CSI Salland afgelast wegens ravage door storm *UPDATE*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13986
Geregistreerd: 20-04-16

CSI Salland afgelast wegens ravage door storm *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-17 12:12

*RTV Oost / De Stentor
Springen
Ingezonden door meerdere bokkers

Afbeelding
Foto door Bianca Schoenmakers

De storm heeft aan het eind van de ochtend een abrupt einde gemaakt aan het hippisch evenement CSI Salland op het terrein van manege Bartels aan de Boetelerveldweg in Mariënheem. Meerdere tenten zijn als gevolg van windstoten in gestort.

Het is nog niet bekend of daarbij persoonlijke ongelukken zijn gebeurd. Wel is een aantal paarden op hol geslagen. Twee van de gevluchte paarden zijn bij het spoor aan de Raamsweg opgevangen, om te voorkomen dat ze voor de trein zouden komen. Het concours hippique stond op het punt om te beginnen. Alle paarden waren op moment dat de tent instortte startklaar opgesteld in de binnenbak van het terrein.

Er is uiteindelijk niemand gewond geraakt, ook geen paarden, weet een geschrokken voorzitter van CSI Salland, Jeroen Bakker te melden. De paarden staan nu allemaal veilig in de binnenbak van de manege. De organisatie is volop bezig om te kijken hoe en of de wedstrijden door kunnen gaan.

Zodra er meer informatie beschikbaar is volgt deze. Momenteel is de organisatie logischerwijs niet bereikbaar. Het concours is voorlopig stilgelegd.

Update
RTV Oost
De organisatie heeft in overleg met de ruiters besloten dat het driedaagse evenement morgen na het opruimen van de ravage wordt voortgezet met uitsluitend de deelnemers die nog verder willen rijden. De paarden die de wedstrijd vervolgen worden voor vannacht opgevangen in andere stallen in de regio.
Vanuit de organisatie klinkt het verwijt dat tentenbouwer Van Sprengel uit België de tenten onvoldoende heeft laten zekeren om de windstoten op te kunnen vangen. De tenten waren niet goed verankerd.

Foto's van Bianca Schoenmakers.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 05-10-17 13:55, in het totaal 11 keer bewerkt
Reden: Update toegevoegd

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:14

Laatste bericht is dat er niemand gewond is geraakt. Paarden zouden veilig in de binnenbak staan. :)

Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Re: CSI Salland afgelast wegens ravage door storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:21

Kun je me daar een bron van geven? Dan voeg ik het toe in de OP :j

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:25


Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Re: CSI Salland afgelast wegens ravage door storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:27

Dank je wel! Ik ga de OP aanpassen.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: CSI Salland afgelast wegens ravage door storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:34


Judith_VB

Berichten: 619
Geregistreerd: 01-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:43

Eh, weet niet wat ik hierop moet zeggen.
Onder welke steen komen ze vandaan of uit welk ei zijn ze gekropen om met dit voorspelde weer dit soort tenten te gebruiken?! Of uberhaubt met een trailer op pad te gaan!!
Geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om mijn paard met dat weer te vervoeren of in een tent te zetten -O- %) 8)7

Aeshah Carré, een team vanaf 08/2015: Inmiddels Z startgerechtigd en internationaal prijswinnaar @ ANC/Aachen❤️
[IM] Our lovely little Angel flew away much too soon

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:45

dubbele post
Laatst bijgewerkt door Christiene op 05-10-17 12:47, in het totaal 2 keer bewerkt

The end

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:46

Judith_VB schreef:
Eh, weet niet wat ik hierop moet zeggen.
Onder welke steen komen ze vandaan of uit welk ei zijn ze gekropen om met dit voorspelde weer dit soort tenten te gebruiken?! Of uberhaubt met een trailer op pad te gaan!!
Geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om mijn paard met dat weer te vervoeren of in een tent te zetten -O- %) 8)7

paarden zijn gisteren allemaal al gearriveerd. vet check was gisteren al.

The end

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:46

Anoeska27 schreef:
Volgens Horses zitten er paarden beklemd onder de tenten. http://www.horses.nl/sport/herfststorm- ... i-salland/

De rust lijkt weer een beetje wedergekeerd te zijn op het buitenterrein, dus lijkt mij niet dat er dan nog paarden vast liggen onder de tenten, maar dat is even puur afgaan op wat ik heb gezien.

daantjuhhh

Berichten: 26848
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:51

Ja de nieuwssites vertellen verschillende dingen.....

Ik snap je Judith, met dit weer bleef ik ook altijd thuis.
Maar hier in De Wolden staan ook zulke tenten.
Vorig jaar ook een storm geweest.
Ze hebben het aangekeken en overlegd en de nodige maatregelen genomen, maar ook niet ontruimt.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

octavodia
Berichten: 303
Geregistreerd: 12-04-05

Re: CSI Salland afgelast wegens ravage door storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:57

ik snap het niet...het was van te voren aangekondigd.......dan neem je toch het zekere voor het onzekere....jee....

Bonnelover

Berichten: 1532
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Noord Nederland

Re: CSI Salland afgelast wegens ravage door storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:04

Geen ernstige gewond daar. Paarden worden ondergebracht bij stallen in omgeving.(echtgenoot is daar)

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:06


CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:08

Normaal kunnen die tenten heel wat hebben.
Ik heb wel hevigere stormen meegemaakt aan de kust en daar was niks aan de hand.

Koop mijn boek via je lokale boekhandel of hier: https://www.bol.com/be/nl/p/beestige-dr ... b9a4d5f70d

Oehlala
Berichten: 4300
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:11

ik kan mij best voorstellen dat je er toch heen gaat, zeker als de dieren gisteren al gearriveerd zijn. Ik vind het wel een beetje slordig dat er niet dubbel gekeken is, of die tenten vastgeankerd staan. Maar gelukkig zijn de meeste paarden en mensen gezond en wel erdoor gekomen!

Bonnelover

Berichten: 1532
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:23

Pattypaard schreef:
Zojuist gelezen op fb dat de tenten niet gezekerd waren! Waren de bouwers vergeten...


Dit staat echter op de site van CSI Salland:
Had dit voorkomen kunnen worden?
“Ja, er was windkracht 6 voorspeld en er zijn rukwinden. Waarschijnlijk is er een flap van de tent opengewaaid en is de wind eronder gekomen. Omdat de grond drassig is, heeft de wind de zekeringen uit de grond kunnen trekken.”

Dus wel gezekerd!!
Laatst bijgewerkt door Bonnelover op 05-10-17 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

SchoentjeJarig

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:23

De tenten staan verankerd met haringen, wat natuurlijk weinig uithaalt in weidegrond. Organisatie heeft blijkbaar meerdere malen aan de tentbouwer gevraagd of het voldoende was. Tentbouwer is in mijn ogen echt fout. Organisatie, die vooral uit vrijwilligers bestaat, werkt keihard om alles in orde te brengen.
Sommige paarden hebben schrammen, meer niet. Echt een wonder als he de ravage ziet.
Mijn tent was gelukkig oké. De paarden staan nu voor de zekerheid in de wagen, brandweer gaat alle tenten zekeren en dan kunnen ze terug de stal in. Veel stallen zijn verloren. Regioruiters gaan naar huis en mogen op en neer rijden en ze zijn meer stallen in de regio aan het regelen.

Voor een paar foto's zie: https://m.facebook.com/story.php?story_ ... =566174353

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

x_Jeanine_x

Berichten: 9083
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: CSI Salland afgelast wegens ravage door storm *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:18

Je hoopt dit als organisatie en als deelnemer niet mee te hoeven maken! En in weide grond kan niet alles vast gezet worden.

Kan mijzelf nog een jaar herrinneren als vrijwillger in Enschede dat de vrachtwagens om de tenten gezet werden.
En op OutdoorGelderland dat we als een gek alle zeilen dicht getrokken hebben en alle spanbanden hebben gecheckt.

BigOne
Berichten: 38181
Geregistreerd: 03-08-09

Re: CSI Salland afgelast wegens ravage door storm *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:31

Schoentje, wat een geluk dat mens en dier niet zwaar gewond zijn geraakt, zie op je foto's toch aardig wat zware metalen in de kreukels liggen. Wat zullen jullie allemaal geschrokken zijn.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

quintusgl

Berichten: 4449
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: CSI Salland afgelast wegens ravage door storm *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 17:03

Wat een geluk dat de paarden niet binnen waren......als je dat ziet dan heeft een ieder geluk gehad.

Porva, trotse merrie, spiegel en soulmate, ren over de velden en waak nog een beetje over Valiente.
Dank je wel meis, ik zal je missen!
[IM] Porva mijn trotse dame, mijn spiegel.....wat mis ik je meis!

prugelpiet

Berichten: 12552
Geregistreerd: 20-01-12

Re: CSI Salland afgelast wegens ravage door storm *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:47

Ik heb toch echt verhalen gehoord van gewonde paarden...
Gelukkig stond een deel ook veilig op de wagen, die zijn met oog op de storm daar al neer gezet zodat er niks kon gebeuren.

I am because you were

SchoentjeJarig

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:05

prugelpiet schreef:
Ik heb toch echt verhalen gehoord van gewonde paarden...
Gelukkig stond een deel ook veilig op de wagen, die zijn met oog op de storm daar al neer gezet zodat er niks kon gebeuren.

Er hebben wat paarden schrammen opgelopen, eentje had een dikke kogel en er is wat gehecht. Als je de ravage ziet valt het reuze mee.
De paarden zijn pas op de vrachtwagen gezet toen het mis ging, normaal gesproken gaan zulke tenten met deze wind niet de lucht in. Ik heb veel erger meegemaakt, waar de tenten geen kick gaven.

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

prugelpiet

Berichten: 12552
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:10

Schoentje schreef:
prugelpiet schreef:
Ik heb toch echt verhalen gehoord van gewonde paarden...
Gelukkig stond een deel ook veilig op de wagen, die zijn met oog op de storm daar al neer gezet zodat er niks kon gebeuren.

Er hebben wat paarden schrammen opgelopen, eentje had een dikke kogel en er is wat gehecht. Als je de ravage ziet valt het reuze mee.
De paarden zijn pas op de vrachtwagen gezet toen het mis ging, normaal gesproken gaan zulke tenten met deze wind niet de lucht in. Ik heb veel erger meegemaakt, waar de tenten geen kick gaven.


Ik verbaasde me er inderdaad over dat de boel de lucht in ging :oo Dat kan normaal echt wel flink wat hebben.
Die van waar ik werk zijn er gelukkig allemaal goed vanaf gekomen.

Goed om te weten dat er geen paarden dusdanig erg gewond zijn geraakt!

Toch even nieuwsgierig: Blijf jij om wel te rijden of ben je ook terug naar huis gekeerd? :)

I am because you were

SchoentjeJarig

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: CSI Salland afgelast wegens ravage door storm *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 22:29

Ik ben gebleven. De tenten worden nu aan alle kanten verstevigt. De tentenbouwer, die op veel concoursen levert, gaat zich dit geen tweede keer in een weekend laten gebeuren. De tent waar mijn paarden in stonden, was ook niks mee gebeurd, dus mijn paarden hebben er niks van meegekregen. Ik geloof dat de meesten uit de weggewaaide tent wel zijn vertrokken. Die paarden zijn licht gewond of anders gruwelijk geschrokken.

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Athena1982, ChrisXe en 77 bezoekers