Blessure aan het collaterale hoefbandje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
saden

Berichten: 2257
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: Winsum (gr)

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:00

Hier nog niet goed helaas.
Na t inspuiten van t gewricht heeft ze een complicatie gekregen.
Hoefbevangen....
Kon er ook nog bij.
De dracht gaat gelukkig goed. Groeit mooi door

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:35

saden schreef:
Hier nog niet goed helaas.
Na t inspuiten van t gewricht heeft ze een complicatie gekregen.
Hoefbevangen....
Kon er ook nog bij.
De dracht gaat gelukkig goed. Groeit mooi door

Eh bah! Wat een pech! Bij de mijne alles top. Benen houden de trainingen vol. Toch flink aan het doorvragen en gymnastiserend aan het werk wat toch wat vraagt van de pezen ed maar gaat goed!

saden

Berichten: 2257
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: Winsum (gr)

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:51

Goed om te horen!

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:13

Hoi allemaal,

Al eventjes niets meer gepost hier. Hoe gaat het met jullie paarden?

Mijn merrie doet het goed. De verhuizing naar een andere stal lijkt haar goed te doen, ze is echt enorm fit. Ik heb ook inmiddels van iemand anders les, dus echt alles is omgegooid. Erg wennen maar we beginnen weer op oude niveau terug te komen.

We zijn nu 3x M2 gestart en hebben 3 winstpunten *\o/*

saden

Berichten: 2257
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: Winsum (gr)

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:29

Wat goed!
Heerlijk dat ze zo goed gaat.

Hier heel wisselend.
Ik zit er weer op. Ze blijft niet 100% maar in overleg met de arts zijn we toch aan het werk.
Er is nu nog bloed afgenomen. Hopelijk vandaag of morgen uitslag.

Beeld blijft wisselen. Van erg kort en krabbelig tot mooi ruim wat binnen een week kan verschillen.
Hoeven zijn vorige week nog op de foto geweest. Zijn goed. Geen hoefbevangenheid.
Ook spierbevangenheid is nog getest. Ook daar van waren de waardes goed.

Nog 2 maanden wachten en dan krijgt ze een veulentje!

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 20:55

Queenbeebee wat top van jou en je paard!!! Zoooo jaloers!
Saden ik duim mee voor een goed resultaat! En dan aftellen naar een veulentje, wat leuk.

Hier gaat het goed. Ben ook veranderd van trainer en paard is veel sterker geworden. Ik was bang voor de intense trainingen maar de benen houden het.

Heb hem zelfs al eens laten vrijspringen en het kriebelt om naast al het dressuurwerk ook eens te springen. Hij lijkt mij nu sterk genoeg en het is een leuke afwisseling.

Ik ben heel gelukkig nu!

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 00:00

Getver Saden wat lastig zeg! Op naar een mooi en gezond veulen en daarna weer gezond verder met je merrie hopelijk

Laibadji wat fijn dat het goed gaat ook zeg! Klinkt super!!

njarco
Berichten: 167
Geregistreerd: 15-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 18:41

Hallo. Ik zie dat dit een oud topic is maar ik kon geen ander topic hierover vinden.

Bij mijn paard is 2 weken geleden geconstateerd dat hij een beschadigd collateraalbandje naar het hoefgewricht heeft. Moest 2 weken stappen en metacam heeft ie gehad. Vandaag moest ik een filmpje maken van hoe hij nu loopt. Hij is al wel verbetert. In stap zie je niets meer. Op het harde is heel erg veel beter geworden. Aan de lijn op het zachte zie je hem nog wel kreupelen maar als hij zn eigen tempo mag bepalen dan word hij wel beter zo niet rad.
Nu wil mijn dierenarts deze week alweer langs komen om te kijken. Ik vraag me serieus af wat hij nu al wilt gaan doen aangezien een bandje nu eenmaal tijd nodig heeft. Ik ga niet weer veel geld betalen om te horen dat ik nog langer moet gaan stappen. Doe ik nu ook al een half uur onder het zadel.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:03

Twee weken is wel erg kort voor herstel ja ( helaas). Nu al een half uur stappen onder het zadel ? Na 14 dagen ? Goh snel al lang stappen zeg. Zo zie je maar dat ook met de collaterale hoefbandjes er veel verschillen zijn qua blessure. Alhoewel je toch niet bent gaan stappen met de metacam neem ik aan ?

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 20:05

njarco schreef:
Hallo. Ik zie dat dit een oud topic is maar ik kon geen ander topic hierover vinden.

Bij mijn paard is 2 weken geleden geconstateerd dat hij een beschadigd collateraalbandje naar het hoefgewricht heeft. Moest 2 weken stappen en metacam heeft ie gehad. Vandaag moest ik een filmpje maken van hoe hij nu loopt. Hij is al wel verbetert. In stap zie je niets meer. Op het harde is heel erg veel beter geworden. Aan de lijn op het zachte zie je hem nog wel kreupelen maar als hij zn eigen tempo mag bepalen dan word hij wel beter zo niet rad.
Nu wil mijn dierenarts deze week alweer langs komen om te kijken. Ik vraag me serieus af wat hij nu al wilt gaan doen aangezien een bandje nu eenmaal tijd nodig heeft. Ik ga niet weer veel geld betalen om te horen dat ik nog langer moet gaan stappen. Doe ik nu ook al een half uur onder het zadel.


Twee weken onder het zadel gestapt of gewoon aan de hand? Deze blessure is niet zomaar over en heeft veel rust nodig. Mijn paard had boxrust mocht alleen twee keer per dag aan de hand worden gestapt op het harde. Ik zou voorzichtig zijn anders wordt het een zwak plek. Let er ook op dat je niet veel kleine bochten met je paard loopt, rechtuit is het beste en grote bochten. Daarnaast kun je het misschien laten inspuiten of laseren of magneettherapie om het herstel te bevorderen. Bij mijn paard heeft het drie maanden geduurd daarna heeeeel rustig opgebouwd en een jaar later eindelijk weer op haar oude niveau.

njarco
Berichten: 167
Geregistreerd: 15-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:53

armyhorse schreef:
njarco schreef:
Hallo. Ik zie dat dit een oud topic is maar ik kon geen ander topic hierover vinden.

Bij mijn paard is 2 weken geleden geconstateerd dat hij een beschadigd collateraalbandje naar het hoefgewricht heeft. Moest 2 weken stappen en metacam heeft ie gehad. Vandaag moest ik een filmpje maken van hoe hij nu loopt. Hij is al wel verbetert. In stap zie je niets meer. Op het harde is heel erg veel beter geworden. Aan de lijn op het zachte zie je hem nog wel kreupelen maar als hij zn eigen tempo mag bepalen dan word hij wel beter zo niet rad.
Nu wil mijn dierenarts deze week alweer langs komen om te kijken. Ik vraag me serieus af wat hij nu al wilt gaan doen aangezien een bandje nu eenmaal tijd nodig heeft. Ik ga niet weer veel geld betalen om te horen dat ik nog langer moet gaan stappen. Doe ik nu ook al een half uur onder het zadel.


Twee weken onder het zadel gestapt of gewoon aan de hand? Deze blessure is niet zomaar over en heeft veel rust nodig. Mijn paard had boxrust mocht alleen twee keer per dag aan de hand worden gestapt op het harde. Ik zou voorzichtig zijn anders wordt het een zwak plek. Let er ook op dat je niet veel kleine bochten met je paard loopt, rechtuit is het beste en grote bochten. Daarnaast kun je het misschien laten inspuiten of laseren of magneettherapie om het herstel te bevorderen. Bij mijn paard heeft het drie maanden geduurd daarna heeeeel rustig opgebouwd en een jaar later eindelijk weer op haar oude niveau.


Ik mocht er idd gewoon op stappen in de baan. Dat het lang gaat duren dat weet ik.daarom vind ik het ook niet nodig dat de arts alweer komt. Lasertherapie heeft ie nu 2x gehad..dank jullie voor de reactie.s

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 22:16

@njarco: Succes en hopen dat je paard snel weer hersteld.

njarco
Berichten: 167
Geregistreerd: 15-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:37

armyhorse schreef:
@njarco: Succes en hopen dat je paard snel weer hersteld.

Dank je wel. Ik hoop het ook. Hij is enorm gefrustreerd dat hij alleen maar mag stappen. Is zo gek als een deur. En dat is ook niet bevooordelijk voor zn voetje

Madero
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-12-15
Woonplaats: Omgev Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:08

Ik zie dat hier al even niet gereageerd is... ik heb een dilemma

Twee jaar terug paard gekocht, grootste vriend ooit!
Was de bedoeling om er lekker mee naar buiten te gaan beetje boscrossen etc. Nu merkte ik dat hij toch heel graag wilt werken, en gingen we serieus aan de bak... hij stapte altijd al kort, maar we konden dat rijtechnisch niet beter krijgen...

Kliniek gebeld, onderzoek gedaan, pees geïrriteerd, ingespoten, speciaal beslag om dendruk ervanaf te halen, 3 maanden rust...

Controle, ging iets beter, maar nog niet helemaal.. nog 6 weken rust en dan langzaam stappen onder het zadel, draven opbouwen... galop pas later... hele verhaal klaar... hij stapte na dit alles nog wel kort. Maar na een kreupelheidsonderzoek, geen verbetering of reactie... geen pijn meer dus, en rustig trainingen opbouwen... we gaan als een speer!

Extra controle een mri scan... ontsteking aan zijn collaterale hoefband... hij loopt niet kreupel, enkel kort in stap... wat hij altijd al deed, dit gaat overigens steeds beter... de draf en galop verbeteren met de week... steeds meer dragend, recht en onder controle... geen pas kreupel...
Ik weet niet wat ik nu moet doen... rust, en alles wat we hebben opgebouwd weer over moeten doen ooit... maar misschien had hij dit al de hele tijd wel, dat weet ik ook niet... een scan is niet eerder gemaakt... of Mn trainingen doorzetten..... en goed op zn lichaam en tekenen letten... misschien was het nog wel veel erger en is het beter wordende... maar dat weet ik dus niet...

Foster
Berichten: 41
Geregistreerd: 07-10-17

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:15

Wat een lastig dilemma. Kan het niet zo zijn dat hij altijd al kort stapte, omdat hij daar toen al een ontsteking had? Misschien stapt je paard gewoon kort. Maar je weet nu wel zeker dat daar een ontsteking zit. Ik zou het niet durven gokken denk ik om door te rijden, maar ik snap je frustratie nu het juist zo goed gaat..

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:43

Alleen jij kunt dit beslissen. Omdat in eerste instantie bij ons foute diagnose gesteld was begonnen wij iedere keer te vroeg om gelijk weer na 1x te stoppen. Totdat andere dierenarts met juiste diagnose kwam. Juist heuse beschadiging aan collateraal hoefbandje. Dus besloten om paardje 1 jaar op de wei te zetten. Ze knapt heel goed op nu en in december weer foto. Zelfs als foto goed is maken wij het jaar vol en beginnen pas in april. Bij jou is het nog niet zo erg, dus mijn advies is, voorkom erger en neem geen risico, en geef het alle tijd die het nodig heeft.

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 22:31

Het is hier al een hele tijd stil, maar ik vind geen nieuwer topic hierover. Afgelopen donderdag draaide mijn Fries zich plotseling om terwijl hij wat in de bak asn het scharrelen was en kwam kreupel teruglopen. Een paar dagen is hij zo kreupel geweest dat we dachten aan een hoefzweer. De smid denkt aan een verrekking van de collaterale bandjes. Op dit moment loopt hij prima rechtuit maar zodra hij moet draaien krijgt hij problemen. Komt dit jullie bekend voor? Op het been is geen enkele verdikking of warme plek te vinden

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 10:25

Ja, komt bekend voor idd. Mijn paard had b.v. ook moeite met draaien in zijn stal, terwijl rechtuit lopen een stuk beter ging. En geen verdikking te zien.
Staat je paard nu op rust ?

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 20:18

Hoi! Ja, hij staat op rust. 'S nachts in de stal en overdag op de wei. Gelukkig gaat het al een stuk beter nu en zie je bijna niets meer. Behalve wanneer hij 's ochtends vroeg draait naar de boxdeur.
Hoe lang duurde revalidatie bij jou?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 14:53

Wel op de wei dus ? Dat mocht mijn paard niet, vanwege kans op nog meer overbelasten.

Hoe lang het duurde ? Euh dat weet ik niet meer precies. Wel een paar maanden. En super voorzichtig opbouwen met rechtuit stappen op het harde.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 14:55

Zo lang hij met draaien nog last heeft goed uitkijken ! Mijn paard dacht soms dat hij wel een gekke sprong kon maken met stappen aan de hand na een tijdje, maar dan had hij gelijk meer pijn.

Hij heeft toen trouwens ook speciaal beslag gehad om hem te helpen bij het afrollen.

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 17:56

Ok, bedankt Maris! Het is altijd lastig om te kiezen tussen stal of wei. Het was wel duidelijk dat hij na een nachtje stal heel erg stijf was.
Op dit moment zie ik eigenlijk niets meer. In ieder geval krijgt hijeen paar weken rust, en daarna moet ik maar weer gaan kijken hoe het gaat. Als het niet goed is, zal ik een echo laten maken. Heb jij dat toen gedaan?

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 20:00

Marloezz schreef:
Hoi! Ja, hij staat op rust. 'S nachts in de stal en overdag op de wei. Gelukkig gaat het al een stuk beter nu en zie je bijna niets meer. Behalve wanneer hij 's ochtends vroeg draait naar de boxdeur.
Hoe lang duurde revalidatie bij jou?


Heel veel sterkte :-)

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 20:03

Dank je!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:43

Als je zeker weet dat je paard niet gaat rennen kan hij/zij op de wei. Anders misschien een kleiner weitje afzetten ?!
Paar weken rust is goed natuurlijk. Zou wel heel voorzichtig zijn. En stappen aan de hand rechtuit op een gegeven moment. Ik weet niet meer na hoeveel weken mijn paard dat mocht. Maar hij was echt zeer kreupel erdoor.
Ik heb een mri laten maken. Maar wie weet kan je het idd ook zien met een echo. kijk dit topic daar eens even op na ! Mijn paard was zo kreupel dat de dierenarts niet wist waar hij het probleem zoeken moest, vandaar doorgestuurd naar de kliniek toen.