Uren aangepast op vast contract

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Uren aangepast op vast contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 09:59

Hallo.

Gisteren heb ik mijn vast contract getekend. Maar er is iets wat me niet helemaal lekker zit. Ik werk 39 uur en bij mijn losse contracten stond 32 uur op papier. De andere uren kreeg ik gewoon extra uit betaald. Nu heb ik gisteren een vast contract gekregen en ik werk nog steeds 39 uur maar nu hebben ze de uren op mijn vaste contract aangepast naar 20 uur. Als ik dus ziek wordt krijg ik maar voor 20 uur uit betaald terwijl ik 39 uur werk. Al 2 jaar. Ik heb getekend omdat ik met mm mond vol tanden stond maar hoe langer ik er over na denk hoe vreemder ik het vind. Ze hebben dit gedaan voor hun zekerheid. Als de markt in stort ( makelaardij ) of ik word ziek hoeven ze maar voor 20 uur te betalen. Maar mag dit?
Groet Nienke

Sita77

Berichten: 120
Geregistreerd: 08-11-11

Re: Uren aangepast op vast contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 10:01

Je hebt het zelf getekend, dus ja, dit mag..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 10:06

Als jij werkelijk 39 uur werkt en ziek wordt dan horen ze jou gewoon uit te betalen wat je gemiddeld over de afgelopen periode hebt gewerkt.

Maar ik vind het ook niet netjes om je zo ineens te confronteren met veel minder uren. Wat je rechten hierin zijn durf ik niet te zeggen. Aangezien je wel al getekend hebt zou ik nu wel direct je werkgever schriftelijk informeren dat jij je gister overdonderd voelde, het je toch niet lekker zit en uit laat zoeken of dit een correcte gang van zaken is.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Uren aangepast op vast contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 10:10

Slimme actie v.d. baas, een goede werkgever een vast contract aan 'moeten' bieden en maar de helft v.h. aantal oorspronkelijke uren.

Hopelijk kun je hier nog op terug komen met je werkgever, al staat hij nu met een getekend contract wel redelijk sterk.

speurneusc

Berichten: 5368
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 10:21

als jij aan kan tonen dat jij altijd 39 uur werkt, dan gaat na een bepaalde periode toch dezelfde rechten in voor 39 en niet voor 20 uur op papier. Zou dat eens nazoeken bij bv uwv en ze dat laten zien, dat ze met deze stap nix opschieten.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Uren aangepast op vast contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 10:45

(Vreemd dat mensen dit soort naaistreken 'slim' noemen? Wat is er 'slim' aan? Ik vind het vooral onbehoorlijk, maar stiekem een cijfertje in een contract veranderen is verder niet iets wat veel met intelligentie te maken heeft.)

Ik zou eerst eens navragen wat je mogelijkheden zijn bij het juridisch loket, of bij de vakbond. (Lid worden van een vakbond kan toch wel weer enigzins nuttig zijn, want werkgevers zoeken nog wel eens de randen van de wet op, of gaan er overheen. Samen sta je dan een stuk sterker dan als je dat in je eentje moet oplossen - zelfs met juridische bijstand.)

Daarna zou ik een gesprek aangaan dat je begint met een open toon, waarbij je vraagt waar die 20 uur vandaan komt, omdat ze je wel gewoon nog hebben ingeroosterd voor 39 uur en dat dat dus niet lijkt te kloppen. Volgens mij kunnen ze die uren inderdaad niet zomaar veranderen (dat zou het juridisch loket of de vakbond dus even moeten bevestigen) en telt inderdaad het gemiddelde over de afgelopen 3 maanden.
En dan vragen of het handig is om dat even aan te passen? Het kan een oprechte fout zijn (niet per se waarschijnlijk maar het zou kunnen) en doe maar net alsof het dat is. Dan heeft de werkgever een eervolle weg om het te herstellen en zonder dat het de relatie te zeer verstoort. (Het mooiste zou zijn als je wel een hint kunt geven dat je goed weet wat je rechten zijn, maar zonder dat aanvallend te maken.)

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 10:53

speurneusc schreef:
als jij aan kan tonen dat jij altijd 39 uur werkt, dan gaat na een bepaalde periode toch dezelfde rechten in voor 39 en niet voor 20 uur op papier. Zou dat eens nazoeken bij bv uwv en ze dat laten zien, dat ze met deze stap nix opschieten.
TS heeft inmiddels getekend voor 20 uur, dat maakt de zaak net even anders. Ik weet zo 1 2 3 niet of dit nog kan worden terug gedraaid, ben bang van niet.

Al wil ik maandag op kantoor best het een en ander uitzoeken voor TS.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 10:56

Shadow0 schreef:
(Vreemd dat mensen dit soort naaistreken 'slim' noemen? Wat is er 'slim' aan? Ik vind het vooral onbehoorlijk, maar stiekem een cijfertje in een contract veranderen is verder niet iets wat veel met intelligentie te maken heeft.)
Vreemd dat mensen niet tussen de regels door kunnen lezen. Vanuit werkgever is het 'slim'. Hij wil een goede werknemer niet kwijt, nu met de vernieuwde WWZ moet hij na 2 contracten een vast contract aanbieden en in zijn geval is 20 uur natuurlijk veel goedkoper en veiliger.

Is dit netjes? Nee absoluut niet en behoorlijk banketstaaf naar TS. Toch wil ik hier wel nog aan toevoegen dat TS direct heeft getekend. In mijn optiek niet slim. Het gaat om een, voor veel mensen, behoorlijk belangrijk contract en TS is al langer werkzaam binnen het bedrijf.

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Uren aangepast op vast contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 11:14

Het is absoluut niet slim van me dat ik getekend heb. Daar heb ik nu ook zeker spijt van maar goed dat kan ik nu niet meer terug draaien.

Ik weet wel waarom ze op contract die 20 uur hebben gezet. Ik heb door het werk aan beide kanten een muis hand en ben net aan links geopereerd en rechts moet eigenlijk ook nog. Ze hebben zich in gedekt maar als ik me nu laat opereren en ben een paar weken uit de running kan ik niet rond komen als ze die 20 uur pakken. Dus operatie is dan niet mogelijk....

Ik was totaal overdonderd en heb hier totaal geen ervaring mee. Is mn 1e vaste contract... Maar ik ga wel rond kijken naar wat anders.

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:18

Als je een aantal periode (3 volgens mij) structrueel een aantal uren werkt heb je daar recht op en moeten ze je contract aanpassen. Ga eerst eens in gesprek met je werkgever, misschien is het wel een grove fout geweest.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:20

Hebben ze goed uitgelegd? Krijg je de overige 19 uren dan als overwerk uitbetaald? Ik heb geen idee wat dit ook voor consequenties heeft nav je loonbelasting, of je aan het einde van het jaar nog extra belasting moet gaan betalen..

Ik vind het vreemd en dit hadden ze moeten motiveren...maar ik heb nog meer rare constructies gehoord hoor...wat dacht je van je pensioen opgeven om dit dan bruto bij je salaris tellen, zodat je hetzelfde verdiend als je deed in je baan ervoor...baas betaald minder, jij netto hetzelfde, maar geen pensioen :D

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 11:21

Het is helaas geen fout. Ze hebben het uitgelegd dat ze dit zo hebben gedaan voor als bijvoorbeeld de markt in stort of ik in de ziekte wet beland. Ik ga er nu financieel niks van merken maar wel als ik me bijvoorbeeld laat opereren. En ja toen had ik moeten zeggen dat ik het er niet mee eens was maar dat heb ik niet gedaan en nu voel ik me belabberd.

Ik krijg de extra uren idd uit betaald als extra werk. Dit was ook zo toen ik op papier 32 uur stond

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Uren aangepast op vast contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:23

Dan zou ik een potje maken van de extra betaling....feitelijk heb je nu een contract voor 20 uur gegeven..ik vind het niet netjes, maar alles mag in overleg..

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Uren aangepast op vast contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 11:24

Ik kan geen potje maken van de extra uren. Ik krijg gewoon fulltime het minimum loon uit betaald maar dat heb ik ook echt nodig om rond te komen. Als ik dus in de ziekte wet beland en 20 uur krijg uit betaald kan ik mn huur niet meer betalen

BigOne
Berichten: 38221
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:28

WinSel schreef:
Ik kan geen potje maken van de extra uren. Ik krijg gewoon fulltime het minimum loon uit betaald maar dat heb ik ook echt nodig om rond te komen. Als ik dus in de ziekte wet beland en 20 uur krijg uit betaald kan ik mn huur niet meer betalen

In de ziektewet moet je volgens mij gewoon uitbetaald krijgen naar rato. Dus werk je altijd 39 uur en kun je dat aantonen dan is er niet zoveel aan de hand. Toen je aan je andere hand werd geopereerd, kreeg je toen 32 of 39 uur uitbetaald?

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:30

O wat erg....dat is ook voor je baas niet een wereldsalaris om te betalen.....mmmm ik ben altijd extra alert met uitgenaste werkgevers...zou lekker werkervaring op doen en snel een andere baas zoeken die je respecteert...hij heeft een fulltimer odig maar behandeld je als parttimer....hoe is je vakantiegeld geregeld?

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 11:33

Toen kreeg ik 39 uur uitbetaald omdat ze het niet hadden opgeheven. Was een periode van 2 weken. Maar Als ik aan rechts wordt geopereerd ben ik 6 weken zoet. En dan zal ze t wel op gaan geven....

Ik heb hier totaal geen ervaring mee. Maar ben wel van plan om ander werk te gaan zoeken... ook ivm mn handen.

Volgens mij is vakantie geld wel van het bedrag wat ik uitbetaald krijg. 39 uur. Dat was tenminste zo toen ik 32 uur werkte....

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Uren aangepast op vast contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:34

Ik denk dat je gewoon om je heen moet blijven kijken voor wat nders, uitgenaste werkgevers onderhandelen niet...

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Uren aangepast op vast contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 11:36

Ben ik idd ook van plan :)

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:40

Zoek het eens na, als je volgens mij 3 maanden 39 uur werkt moet hij je contract aanpassen...

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:47

Is er geen wet of regel die stelt dat wanneer jij overdonderd bent en hebt getekend en binnen termijn X je bezwaar aangeeft dat het contract dan alsnog ongeldig kan worden verklaard?
Ik zou even contact opnemen met je rechtsbijstand (als je die hebt) of het juridisch loket.

BigOne
Berichten: 38221
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:48


Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:51

Tiffany schreef:
Als je een aantal periode (3 volgens mij) structrueel een aantal uren werkt heb je daar recht op en moeten ze je contract aanpassen. Ga eerst eens in gesprek met je werkgever, misschien is het wel een grove fout geweest.
Aantal periode? 3? Welke 3 bedoel je?

Los daarvan, want het klopt, als er 13 weken aaneengesloten meer uren zijn gemaakt ontstaat er een rechtsvermoeden dat je arbeidsomvang omhoog zou moeten. Dit is echter aan vele regels verbonden, je kunt hier dus niet zomaar vanuit gaan. Daarnaast is het ook nog CAO gebonden.

Feitelijk is dit allemaal niet meer van belang, want er is inmiddels getekend voor de nieuwe voorwaarden, dus wederzijds goedkeuren.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:55

WinSel schreef:
Het is absoluut niet slim van me dat ik getekend heb. Daar heb ik nu ook zeker spijt van maar goed dat kan ik nu niet meer terug draaien.

Ik weet wel waarom ze op contract die 20 uur hebben gezet. Ik heb door het werk aan beide kanten een muis hand en ben net aan links geopereerd en rechts moet eigenlijk ook nog. Ze hebben zich in gedekt maar als ik me nu laat opereren en ben een paar weken uit de running kan ik niet rond komen als ze die 20 uur pakken. Dus operatie is dan niet mogelijk....

Ik was totaal overdonderd en heb hier totaal geen ervaring mee. Is mn 1e vaste contract... Maar ik ga wel rond kijken naar wat anders.
Dit is inderdaad geen toffe actie van je werkgever. Helaas gebeurt het heel erg vaak, of althans, ze proberen het. Dat bedoelde ik met 'slim'.

Ik snap ook echt wel dat je overdondert bent tijdens zo'n moment, ook dat weten werkgevers vaak heel erg goed.

Ik wil maandag het een en ander voor je uitzoeken, dan is een branche en evt. CAO wel handig (laatste kan ik zelf ook opzoeken o.b.v. branche). Ga sowieso het gesprek aan en geef aan dat je nogal overdondert was door de hele situatie en graag wil bekijken wat de eventuele mogelijkheden zijn.

Gelijk rondkijken naar wat anders lijkt me wat extreem. Al begrijp ik dat indien de operatie snel plaats moet vinden, je wel zal moeten. Echter zit je dan bij een nieuwe werkgever ook onzeker: Nog geen vast contract en wel langdurig ziek (of loop ik nu op de feiten vooruit?).

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 11:57

We hebben helaas geen cao....
Branche is makelaardij

Ik laat alles even bezinken en ga goed na denken wat ik ga doen...