Oudere tinkers en gezondheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Oudere tinkers en gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-17 13:32

Hoi :wave:

Na hele lange tijd (jaren) weer eens op bokt!
Eigenlijk naar aanleiding van een gesprek wat ik gister met iemand had, iemand die ook al lange tijd tinkers heeft, sinds eind jaren ‘90.

Het viel haar en mij op dat er eigenlijk een heel groot aantal tinkers om ons heen vrij vroeg met pensioen ging of zelfs ingeslapen is vanwege ‘oude paarden aandoeningen’. Met name artrose heb ik om me heen veel gezien. Maar ook een aantal flink dampige paarden, paarden met leverschade, en hoefproblemen, specifiek straal/hoefkanker. En gewoonweg ‘vroeg oud’.
Is dit iets wat anderen hier herkennen? Nu heb ik overigens ook wel het idee dat het bij de 1e generatie tinkers hier in NL ook deels te maken kan hebben met de vaak toch niet bepaald ideale omstandigheden waarin veel van deze paarden in de UK/Ierland zijn opgegroeid, en dat de 1e generatie ook zeker niet altijd de beste paarden waren.

Waar ik ook heel benieuwd naar ben, hebben jullie het idee dat dit soort problemen bij de latere generaties paarden minder voorkomen? Of zou dat nog te vroeg zijn om er iets over te zeggen?
En voor degenen die oudere tinkers hebben (of hebben gehad), wat voor problemen kom je tegen?

Voor degenen die mij nog kennen, Zelf heb ik intussen ook een oudje, Jordy is er nog steeds :9 Inmiddels is meneer alweer 20 jaar oud, en het gesprek naar aanleiding van mijn vragen ging ook in 1e instantie over zijn leeftijd. Gelukkig is Jordy nog topfit en staat nog steeds volop in het werk. Hij is absoluut nog niet aan zijn pensioen toe, geen artrose, glimt als een spiegel en zit mooi in de spieren. Het enige waaraan zijn leeftijd te zien is is dat hij heel erg grijs wordt :=
Helaas wel al heel lang aan het vechten tegen hoefkanker in alle 4 de voeten, iedere keer goed aan te pakken en geen pijn, maar het blijft terugkomen jammer genoeg.

Run free Jordy.... 1997 - 2021


nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:44

Hoi,
Ik ken iemand met een tinker van rond de 30 en eentje van 26 ( en nog een paar tinkers die tss de 14 - 17 zijn). Beide worden niet meer gereden maar meer omdat de dochter gestopt is met rijden. Die van 30 is pas sinds dit jaar wat aan het invallen, wordt nu extra gevoerd en krijgt een deken op maar loopt nog heel goed en is nog heel fris. Die van 26 heeft helaas erge cpl maar loopt ook nog goed eigenlijk en ziet er voor de rest nog super uit. Bij deze 2 merk je echt niks van artrose enz. Alleen bij de ene dus cpl maar zolang het paard er goed uitziet en zelf nog wilt laat hij haar nog niet gaan. Ze wordt wel behandeld overigens.

Brandon :+:

Grit

Berichten: 6143
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:13

Heeft het niet te maken met de grovere bouw/belasting gewrichten? Bij trekpaarden ligt de gemiddelde leeftijd van ouderdomsklachten ook lager.
De mate van belasting/werken zal ook meespelen. Bewegen houdt ze gezond, maar ik kan mij voorstellen dat het zeker meespeelt als er fanatiek mee gereden wordt (hogere klasse dressuur/springen), de gewrichten wellicht eerder gaan opspelen? Niet zwart/wit bedoeld, uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd.
En wellicht zijn onze voedingsgewoontes ook niet altijd passend bij hun sobere achtergrond.

Mijn tinker is nu 19, geïmporteerd toen hij anderhalf jaar oud was. Vooralsnog geen klachten, de fysio vond hem soepel in zijn lijf en gewrichten, maar hoe het er van binnen uitziet? Een zwaar leven heeft hij niet, bosritjes en wat basiswerk in de bak. Maar ik vind het best spannend, omdat ik de verhalen ook ken. Omdat we ons andere paard zwavel/msm zijn gaan voeren, geef ik het hem nu ook in het kader baat het niet...


Wat rot dat de hoefkanker blijft terugkomen -O-

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Oudere tinkers en gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:54

Fijn te lezen dat het met Jordy nog zo goed gaat, op de straalkanker na dan, jee dat is ook erg zeg, dat het steeds terug komt..

Mijn tinker, Mystic, is inmiddels 17 en afgezien van de grijze haren nog helemaal gezond gelukkig. Hij heeft een stofallergie, waardoor we zo nu en dag het hooi moeten weken.. en ik voer hem sober waardoor de rimpel/cpl in zijn benen prima onder controle blijft.. met rijden geeft hij nog steeds eerst wat vreugdesprongen meestal.. Hij wordt niet heel veel meer gereden, maar dat ligt helemaal aan mij. Meneer heeft een heerlijk relaxed leven, dag en nacht buiten met schuilstal en af en toe eens het bos in of een half uurtje in de bak. En vooral het bos in vindt hij nog steeds geweldig.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Poosje81
Berichten: 21173
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Oudere tinkers en gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:20

Baggio is inmiddels 16 en leeft als een god in Frankrijk, lucky basterd.
Behalve zijn peesblessure die hij al reeds 8 jaar heeft is hij nog steeds kerngezond. Loopt 1-2x per week een stapritje met de man des huizes door de wijngaarden.

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-17 20:22

Jordy is nog niet zo lang geleden helemaal nagekeken, inclusief scans, foto’s etc, dit na een hele nare wond die hij vorig jaar heeft opgelopen. Meneer kwam de wei uit met een enorme wond aan de voorkant van de kogel achter, nooit achter gekomen hoe hij het gedaan heeft, maar het resultaat was een missend stuk vlees, huid en alles, tot op het bot en pezen. Wonderbaarlijk genoeg is hij er nooit echt kreupel op geweest, maar aangezien er zoveel belangrijke onderdelen zitten toch alles nagekeken. Gelukkig alles goed, en als bonus weet ik nu dat zijn gewrichten ook helemaal prima zijn.

Die straalkanker, het is echt gewoon heel naar en erg moeilijk aan te pakken. Het gekke is ook dat hij nooit noemenswaardige rotstraal heeft gehad. Gelukkig heeft hij er echt geen pijn aan.
Ik laat het ook niet meer wegsnijden, de resultaten daarvan waren slechter dan hoe we het nu behandelen. Nu worden alleen als er echt grote uitstekende stukken aan zitten (1x in de afgelopen 2 jaar) deze weggesneden. Bloedt als een rund dan, maar hij laat het gewoon toe. Verder als het weer doorbreekt gaat hij op Prednison en behandel ik het met blauwspray (antibiotica) en cortavance (corticosteroïden spray). Na 4 jaar is het nog heel minimaal, af en toe een plekje, maar goed te managen.

Wbt het gebruik van tinkers, Jordy heeft eigenlijk altijd hard moeten werken en vindt dat gelukkig ook nog steeds erg leuk. De hoop dat hij ooit nog een lekker rustig buitenrijpaard zal worden heb ik inmiddels maar opgegeven := Hij is zeker wel braaf, maar ietwat ‘enthousiast’... Hij wordt nog altijd zeker 5x in de week gereden. Hij is nu op zijn 20e nog galop pirouettes aan het leren.

CPL hoor ik toch ook wel erg vaak bij tinkers, is dat bij de meesten ook op latere leeftijd ontstaan, of al eerder in mindere mate aanwezig?

Fijn om te horen dat jullie ‘oudjes’ het ook nog zo goed doen! En Baggio is zeker een lucky bastard :D

Run free Jordy.... 1997 - 2021

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Oudere tinkers en gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:35

Die van mij kreeg de eerste rimpel toen ie een jaar of 6 was. Toen ben ik meteen sober gaan voeren en speciale thee gaan voeren enzo, en trok het ook weer weg. Af en toe kwam het weer terug, en trok het weer weg.. Nu, dik 10 jaar later, heeft hij nog steeds alleen een rimpel in de kootholtes bij de achterbenen. Die trekt ook niet meer weg, maar het wordt ook niet erger. Wel zodra ik bv voordroog ga voeren, dan merk ik direct dat de benen dik worden en gaan jeuken. Dus wel echt cpl, maar prima onder controle te houden gelukkig.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

DeCobvan

Berichten: 562
Geregistreerd: 10-10-10
Woonplaats: Kerkwerve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:46

Hier ook een oudje. Shakiro is op papier 24jaar maar dierenarts schat hem ouder.
Is met vroeg pensioen gegaan ivm. een peesblessure. Hij heeft tevens hele stijle ponyhoefjes waar hij toch ook wel erg gevoelig op loopt, zijn kiezen moeten echt elk jaar bijgehouden worden, helaas ook te maken gehad met straalkanker aan 4 benen en om het af te maken ook nog stofallergie. O en natuurlijk niet vergeten natuurlijk ook CPL.
Yes... *\o/*
maar still going strong. ;) Zolang die ouwe nog plezier in het leven heeft mag hij lekker blijven staan. Hij is een prima opvoed paard dus staat momenteel bij het jonge grut. Grijze kop, doorgezakt ruggetje en wat langere vacht als gewenst... maar dat mag de pret niet drukken bij opa.

De eerste lichting Tinkers/Cobs waren o.a. beestjes die al wat jaartjes aan de andere kant van de zee 'gebruikt' waren. Gok dat er veel slecht spul meegekomen is toen het eenmaal een hype werd (en nog).
In de jaren is de NL'se fokkerij gegroeid, is de kaf van het koren gescheiden en zijn er veel gezonde paarden gefokt.
Het is een vrij nieuw ras en daarom ben ik ook voorstander om gezonde gecontroleerde ouder dieren te gebruiken zonder gen-defecten welke overdraagbaar zijn.

Ik denk dat, als iedereen met een voor liefde voor ons ras zo fokt en importeerd we een gezonder ras opbouwen.

DalaRuanDenzel O'SheaHolly Of FinlaystablesGlendaloughFenore's Hugo Cava
De Cob van Schouwen
https://www.facebook.com/decobvanschouwen

octavodia
Berichten: 303
Geregistreerd: 12-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:57

Hier ook een tinker van de oude garde.. inmiddels 22. Kerngezond..wel wat CPL..maar ik heb ook een oudere fries met CPL..Mijn tinker is nooit intensief gereden, wat western gereden hobbymatig, en ernstig rekening houdend met zijn zware bouw, en dus beperkingen... , puur recreatief. Wel ken ik veel tinkers die flink intensief gereden zijn, die hebben bijna allemaal artrose gekregen op relatief jonge leeftijd,of andere blessures, in de rug en/of pees.. of zijn inmiddels ingeslapen...ben er van overtuigt dat het er mee te maken heeft.....Ze zijn er nou eenmaal niet op gebouwd om zware oefeningen te doen. Hun spieren zijn veel korter en dikker, hun skelet en gewrichten zwaarder...Er zijn zelfs onderzoeken naar gedaan bij koudbloeden en zware belasting van gewrichten en spieren bv bij het longeren, dus op een relatief kleine volte...niet goed voor ze...


ellepel

Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:09

Kelly is ook al 25 :j

Maar die word sowieso niet bereden
is fokmerrie geweest en daarna gewoon lekker met pensioen.
Heeft vermoedelijk wel artrose in de sprongewrichten achter,maar dat is net wat de anderen ook zeggen.
Een vrij zwaar grof ras en dan zou het volgens de veearts vaker voor komen.

Gelukkig hier geen cpl klachten, terwijl ik alles behalve sober voer omdat ik wel merk dat ze sneller wat terug valt in gewicht,dus gaan er flink wat vitamines en eiwitrijk voer in en veul gras !
Hoeven ook picobello in orde, ze staan hier 24/7 buiten op een paddock paradise, lopen veel en
kelly heeft zelfs weinig grijs haar op het hoofd.
gaat goed met mevrouw!!

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 07:27

Roosje word in januari 21.
Phoe die heeft genoeg mee gemaakt.
Op haar 12e koliek operatie 1.5 meter darm er tussen uit.
Hoefbevangen iets gezakte hoefbeentjes.
Heeft lang op zooltjes en sillicone gestaan.
Is allergies voor stof.
Moet nat hooi vreten anders gaat ze hoesten.
Is IR word al vet van de lucht.
Verdenk haar op pssm haar moeder was positief.
Maar er zit een wilskracht in die merrie.!
Die tut zegt niks laat niks merken.
Die moet je echt leren lezen.
Ze heeft zich altijd 100% ingezet
Wil to please.
En nu please ik haar.
Ze hoeft niet meer te werken.
Ze heeft het verdiend om te rusten.
En ik merk aan haar dat ze dat prima vind.
Ze hoeft niet meer zo nodig.
Heb haar een paar keer weg gezet.
Maar telkens weer opgepakt omdat ze nog graag wilde.
Had vaak ontploffinkjes in de paddock of ploegde het land om was erg uiig nog niet aan toe voor pensioen.
Nu wel ze vind het heerlijk.
Lekker de luie ouwe theemuts uithangen.
En ze doet het uitstekend.
Staat op blote voetjes is iets te rond.
Tandjes zijn perfect.
Hoop dat ze nog jaren lekker rond mag scharrelen.

Roosje ZZLicht+3 Nog altijd bij me.rust zacht ouwe gekkie
Marienhofse Loesje Z1 +2
April star mijn feest beestje muis 4 jaar
Jackson loesje x finnegan

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-17 10:25

octavodia schreef:
Hier ook een tinker van de oude garde.. inmiddels 22. Kerngezond..wel wat CPL..maar ik heb ook een oudere fries met CPL..Mijn tinker is nooit intensief gereden, wat western gereden hobbymatig, en ernstig rekening houdend met zijn zware bouw, en dus beperkingen... , puur recreatief. Wel ken ik veel tinkers die flink intensief gereden zijn, die hebben bijna allemaal artrose gekregen op relatief jonge leeftijd,of andere blessures, in de rug en/of pees.. of zijn inmiddels ingeslapen...ben er van overtuigt dat het er mee te maken heeft.....Ze zijn er nou eenmaal niet op gebouwd om zware oefeningen te doen. Hun spieren zijn veel korter en dikker, hun skelet en gewrichten zwaarder...Er zijn zelfs onderzoeken naar gedaan bij koudbloeden en zware belasting van gewrichten en spieren bv bij het longeren, dus op een relatief kleine volte...niet goed voor ze...


De enorm zware ‘buffels’, daar kan ik me iets bij voorstellen ja, de types met benen als boomstammen en een borstkas waar je een auto onder kunt parkeren. Maar die vind ik persoonlijk inderdaad niet echt geschikt als rijpaard, uiteraard wel recreatief werk, maar die zou ik inderdaad niet in zwaar dressuur of springwerk zetten.
Maar de ‘gewone’ cob, en zeker grai, moet normaal werk naar mijn idee echt gewoon aankunnen hoor. Zodra ze meer op een trekpaard dan op een cobtype gaan lijken zou het niet mijn keuze zijn ze intensief te gebruiken.

Ik kom heel veel in Engeland, en we handelen ook veel met travellers (niet in paarden overigens!), en wat ik daar vooral zie is dat de enorme kolossen vooral een statussymbool zijn, ze worden weinig gebruikt, vaak alleen om even te showen, draven zonder zadel. Overigens zijn de ‘statussymbool’ paarden daar ook meestal moddervet :=

Jordy van mij is overigens een Grai, geen iel ding en ziet er zeker niet uit als een gewoon bont paard (grai mét sokken) maar zijn bouw helpt wel mee met wat hij aankan.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

octavodia
Berichten: 303
Geregistreerd: 12-04-05

Re: Oudere tinkers en gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:44

absoluut. De Grai is een paard dat veel lichter gebouwd is. Maar het lijkt tegenwoordig wel een hype om zware klossen zover mogelijk de dressuur in te rijden..dat vind ik triest...ze zijn er gewoon niet voor gemaakt....allen het afbuigen van de hals kost al moeite omdat ze hun luchtpijp dichtdrukken, het is allemaal te kort ...jammer....als je zulke ambities hebt, koop dat een paard dat het wel aankan vind ik....

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Oudere tinkers en gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:52

Een beetje dressuur is ook voor de wat zwaardere jongens best oké vind ik.
Dressuur is in mijn ogen gymen met je paard.
Waar ik zelf een beetje van gruwel is springen.
Daar vind ik ze dus totaal niet avoor gemaakt.
Al die kracht op die voorbeentjes ze lopen al zo graag op de voorkant.
En met dressuur kan je ze daar een beetje meer van af halen van die voorbeentjes.
Maar dat is mijn mening.

Roosje ZZLicht+3 Nog altijd bij me.rust zacht ouwe gekkie
Marienhofse Loesje Z1 +2
April star mijn feest beestje muis 4 jaar
Jackson loesje x finnegan

octavodia
Berichten: 303
Geregistreerd: 12-04-05

Re: Oudere tinkers en gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:54

Een beetje dressuur is wel iets anders dan flink in de dressuur rijden...op zware types....gymnastiseren van een paard onder het zadel is essentieel voor zijn gezondheid, maar er zijn wel grenzen wat de zwaardere types betreft, ik zag veel gezaag, geprik en geschop tijdens wedstrijden...te diep lopen, zwaar ademhalen omdat de luchtpijp dichtgedrukt wordt, ze hebben nou eenmaal geen ruimte onder hun keel, het is daar kort en stug...daardoor gaan veel zware tinkers diep lopen ...Tinkers zijn enorm leuk en enorm veelzijdig, maar ze hebben zo hun beperkingen...en ik vind dat je daar rekening mee moet houden...En springen...tenenkrommend met de zwaardere paarden....een keer een hupsje is niets mis mee...maar soms....

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 22:18

:wave: :wave: :wave:

Hier Lotus (23), Minkel (21) en Snowdon (18) als oudjes en semi met pensioen lopen.

Lotus heeft een wat moeilijker gebit, maar nog geen extra zorgen eigenlijk.
Minkel mist een kies en vond vorig jaar het werken niet meer zo geweldig, maar wil dr binnenkort wel weer een beetje oppakken rustig aan.
Snowdon al enkele jaren met pre-pensioen wegens ziekte (maag-darmkanaal) en blessure (SI-gewricht), maar heeft goede momenten en mag af en toe nog wel wat doen.

Hier eigenlijk geen grote problemen met artrose (verdenk Lotus hooguit van lichte artrose), wel ietwat CPL.
Ook geen PPID bij de tinkers, wel bij een shetlander. Dus ze gaan redelijk rustig hun oude jaartjes in.
Al zegt mijn gevoel dat Snowdon als eerste ons zal verlaten.... maar mag nu nog niet!

P.S. hier wel straalkanker bij een 7-jarige, wat een ellende bah

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Oudere tinkers en gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-17 10:31

Fijn dat je oudje het nog zo goed doen Leon! Wel erg jammer van Snowdon zijn pre pensioen...

Jordy heeft ook maag en darmproblemen gehad, maar dat lag meer aan bizar slecht voermanagement op een vorige pensionstal. Verder een paar keer serieuze koliek

Run free Jordy.... 1997 - 2021

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37151
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Oudere tinkers en gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 10:37

OConnor leeft inmiddels een jaar niet meer nu maar hij had de nodige gezondheidsproblemen en was al twee jaar met pensioen ivm vooral erge artrose. Hij was de pineut met ir en pssm met klachten helaas die goed onder controle te houden waren door een aangepast voerbeleid. Veel eiwit weining suikers en geen graan ivm zijn allergie en de nodige allergieen als gevolg van een slechtere lever door teveel jkk in engeland. Verder longproblemen door zijn allergie maar ook goed weg te houden door stal en voerbeleid maar verder eigenlijk een keiharde. Geen mok, geen hoefbevangenheid, geen jeuk, eigenlijk nooit verkouden ook.

Deel zal veroorzaakt zijn door een falend voerbeleid op een stal waar we gestaan hebben die hem naar de klote hebben gevoerd en gereden in zijn derde levensjaar. Voor die tijd kerngezond erna een zorgenkindje. Maar met puzzelwerk heeft uiteindelijk vooral zijn artrose het werken op een gegeven moment onmogelijk gemaakt.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-17 10:54

Oeps, per ongeluk knopje plaatsen te vroeg aangetikt, handig, zo’n telefoon.

Maar goed, paar keer serieuze koliek dus, steeds dezelfde oorzaak, entrapment (darm komen te hangen over milt-nierbandje). Gelukkig al jaren niet meer voorgekomen, maar is ook niet echt een oude paarden kwaal. Komt meestal voor bij hele grote paarden, maar zo groot is hij ook niet.

PPID heeft hij zeker ook niet gelukkig, hij zit zelfs korter in zijn vacht dan een hoop van de warmbloeden hier. Op de baard, snor en oren na dan als ik die niet zou scheren, en die gaan er bij mij nog steeds af telkens :D Staat hem gewoon echt niet, vooral die snor is geen porum. Vind het bij anderen wel weer leuk.
IR ook geen last van, hij is vorig jaar toen hij maanden op rust stond vanwege die nare beenwond voor het eerst ‘mollig’ geworden. Hij krijgt nog steeds een hoeveelheid vreten waar de gemiddelde tinkereigenaar zich kapot van zou schrikken.

En wat een ellende he die straalkanker? :(
Bij Jordy was het alle 4 de hoeven, en vooral achter ook niet alleen de straal, maar ook de zool, en één voet ook een flink deel van de hoefwand. Één keer helemaal uitgesneden, maar dat was echt geen lolletje. Inmiddels een DA die er een hele studie naar gedaan heeft en zelfs adviseert om dit NIET te doen. Wel het ergste eraf, maar niet helemaal curetteren, en vervolgens voornamelijk met prednison behandelen.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Oudere tinkers en gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:42

Mag ik de naam van die dierenarts?
Zoveel tegenstrijdige verhalen en dit klinkt goed en passend bij huidig beleid.
Prednisol kan helaas hier nog niet ivm dracht.

Grit

Berichten: 6143
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:02

karuna schreef:
Veel eiwit weining suikers en geen graan ivm zijn allergie en de nodige allergieen als gevolg van een slechtere lever door teveel jkk in engeland.

Is dat aangetoond? Ik dacht altijd (en hoopte) dat paarden daar vanaf bleven. Vooral de "in de natuur" opgegroeide dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:05

Grit: Als er niets anders te eten is en JKK is hun laatste optie, dan eten ze dat. Maar inderdaad, normaal blijven ze er van.

Edit: In gedroogde vorm kunnen ze het ook niet meer herkennen. Dus als ze een land hooien met JKK en dat gewoon voeren, tja...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-10-17 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:06

Grit schreef:
karuna schreef:
Veel eiwit weining suikers en geen graan ivm zijn allergie en de nodige allergieen als gevolg van een slechtere lever door teveel jkk in engeland.

Is dat aangetoond? Ik dacht altijd (en hoopte) dat paarden daar vanaf bleven. Vooral de "in de natuur" opgegroeide dieren.


Brandon heeft hetzelfde, ook door JKK een slechte lever ( ook in engeland) en daardoor permanent op een speciaal dieet

Brandon :+:

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37151
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:19

Connor was een laat veulen uit noord engeland en zijn eerste winter was bar eerst overstroming daarna strenge winter waardoor al het eten op was en alles wat in de mond kon is opgegaan inclusief jkk. Hij heeft maar kort in nl gestaan en het hooi op eerste stal was van eigen land onkruid vrij.

En helaas connor was een van de weinigen ook die jkk lekker vond. Idem vlas, taxus enz. Heb hem al eens met wandelen met geweldg van een jkk bloem moeten afplukken.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Grit

Berichten: 6143
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:25

Bij zo'n grote schaarste aan eten kan ik mij dat voorstellen -O- En dan al vanaf zo jong al een leverprobleem.

Hier staat er erg veel JKK in de wei en ik blijf het altijd akelig vinden, het is niet weg te krijgen/houden vanwege het aangelegen natuurgebied.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers