Kat met FIV wel/niet laten inslapen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Kat met FIV wel/niet laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-17 21:26

Als eerst wil ik zeggen dat mijn kat en ik de DA al elke maand zien en ik op de hoogte ben van de mening van mijn DA. Echter zou ik met dit topic de meningen en ervaringen willen lezen van medebokkers.

Iets minder dan 2 maanden terug ben ik erachter gekomen dat mijn kat Remy FIV positief is i.a.w. mijn kat heeft kattenaids. Hij was al een jaar aan het tobben met zijn gezondheid, blaasontsteking, struviet, maag/darminfecties, etc. Uiteindelijk heb ik om een algeheel bloedonderzoek gevraagd bij het lab, hier kwam FIV uit. Flink zitten janken, want mijn kat is alles voor me. Weer op controle geweest bij de DA want Remy at slecht, wat bleek, hij had zweren in zijn mond. Dit betekent dus dat Remy al redelijk in het laatste stadium van aids zit. Nou, antibiotica kuur erin en het ging weer... voor een week. Nog een antibiotica kuur en hetzelfde resultaat. We zitten momenteel aan de 3e kuur maar dit keer merk ik helaas geen positief resultaat meer. Ondanks de antibiotica blijft hij aftakelen. Hij eet bijna niks meer, behalve voedsel dat super zacht of zelfs vloeibaar is. Maar het gekke is, hij is nog wel heel levendig en valt niet af. Hij speelt, vliegt nog regelmatig de boom in in de (afgesloten) tuin, rent achter zijn kattenzusje aan, enzovoort.

Ik zit dus momenteel met een dilemma: in laten slapen of niet? Mijn kat moet ik haast dwangvoeren, hij is bang geworden voor zijn voerbakje omdat hij weet dat voer gelijk staat aan pijn. Hij zit constant te smakken, wat duidt op ongemak in zijn bekje. Zijn lymfeklier in zijn nek is ook zeer vergroot. Zijn huid is droog, jeukt en is kapot aan het gaan. Maar verder heeft hij nog geen andere aids symptomen zoals extreme verkoudheid, slecht zien, etc. En zoals eerder gezegd hij is nog levendig. Ik weet dus niet waar ik goed aan doe. Ik ga morgen de dierenarts bellen om nog 1 keer om advies te vragen.

Aan de ene kant wil ik mijn kat laten gaan, omdat ik het gevoel heb dat hij behoorlijk veel pijn heeft. Aan de andere kant wil ik hem natuurlijk zo lang mogelijk bij me houden en er nog alles aan doen om hem in leven te houden, maar dan blijven we constant dokteren.

Mijn DA wil het nog proberen door al Remys tanden te laten trekken, maarja, moet ik daar nog wel aan beginnen? Wat moet ik hem dan voeren? Heeft hij dan nog wel een katwaardig leven?

Ik wil het aller beste voor mijn kattenvriendje, maar ik weet echt niet meer waar ik goed aan doe. Daarnaast denk ik ook dat ik te emotioneel ben om een verstandige beslissing te maken. Wat denken jullie?

Ik hoor graag jullie mening.


japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Re: Kat met FIV wel/niet laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:31

Ik ken het dilemma.

En ik kan maar 1 ding zeggen.

jij kent je kat het beste en kan die beslissing het beste nemen.

houdt er wel rekening mee katten gaan door tot het naadje dus laten echt niet zomaar merken dat ze pijn hebben.
dat doen ze pas als het echt bijna niet meer gaat.

Mijn eigen kat heeft het ook gehad en die werd incontinent etc ik heb toen gezegd en nu is het klaar.

dus kijk echt naar je kat en of het goed gaat of niet

Japie&Nodin :+:
Maystro Y;(

Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:34

Confession schreef:
Als eerst wil ik zeggen dat mijn kat en ik de DA al elke maand zien en ik op de hoogte ben van de mening van mijn DA. Echter zou ik met dit topic de meningen en ervaringen willen lezen van medebokkers.

Iets minder dan 2 maanden terug ben ik erachter gekomen dat mijn kat Remy FIV positief is i.a.w. mijn kat heeft kattenaids. Hij was al een jaar aan het tobben met zijn gezondheid, blaasontsteking, struviet, maag/darminfecties, etc. Uiteindelijk heb ik om een algeheel bloedonderzoek gevraagd bij het lab, hier kwam FIV uit. Flink zitten janken, want mijn kat is alles voor me. Weer op controle geweest bij de DA want Remy at slecht, wat bleek, hij had zweren in zijn mond. Dit betekent dus dat Remy al redelijk in het laatste stadium van aids zit. Nou, antibiotica kuur erin en het ging weer... voor een week. Nog een antibiotica kuur en hetzelfde resultaat. We zitten momenteel aan de 3e kuur maar dit keer merk ik helaas geen positief resultaat meer. Ondanks de antibiotica blijft hij aftakelen. Hij eet bijna niks meer, behalve voedsel dat super zacht of zelfs vloeibaar is. Maar het gekke is, hij is nog wel heel levendig en valt niet af. Hij speelt, vliegt nog regelmatig de boom in in de (afgesloten) tuin, rent achter zijn kattenzusje aan, enzovoort.

Ik zit dus momenteel met een dilemma: in laten slapen of niet? Mijn kat moet ik haast dwangvoeren, hij is bang geworden voor zijn voerbakje omdat hij weet dat voer gelijk staat aan pijn. Hij zit constant te smakken, wat duidt op ongemak in zijn bekje. Zijn lymfeklier in zijn nek is ook zeer vergroot. Zijn huid is droog, jeukt en is kapot aan het gaan. Maar verder heeft hij nog geen andere aids symptomen zoals extreme verkoudheid, slecht zien, etc. En zoals eerder gezegd hij is nog levendig. Ik weet dus niet waar ik goed aan doe. Ik ga morgen de dierenarts bellen om nog 1 keer om advies te vragen.

Aan de ene kant wil ik mijn kat laten gaan, omdat ik het gevoel heb dat hij behoorlijk veel pijn heeft. Aan de andere kant wil ik hem natuurlijk zo lang mogelijk bij me houden en er nog alles aan doen om hem in leven te houden, maar dan blijven we constant dokteren.

Mijn DA wil het nog proberen door al Remys tanden te laten trekken, maarja, moet ik daar nog wel aan beginnen? Wat moet ik hem dan voeren? Heeft hij dan nog wel een katwaardig leven?

Ik wil het aller beste voor mijn kattenvriendje, maar ik weet echt niet meer waar ik goed aan doe. Daarnaast denk ik ook dat ik te emotioneel ben om een verstandige beslissing te maken. Wat denken jullie?

Ik hoor graag jullie mening.


Het dikgedrukte stukje zou voor mij al een reden zijn om hem te laten gaan. Mijn ouders hebben ook zo’n oude kat, is blind aan beide ogen maar eet nog, knort, kroelt, springt en vangt op de een of andere manier zelfs nog muizen. Dat vind ik nog katwaardig maar wat jij opnoemt vind ik het niet meer. Als hij dwang gevoerd moet worden zou voor mij al genoeg zijn. Verder heeft hij jeuk, droge huid en zijn huid gaat kapot. ik zou het niet meer eerlijk vinden eerlijk gezegd

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:37

Altijd moeilijke keuze en er is geen foute of juiste keuze.

Persoonlijk zou ik het nog even aankijken tot hij begint te vermageren. En dan meteen afscheid nemen,want katten kunnen echt snel achteruitgaan en zover zou ik het niet willen later komen.

Success Y;(

Yipee

Berichten: 1860
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Kat met FIV wel/niet laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:38

Stel jezelf ook deze vraag: Voor wie hou ik Remy in leven? Voor mijzelf of omdat Remy nog zoveel plezier in het leven heeft?

fleurtjeuh
Berichten: 10309
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:41

Confession schreef:
mijn kat heeft kattenaids. Hij was al een jaar aan het tobben met zijn gezondheid, blaasontsteking, struviet, maag/darminfecties, etc. Weer op controle geweest bij de DA want Remy at slecht, wat bleek, hij had zweren in zijn mond. Dit betekent dus dat Remy al redelijk in het laatste stadium van aids zit. We zitten momenteel aan de 3e kuur maar dit keer merk ik helaas geen positief resultaat meer. Hij eet bijna niks meer, behalve voedsel dat super zacht of zelfs vloeibaar is. hij is nog wel heel levendig en valt niet af. Hij speelt, vliegt nog regelmatig de boom in in de (afgesloten) tuin, rent achter zijn kattenzusje aan, enzovoort.

Mijn kat moet ik haast dwangvoeren, hij is bang geworden voor zijn voerbakje omdat hij weet dat voer gelijk staat aan pijn. Hij zit constant te smakken, wat duidt op ongemak in zijn bekje. Zijn lymfeklier in zijn nek is ook zeer vergroot. Zijn huid is droog, jeukt en is kapot aan het gaan.

Aan de ene kant wil ik mijn kat laten gaan, omdat ik het gevoel heb dat hij behoorlijk veel pijn heeft.

Bovenstaande zijn allemaal je eigen woorden. Lees het nu nog eens?
Hoe denk je er nu over?


Citaat:
Mijn DA wil het nog proberen door al Remys tanden te laten trekken, maarja, moet ik daar nog wel aan beginnen? Wat moet ik hem dan voeren? Heeft hij dan nog wel een katwaardig leven?

Hier wil ik even los op reageren.
Door sommige aandoeningen krijgen katten snel ontstekingen. Maar de zweren zoals bij FIV genezen helaas heel slecht. Het tandvlees blijft veel langer open en blijft dus langer pijn doen.
Anders was het een goede optie geweest.
Meeste katten kunnen het prima doen op een dieet van zachte brokjes of kant en klaar vers vlees(KVV)

Love is Love

My current situation is not my final destination.

femmy91

Berichten: 585
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: Tynaarlo

Re: Kat met FIV wel/niet laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:50

Ik zou hem hoe verdrietig ook laten inslapen. Nu is hij nog redelijk happy en ben je het echte lijden hopelijk nog voor. Alle tanden laten trekken vind ik een heftige ingreep voor een kat die alleen nog maar berg afwaarts gaat.. wat een lastig besluit! Sterkte met je keus!

Cirany Mijn beste paarden maatje :)

[BB-ITP] Moortje old englische bulldog x corgi. Moortje Corgi x Engelse bulldog

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Kat met FIV wel/niet laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:57

Ik heb juist alleen maar goede ervaringen met het trekken van alle tanden bij een fiv-kat :) je ziet vaak dat de zweren dan zelfs helemaal wegblijven.
Een kat zonder tanden kan trouwens gewoon eten hoor, het tandvlees wordt snel hard. Even een week op natvoer en daarna eten ze alles weer.

Ik weet niet of je DA het al over interferon heeft gehad? Het is niet goedkoop, maar het remt de aids wel af.

De huidproblemen vind ik trouwens niet iets typisch bij fiv (itt de mondzweren). Om wat voor huidprobleem gaat het precies?

There was a man who entered a local paper's pun contest. He sent in ten different puns, in the hope that at least one of the puns would win. Unfortunately, no pun in ten did.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-17 22:08

Bedankt voor jullie input en wijze woorden :) :+:

Ik vind het zo lastig, want aan de ene kant denk ik: Geef het op, laat hem inslapen, dan is alles voorbij en hebben we beide rust.
Maar dan heeft hij ineens weer een speelmoment, of dan eet hij ineens wel weer heel zijn bakje uit zich zelf leeg en dan denk ik: Zie je nou, het gaat toch weer beter, hij is nog lang niet klaar om dood te gaan.

Wat betreft de vraag hierboven: Doe ik het voor mezelf of voor Remy? Ik doe het voor Remy :j Remy mag van mij gaan wanneer hij wil, wanneer hij er klaar voor is, hij hoeft voor mij niet te blijven leven als hij het leven niet meer plezierig vindt. Maar daarnaast gun ik hem ook zo ontzettend het leven en ben ik doodsbang dat ik een verkeerde beslissing neem, omdat ik niet weet hoe hij zich precies voelt.


Catnip schreef:
Ik heb juist alleen maar goede ervaringen met het trekken van alle tanden bij een fiv-kat :) je ziet vaak dat de zweren dan zelfs helemaal wegblijven.
Een kat zonder tanden kan trouwens gewoon eten hoor, het tandvlees wordt snel hard. Even een week op natvoer en daarna eten ze alles weer.

Ik weet niet of je DA het al over interferon heeft gehad? Het is niet goedkoop, maar het remt de aids wel af.

De huidproblemen vind ik trouwens niet iets typisch bij fiv (itt de mondzweren). Om wat voor huidprobleem gaat het precies?


Dit wist ik niet! Hierdoor zou ik het toch wel weer gaan overwegen...

De DA heeft het nog niet over interferon gehad, wel prednison, maar daar was Remy naar haar mening al te zwak voor.

Remy kampt sowieso al 6 jaar met een schilverige huid, maar nu hij zo aftakelt is de schilverigheid toegenomen en heeft hij erge jeuk. Ik check hem elke week op vlooien, omdat dit normaal de jeuk bij hem veroorzaakt, maar ik kan niks vinden, zelfs geen vlooienpoepjes. Zijn huid voelt droog en er zitten korstjes op.

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Kat met FIV wel/niet laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 22:17

Prednison echt niet doen hoor! Prednison legt kort gezegd je immuunsysteem plat. Aangezien dat juist het hele probleem van FIV is (katten sterven niet aan FIV, ze sterven aan de infecties die vrij spel krijgen vanwege het platgelegde immuunsysteem door FIV), is Prednison (en zusjes zoals Dexamethason) een no-go.

Interferon doet het tegenovergestelde, die helpt het immuunsysteem juist een handje.

Die huid klinkt als een losstaand probleem (al wordt het nu erger door zijn slechte immuunsysteem). Is hij getest op schimmel? Dat is namelijk iets dat vanzelfsprekend erger wordt als het immuunsysteem niet goed werkt. Als de jeuk in dit geval door vlooien werd veroorzaakt (vlooienallergie), zou het - paradoxaal genoeg - juist een mindere heftige reactie moeten zijn dan normaal, aangezien die allergische reactie kort-door-de-bocht gezegd veroorzaakt wordt door een te ijverig immuunsysteem. Met een verzwakt immuunsysteem worden dat soort dingen dus juist minder :)

There was a man who entered a local paper's pun contest. He sent in ten different puns, in the hope that at least one of the puns would win. Unfortunately, no pun in ten did.


Daks

Berichten: 5833
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 22:22

Heel eerlijk. Mijn kat heeft van de week ook de diagnose fiv gekregen en al zou mijn kat dezelfde kwalen als die van jou krijgen dan is het klaar.

Je zegt het eigenlijk zelf al een beetje.

A better world shall emerge based on faith and understanding.

dierenfan
Berichten: 9604
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Kat met FIV wel/niet laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:00

Voor mezelf ben ik hier makkelijk in. Ik kan een dier niet zien pijn lijden. Dus kan de pijn op korte termijn weer weg zijn? Ja dan geef ik gerust 2x per dag volle dosis pijnstilling dus geef dubbele dat mag mits nodig!! Hier gaat geen dier pijn lijden. Ik kan het niet uitleggen en het dier kan het niet snappen dus dan zo.

Is operatie nodig om levenskwaliteit te verbeteren dan gebeurd dat zo snel als maar kan. Echter gaat dat om kwaliteit van leven te verbeteren voor hooguit een paar maanden dan niet. Dan kijken met welke medicatie maakt dat het leven nog geweldig is en zo lang van elkaar genieten.

Echter ik laat liever een maand te vroeg in slapen dan 2 uur te laat!! Mijn dieren geven mij enorm veel. Niets kan mij geven wat mijn dieren mij geven. Niets ben ik zuiniger op dan op mijn dieren. Dit maakt voor mij wel dat het gemis als ze overleden zijn erg groot is maar dat gemis is toch groot. Daar in ben ik ook best nuchter. Ik geef ze alles wat ze nodig hebben en daar hoort op tijd inslapen ook bij ;)

Ik hoor wel eens verhalen dat men zooo trots is want hun hond werd wel 15!! Jaar. Ach het laatste half jaar was wel vervelend hoor. De hond was doof en zag bijna niets meer. Hij lag wel eens in eigen plas en uitlaten ging eigenlijk niet meer enz...
Heb dat nog nooit gehad en zal dat hier ook nooit mee maken. Voor mij is dat niet meer dier waardig namelijk. Ik kan ook niet vertederend kijken naar een oude hond die nog strompeld over straat voor een poep of plas...

Genoeg is genoeg en dat weet jij als baas het beste!

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Re: Kat met FIV wel/niet laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-17 13:59

@Dierenfan, bedankt voor je antwoord! Is absoluut allemaal waar wat jij zegt en ook ik kan er niet tegen om Remy te zien lijden. Ik ben alleen zo bang dat ik nog niet genoeg heb gedaan om hem beter te laten voelen en daarom twijfel ik.

Morgenochtend heb ik een afspraak bij de dierenarts. Ze wil kijken of het trekken van de tanden nog nut gaat hebben, aangezien de zweer redelijk ver achterin Remy's mond zit. Ook wil ze kijken of hij nog wel sterk genoeg is voor een operatie. Mocht dit allemaal niet het geval zijn dan wordt het zeer waarschijnlijk euthanasie. Ik wacht dus vol spanning morgenochtend af. Ik heb er nu al veel verdriet van aangezien ik denk het antwoord al te weten... We zullen zien.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: Kat met FIV wel/niet laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:01

Inslapen. Meer kan ik er niet over zeggen. En dat is vreselijk moeilijk, ik heb dat afgelopen zondag nog halsoverkop moeten laten doen.

Voor altijd in mijn hart.. ♡♡♡
https://www.vinted.nl/member/27278217-saina1983

tamary

Berichten: 29165
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:06

Confession schreef:
@Dierenfan, bedankt voor je antwoord! Is absoluut allemaal waar wat jij zegt en ook ik kan er niet tegen om Remy te zien lijden. Ik ben alleen zo bang dat ik nog niet genoeg heb gedaan om hem beter te laten voelen en daarom twijfel ik.

Morgenochtend heb ik een afspraak bij de dierenarts. Ze wil kijken of het trekken van de tanden nog nut gaat hebben, aangezien de zweer redelijk ver achterin Remy's mond zit. Ook wil ze kijken of hij nog wel sterk genoeg is voor een operatie. Mocht dit allemaal niet het geval zijn dan wordt het zeer waarschijnlijk euthanasie. Ik wacht dus vol spanning morgenochtend af. Ik heb er nu al veel verdriet van aangezien ik denk het antwoord al te weten... We zullen zien.

Geef even bij je DA duidelijk aan dat jij advies euthanasie accepteerd. Huisdieren worden vaak te lang in leven gehouden (baasje heeft moeite met accepteren en loslaten) en DA denkt eerder in die lijn mee.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Kat met FIV wel/niet laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:09

Je kat leeft nu. Die denkt niet na over morgen of gisteren. Dood gaan zit je kat dus ook niet mee, je houdt hem in leven voor jezelf.

Of dat katwaardig is of niet moet je zelf bepalen, maar uit je verhaal lijkt dat niet zo.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-17 14:11

tamary schreef:
Confession schreef:
@Dierenfan, bedankt voor je antwoord! Is absoluut allemaal waar wat jij zegt en ook ik kan er niet tegen om Remy te zien lijden. Ik ben alleen zo bang dat ik nog niet genoeg heb gedaan om hem beter te laten voelen en daarom twijfel ik.

Morgenochtend heb ik een afspraak bij de dierenarts. Ze wil kijken of het trekken van de tanden nog nut gaat hebben, aangezien de zweer redelijk ver achterin Remy's mond zit. Ook wil ze kijken of hij nog wel sterk genoeg is voor een operatie. Mocht dit allemaal niet het geval zijn dan wordt het zeer waarschijnlijk euthanasie. Ik wacht dus vol spanning morgenochtend af. Ik heb er nu al veel verdriet van aangezien ik denk het antwoord al te weten... We zullen zien.

Geef even bij je DA duidelijk aan dat jij advies euthanasie accepteerd. Huisdieren worden vaak te lang in leven gehouden (baasje heeft moeite met accepteren en loslaten) en DA denkt eerder in die lijn mee.


Ga ik ook zeker doen, want volgens mij doen ze dat nu inderdaad heel erg. :j Ik heb al eerder voorzichtig euthanasie aangegeven maar toen wuifden ze het een beetje weg. Ik heb aan de telefoon ook al gezegd vandaag dat euthanasie misschien toch echt de enige optie is en ze leken dit keer al meer meegaand te zijn. Ben dus benieuwd welke beslissing de DA morgen neemt.

Mocht het op euthanasie aankomen, dan wil ik dit denk ik vrijdag thuis laten doen. Ik wil niet dat Remy stressvol uit het leven gaat en als het bij mij thuis gebeurd kan mijn andere poes nog afscheid nemen.

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Kat met FIV wel/niet laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:18

Ik kan thuis inslapen alleen maar aanraden. Inslapen is altijd heel erg verdrietig, maar om je kat er ook nog bij te zien stressen in een vreemde omgeving... nee, altijd in vertrouwde omgeving als dat kan. Dat is me de extra kost van het huisbezoek zonder twijfel waard.

There was a man who entered a local paper's pun contest. He sent in ten different puns, in the hope that at least one of the puns would win. Unfortunately, no pun in ten did.

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:37

Ik heb vorige week vrijdag 1 van onze katten laten inslapen door de gevolgen van FIV.
Was meer dan 1,5jaar weg geweest van huis. En heeft tijdens zijn 'vakantie' FIV meegekregen.

Na de test heeft de DA ook bloed genomen, en die waren toen al niet al te best.
Hij zei: "Moest het mijn kat zijn ik zou hem nu al laten gaan. Gezien dit niet meer te genezen valt"
(Hij zat toen in de overgang van fase 2 naar de 3)

Gezien mijn grootmoeder dolgelukkig was dat hij terug was, en het volop zomer was heb ik besloten om hem nog even te laten genieten van de mooie warme dagen samen met mijn grootmoeder (Zij is er emotioneel aan gebonden, doordat mijn grootvader is overleden in die tijd en het in feite 'zijn kat' was...)

De DA had me als raad gegeven: Zodra je huidproblemen vaststelt, laat je het best niet meer te lang aanslepen
En heeft ook heel mooi uitgelegd hoe de verschillende fases verliepen.

De DA heeft gelijk gehad. Zijn haar begon uit te vallen (rui naar winterhaar) maar kwam niet meer mooi terug, hij kreeg infecties aan kussentjes, viel af en kwam niet meer bij, eetlust verdween..
2 dagen voor we hem hebben laten inslapen, was hij gestopt met zichzelf te verzorgen.
Het was genoeg geweest, en je zag het ook heel goed aan hem.

DA wilde zijn tanden niet trekken, en ik stond er volledig achter. Het is uitstellen van iets wat je op termijn toch zal moeten gaan doen = loslaten = inslapen.
De kat in kwestie heeft er niks aan en heeft meer pijn dan je denkt..

Hoe moeilijk ook, ik kan je enkel aanraden om te kijken naar het welzijn van je kat.
Laat het niet te lang aanslepen....

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 17:00

ik heb persoonlijk slechte ervaringen met het trekken van tanden bij een FIV kat in een laat stadium. Deze had ook al zweren in zijn mond en is na de operatie niet uit narcose gekomen.

Normaal laat ik bij katten die regelmatig tandproblemen hebben preventief alles trekken, bij deze (Roef was zijn naam) was dit te laat.

Mijn ervaring is dat als ze inderdaad zweren in de mond krijgen, dit het eindstadium is (ik heb nu al 7 aidskatten opgevangen)

Momenteel is mijn laatste aidskat heel slecht, althans, vorige week was hij slecht. Bij T-Muts waren de tanden al 10 jaar geleden getrokken (meerdere keren ontstekingen gehad) en deze heeft nu geen zweren, maar bloedwaardes (anemie) die heel slecht zijn. Toch een kans gegeven met AB en metacam en hij doet het dus nu heel goed, eet ook goed, maar ik weet dat het aflopende zaak is. Hoe oud hij is weet ik niet (gevangen bij castratieproject=wilde kat) maar ik heb hem al meer dan 11 jaar dus is hij minimaal 15jr.
Hij krijgt orale interferon, dit zou ook moeten helpen tegen zweren- maar die heeft hij dus niet. Ik heb besloten dat als hij stopt met eten, hij thuis ingeslapen wordt.

veel sterkte

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-17 21:53

Catnip schreef:
Ik kan thuis inslapen alleen maar aanraden. Inslapen is altijd heel erg verdrietig, maar om je kat er ook nog bij te zien stressen in een vreemde omgeving... nee, altijd in vertrouwde omgeving als dat kan. Dat is me de extra kost van het huisbezoek zonder twijfel waard.


Precies, hier ben ik het helemaal mee eens!


JustMeKV schreef:
Ik heb vorige week vrijdag 1 van onze katten laten inslapen door de gevolgen van FIV.
Was meer dan 1,5jaar weg geweest van huis. En heeft tijdens zijn 'vakantie' FIV meegekregen.

Na de test heeft de DA ook bloed genomen, en die waren toen al niet al te best.
Hij zei: "Moest het mijn kat zijn ik zou hem nu al laten gaan. Gezien dit niet meer te genezen valt"
(Hij zat toen in de overgang van fase 2 naar de 3)

Gezien mijn grootmoeder dolgelukkig was dat hij terug was, en het volop zomer was heb ik besloten om hem nog even te laten genieten van de mooie warme dagen samen met mijn grootmoeder (Zij is er emotioneel aan gebonden, doordat mijn grootvader is overleden in die tijd en het in feite 'zijn kat' was...)

De DA had me als raad gegeven: Zodra je huidproblemen vaststelt, laat je het best niet meer te lang aanslepen
En heeft ook heel mooi uitgelegd hoe de verschillende fases verliepen.

De DA heeft gelijk gehad. Zijn haar begon uit te vallen (rui naar winterhaar) maar kwam niet meer mooi terug, hij kreeg infecties aan kussentjes, viel af en kwam niet meer bij, eetlust verdween..
2 dagen voor we hem hebben laten inslapen, was hij gestopt met zichzelf te verzorgen.
Het was genoeg geweest, en je zag het ook heel goed aan hem.

DA wilde zijn tanden niet trekken, en ik stond er volledig achter. Het is uitstellen van iets wat je op termijn toch zal moeten gaan doen = loslaten = inslapen.
De kat in kwestie heeft er niks aan en heeft meer pijn dan je denkt..

Hoe moeilijk ook, ik kan je enkel aanraden om te kijken naar het welzijn van je kat.
Laat het niet te lang aanslepen....


Wat vervelend dat het voor jouw kat ook zo vervelend is afgelopen :(:)
Ik luister morgen ook heel goed naar de DA en laat de beslissing volledig aan haar over, ik heb vrede met alles.

Mist schreef:
ik heb persoonlijk slechte ervaringen met het trekken van tanden bij een FIV kat in een laat stadium. Deze had ook al zweren in zijn mond en is na de operatie niet uit narcose gekomen.

Normaal laat ik bij katten die regelmatig tandproblemen hebben preventief alles trekken, bij deze (Roef was zijn naam) was dit te laat.

Mijn ervaring is dat als ze inderdaad zweren in de mond krijgen, dit het eindstadium is (ik heb nu al 7 aidskatten opgevangen)

Momenteel is mijn laatste aidskat heel slecht, althans, vorige week was hij slecht. Bij T-Muts waren de tanden al 10 jaar geleden getrokken (meerdere keren ontstekingen gehad) en deze heeft nu geen zweren, maar bloedwaardes (anemie) die heel slecht zijn. Toch een kans gegeven met AB en metacam en hij doet het dus nu heel goed, eet ook goed, maar ik weet dat het aflopende zaak is. Hoe oud hij is weet ik niet (gevangen bij castratieproject=wilde kat) maar ik heb hem al meer dan 11 jaar dus is hij minimaal 15jr.
Hij krijgt orale interferon, dit zou ook moeten helpen tegen zweren- maar die heeft hij dus niet. Ik heb besloten dat als hij stopt met eten, hij thuis ingeslapen wordt.

veel sterkte


Wat vervelend om zulke wisselende verhalen te horen over het tanden trekken. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, ik laat de keuze dan ook maar volledig aan de DA.

Mag ik jou trouwens vragen hoe duur die Interferon behandelingen waren?

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Re: Kat met FIV wel/niet laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-17 09:15

Dalijk om 11 uur de afspraak, ik ben zo zenuwachtig ik heb heel de nacht niet geslapen :( Ik hoop zo erg dat er nog een mogelijkheid is voor Remy. Ik ben er letterlijk ziek van.

Lughnassadh

Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Kat met FIV wel/niet laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:30

Tja, heel eerlijk> Ik zou hem zonder enige twijfel in laten slapen. Sterker straks.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:34

Als je kijkt naar het belang van het dier kun je hem eigenlijk niet te vroeg laten gaan. Het dier heeft geen besef van een toekomst en weet ook niet dat hij ingeslapen gaat worden. Wel kun je imo een dier te laat laten inslapen, na een lange lijdensweg die hem bespaard had kunnen blijven.
Helaas weet ik ook dat dit makkelijk door een buitenstaander gezegd kan worden die op afstand staat. Heel veel sterkte met je beslissing straks.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:27

Lieke schreef:
Als je kijkt naar het belang van het dier kun je hem eigenlijk niet te vroeg laten gaan. Het dier heeft geen besef van een toekomst en weet ook niet dat hij ingeslapen gaat worden. Wel kun je imo een dier te laat laten inslapen, na een lange lijdensweg die hem bespaard had kunnen blijven.
Helaas weet ik ook dat dit makkelijk door een buitenstaander gezegd kan worden die op afstand staat. Heel veel sterkte met je beslissing straks.

Dit is ook hoe ik ernaar kijk, maar het is inderdaad makkelijk gezegd als buitenstaander en er niet middenin zit.

Heel veel sterkte gewenst met je beslissing.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amy495, Bambelien, MariaMaaike, MarjanB, Ro0sje, Sascha_Z, Selina, YandexBot en 111 bezoekers