Lenen voor aankoop paard: Ja of Nee?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Lenen voor aankoop paard: Ja of Nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-17 17:38

Puur informatief, omdat ik nogal rare dingen in mijn omgeving zie passeren.

Stel: je hebt een goede baan, elke maand een goed inkomen en je wilt een paard kopen, maar je hebt nog maar een beetje gespaard. En net nu zie je je 'droompaard', nu moet dat droompaard toch wel 15 000 euro kosten en je hebt nog maar 3000 gespaard. Wat nu? Ga je lenen? Zeg je, nee ik spaar rustig verder er komt wel een ander paard op mijn pad? Ga je bij vrienden/familie lenen? Of eerder bij een bank/officiële instantie? Of ga je lenen bij de minder officiële instanties (type Leemans Kredieten of snellenen of lenenzonderbank)?

Maakt het uit of het over je eerste eigen paard gaat? Je 2de paard voor erbij? Die leuke fokmerrie die goede veulens gaat geven? Of gaat het over bedragen, een paar 100 euro lenen is al iets anders dan 50 000 euro lenen voor een subtop paard.

Ik wil niemand aanspreken over hoe ze hun financiën regelen, ik wil gewoon eens horen hoe andere mensen erover denken. Ikzelf geef nooit uit wat ik niet heb (buiten voor de aankoop van mijn woonhuis), maar duidelijk zijn er ook mensen die wel geld uitgeven wat ze (nog) niet hebben, maar toch niet in een gigantische schuldenberg terecht komen.

Shoot!


Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Lenen voor aankoop paard: Ja of Nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 17:43

Lenen is voor noodzakelijke dingen, niet voor luxegoederen. Vind ik

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 17:45

Ik vind dat persoonlijk het domste wat je kan doen, lenen voor een paard (hobby).
Huis, voor behandeling ziekte ofzo en evt auto zijn voor mij de enige leningen die verantwoord zijn. Al de rest is voor mij eerst sparen, dan kopen.

Celiien

Berichten: 13253
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 17:46

dromertje2 schreef:
Ik vind dat persoonlijk het domste wat je kan doen, lenen voor een paard (hobby).
Huis, voor behandeling ziekte ofzo en evt auto zijn voor mij de enige leningen die verantwoord zijn. Al de rest is voor mij eerst sparen, dan kopen.

En studielening :j

Verder het bovenstaande :j

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Goof

Berichten: 28743
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 17:47

Vjestagirl schreef:
Lenen is voor noodzakelijke dingen, niet voor luxegoederen. Vind ik


Dat.
Het is een hobby, meer niet. Ik vind geld lenen voor een hobby echt enorm dom.
Als je het (nog) niet kunt betalen, dan spaar je nog even door.

LoveBodin

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 17:47

Voor een paard zou ik geen geld gaan lenen.
Huis en studie is iets heel anders.

Ik zou er toch vooral mee zitten als er iets gebeurd.. Je auto gaat stuk, of de wasmachine, of je paard wordt ziek etc. Dan heb je toch geen potje.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"


BigOne
Berichten: 38184
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 17:48

Wanneer je een goed inkomen hebt maar niet kunt sparen zou ik dat eerst eens doen. Want anders kun je wel een paard kopen maar waar haal je het pensiongeld vandaan?? En lenen voor iets dat morgen kapot is kan zijn?? Nooit doen, hypotheek is een noodzakelijk iets, paard en alle andere zaken niet.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Lenen voor aankoop paard: Ja of Nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 17:53

Ik vraag me zelfs af of je dat geld kan lenen bij de bank voor een paard?
Maar ik zou het in ieder geval niet doen.Morgen breekt het zijn been ben je nog aan het afbetalen en heb je geen paard.

Movement

Berichten: 1533
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 17:56

Ik denk dat als je een aanschaf van een paard al niet kan betalen, dan kan je de onderhoudskosten ook niet betalen.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 17:58

beatje schreef:
Ik vraag me zelfs af of je dat geld kan lenen bij de bank voor een paard?
Maar ik zou het in ieder geval niet doen.Morgen breekt het zijn been ben je nog aan het afbetalen en heb je geen paard.


Jahoor, je kan gewoon een krediet of doorlopend krediet krijgen, afhankelijk van je inkomen. Wat jij daarmee doet, is toch jouw eigen zaak? :)

Op de vraag van de TS: nee, ik zou niet zo'n klap geld lenen voor een paard. Als het zou gaan om een verschil van 1.000 euro en ik verdien prima en het is mijn droompaard, welja. Maar duizenden euro's? No way.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:02

Ik zou niet lenen. Er zijn zoveel paarden dat je over een jaar ook wel een leuk paard tegen kan komen. En om heel eerlijk te zijn zou ik persoonlijk ook heel veel geld voor een paard neerleggen. 5000 zou toch wel de max zijn en als je dat nog niet bij elkaar hebt lijkt het me verstandig nog even te wachten.

Verder weet je natuurlijk ook nooit wat er kan gebeuren en het lijkt me ook erg mocht er iets gebeuren en je paard zou ingeslapen moeten worden of dood in de stal liggen. En dan moet je nog een half jaar gaan afbetalen voor iets wat je niet meer hebt.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:04

Ik zou dat niet snel doen, geld lenen voor luxe. :n Alleen als je droompaard (of -auto, of -postzegel) nu te koop staat en je het geld nét niet hebt, maar wel in 1-2 maanden kunt afbetalen, kan ik me er nog iets bij voorstellen. Maar zoveel lenen dat je jarenlang moet afbetalen, nee. Dat zou ik eng vinden, er kan zoveel veranderen in die tijd.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Lenen voor aankoop paard: Ja of Nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:07

Nee ik leen niet voor luxe :)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:07

Ik heb het 7 jaar geleden wel gedaan. Ik had de helft (voor rijbewijs eigenlijk) en heb de rest bijgeleend (niet bij een bank oid)
Begon net aan een nieuwe studie en had een minimaal inkomen.
Slim.. welnee en zou het ook niemand adviseren.
Spijt.. nooit :D

En dat rijbewijs heb ik pas in februari 2015 gehaald

Voor altijd in mijn hart.. ♡♡♡
https://www.vinted.nl/member/27278217-saina1983

storm2004

Berichten: 16
Geregistreerd: 23-12-16
Woonplaats: Essen

Re: Lenen voor aankoop paard: Ja of Nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:11

Helaas NEE niet lenen. Want na de aanschaf van een paard, komen er nog zoveel maandelijkse kosten bij. De aanschaf moet je echt direct kunnen doen. Zelf heb ik ook 2 paarden en er is altijd wel iets of er gebeurt iets en dan is het weer dierenarts rekeningen betalen. Ik zou die 2 voor geen goud willen missen... maar "zint, eer je begint".

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Lenen voor aankoop paard: Ja of Nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:21

Ik zou nooit geld lenen voor een paard. Lenen is wat mij betreft alleen voorbehouden aan noodzaak en niet voor luxe. Ben idd ook opgevoed met het 'geen geld uitgeven wat je niet hebt' principe. Hoe je het ook went of keert, uiteindelijk moet je dat bedrag toch weer ophoesten laten en nog met rente ook.

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Re: Lenen voor aankoop paard: Ja of Nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:25

Ik zou nooit geld voor een paard lenen, als je hem niet kunt betalen, hoe moet je hem dan kunnen onderhouden..
Nu zou ik nooit een paard van 15.000 aanschaffen.. en idd ook een max van 3 tot 5000 euro..maar alleen als ik het zou hebben liggen..

~ Tetsje v. Tilhouten Sport ~ B + 13, L1 + 13, L2 + 10, M1 + 11, M2 + 13, Z1 + 20, Z2 + 0~

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:27

Memories schreef:
Ik zou nooit geld lenen voor een paard. Lenen is wat mij betreft alleen voorbehouden aan noodzaak en niet voor luxe. Ben idd ook opgevoed met het 'geen geld uitgeven wat je niet hebt' principe. Hoe je het ook went of keert, uiteindelijk moet je dat bedrag toch weer ophoesten laten en nog met rente ook.


Helemaal mee eens.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:28

Persoonlijk zou ik geen geld gaan lenen voor een paard, hoe mooi het dier ook is. Het is een luxegoed, geen noodzakelijk iets.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:34

Ik heb het wel gedaan, maar zoals hierboven al genoemd staat een minimaal bedrag. Ik moest snel een paard hebben na het overlijden van ons vorige paard, want paarden kan je natuurlijk niet alleen houden en verplaatsen van mijn pony was geen optie. Ik ben nu afgestudeerd en verwacht een goede baan waarna ik die lening met gemak terug kan betalen.
Dat gezegd hebbende zou ik niet weer lenen voor een paard, en zeker niet zo veel als in de OP.

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:35

Een lening afsluiten voor een paard wat ver boven het budget ligt... en na een half jaar krijgt hij een fatale koliekaanval.
Of een peesblessure waardoor hij niet meer gereden kan worden.
Dan sta je toch mooi te kijken :=

Als het niet gaat zoals het moet... dan moet het maar zoals het gaat!

Kabayo

Berichten: 13888
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Lenen voor aankoop paard: Ja of Nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:37

Het word veel gedaan
Ik denk dat als hier een poll bij was van ja of nee er heel veel ja hebben ingevuld

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: Lenen voor aankoop paard: Ja of Nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:43

Mijn paard scheurde een bot in haar been. Topic staat nog wel ergens.
En ondanks mijn minimale inkomen heeft ze toch alle zorg gehad en is ze er nog altijd.

Dus als je niet kan kopen kan je ook niet onderhouden is niet waar

Voor altijd in mijn hart.. ♡♡♡
https://www.vinted.nl/member/27278217-saina1983

7ofhearts

Berichten: 2748
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:59

Natuurlijk NIET lenen!!

Ik sluit me dan ook helemaal bij mijn voorgangers aan met het waarom niet.
Eerlijk??
Het idee alleen al dat je zó ver zou gaan voor een paard!!
Dat weegt niet op tegen de risico's!!

Niet zeuren maar lééf!!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:23

Lenen doe ik voor een studie of een huis.
In geval van nood als dieren ziek zouden zijn, zou ik dat nog een reden kunnen vinden.
Verder nee, dan spaar ik maar langer of koop het niet, bovendien als je al moet lenen voor aanschaf van een paard, hoe zit het dan met het onderhoud?

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: M_arjolein, NorwayFjord, pluisje88 en 122 bezoekers