Nodig om hiermee naar de HA te gaan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Nodig om hiermee naar de HA te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 03:46

Kort geleden opende ik nog een topic. Uiteindelijk naar de HA gegaan en die stelde vast dat al m'n holtes ontstoken waren, een beginnende oorontsteking en een keelontsteking. Ik kreeg toen voor 3 dagen AB die nog een week zou door werken. Prima. Dit allemaal is nu denk ik zeker wel 3 weken terug. Ik voelde me dan ook tot eergister gewoon hartstikke goed!

Inmiddels ben ik echt weer flink beroerd. Ik heb nog nooit zo ernstig gehoest zoals nu. Soms leek er wat bloed bij te zitten wat ik ophoeste. In- en uitademen doet vreselijk veel pijn net als het hoesten zelf. Ook heb ik koorts.

Ik twijfel nu een beetje of dit gewoon de doorsnee Hollandse griep is waar je nu velen over hoort en die ik gewoon even goed moet uitzitten of dat dit het wel waard is om even mee naar de HA te gaan..

Slapen kan ik in ieder geval ook niet meer pfffff lotgenoten?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-10-17 04:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Gea99

Berichten: 1170
Geregistreerd: 26-09-13

Re: Nodig om hiermee naar de HA te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 04:00

Zou terug gaan naar de ha. Klinkt niet als je beter bent.

KM_Ris

Berichten: 2943
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Limburg

Re: Nodig om hiermee naar de HA te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 04:20

Ik zou gewoon even bellen hoor, bloed lijkt me sowieso geen goed teken.

czarina

Berichten: 1265
Geregistreerd: 07-10-08
Woonplaats: Aan het einde van de wereld..

Re: Nodig om hiermee naar de HA te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 05:24

Zou zeker bellen. Dit klinkt meer als een longontsteking dan een gewone verkoudheid. Beter het zekere voor het onzekere.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Nodig om hiermee naar de HA te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 05:47

Je kan in elk geval even bellen, bloed ophoesten is over het algemeen geen heel goed teken. De assistente kan zo inschatten of je langs moet komen of niet.
Beterschap in elk geval!

Blue_flower
Berichten: 1926
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Nodig om hiermee naar de HA te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 06:08

Ik begrijp uit je bericht dat je vorige topic ook ging over of je naar de HA moest of niet. Het lijkt mij zinvoller om gewoon even te bellen en te vragen of het met jou klachten zinvol is om even langs te komen. De meeste assistentes kunnen een goede eerste inschatting maken en/of tips geven.

ievie

Berichten: 2194
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Nodig om hiermee naar de HA te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 07:24

Ik zou ook even bellen en je klachten uitleggen. De assisente kan dan beoordelen of het verstandig is om langs te komen.
Bloed klinkt niet goed!

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Nodig om hiermee naar de HA te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 07:32

Je kunt toch wel zelf bedenken dat je ff moet bellen. Waarom moet bokt je daar tot 2x toe toe helpen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 07:42

Nagini schreef:
Je kunt toch wel zelf bedenken dat je ff moet bellen. Waarom moet bokt je daar tot 2x toe toe helpen??


Gezien ik van mening ben dat er vast mensen zijn met ergere klachten en de HA meer nodig heeft dan ik. En dit dus een simpele griep is waar ik door heen moet.

Als je niks zinnigs hebt te zeggen, zeg dan niks.

Ontopic: vannacht is de boel een tandje erger geworden. Om 08:00 kan ik bellen naar de praktijk.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Nodig om hiermee naar de HA te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 07:44

Hoe jij het omschrijft is het geen simpele griep... kan het natuurlijk wel zijn, en een luchtweg die iets geïrriteerd is en bloed.
Maar de kans is ook dat het een ernstigere infectie is of pneumonie en dan zit je echt wel op je plek bij de HA :)

Blue_flower
Berichten: 1926
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Nodig om hiermee naar de HA te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:08

Je kan ook altijd even Google gebruiken om je symptomen te verklaren en dan besluiten of je moet bellen. Elke keer een topic openen als je een hoestje of een ander iets hebt is gewoon niet nodig.

Anoniem

Re: Nodig om hiermee naar de HA te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:09

Wow je bent de eerste die het iemand aan raad om je symptomen op Google te zoeken. Volgens mij ga je dan altijd dood. :')

Zomaar een hoestje is het niet. Maar knap dat jij dat zo kunt beoordelen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:12

Voor die dingen moet je geen topic openen, maar je huisartsenpraktijk even bellen. Dan kunnen zij met jou een inschatting maken of je moet komen of niet. Altijd fijn als je huisarts voor de zekerheid even naar je longen luistert in zo'n situatie. Het kan een griep zijn, maar ook bronchitis of een longinfectie.

Blue_flower
Berichten: 1926
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:15

_Dominique schreef:
Wow je bent de eerste die het iemand aan raad om je symptomen op Google te zoeken. Volgens mij ga je dan altijd dood. :')

Zomaar een hoestje is het niet. Maar knap dat jij dat zo kunt beoordelen. :j


Nee hoor, er zijn tegenwoordig prima websites.
Iedereen hier had ook kunnen reageren met "je gaat dood". Is maar net welke mensen / website je treft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:16

Je denkt zelf dat het griep is, maar je hebt niet 'zomaar' een hoestje? Juist... dit kan iemand, zonder medische kennis, van achter de computer toch niet beoordelen?

Beetje gezond verstand gebruiken of bel gewoon even naar de praktijk, die doktersassistenten hebben niet voor niets geleerd te triageren. ;) Of je gebruikt de app "moet ik naar de dokter?", krijg je een wat betrouwbaarder antwoord dan op bokt.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:23

_Dominique schreef:
Nagini schreef:
Je kunt toch wel zelf bedenken dat je ff moet bellen. Waarom moet bokt je daar tot 2x toe toe helpen??


Gezien ik van mening ben dat er vast mensen zijn met ergere klachten en de HA meer nodig heeft dan ik. En dit dus een simpele griep is waar ik door heen moet.

Als je niks zinnigs hebt te zeggen, zeg dan niks.

Ontopic: vannacht is de boel een tandje erger geworden. Om 08:00 kan ik bellen naar de praktijk.


Die inschatting hoef jij niet te maken. Je kan gewoon bellen met de doktersassistente en die kan aangeven of je op het spreekuur kan langskomen, een afspraak kan maken of helemaal niet langs hoeft te komen.

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:28

Sorry hoor maar ik sluit me met mijn bovenstaanders aan. Bloed hoesten lijkt mij nogal een trigger om de huisarts te bellen. Sowieso, waarom moeten mensen tegenwoordig om elke vraag een topic openen? Waarom zou je in godsnaam moeten twijfelen om naar de huisarts te gaan? Het wordt vergoed, wat is nou het probleem? De huisarts is er voor zulke vragen, Bokt niet. Wij kunnen niet vanaf een scherm beoordelen wat er met jou aan de hand is.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Nodig om hiermee naar de HA te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:31

Ai wat balen. Heb je al gebeld?

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:31

Voor dit soort vragen is de huisarts er toch juist :+
Bij twijfel bellen, ook al heb je je grote teen gestoten.
Als hij door de telefoon al hoort dat het aanstelleritis is, zal hij adviseren "het nog even aan te kijken".
Maar bloed hoesten (of het vermoeden ervan) lijkt mij een prima reden om even te bellen :j

Edit: als is het maar om even iets voor te schrijven tegen te hoest, je hoeft je tegenwoordig echt niet meer op eigen kracht het apenzuur te blaffen, word je alleen maar zwakker van
Laatst bijgewerkt door Tuigje op 03-10-17 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:34

_Dominique schreef:
Wow je bent de eerste die het iemand aan raad om je symptomen op Google te zoeken. Volgens mij ga je dan altijd dood. :')

Zomaar een hoestje is het niet. Maar knap dat jij dat zo kunt beoordelen. :j


Ik heb juist een keer op basis daarvan ingeschat dat de HA niks voor me zou kunnen doen, maar was wel van plan voor de zekerheid op het spreekuur langs te gaan. Bleek er toch sprake te zijn van abcesvorming terwijl dat op basis van wat ik gelezen had dat niet aan de orde zou zijn en aangeraden werd gewoon af te wachten zo lang ik geen koorts had. :+

Blue_flower
Berichten: 1926
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:40

Kahawa schreef:
_Dominique schreef:
Wow je bent de eerste die het iemand aan raad om je symptomen op Google te zoeken. Volgens mij ga je dan altijd dood. :')

Zomaar een hoestje is het niet. Maar knap dat jij dat zo kunt beoordelen. :j


Ik heb juist een keer op basis daarvan ingeschat dat de HA niks voor me zou kunnen doen, maar was wel van plan voor de zekerheid op het spreekuur langs te gaan. Bleek er toch sprake te zijn van abcesvorming terwijl dat op basis van wat ik gelezen had dat niet aan de orde zou zijn en aangeraden werd gewoon af te wachten zo lang ik geen koorts had. :+


Er zijn altijd uitzonderingen ;)

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:59

Blue_flower schreef:
Er zijn altijd uitzonderingen ;)


Je kan altijd even bellen ;) En daar is idd geen topic voor nodig

Juist omdat er altijd uitzonderingen zijn is het niet handig om zelf die inschatting te maken. Voor de zekerheid op het spreekuur langskomen is juist waar dat moment voor is. Dan kan een HA er even snel naar kijken en weet je toch een heel stuk meer.
Laatst bijgewerkt door Kahawa op 03-10-17 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 10:00

Googlen op basis van symptomen zou niet mijn eerste keus zijn, zelfs met medische achtergrond kan ik soms met moeite de betrouwbaarheid van informatie inschatten :+

En wat is er mis met een vraag op bokt ipv om 4 uur 's nachts de huisartsenpost te bellen, terwijl je twijfelt of het per direct nodig is. Natuurlijk kun je altijd bellen, maar als TS daar nu wat onzeker in is en bevestiging wil dat het reeel is om te bellen dan is dat toch prima? Ze vraagt niet om een diagnose of oplossing. Vroeger warden dit soort dingen gevraagd aan de buurvrouw, collega's, andere moeder op het schoolplein, tegenwoordig is internet voor veel mensen de plek om zulke vragen te stellen. Zolang de huisartsenposten en SEH's in diensturen overspoeld worden met zaken die prima hadden kunnen wachten tot de eigen huisarts de volgende dag aan het werk is, lijkt het me helemaal niet zo gek dat er mensen zijn die advies inwinnen bij hun omgeving voor ze bellen :+

Je hebt vast inmiddels de huisartsenpraktijk wel gebeld en een afspraak bij de huisarts lijkt me een goed idee. Kan best gewoon een virus-infectie zijn met geirriteerde luchtwegen door het hoesten, maar ook een longontsteking of andere zaken. Dat kan alleen de huisarts beoordelen.

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Nodig om hiermee naar de HA te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 11:27

Je kan altijd met de assistente telefonisch overleggen. :) In dit geval denk ik dat een afspraak wel op zijn plaats is.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:20

Ik ben het met Gomir eens. Waarom niet in je omgeving vragen (ook al is dat internet) wat te doen?
Wat ik heb begrepen is https://www.thuisarts.nl de website die door het huisartsengenootschap is opgesteld om mensen meer info te geven over allerlei klachten. En ook of een bezoek aan de HA wenselijk is of dat er even gewacht kan worden.

Dit staat er op de site:
Voor wie is deze site bedoeld?

Thuisarts.nl is bedoeld voor mensen die informatie zoeken over gezondheid en ziekten.
U kunt de informatie op deze website gebruiken:

om gezond te blijven;
om klachten zelf aan te pakken;
als u zich afvraagt wanneer u naar de huisarts moet gaan;
als u zich wilt voorbereiden op een gesprek met uw huisarts;
als u de uitleg en adviezen nog eens na wilt lezen na een bezoek aan uw huisarts;
als u op zoek bent naar meer informatie over een onderwerp.

Huisartsen gebruiken Thuisarts.nl als ondersteuning bij hun voorlichting aan patiënten voor, tijdens en na het consult.