De neusriem, waarom zit deze bij het hoofdstel?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13900
Geregistreerd: 20-04-16

De neusriem, waarom zit deze bij het hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-17 17:48

*Bokt.nl / Horse Connect
Harnachement

Afbeelding
Foto door Amanda

Een heleboel hoofdstellen hebben een neusriem. Maar waar dient die neusriem nou eigenlijk voor? Kun je er invloed mee uitoefenen op je paard? Zitten er nadelen aan? Fysiotherapeut & Chiropractor Emma Blijdenstein legt op Horse Connect uit waar de de neusriem voor dient en hoe je de neusriem het beste gebruikt.
Er zijn verschillende soorten neusriemen:
  • De lage neusriem of africhtingsneusriem, ook wel Duitse of Hannoveraanse neusriem genoemd.
  • De hoge neusriem, ook wel Engelse neusriem genoemd.
  • De gecombineerde neusriem.
  • De Mexicaanse neusriem.

Waar dient de neusriem voor?
Bij de meeste neusriemen wordt door de druk op het neusbot en de onderkaak invloed uitgeoefend op het paard. Bepaalde neusriemen zijn zo bedacht dat het paard door de druk het hoofd naar beneden brengt. Andere neusriemen zorgen weer voor een minder heftige inwerking of stabielere ligging van het bit, waardoor er minder spanning op de teugels ontstaat. De ene ruiter heeft voor zijn gevoel met een neusriem meer invloed op het paard en de andere ruiter gebruikt de neusriem omdat het zo hoort of omdat iedereen op stal een neusriem heeft. Sommige neusriemen zijn voor de sier gemaakt en sommige riemen zijn specifiek gemaakt om de mond dicht te houden.

Het is niet altijd makkelijk: je wilt tijdens het rijden liever geen open mond of een tong uit de mond zien. Tijdens een wedstrijd krijg je er zelfs strafpunten voor. Uit recent internationaal onderzoek door Orla Doherty van de Universiteit van Limerick in Ierland blijkt dat bij slechts 7% van de paarden op het wedstrijdterrein de neusriem goed zat. De richtlijn die hierbij werd aangehouden was de welbekende twee vingers tussen de neusriem en de neusbrug. Bij 93% van de deelnemers zat de neusriem te strak.

Open mond
Als je paard tijdens het rijden de mond opendoet of de tong uitsteekt, is het juist niet verstandig om de neusriem heel strak aan te trekken. Als je paard de mond opendoet is het belangrijk om uit te zoeken waarom dit gedrag ontstaat. Het openen van de mond en/of het uitsteken van de tong kan ontstaan door stress, discomfort of pijn (denk bijvoorbeeld aan het bit, bitpositie, wonden, tanden & kiezen). Het kan ook ontstaan door teveel druk of ongelijke druk op de teugels. Ongelijke/teveel druk op de teugels is de meest voorkomende oorzaak voor het uitsteken van de tong. Vaak zijn bovenstaande oorzaken de aanleiding tot aangeleerd gedrag, wat weer benadrukt hoe belangrijk het is om naar de oorzaak te zoeken.
Afbeelding

Wanneer zit een neusriem goed?
Er kunnen 2 vingers tussen neusriem en neusbot (zie foto’s).
Er is genoeg ruimte tussen het onderste puntje van het jukbeen en riem.
Hij moet onder het foramen infraorbitale liggen. Uit het foramen infraorbitale komen allemaal zenuwen en bloedvaten, best belangrijk dat daar geen druk ontstaat.
Om het ademhalen niet te beperken moet de neusriem ook boven de processus nasalis ossis incisivi (de inkeping van het neusbot bovenop) uitkomen.

De afbeelding laat de plaats van de neusriem goed zien. De roze lijn is te laag, de neusriem moet ter hoogte van de blauwe lijn liggen. Het kleine gaatje dat je boven de blauwe lijn ziet liggen is het foramen infraorbitale. Daar moet de neusriem ook niet op liggen. (bron: ABC of the Horse).

Wanneer zit een neusriem te strak?
Een neusriem zit snel te strak: als je geen twee vingers tussen neusbot en riem kunt duwen is het te strak. Eén vinger is dus ook niet voldoende. Om dit onafhankelijk te kunnen meten is de ISES taper Gauge ontwikkeld. Bij het eerder genoemde onderzoek bleek dat bij eventingpaarden de neusriem het strakst zat, dressuurpaarden kwamen daar dicht achteraan. Bij jachtpaarden zat de neusriem het meest los. Slechts 7% van de onderzochte neusriemen had genoeg ruimte voor twee vingers, 19% had ruimte voor 1,5 vinger en bij 23% kon er één vinger tussen. Bij de overgrote meerderheid van 44% zat de neusriem zo strak dat de punt van de ISES neusriemmeter niet onder de neusriem paste op de bovenkant van de neus.
Afbeelding
processus nasalis ossis incisivi en foramen infraorbitale

Wat gebeurt er met mijn paard als de neusriem te strak zit?
Het drukniveau van een te strakke neusriem is hoger dan een tourniquet, dat men bijvoorbeeld gebruikt bij een slagaderlijke bloeding om de bloedstroom te beperken. Onderzoekers hebben het drukniveau van tourniquets op mensen onderzocht. De helft van de vrijwilligers van dit onderzoek moest zich terugtrekken omdat de druk te hoog werd en de pijn te ondragelijk, ook al zat deze minder strak dan de gemiddelde neusriem. "In tegenstelling tot die van een tourniquet is de druk van een neusriem pulserend. Er is verder onderzoek nodig om het effect van de neusriem op de weefsels eronder vast te stellen", vertelt Doherty. "De neusriem bevindt zich namelijk op een plek met gevoelige weefsels." Op de neus zit het bot net onder de huid, een bobbel van de tanden, de infraorbitale zenuw die neurologische informatie van en naar de neus uitzendt en vele spieren en bloedvaten. Dit kan pijn veroorzaken. Doherty: "Het is ook waarschijnlijk dat een strakke neusriem het paard beperkt in het openen van het kaakgewricht."

  • De gevolgen van een te strakke neusriem zijn discomfort, pijn of weefselbeschadiging en het biomechanisch niet goed kunnen functioneren van je paard.
  • De bloedvaten & zenuwen worden afgekneld
  • De huid en de onderliggende bindweefselstructuren (fascia) worden afgekneld. Wat ook weer invloed heeft op de rest van de keten.
  • Te grote druk op het bot & het botvlies van de onderkaak, dit stukje is vaak heel gevoelig.
  • Het hyoid (tongbeen) kan niet vrij bewegen en dit heeft hele grote invloed op rest van lichaam.
  • Het kaakgewricht (TMJ) wordt beperkt in zijn beweging en de kaak kan niet natuurlijk bewegen (het zakken van de kaak), wat juist nodig is voor een correct bewegend paard.
  • Bij sommige paarden lijkt het of ze loslaten, maar dan is het juist ontwijken, vergeet niet dat het paard een meester is in het compenseren.
  • Sommige paarden gaan tegen de neusriem vechten en in hun zoektocht naar verlichting gaan ze juist heel actief met de mond en tong zijn.
  • Benige veranderingen (bijv. bobbels) op onderkaak zijn vaak het gevolg van een te strakke neusriem
  • Een te strakke neusriem kan ervoor zorgen dat de slijmvliezen van de wangen te strak tegen de kiezen komen, waardoor er wondjes kunnen ontstaan.
  • Het paard produceert speeksel tijdens het werken. Om het speeksel af te kunnen voeren is het van groot belang dat hij goed kan slikken. Met een te strakke neusriem beperk je de mogelijkheid tot goed slikken. Veel ruiters denken dat heel veel schuim een goed teken is, maar misschien is het juist een teken van een paard dat zijn speeksel niet kwijt kan?
  • Je mist door een te strakke neusriem een aantal hele belangrijke signalen die je inzicht kunnen geven in hoe het met je paard gaat: afkauwen of gapen bijvoorbeeld. Uit onderzoek is gebleken dat paarden na het losmaken van een te strakke neusriem significant meer gingen gapen, likken en kauwen (alsof ze het in moesten halen). Het is wetenschappelijk bewezen dat een te strakke neusriem psychologische stress reacties veroorzaakt en het uiten van oraal gedrag beperkt .
Afbeelding
De ISES Taper Gauge
Afbeelding
2 vingers, dit is goed.

De invloed van het tongbeen (Hyoid)
Als er spanning in de tong zit, dan verspreidt de spanning zich via het tongbeen, hals, schouder en borstbeen door het hele lichaam, tot en met de staart van het paard. Als er spanning op het borstbeen zit kan het paard zijn “core” spieren niet goed aanspannen en de rug niet goed gebruiken. Het paard kan geen goede aanleuning en gedragenheid ontwikkelen. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat de bewegingsuitslagen van de benen beïnvloed worden door de strakheid van de neusriem. Een te strakke neusriem belemmert feitelijk de hele keten van beweging en het paard zal gaan compenseren om het op te lossen. Om problemen in de toekomst te voorkomen, is het dus van groot belang dat je vanaf dag één, met zorg de neusriem vastmaakt.

Hoe kun je voorkomen dat je neusriem toch te strak zit?
Maak er een gewoonte van om voor het opstappen je 2 vingers tussen de neusriem en het neusbot te steken. Als je dit elke keer doet, dan weet je zeker dat de neusriem niet te strak zit. Sommige hoofdstellen hebben niet genoeg gaatjes om hem losser te maken. Kijk of je er nog een gaatje bij kunt maken of koop anders een langer riempje.
De voordelen van een losse neusriem zijn o.a:
  • Je paard kan zijn lichaam goed bewegen (mits er geen andere zaken spelen natuurlijk).
  • Je paard heeft de mogelijkheid natuurlijk gedrag te vertonen als slikken, kauwen, gapen en het ontspannen van de onderkaak.
  • Je paard krijgt geen pijn door het afknellen van de structuren of het belemmeren van beweging.

Sperriem
Bij de gecombineerde neusriem, gebruik je ook een sperriem. De sperriem is oorspronkelijk ontwikkeld om ervoor te zorgen dat het bit rustiger in de mond van het paard ligt tijdens het rijden. Veel ruiters gebruiken de sperriem echter om te voorkomen dat de mond geopend wordt.
Een te strak aangetrokken sperriem veroorzaakt dezelfde problemen als een te strakke neusriem. Het is oncomfortabel voor het paard, het paard kan het speeksel niet doorslikken en het beperkt de beweging van hoofd en kaak. Daarnaast spert het paard de mond niet open zonder reden. Het omdoen van een sperriem is symptoombestrijding. Het ongemak waardoor het paard de mond open doet is namelijk niet weggenomen, de sperriem voorkomt alleen dat het paard de mond open doet en maakt daarmee het ongemak alleen maar groter.

Dus, waarom zit die neusriem bij het hoofdstel?
Omdat je het hoofdstel meestal in een setje koopt en je dan zelf kunt beslissen wat je ermee doet? Of doordat je een bepaald hoofdstel koopt dat je gewoon mooi vindt? Een neusriem is niet fout, maar het gaat om de intentie die je ermee hebt. Hoe ga je met de neusriem om? Jij als ruiter bent verantwoordelijk voor het welzijn van je paard. En bedenk; een neusriem is niet nodig (maar soms misschien toch wel net even handig).

Bronnen o.a.:
1. Doherty O, Casey V, McGreevy P, Arkins S (2017) Noseband Use in Equestrian Sports – An International Study. PLoS ONE 12(1): e0169060. doi:10.1371/journal.pone.0169060
2. The effect of Noseband tightening on Horses Behaviour, Fenner, Yoon, White, Starling, Mcgreev, 2016. PlosOne, mei 2016
3. Doherty O, Conway T, Conway R, Murray G, Casey V (2017) An Objective Measure of Noseband Tightness and Its Measurement Using a Novel Digital Tightness Gauge. PLoS ONE 12(1): e0168996. doi:10.1371/journal.pone.0168996
4. Grandeur ruitersport.nl en IAABC
5. The effect of noseband tightness on rein tension in the ridden horse
H. Randle1, , , P. McGreevy2 Journal of Veterinary Behaviour, 2013, volume 8, issue 2

HorseConnect is een platform dat paardeneigenaren en professionals met elkaar verbindt. De professionals van HorseConnect delen kennis met elkaar, ondersteunen eigenaren bij de keus voor de juiste zorg en geven advies en informatie rondom het welzijn van het paard. Het professionalsaanbod bestaat uit een kwalitatief en onafhankelijk netwerk waarbij welzijn en samenwerking voorop staan.

Gerelateerd bericht: [VN] Onderzoek naar te strakke neusriemen

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: De neusriem, waarom zit deze bij het hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 18:24

Walgelijk, dat dus bijna iedereen de mond zo strak dicht snoert.. :n

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 18:25

Ik gebruik bijna nooit een neusriem en al zeker nooit een sperriem.Als ik de neusriem op doe is het voor de sier en zit die heel los.

FB Groep Second Chance.

n_i_c_a_evey

Berichten: 117
Geregistreerd: 08-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 18:48

heel los doen is ook niet handig.... dat gaat heel erg irrteren

Ook al ben jij ergens waar ik niet weet waar,
In onze gedachten zijn we bij elkaar...

Lous

Berichten: 24237
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 18:53

Mijn persoonlijke voorkeur gaat zelf inderdaad ook uit naar gewoon geen neusriem.
Maar wat de meeste die zonder neusriem rijden dan wel weer vergeten is een kinriempje te bevestigen. Geen neusriem en kinriempje is dan nog irritant voor het paard, aangezien dat riempje ervoor moet zorgen dat het bit stil in de mond van het paard ligt.

NIET LULLEN,MAAR POETSEN!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 19:00

Wat noem je heel los als het zo irriteert? Bedoel je dat de wind eronder komt en het om het hoofd gaat wapperen?

Ik vind het een mooi artikel, zeker ook omdat het eens alle feiten op een rij zet. Op Bokt heerst toch nog vooral het idee dat 'die grand prix dressuurruiters weten echt wel hoe het hooit, dus niet zeiken over paarden met een deuk in het neusbot als de neusriem af wordt gedaan' (een topic van kort geleden). Nu weten we dus 100% zeker; bij elke internationale dressuurproef zit 93% van de neusriemen misdadig strak, ook al zouden de ruiters beter moeten weten en zouden de juryleden al helemaal beter moeten weten en daar mensen ook op af moeten straffen.
Nu de lage Duitse neusriem weer helemaal in is zie je helaas op Bokt ook schrijnend veel foto's van veel te lage en te strakke lage neusriemen, van gewone beginners tot bij de grote Boktidolen. Ik was nooit echt fan van de gecombineerde neusriem omdat het zoveel riemen zijn over zo'n gevoelig deel van het paardenlichaam, maar nu ik zie hoe laag de lage neusriem nieuwe stijl wordt vastgesnoerd ben ik weer erg voor de gecombineerde neusriem geworden, daar doe je nog net iets minder schade mee aan neusbeen en ademhaling als je die verkeerd/te laag vastsnoert.
Bij veel Boktpaarden zit de lage neusriem inmiddels zo laag dat de neusgang net boven de neusopening half dichtgedrukt wordt door de te lage neusriem, wat helemaal gestoord is omdat het paard zo dus veel minder zuurstof binnenkrijgt en dus ook veel minder goed kan presteren. Maar daar worden toch echt dressuur en zelfs springwedstrijden mee gereden, en dat terwijl renpaarden juist pleisters op de neus krijgen om de neusgaten nog verder open te houden om nog meer zuurstof binnen te krijgen bij elke ademhaling.

Ik heb trouwens altijd geleerd dat je 2 vingers op elkaar gestapeld onder de neusriem moest krijgen, maar blijkbaar is 2 vingers naast elkaar hetzelfde?

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 19:20

n_i_c_a_evey schreef:
heel los doen is ook niet handig.... dat gaat heel erg irrteren


Ik heb m'n neusriem altijd zo los zitten dat je er onderdoor kan kijken, heb nog aan geen enkel paard gemerkt dat ze dat irritant vinden, hoe zou zich dat uiten volgens jou?

JorineV
Berichten: 1085
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 19:20

xyzutu2 schreef:
Ik heb trouwens altijd geleerd dat je 2 vingers op elkaar gestapeld onder de neusriem moest krijgen, maar blijkbaar is 2 vingers naast elkaar hetzelfde?


Dat vraag ik me ook af! 2 vingers op elkaar komt toch al gauw overeen met een vlakke hand / 4 vingers...

magda_90
Berichten: 32269
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 19:23

Simpel antwoord te geven daarop: wat gebeurd er biomechanisch met een paard zodra deze duurzaam en verantwoord loopt onder de ruiter?

Als je dat antwoord weet, weet je ook dat 2 vingers boven elkaar beter is dan naast elkaar.

Aanvulling, verder dezelfde inhoud in een nieuw jasje ([VN] Onderzoek naar te strakke neusriemen). Geen nieuws dus maar zeker belangrijk om te blijven herhalen.

Nanda, voor biltloos geld hetzelfde, daarom vind ik veel bitloze ruiters ook best wel hypocriet. Denken ze het beter te doen zonder bit, zie je vervolgens aangesnoerde neusriemen omdat het anders verschuift.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 07-10-17 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

nanda1980

Berichten: 917
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 19:25

Sinds ik de neusriem eraf heb gehaald (en wel een kin riempje gelijk eraan) vind ik ijn paard fijner lopen. Wat ik mij wel gelijk af vraag is Hoe het bij bitloos zit. Ik heb dat ook gedaan, maar dan vond ik wel dat het hoofdstel ging schuiven omdat ik de neusriem best los had. Dit vond mijn paard niet echt fijn (moet erbij vermelden dat ik geen les had bij het bit loos rijden hoor, dus misschien deed ik het wel helemaal verkeerd)

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Re: De neusriem, waarom zit deze bij het hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 19:34

Ik rijd met een engelse neusriem, zit altijd heel los. Sperriem gebruik ik alleen als we een shoot hebben oid, dan vind ik het mooier

crow
Berichten: 2425
Geregistreerd: 12-05-07

Re: De neusriem, waarom zit deze bij het hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 19:37

Rijd western en op daar is een neusriem in de wedstrijden niet toegestaan.

JorineV
Berichten: 1085
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: De neusriem, waarom zit deze bij het hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 20:05

@ Magda, als het bekend is dat 2 vingers op elkaar werkelijk beter is, waarom wordt die ISES Taper Gauge dan vlak gebruikt? Ik mag toch hopen dat daar zorgvuldig over nagedacht is :?

Captain

Berichten: 21336
Geregistreerd: 15-10-08

Re: De neusriem, waarom zit deze bij het hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 20:14

Verbaast me niets. Hetzelfde percentage is hier op Bokt ook te zien in rij-topics. Walgelijk! Ik rijd met een hoge engelse neusriem waar ik 4 vingers op elkaar onder kan doen. Neusriem aansnoeren is imo dierenmishandeling.

magda_90
Berichten: 32269
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 20:17

Twee vingers naast elkaar is altijd beter dan geen vingers, kleine stapjes vooruit denk ik zo tov wat nu de standaard is. Ik ken het onderzoek maar het ermee eens zijn ben ik niet zo (alleen de maatvoering bedoel ik dan). Een paard moet de ruimte krijgen om de onderkaak losjes mee te kunnen bewegen, te kunnen slikken en te kunnen gapen. Met twee vlakke vingers zie ik daar nog niet voldoende ruimte voor.


Captain schreef:
Verbaast me niets. Hetzelfde percentage is hier op Bokt ook te zien in rij-topics. Walgelijk! Ik rijd met een hoge engelse neusriem waar ik 4 vingers op elkaar onder kan doen. Neusriem aansnoeren is imo dierenmishandeling.


En o wee als je daar wat van zegt. Dat er zoveel weerstand op komt bevestigd imo alleen maar dat het abnormale beeld tegenwoordig zo normaal is geworden.

callippo

Berichten: 3193
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: De neusriem, waarom zit deze bij het hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 20:40

Goed dat hier weer aandacht voor is!
Afgelopen zondag was ik bij een dressuurevenement waar de bondscoach op allerlei (historische) regels hamerde, die vóór het welzijn van het paard zijn opgesteld (fijn, neus voor de loodlijn enzo). Helaas vond hij 1 vinger echt meer dan voldoende ruimte voor het paard, terwijl in 'de boekjes' toch ook altijd 2 vingers als minimum wordt genoemd. "Als het maar niet echt strak wordt aangesnoerd" was zijn antwoord op de vraag waarom hij de 2 vingers niet aanhield.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.


lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: De neusriem, waarom zit deze bij het hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:01

Mooi artikel.

kijk ook voor al bij grote stallen.
overal waar ik tot nu toe op stal ben geweest zat altijd te klagen dat ik de neusriem te los had die snoerden ze dan zelf nog lekker hard aan.
wel gevraagt waarom zo strak als antwoord kreeg ik; dan reageren ze beter want ja tenslotte dragen onze paarden geen sperriem.

gelukkig draagt mijn pony haar neus riem met 2 op elkaar geplaatse vingers of zonder neustiem.

Ben ook wel Benieuwd naar bokkers die de neusriem strakker hebben zitten dan 2 vingers en vooral waarom ze dit hebben, maar hier zal ik vast geen antwoord op krijgen

She wears short skirts, I wear jodhpurs.
She's cheer captain. And I jumping oxers.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:26

Ik mis een stukje informatie over het rijden ZONDER neusriem..
Ik doe dit persoonlijk omdat ik het nut van een neusriem niet zo zie, maar kan hier weinig (wetenschappelijks) over vinden.. en dan doel ik op het effect zonder de neusriem

Waarom is het verplicht ook om bij KNHS wedstrijden MET neusriem te starten?
En waarom is dit bij de westernsport juist verboden (correct me if i am wrong)

Erg nieuwschierig hierna

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: De neusriem, waarom zit deze bij het hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:45

Wat een fijn stuk!
Super om een goed onderbouwd, duidelijk te lezen stuk zonder al te veel vooroordelen te kunnen lezen.
Bedankt voor het delen nieuwsredactie!

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: De neusriem, waarom zit deze bij het hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:58

Goed artikel om te plaatsen, helder en duidelijk geschreven!
Ik kwam het laatst nog tegen; een vriendin met haar verzorgpaard. Hij was zo sloom, lomp en traag de laatste tijd volgens haar. Op de poetsplaats vond ik hem helemaal in freeze staan.

Na een rondje aan de hand stappen viel de neusriem me pas op.. ik kon er geen vinger tussen krijgen.

De vriendin heeft minder ervaring en leerde van de eigenaar dat het zo hoorde. Zij vond het echter wel erg strak hoe de eigenaar de neusriem aantrok, en had hem zelf al 2 gaatjes losser gedaan. (En daar kreeg ik dus geen vinger tussen!)
Paard was, na een normaal bevestigde neusriem, opeens een stuk frisser en alerter.

Zo zie je maar hoe makkelijk zo iets 'normaal' wordt gevonden. Het is een schande.

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 22:04

callippo schreef:
Goed dat hier weer aandacht voor is!
Afgelopen zondag was ik bij een dressuurevenement waar de bondscoach op allerlei (historische) regels hamerde, die vóór het welzijn van het paard zijn opgesteld (fijn, neus voor de loodlijn enzo). Helaas vond hij 1 vinger echt meer dan voldoende ruimte voor het paard, terwijl in 'de boekjes' toch ook altijd 2 vingers als minimum wordt genoemd. "Als het maar niet echt strak wordt aangesnoerd" was zijn antwoord op de vraag waarom hij de 2 vingers niet aanhield.


Bijzonder dat je dit zegt.
Heb je wel gezien dat hij liet zien hoe los de neusriemen van zijn eigen paarden zaten?

L2+3

Zinzi_jewel

Berichten: 8696
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: De neusriem, waarom zit deze bij het hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 22:15

Idd geen neusriem
Maar
De meeste hoofdstellen staan niet toe de neusriem eraf te halen
Je hebt dan gleuven in je bakstuk
Of losse riempjes die vervelend op en neer wiebelen
Dus dan maar de neusriem eraan laten en gewoon los vast maken ...
sper riem gaat er standaard vanaf

Chasing Dreams ...

Solica

Berichten: 453
Geregistreerd: 23-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 22:16

Ik rijd mijn beide paarden zonder sperriem en de shet men ik ook zonder sperriem. Ik moet eerlijk toegeven dat ik nooit echt controleer als er wel 2 vingers onder mijn neusriem passen. Denk dat ik daar vanaf morgen eens beter op ga letten! Ik vind het een interessante post en hoop dat er op wedstrijden ook strenger op gecontroleerd gaat worden, want ik zie regelmatig en vooral sperriemen waar je echt geen vinger onder kan krijgen.

faunty

Berichten: 1789
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 22:56

Afbeelding

Even een aparte dierendag foto , maar hier is goed te zien dat ik altijd ruimte laat ook aan de zijkanten van de neus ! En daardoor ook op het neusbot.

https://equiphysique.com
iedereen, elk paard fit- to-have-fun!
Instructie en revalidatie op maat in de regio west brabant

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 23:04

Jammer dat veel mensen hun logisch verstand niet gebruiken. Op bokt zie je zo toch ook nog voorbij komen en als er iemand iets zegt. Dan valt het wel mee, dat lijkt zo op de foto of paard heeft er geen last van. Maar als mensen wat verder zijn met rijden als de recratiemuts heb je er uiteraard meer "verstand" van een moet iemand die minder rijdt maar gewoon z'n mond houden. Want de instructeur die zelf Zz-zwaar rijdt weet het uiteraard beter. Welzijn is voor sommige niet zo belangrijk. Presteren is alles en liever de mond goed dichtsnoeren dan dat een paard zich prettiger voelt.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Annienke, Facebook, GrapeshotBot, LieZ_Horses, Mjelleke, perdjes, Pierus, roosjenat, shirleyp, Siers83, Sure_lee en 16 bezoekers