar "zelf" voor moet zorgen

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 01:12

Ricie schreef:
Ik ben ook gewend om met de kruiwagen zo ver mogelijk door te lopen en hem daar pas om te kiepen. Maar de stallen waar ik kwam/kom word het ook eens in de zoveel tijd met een machine (trekker/bobcat) aangeschoven en omhoog geschoven....nooit van gehoor dat je daar "zelf" voor moet zorgen


Ligt er denk ik heel erg aan hoe groot de stal is. Bij mijn verzorgpaarden moet het ook regelmatig, maar die staan aan huis :P

TS, misschien dat een bezoekje fysio geen slecht idee is? En die het probleem voorleggen?

snorkel1986

Berichten: 3009
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Techniek om mesthoop op te steken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 06:56

Euh tja wij doen dat wel maar tot een meter / iets hoger verder niet... geen seciale tegniek voor..
Maarvplank op mest hoop en na boven kruien dat scheeld een stuk

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 07:53

Oh ik heb jarenlang de mesthoop elke dag opgestoken. Ik maakte altijd treden zodat ik veel meer kwijt kon. Dan schepte ik het eerst op de eerste trede en vanuit daar weer verder omhoog.
Techniek heb ik niet echt voor je maar als je rugpijn hebt dan ligt dat aan je buikspieren. Je moet de kracht vanuit je buik halen en niet vanuit je rug. Dus proberen je buik en armen het werk te laten doen. Krijg je mooi wasbordje van als je het goed doet.

ikkedus
Berichten: 3272
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-17 11:33

Opsteken--> de mest handmatig zo hoog mogelijk opstapelen om zo veel mogelijk kwijt te kunnen.
Ze gebruiken dus geen plank. Je kiept de wagen om en schept alles ongeveer 1,80 en hoger op. Tredes maken ze ook niet.
Ik ga vandaag eens extra op mijn buikspieren letten en hopelijk zie ik iemand op stal die me ff kan trainen :o .
Meer tips zijn uiteraard welkom, mocht iemand die hebben.
Laatst bijgewerkt door ikkedus op 09-10-17 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Techniek om mesthoop op te steken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:41

Zorg dat je een goeie mestvork hebt me een lange steel. Als je er een hebt met een korte steel moet je veel bukken en heb je sneller last van je rust. met een lange steel kun je beter rechtop blijven staan. goed gereedschap scheelt vaak al heel veel. Neem ook niet te veel mest op je vork, hoe zwaarder de mestvork hoe meer kracht je moet zetten. En welke fout veel mensen ook maken is om de mestvork zo dicht mogelijk bij de tanden vast te houden en dan op te scheppen. je moet de mestvork aan het eind van de steel vast houden, dan heb je een betere hefboom werken en hoef je minder kracht te zetten.