Van 18 jarige fokmerrie naar 'sport'paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magdaboumaJarig

Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Van 18 jarige fokmerrie naar 'sport'paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-17 13:21

Hoi Bokkers,

De titel zegt eigenlijk al genoeg. Vorig jaar hebben wij een 17 jarige friese fokmerrie gekocht, om als doel nog een veulentje voor ons zelf te fokken. Ze was onbeleerd, of nouja er was wel eens opgezeten maar nooit wat mee gedaan. Het is een kleine friese barokke merrie van 150 cm groot. (SjaardxLeffert)
Ze is ontzettend lief en ik hobbelde er af en toe wel eens op in de bak, maar dat pakte eigenlijk zo goed uit, dat ik haar mee nam naar les. Ze zou dit jaar worden gedekt maar dat hebben we maar gelaten voor wat het is, want ze bloeit helemaal op. Ze vind dit geweldig! Ze is als een moeder voor onze 10 jarige B pony ruin dus volgensmij vind ze het allemaal wel prima zo..
Nouja, het pakte tenslotte zo goed uit dat ik bedacht haar maar eens mee te nemen op onderlinge wedstrijd, hele uitdaging. Want op keurings na kwam ze noooit van het erf.
Ze stapte de trailer af, en keek om haar heen van ach joh is dit het. Ik kon bijna wel huilen van de zenuwen en ze vond het allemaal prima.
Eenmaal aangekomen in de bak bij het inrijden, werd ik toch wel heel zenuwachtig wat haar ook wat spanning opleverde. Ik trek ook heel wat gekke bekken onder het rijden, mijn excuses :')

Afbeelding

Afbeelding

Toen we eindelijk met de proef begonnen werd ik ontspannen, en yfcke ook.

Afbeelding

Afbeelding

Ze was voor haar doen zo ontzettend braaf! Ze sprong alleen niet aan naar de galop, want daar heeft ze moeite mee. Thuis doet ze het wel, maar het hoefde van mij ook nog niet. Ze deed ontzettend haar best en dat vond ik super voor een 18 jarige merrie die nog maar net een jaar onder het zadel is.

Afbeelding

Ik had uiteindelijk nog 174 punten! Nou met een galop die ontbrak, en voor het eerst op wedstrijd. Mag ik echt niet klagen :+

Bedankt voor het lezen :j

Afbeelding

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Van 18 jarige fokmerrie naar 'sport'paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:27

Leuk dat ze het zo goed doet!! :) Jullie zien eruit als een mooie combi. Veel plezier nog met haar!

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: Van 18 jarige fokmerrie naar 'sport'paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:29

Wat zijn jullie leuk samen zeg! Mooi paard <3 de laatste foto vind ik echt heel mooi.

mala26

Berichten: 4989
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Van 18 jarige fokmerrie naar 'sport'paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:31

Jullie zijn een leuke combinatie, nog veel plezier verder samen!

TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:31

Aan de oortjes te zien vindt ze haar carrièreswitch inderdaad wel leuk :D Mooi duo zijn jullie en je hebt een prachtig paardje! <3

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:31

Knappe prestatie van jullie samen! Super leuk dat ze zo opbloeit en je haar de kans geeft zich te ontwikkelen ipv nog een veulentje te fokken. Veel plezier nog samen!

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:33

Mooie combi!
Mooi verhaal!

Ania

Berichten: 6101
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Van 18 jarige fokmerrie naar 'sport'paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:49

Wat een leuke combi en wat doet ze het goed!

Leuk dat ze een kans krijgt bij jullie.

karijn

Berichten: 5400
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Van 18 jarige fokmerrie naar 'sport'paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 16:26

Wat ontzettend leuk! Lekker blijvenen oefenen met de galop, dan heb je de volgende keer een winstpuntje.
Maar, doe je cap wat strakker. Als hij zo los zit, geeft hij niet de bescherming bij een eventuele valpartij . Hij kan zo van je hoofd schuiven.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Van 18 jarige fokmerrie naar 'sport'paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 21:39

Wat leuk zeg, wij hebben twee Sjaard x Leffert merries op stal, die ook van die leuke kruloren hebben!!! Ze zijn alleen bijna 20cm groter dan de jouwe.

Wat leuk dat je dit doet! Rust roest, dit doet zo'n dier alleen maar goed! Veel succes samen, komt wel goed!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Van 18 jarige fokmerrie naar 'sport'paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 21:43

O jullie zijn heel leuk samen! En je hebt haar al heel fijn aan het lopen :) fijn ook dat zij jou zo geruststelt!

magdaboumaJarig

Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Re: Van 18 jarige fokmerrie naar 'sport'paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-17 22:36

Wat leuk al die reacties! Dankjewel

magdaboumaJarig

Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-17 22:36

karijn schreef:
Wat ontzettend leuk! Lekker blijvenen oefenen met de galop, dan heb je de volgende keer een winstpuntje.
Maar, doe je cap wat strakker. Als hij zo los zit, geeft hij niet de bescherming bij een eventuele valpartij . Hij kan zo van je hoofd schuiven.


Ja klopt.. ik weet het. Maar bedankt!

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Van 18 jarige fokmerrie naar 'sport'paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 22:52

Heb mijn twijfels of je nog op een 18-jarig paard moet gaan zitten dat tot een jaar eerder nooit is beleerd. Haar rug is daar niet aan gewend en het kan weleens te zware belasting worden, zeker als je nog wedstrijden wilt gaan rijden. Dat betekent dat je haar best zwaar belast en dat is ze ineens van alles kan gaan mankeren. Natuurlijk 'rust roest', maar als je op oudere leeftijd ineens zo zwaar belast wordt (als je paard 18 is, is de toptijd wel voorbij. Vergelijk het met een mens van 50) is de kans groter dat je paard straks kreupel is of erger iets aan de rug mankeert.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 23:01

Dit is een onderlinge wedstrijd op B niveau. Als je het rustig opbouwt en niet iedere dag er op klimt zie ik geen probleem. Daarbij is TS geen zwaargewicht :Y)

Leuk hoor! Fijn rustig zo door gaan, dan komt de galop ook goed!

finalytrue
Berichten: 57
Geregistreerd: 01-12-14
Woonplaats: home sweet home

Re: Van 18 jarige fokmerrie naar 'sport'paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 23:11

Geweldig! Wat goed dat je haar de kans geeft te doen waar ze van geniet met als gevolg dat jij geniet. Mijn vriendin heeft hetzelfde gedaan met haar net gekochte 19-jarige merrie en nu een jaar later zitten ze samen op een roze wolk. You go girl, hoop dat je ons op de hoogte houd van jullie verdere ontwikkelingen :)

magdaboumaJarig

Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 10:01

Mazida schreef:
Heb mijn twijfels of je nog op een 18-jarig paard moet gaan zitten dat tot een jaar eerder nooit is beleerd. Haar rug is daar niet aan gewend en het kan weleens te zware belasting worden, zeker als je nog wedstrijden wilt gaan rijden. Dat betekent dat je haar best zwaar belast en dat is ze ineens van alles kan gaan mankeren. Natuurlijk 'rust roest', maar als je op oudere leeftijd ineens zo zwaar belast wordt (als je paard 18 is, is de toptijd wel voorbij. Vergelijk het met een mens van 50) is de kans groter dat je paard straks kreupel is of erger iets aan de rug mankeert.


Net of ga ik elke dag intensief trainen.. :+
ik rijd echt geen 5 dagen in de week op haar, en ook niet eens alleen in de bak. Ik weet echt wel wat ik met mijn paard doe hoor! *D

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 10:03

Mazida schreef:
Heb mijn twijfels of je nog op een 18-jarig paard moet gaan zitten dat tot een jaar eerder nooit is beleerd. Haar rug is daar niet aan gewend en het kan weleens te zware belasting worden, zeker als je nog wedstrijden wilt gaan rijden. Dat betekent dat je haar best zwaar belast en dat is ze ineens van alles kan gaan mankeren. Natuurlijk 'rust roest', maar als je op oudere leeftijd ineens zo zwaar belast wordt (als je paard 18 is, is de toptijd wel voorbij. Vergelijk het met een mens van 50) is de kans groter dat je paard straks kreupel is of erger iets aan de rug mankeert.


Genoeg mensen van 50 die besluiten ook sportief te gaan doen. Onder begeleiding (wat lees ik nu, TS gaat ook met het paard naar les en heeft zowaar ook begeleiding!) kunnen die mensen prima sporten en meer sporten op termijn.
Weer zo'n afgunstig commentaar waar men niets mee kan. Jammer hoor...

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Van 18 jarige fokmerrie naar 'sport'paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 10:38

wat leeeeuk!

Mag ik je vragen hoe ze die galop hebben verrekend?
Die van mij doet het ook niet, de galop. En hoeft het ook nog niet, dat komt nog wel.
Maar ik zou graag eens een klein proefje rijden met hem en vroeg me af of die galop, als hij niet lukt, echt zo veel verschil maakt.. Anders zou ik hem er ook gewoon uit willen laten

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Van 18 jarige fokmerrie naar 'sport'paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:01

Officieel is het geloof ik 0 -2 voor de eerste galop, en 0 -4 voor de tweede galop. Maar met onderlinge wedstrijden hangt het volledig af van de jury.

De F1 en F2 proef van de fnrs heeft uberhaupt geen galop, dus daar kan je ook naar kijken.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:34

Mazida schreef:
Heb mijn twijfels of je nog op een 18-jarig paard moet gaan zitten dat tot een jaar eerder nooit is beleerd. Haar rug is daar niet aan gewend en het kan weleens te zware belasting worden, zeker als je nog wedstrijden wilt gaan rijden. Dat betekent dat je haar best zwaar belast en dat is ze ineens van alles kan gaan mankeren. Natuurlijk 'rust roest', maar als je op oudere leeftijd ineens zo zwaar belast wordt (als je paard 18 is, is de toptijd wel voorbij. Vergelijk het met een mens van 50) is de kans groter dat je paard straks kreupel is of erger iets aan de rug mankeert.

Mensen moeten ook niet op een drie jarige gaan zitten, die lopen z wanneer ze zes zijn terwijl dan pas alles gesloten is. Maar daar hoor je bijna niemand over, meisje krijgt begeleiding en dier hoeft niet hard te werken dus kan zat.

magdaboumaJarig

Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 12:11

Granoek schreef:
wat leeeeuk!

Mag ik je vragen hoe ze die galop hebben verrekend?
Die van mij doet het ook niet, de galop. En hoeft het ook nog niet, dat komt nog wel.
Maar ik zou graag eens een klein proefje rijden met hem en vroeg me af of die galop, als hij niet lukt, echt zo veel verschil maakt.. Anders zou ik hem er ook gewoon uit willen laten


Ze hebben het bij mij als een 4 gerekend, dan staan er dus wel 5 x een 4 op je protocol maar dat maakte mij niet zoveel uit.

magdaboumaJarig

Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 12:12

bigone schreef:
Mazida schreef:
Heb mijn twijfels of je nog op een 18-jarig paard moet gaan zitten dat tot een jaar eerder nooit is beleerd. Haar rug is daar niet aan gewend en het kan weleens te zware belasting worden, zeker als je nog wedstrijden wilt gaan rijden. Dat betekent dat je haar best zwaar belast en dat is ze ineens van alles kan gaan mankeren. Natuurlijk 'rust roest', maar als je op oudere leeftijd ineens zo zwaar belast wordt (als je paard 18 is, is de toptijd wel voorbij. Vergelijk het met een mens van 50) is de kans groter dat je paard straks kreupel is of erger iets aan de rug mankeert.

Mensen moeten ook niet op een drie jarige gaan zitten, die lopen z wanneer ze zes zijn terwijl dan pas alles gesloten is. Maar daar hoor je bijna niemand over, meisje krijgt begeleiding en dier hoeft niet hard te werken dus kan zat.


En het is ook niet dat ik met haar naar een manege toe ga, en zo een les hobbel. Ze komt bij mij thuis, komt hier al voordat yfcke er was dus ze weet ook alles van ons.

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 14:16

Wow wat een mooie combinatie zijn jullie.
Paardje heeft geluk om zo een tweede carriere in te mogen gaan :j

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Van 18 jarige fokmerrie naar 'sport'paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 14:26

Wow, die zou je echt geen 18 jaar geven als Fries zijnde :D
Ziet er goed uit hoor, en ze geniet er echt van