[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 18:55

Sxnnelenix schreef:
Nouvel schreef:
Dat is op zich wel de meest praktische oplossing, een goed passende en goed waterdichte outdoordeken kopen en daar onderdekens/liners onder gebruiken, zo kun je een heel eind komen.


Dank voor je reactie! Enig idee qua merken?


Horseware vind ik zelf heel fijn en goed van pasvorm en kwaliteit.
Maar dat hangt ook weer af van het model van je paard, er zijn ook zat mensen die zweren bij Bucas met onderdekens. Maar op onze paarden liggen die echt niet mooi.
Ik heb hier grotendeels Rambo met liners of insulators er onder en ik vind dat super werken.

Misschien heb je de mogelijkheid om wat merken te passen en te kijken wat voor jouw paard fijn is?
Of anders eerst een gebruikte kopen, dat doe ik meestal en als dat goed bevalt ga ik daarna voor een nieuwe.

emmaudb

Berichten: 1543
Geregistreerd: 19-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 18:57

PanamaD schreef:
Heeft de irish 150 gram dan?? Dacht enkel 50 en 300?

Ja, alleen kun je hem niet overal kopen. O.a. De paardendrogist heeft de 150g maar die hebben ook de irish in het rood. Die zie je ook niet vaak

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 19:35

emmaudb schreef:
PanamaD schreef:
Heeft de irish 150 gram dan?? Dacht enkel 50 en 300?

Ja, alleen kun je hem niet overal kopen. O.a. De paardendrogist heeft de 150g maar die hebben ook de irish in het rood. Die zie je ook niet vaak

Krijg nou wat!!! Geweldig! Super bedankt. Heb de 50 en 300 maar zoek vaak een tussen deken en pak dan een amigo liner 100g maar amigo past die niet goed en steekt natuurlijk uit. Maar deze is zeker nieuw op de markt want vorig jaar kon ik m niet kopen.

Jolindaa_

Berichten: 450
Geregistreerd: 24-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 19:54

Hallo! :)

Overal kan je wel regeltjes of ezelsbruggetjes vinden over hoeveel grams winterdeken bij welke temperatuur. Ik kan nergens iets vinden over welke deken (hoeveel gram) je moet hebben op een half geschoren paard.

Afbeelding

Kan iemand mij vertellen, per plaatje (ik doel vooral op plaatje 5 t/m 9), hoe dat bij deze scheermodellen zit? Hoeveel gram bij hoeveel vacht er af?

JenniferU
Berichten: 2210
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 20:57

Gwenvd schreef:
volgende week gaan we scheren, zou de Bucas turnout light dan een tijdje genoeg zijn? het is er nu nog veel te warm voor.

Als het de power light of smartex rain is wel

Als het de freedom light is niet dan zou ik een medium nemen.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:03

Jolindaa_ schreef:
Hallo! :)

Overal kan je wel regeltjes of ezelsbruggetjes vinden over hoeveel grams winterdeken bij welke temperatuur. Ik kan nergens iets vinden over welke deken (hoeveel gram) je moet hebben op een half geschoren paard.

[ Afbeelding ]

Kan iemand mij vertellen, per plaatje (ik doel vooral op plaatje 5 t/m 9), hoe dat bij deze scheermodellen zit? Hoeveel gram bij hoeveel vacht er af?

Gewoon zoveel als nodig

Jolindaa_

Berichten: 450
Geregistreerd: 24-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:19

Nies_ schreef:
Jolindaa_ schreef:
Hallo! :)

Overal kan je wel regeltjes of ezelsbruggetjes vinden over hoeveel grams winterdeken bij welke temperatuur. Ik kan nergens iets vinden over welke deken (hoeveel gram) je moet hebben op een half geschoren paard.

[ Afbeelding ]

Kan iemand mij vertellen, per plaatje (ik doel vooral op plaatje 5 t/m 9), hoe dat bij deze scheermodellen zit? Hoeveel gram bij hoeveel vacht er af?

Gewoon zoveel als nodig


Hoe kom ik daar achter? Sommigen zeggen trouwens ook dat als je aan dekens begint dat je sowieso helemaal moet scheren, omdat ze toch hoe dan ook wintervacht krijgen. Deken zou daar niet tegen werken. Hoe zit dat?

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:25

@Jolindaa - je moet gewoon proberen. Niemand heeft het van de eerste keer juist. Ik ga ook nog regematig de mist in kwa dekens.

Wintervacht tegenhouden met dekens lukt meestal niet.

Wat is het probleem? Eerste winter met je paard? Welke dekens heb je al en is je paard al geschoren?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:27

Wat voor paard heb je? Heeft ie het snel koud of juist warm?

Jolindaa_

Berichten: 450
Geregistreerd: 24-04-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:53

Het gaat om een Welsh B pony die nog onder exceemdeken staat omdat ik nog niet weet of ik haar deze herfst/winter met of zonder deken doe. De menlessen starten binnenkort en die zijn in een binnenbak. Om haar dan vol met haar te laten lopen is veel te warm. Alleen de borst scheren, wat ik laatst al heb gedaan, is weer net te weinig denk ik. Haar helemaal kaal scheren wil ik eigenlijk ook niet. De trainingen thuis kan ik namelijk alleen maar buiten doen in de wei. En om haar dan zo bloot te laten lopen of met uitrij dekens moeten klooien lijkt mij niks.
Als ik haar nu in de wintervacht laat staan krijgt ze een enorm dikke vacht. Heel functioneel, want ze staat buiten met een inloopstal, maar voor de lessen niet prettig voor haar. Met vacht kan ze ook wel prima tegen kou. Behalve regen, daar houdt ze echt (opvallend) niet van en heeft ze het snel koud.

Wat ik dus eigenlijk wil is een manier vinden dat ze zegmaar niet helemaal kaal hoeft (onder de deken) maar toch nog een laagje vacht heeft. Alleen niet zo'n dik pak haar als een wintervacht.

Zou eventueel alleen een regendeken (gevoerd of ongevoerd) kunnen voldoen voor heel de winter? Als ze beschermd is tegen regen en wind maakt ze dan minder extreme vacht aan? Of krijgt ze het dan toch koud onder alleen zo'n dun dekentje?

MarloesHJ

Berichten: 2463
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 23:14

Ik heb net nog een van mijn paardjes de buik eruit geschoren. Vorige week de hals er uit geschoren, was echter niet voldoende, hij stond net nog klam op stal en vandaag heeft hij niets anders gedaan dan op de wei lopen. Hopelijk is dit net iets fijner voor hem. Hij heeft wel een echt dik pak haar en was gisteren van wat simpel basiswerk drijfnat.

Ik ben niet van plan om volledig te scheren. Paard staat zonder deken maar heb wel een regendeken voor zeer regenachtige dagen.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 23:35

DonnnavZ schreef:
Eeen deken topic net wat ik zoek!

ik had een vraag mijn haflinger maakt zelf nauwelijks wintervacht aan en de laatste jaren begin ik te merken dat het misschien toch tijd word voor een dekentje.
Nu heb ik zelf geen verstand en niet echt een groot budget voor een deken maar ik ik heb veel verhalen gehoort over dekens die van -10 tot 16 graden zijn
welke dekens zijn dit of is er andere die ik moet gaan aanschaffen?

Dat zal inderdaad een Bucas zijn, en die zijn inderdaad niet goedkoop. Heb er gisteren dus eentje besteld... bijna 200 euro en dan is dat nog met korting :$
Ik ben fan van Nika, en als mijn ruin daar in zou passen zou hij die dragen maar helaas heeft hij een nogal lastig model lijf. Op mijn merrie liggen ze gelukkig wel mooi. Voor haar heb ik dekens van 40/50 euro (voor grotere ponies zijn ze iets duurder, ik heb shettendekens), goed waterdicht, nooit gedoe mee. drogen snel, zijn licht van gewicht en de Horseware liners passen er prima onder voor als het kouder wordt. Ook hebben ze leuke motiefjes, ik vind het echt topdekens. Misschien dat je daar naar zou kunnen kijken?

Oei Emma da's niet fijn dat zo'n dure deken doorlekt. Hopelijk komt het goed. Las dat voor de andere lekke deken nu iets geregeld is. Fijn :)

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 00:53

@Jolindaa - ik zou het zo aanpakken: begin met plaatje 8 scheerpatroon en indien nodig scheer wat extra bij (zoals 6 en 5). Kies een milde droge dag uit om te scheren (10+ graden) en gooi haar bloot op de wei. En dan kijk je hoe het gaat. Heeft ze het koud? (staart tegen de billen en onderaan order koud) Dan leg je er een 0grams deken op. Tenzij je een echte koudkleum hebt is een 0grams regendekentje met dit weer voldoende zolang je niet helemaal scheert. Mijn paard is helemaal geschoren en staat nu ook met een 0grams dekentje op de wei. Ze staat wel binnen snachts

Ik zou zowiso ook al kijken voor goedkope/dehandse staldeken of liner in 100 of 150gram. Die kan je er dan onder leggen als het kouder wordt. Persoonlijk denk ik niet dat je het gaat redden met enkel een 0grams regendeken.

Als je nu merkt dat je pony die 100/150 grams staldeken al snel nodig heeft, dan koop je er nog een 200grams stal deken bij voor als het nog wat kouder wordt. Dan kun je ook de 2 staldekens combineren en dan heb je 300grams in totaal. Dat lijkt me wel voldoende zolang je niet helemaal gaat scheren. Mijn paard was helemaal geschoren vorige winter en daar lag max 400gram op.

Je kan mss ook al kijken voor een hals stuk. Zorgt er ook voor dat het niet inregend bij de hals.

Ik geloof er niet in dat wintervacht kan tegen gehouden worden met dekens. In mij optiek hangt dat af van paard tot paard. De mijne maakte al winterhaar aan midden augustus! terwijl andere paarden op stal nu nog met een zomervachtje zitten.... Als je pony van nature veel winterhaar aanmaakt kan je daar niets aan veranderen.

Er is helaas geen simpel rekensommetje, anders bestond dit topic niet. :) We gaan allemaal een keer de mist in, en dan heeft je paard het te koud of te warm voor een dag. Daar gaat die heus niet van sterven, en hier leer je dan van voor de volgende keer.

emmaudb

Berichten: 1543
Geregistreerd: 19-03-08

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 07:48

Mijn paard loopt nu met een 150g deken. Is niet geschoren. Maar hij is wel echt een watje. Ik hou het wel goed in de gaten dat hij het niet te warm heeft. Maar hij staat tot nu toe nog gewoon lekker warm onder z’n deken en staat niet te zweten.
Maar hij zit ook nooit mega dik in z’n wintervacht

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 09:02

LiiNd_Y schreef:
[ [url=m/Ax88CD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/852mpN.jpg]Afbeelding[/url] ]
De hals vind ik wat groot lijken. Wat vinden jullie er van?

iemand?

emmaudb

Berichten: 1543
Geregistreerd: 19-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 09:07

Hij lijkt mij ook te groot Lindy. Een maat kleiner zou denk ik beter zijn. Al heb ik er niet heel veel verstand van

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 09:19

Jolindaa_ schreef:
Hoe kom ik daar achter? Sommigen zeggen trouwens ook dat als je aan dekens begint dat je sowieso helemaal moet scheren, omdat ze toch hoe dan ook wintervacht krijgen. Deken zou daar niet tegen werken. Hoe zit dat?


Een wintervacht word grotendeels aangemaakt op hoelang het licht is buiten.
De paarden die hier op stal staan hebben ook een zichtbare dunnere vacht dan de paarden die de afgelopen tijd nog dag en nacht buiten hebben gestaan. Mijne is al een teddybeer, buurman tinker heeft nog amper wintervacht want die staat ivm exczeem altijd optijd binnen, waar het licht pas om een uur of 11 uitgaat.

Vorig jaar had die zelfde teddybeer rond deze tijd nog amper vacht, want die stond toen 's nachts ook binnen. Nu heeft ze een poosje dag en nacht buiten gestaan, en boem, haar :D

Jolindaa_

Berichten: 450
Geregistreerd: 24-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 09:34

Bedankt voor de uitleg FatCat! Wat ik mij vooral ook af vraag of half geschoren onder een deken juist is. Wat ik dus al eerder zei, sommigen, (en jij dus ook :) ,) zeggen dat er hoe dan ook een wintervacht komt en dat je dus wel moet scheren als je aan de dekens begint. Anders hebben ze het weer veel te warm, maar aan de andere kant ook weer niet want dan kunnen ze de vacht niet opzetten en hebben ze het koud. Ik snap het gewoon niet zo goed meer. %) :)) Hoe zit het nou?

Ik durf haar niet zo goed nu zonder deken te laten lopen. Ik weet dat ze dan binnen no time in een dikke vacht zit. Ze krijgt altijd net zo'n dikke vacht als een shetlander, maar dan wel iets minder vol, luchtiger zegmaar. Onze shetlander heeft nu al een dik pak en ik ben bang dat zij dat dan ook snel heeft en dan moet ik wel volledig scheren of kan ik geen deken meer opleggen (ongeschoren)(aangezien het dan dubbel op is lijkt mij logischerwijs).

Ik ben echt een deken-leek. Dit is het eerste jaar dat ik een deken wil proberen om te kijken of het prettiger trainen is voor haar. Wat ik wel weet, als hardloper, hoe vervelend het is (en plezier afnemend het is) als je te warm gekleed bent. (En inlevend op mijn pony doel ik dus op vacht).

Als ik trouwens voor een deken zou gaan wil ik een Bucas Smartex Rain. Die dekens zijn verrekte duur, maar wel erg handig dat ze op een nat paard kunnen worden gelegd en de brede temperatuur range. AL vraag ik mij af of je hier iets onder kan leggen? Deze heeft geen liners dacht ik?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 09:43

Ja, je kunt de multi stable er onder leggen of de staldekens van Bucas met dezelfde stay-dry voering. De nieuwe select dekens zijn er eigenlijk voor bedoeld, maar daar zou ik ver vandaan blijven. Vreselijke poedersuiker dekens zijn dat.

Je kunt wel een model scheren en een (dunne) deken opdoen, maar als de rest echt zo'n dik pak haar is kan het zijn dat het niet voldoende werkt (tijdens het rijden). Daar kom je dan vanzelf achter, alles eraf kan natuurlijk altijd nog. Wat ook zou kunnen is bijvoorbeeld nu alles eraf en over een paar weken een model scheren, dan heb je met de echte kou toch alweer wat haar staan, maar een stuk minder dik dan wanneer je het helemaal niet zou scheren.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 10:03

Jolindaa_ schreef:
Anders hebben ze het weer veel te warm, maar aan de andere kant ook weer niet want dan kunnen ze de vacht niet opzetten en hebben ze het koud. Ik snap het gewoon niet zo goed meer. %) :)) Hoe zit het nou?


Ookal kunnen ze hun vacht niet meer opzetten als er een deken op ligt betekend dat niet dat de extra vacht hun niet meer warm houd. Het is gewoon wat minder efficiënt maar bied wel nog steeds wat isolatie.

Ik begrijp hoe moeilijk het is. In Februari heb ik mijn eerst paard gekocht en die was toen helemaal geschoren. Moest ik gelijk allerlei dekens aanschaffen en hopen dat ik het goed deed. Paard leeft nog :')

De Smartex rain heeft geen liner systeem nee. Maar je hebt ze wel in verschillende diktes - 3 denk ik. Je kan er vast wel een staldeken onder leggen maar dan zou ik het zelf niet mee op een nat paard durven gooien.

Je maakt het jezelf te moeilijk - je gaat nooit kunnen voorspellen hoe je pony gaat reageren. Gewoon proberen is de boodschap :j

Ella_
Berichten: 465
Geregistreerd: 16-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 10:15

Hoi

Ik ben op zoek naar een regendeken liefst 0 gr, dat een goede pasvorm heeft. Zodat mijn paard niet open ligt aan zijn schoft en schouders.
Mijn paard is stevig gebouwd

emmaudb

Berichten: 1543
Geregistreerd: 19-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 10:22

Nies_ schreef:
Ja, je kunt de multi stable er onder leggen of de staldekens van Bucas met dezelfde stay-dry voering. De nieuwe select dekens zijn er eigenlijk voor bedoeld, maar daar zou ik ver vandaan blijven. Vreselijke poedersuiker dekens zijn dat.


Wat is er niet goed aan de select onderdekens dan? Zat er over te denken om er 1 te kopen.
Heb al wel gehoord dat je de select turnout niet moet hebben.

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 10:25

emmaudb schreef:
Nies_ schreef:
Ja, je kunt de multi stable er onder leggen of de staldekens van Bucas met dezelfde stay-dry voering. De nieuwe select dekens zijn er eigenlijk voor bedoeld, maar daar zou ik ver vandaan blijven. Vreselijke poedersuiker dekens zijn dat.


Wat is er niet goed aan de select onderdekens dan? Zat er over te denken om er 1 te kopen.
Heb al wel gehoord dat je de select turnout niet moet hebben.


Hier ben ik ook wel benieuwd naar.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 10:43

Ik vind de pasvorm waardeloos, mijn merrie die al jaren Bucas heeft had binnen de kortste keren langs heel de halslijn schuurplekken en voor 20-30 euro meer heb je de multi stable waarvan de buitenkant tegen een stootje kan en het stay-dry van mooiere, zwaardere kwaliteit is en ook nog eens anti-bacterieel. De stal dekens werken in principe hetzelfde, alleen kun je die aan de voorkant niet vast maken. Ik heb er dit jaar voor het eerst een die een staldeken er onder gaat krijgen dus ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen. De multi stable is er namelijk niet in 300 grams dus vandaar dat ik dit ga proberen.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:18

Er zijn wel onderdekens voor de Smartex.

Hier twee paardjes die met wintervacht onder de dekens gaan. Weet je waarom... zonder dekens hebben ze het koud. Nee dat is niet mijn vermenselijking. Dat is mijn waarneming van bibberende, sjaggie, ineengedoken paardjes. Waterkou is ontzettend ruk voor ze, op het moment dat het vriest met een zonnetje staan ze bloot meer dan prima. Ik heb een IJslander en een shetlandpony, genoeg vacht dus. Ze staan al weken onder de regendekens. En wanneer het waterkoud is gaat er wat dikkers op. Ze hebben een trui van ponywol en daar gaat een deken overheen zodat die warmte vasthoudt wanneer het zo rottig waait. En uiteraard houden de dekens ze ook droog.