Polo op het Museumplein - zondag

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Polo op het Museumplein - zondag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-17 21:28

Dit weekend was ik in Amsterdam voor een festival. Dat begon elke dat rond half 5. En toen kwam ik er achter dat het hele weekend er ook polo was op het Museumplein! Zaterdag kwam ik daar te laat achter, maar zondag ben ik gewapend met mijn camera naar het Museumplein gegaan. Het was een heel bijzondere middag. Alle verschillende mensen die er rondlopen, en dan nog de polo wedstrijden zelf...! Het was mijn eerste keer bij een polo wedstrijd en ik ben blij dat de commentator een klein beetje uitleg had gegeven. Maar wat een gave sport...! Het was echt spannend, veel acties en uitkijken voor vliegende ballen rond je hoofd. Ik ga met een kleine selectie van mijn foto's een klein verslagje van de zondag laten zien.

Als eerste kwamen alle paarden met super grote vrachtwagens Amsterdam in gereden. Ik moest even twee keer kijken toen ik de grote ingehuurde wagens van Apassionata voor m'n neus langs zag rijden. De wagens werden gewoon op het museumplein gestald, waar alle toeristen tussendoor konden lopen. Voor de paarden maakte het weinig uit. Die werden met 2-3 per groom naar een tijdelijke "stal" gebracht. Veiligheidsdiensten hielden dan even alle fietsers tegen, zodat ze wel veilig het fietspad over konden.
1. Met 2-3 per groom
Afbeelding

2. Relaxed wachten tot ze opgezadeld worden.
Afbeelding

Om 12 uur ging de publieke tribune open. Ik heb toen een mooi plekje langs de rand gevonden. Wel op gevaar van rondvliegende ballen. Maar voordat dat zover was, was er eerst nog een hengstenshow en Kür op muziek van De Nieuwe Heuvel
3.
Afbeelding

Om 2 uur was het tijd voor de eerste wedstrijd. Iemand hielp met het uitzetten van de 15 yard en 25 yard penalty lines.
4.
Afbeelding

En daarna volgden er 2 wedstrijden. Eigenlijk ga ik hier helemaal geen verslag van kunnen typen. Daar weet ik toch echt te weinig voor van polo af. In elk geval zijn dit de foto's gemaakt tijdens de eerste wedstrijd. Het groene team heeft uiteindelijk gewonnen.

Maar voor misschien is een klein beetje uitleg (lang leve de commentator) wel handig. Er werd 3 tegen 3 gespeeld. Per wedstrijd waren er 4 chukkas van 7,5 minuten. Tussen elke chukkas werd er van paard gewisseld, maar je mag ook halverwege nog wisselen, al is die wissel dus niet verplicht. Je probeert zo veel punten met je team te scoren door de bal binnen de palen van het doel te krijgen. Je mag een tegenstander niet "sandwichen" met twee deelnemers en je mag de lijn van de bal niet kruisen. Dat is ongeveer wat ik meegekregen heb.

Goed. Hier dus de foto's van de eerste wedstrijd.
5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

En dit zijn foto's van de tweede wedstrijd waarin het oranje team won. Dat was écht heel spannend. Eerst stond oranje heel erg voor, maar in de laatste 30 seconden kon het weer gelijk komen staan. Alleen had het witte team een penalty gemist helaas. Het zorgde wel voor heel veel actie, duellen en rally's.
10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

Uiteindelijk was er nog een 3e wedstrijd en een demonstratie van IJsbrand Chardon, maar voor mij was het tijd om naar het festival te gaan. Ik heb IJsbrand Chardon nog wel zien warm rijden. Heel erg bijzonder, zo tussen alle toeristen op het Museumplein!
15.
Afbeelding

Voor mij was het een erg leuke onverwachte middag!
Hier zijn nog wat extra foto's te vinden die ik gemaakt heb: *Klik*
Het zou leuk zijn als je een berichtje achter laat :evaw:
Laatst bijgewerkt door JewEmm op 02-10-17 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos


Judass

Berichten: 4826
Geregistreerd: 20-05-09

Re: Polo op het Museumplein - zondag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:31

Ahh zo tof!
Ik kwam er ook te laat achter, ik heb alleen Ijsbrand zien rijden :D..

xMaritt

Berichten: 471
Geregistreerd: 10-09-10
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:39

Ik vind het knap dat je er foto's van hebt kunnen maken, wat ging dat hard zeg zondag!
Het was ook mijn eerste keer, maar vond het heel bijzonder om te zien.
Heel veel respect voor die paarden!

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-17 22:06

Judass schreef:
Ik kwam er ook te laat achter, ik heb alleen Ijsbrand zien rijden :D..

Ik heb hem dus niet in de ring zien rijden :P

xMaritt schreef:
Ik vind het knap dat je er foto's van hebt kunnen maken, wat ging dat hard zeg zondag!
Het was ook mijn eerste keer, maar vond het heel bijzonder om te zien.
Heel veel respect voor die paarden!

Ja echt he! Die paarden zijn zo wendbaar en echt een bonk spieren. En wat een tempo...

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Polo op het Museumplein - zondag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 22:15

Wat leuk om hier een fotoverslag van te zien! Ik was vaag van plan om te gaan, maar het meteen weer vergeten. Super tof om zo toch nog wat terug te zien, vooral met dit soort foto's :j
Die laatste billenfoto is wel echt prachtig :D

Mijn kleurrijke kunstwerken, vrij werk en in opdracht, vind je op mijn website, facebook of instagram :)

aniek1985
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 13078
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:42

Gave foto's! Leuk om er zo nog wat van te zien :j
Was je naar het 7 Layers Festival?

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Polo op het Museumplein - zondag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-17 16:06

Thanks voor de complimentjes :)
Ik vind het echt een aanrader om volgend jaar er heen te gaan (als het er weer is) om met polo kennis te maken!

En ja, ik was naar 7 Layers. Dat was ook echt prachtig...!

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Hobbyhorse

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Polo op het Museumplein - zondag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 00:45

Super foto's vind ik, wow.

marietta
Berichten: 160
Geregistreerd: 05-06-04
Woonplaats: breda

Re: Polo op het Museumplein - zondag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 07:34

Helaas werd het vrijdag afgelast vanwege het onweer. Heel erg jammer, ik kom er graag nog eens voor terug.
Paarden zijn zo goed getraind .
Anky was gelukkig vóór de onweersbui en maakte de reis ook waard.

The_Cat

Berichten: 7276
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Polo op het Museumplein - zondag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:17

Super knappe foto's zeg! Mooi om de polo zo te zien!


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Polo op het Museumplein - zondag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:59

Ik zal wel heel bokt over mij heen krijgen nu.
Maar van Polo gaan mn nekharen overeind staan. Al dat geruk gepluk en geschop bij die paarden om zo snel mogelijk bij de bal te komen en weet ik het wat. En als je ziet wat er aan die hoofden en in die monden hangt..
Als dit bij dressuur, springen, eventing etc gebeurd kom je aan de schandpaal en hier word het allemaal maar geaccepteerd.

De uitdrukking op die paardenhoofden zegt genoeg.

Niet mijn "sport"..

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Polo op het Museumplein - zondag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:07

Wat knap dat je er zulke duidelijke en mooie foto's van hebt weten te maken! Het geeft een goed beeld. En ik moet zeggen dat ik het opvallend vind dat veel van de paarden monden niet opengesperd zijn.

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:14

_Dracarys schreef:
Ik zal wel heel bokt over mij heen krijgen nu.
Maar van Polo gaan mn nekharen overeind staan. Al dat geruk gepluk en geschop bij die paarden om zo snel mogelijk bij de bal te komen en weet ik het wat. En als je ziet wat er aan die hoofden en in die monden hangt..
Als dit bij dressuur, springen, eventing etc gebeurd kom je aan de schandpaal en hier word het allemaal maar geaccepteerd.

De uitdrukking op die paardenhoofden zegt genoeg.

Niet mijn "sport"..


Niet heel bokt hoor. Ik vind het ook niks.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Polo op het Museumplein - zondag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:16

Wat een gave foto’s heb je gemaakt zeg!
Wat zijn dat voor halsters op de tweede foto?

"I myself have never been able to find out precisely what feminism is. I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat." - Rebecca West

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:44

enamorada schreef:
Wat een gave foto’s heb je gemaakt zeg!
Wat zijn dat voor halsters op de tweede foto?


Dat zijn Argentijnse halsters :j

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Polo op het Museumplein - zondag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:52

Ah supergaaf!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-17 14:11

Iedereen met complimenten: thanks!

@marietta, ik had het gehoord inderdaad! Erg jammer. Ze schijnen alle wedstrijden op de zaterdag ingehaald te hebben, zodat het programma zondag weer klopt. Op zondag was Anky er niet.

enamorada schreef:
Wat zijn dat voor halsters op de tweede foto?

Gelukkig weet FCSA dat, wat ik had het antwoord je niet kunnen geven...! Maar ik had wel gedacht dat het iets zuid amerikaans was. De omroeper vertelde namelijk dat de meeste polo paarden uit Argentinië komen.

Nog even ter verduidelijking. Voor mij was dit de eerste keer om polo te zien en ik heb er een verslag van gemaakt zonder er voor of tegen te zijn. Ergens vind ik het ook een beetje jammer dat hier nu bijna een soort discussie ontstaat los van het verslag, waar ik vooral wil laten zien hoe de dag was. Los daarvan was ik toch redelijk verrast dat het er niet zo erg aan toe ging als er vaak wordt voorgeschoteld. Ik zie vooral erg geconcentreerde blikken van paarden en er is absoluut verschil in rijstijl tussen mensen, maar dat is in elke discipline zo. Of zoals iemand anders tegen mij zei: het is altijd makkelijk om van iemand een moment opname te maken waar het er heel heftig uit ziet. Nog steeds heb ik geen uitgesproken mening over rijstijl, maar man, het was echt rete spannend! Ik zou het best zelf wel een keer willen proberen, wat het ziet er erg uitdagend uit!

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:19

FCSA schreef:
enamorada schreef:
Wat een gave foto’s heb je gemaakt zeg!
Wat zijn dat voor halsters op de tweede foto?


Dat zijn Argentijnse halsters :j

Interessant! Kun je me vertellen wat de meerwaarde van zo’n halster is en waarom die gebruikt worden bij polo? :)

"I myself have never been able to find out precisely what feminism is. I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat." - Rebecca West


FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Polo op het Museumplein - zondag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:25

De precieze functie weet ik niet, zal misschien gewoon een cultureel ding zijn. Ik weet wel dat de grooms ze soms zelf knopen/vlechten van strotouwtjes. Dit is op poloclub Wassenaar (ik heb lang geleden zelf een aantal jaar gespeeld):

Afbeelding

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:28

Gave fotos, en wat rijstijl ben ik t ee s dat het wisselend is. Heb een keertje een wedstrijd vijf paarden gegroomd maar het was ook niet mijn kopje thee.. Zeker leuk om in galop met ze rond te scheuren, het is vooral met één hand rijden en diep zitten, beetje vergelijkbaar met western maar minder verfijnd. Toevallig deze week op marktplaats een advertentie gezien van de polo club in Groenekan dat ze in het winter seizoen (nu tot februari) lessen geven. Misschien iets voor ts?

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Polo op het Museumplein - zondag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:08

Bedankt voor je uitleg FCSA :)

"I myself have never been able to find out precisely what feminism is. I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat." - Rebecca West

Monique1963

Berichten: 8623
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Polo op het Museumplein - zondag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:26

Ik wist helemaal niet dat paardenpolo leefde in Nederland. Apart.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 23:36

Monique1963 schreef:
Ik wist helemaal niet dat paardenpolo leefde in Nederland. Apart.


Het is redelijk klein hoor, met een handjevol clubs en niet meer dan 100 spelers. In de winter verkassen veel spelers naar Argentinie, Frankrijk, Zuid-Afrika etc. Hier is alle info te vinden: http://www.polo.nl/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers