Buikje en door blijven eten?! Deel je ervaring

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDaninex
Berichten: 277
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Nederland

Buikje en door blijven eten?! Deel je ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 13:24

Hoi, ik vraag me een paar dingen af..
Ik ben nu 16 en ik kan letterlijk heel de dag onbewust en bewust door blijven eten. Ik blijf vaak gewoon trek hebben...
Nu begin ik steeds meer een buikje te krijgen. Wel een onderbuik.. de rest is gewoon plat. Ik kan het ook “vast pakken” het is volgens mij gewoon vel met vet (kan er moeilijk beschrijven).
Ik sport minimaal 3 keer per week (volleybal) en rijd 1x per week paard.
Ik loop hard op zondag.
Ik train verder geen buikspieren meer. Dus daar kan het ook aan liggen..
Ik weeg trouwens niet veel ofzo gewoon 53 kg en ik ben 1,67

Maar is er iets wat ik kan doen tegen altijd zin hebben in iets te eten?
En mijn buikje weg te werken?
Deel je ervaringen! *\o/*

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:31

First things first, je bent voor jou lengte en leeftijd super netjes op gewicht, dus dat is het echt niet. Ook ben je nog niet uitgegroeid dus diëten is out of the question.

Dat honger gevoel kan door verschillende dingen komen, maar het ligt vaak aan wat je precies eet.
Wit brood met pindakaas zal er voor zorgen dat je over 5 minuten weer honger hebt, maar een volkoren broodje met een eitje dan zal je langer een vol gevoel hebben.
Goed is om vooral te kijken naar voeding met een lage GI en waar je langer over doet om het te verteren. Ook kan het een idee zijn om een ritme voor jezelf aan te houden waarin je 6x per dag eet ipv de hele dag door eet. Dit kun je bijvoorbeeld doen door op je telefoon om specifieke tijdstippen een alarm te zetten en dat je de rest van de dag water/thee/koffie drinkt.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... index.aspx
Citaat:
De glycemische index (GI) is een maat om aan te geven hoe snel koolhydraten in de darm worden verteerd en als glucose in het bloed worden opgenomen. Producten met een hoge GI zijn bijvoorbeeld gebakken aardappelen, brood, cornflakes en popcorn. Pasta, peulvruchten en fruit vallen onder producten met een lage GI.
Laatst bijgewerkt door brighteyes85 op 02-10-17 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 13:32

Herkenbaar :D Op jouw leeftijd had ik ook altijd honger honger honger. En als je dan de pubertijd uit raakt, gaat je lichaam al dat eten ineens opslaan als vet %) Niets aan te doen, het is heel normaal om een beetje spek op je lijf te hebben.
Wat mij het beste helpt, is ervoor zorgen dat ik op vaste tijden eet (ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje, avondeten, tussendoortje). Daartussen probeer ik bezig te blijven, zodat ik niet ga snaaien uit verveling.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Buikje en door blijven eten?! Deel je ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:03

Iedereen heeft zo'n buik, behalve de fanatiekelingen ;) Als je er echt vanaf wil, zou ik eens met een (sport)diëtist gaan praten. Vaak heb je een verkeerd voedingspatroon

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Buikje en door blijven eten?! Deel je ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:04

Lekker blijven eten :j
Zorg er wel voor dat je veel gezonde snacks hebt zoals fruit en noten. En een buikje hebben we allemaal wel aan het eind van de dag denk ik :+

xDaninex
Berichten: 277
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Nederland

Re: Buikje en door blijven eten?! Deel je ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 15:19

Haha thanks voor de reacties. Ik wil dus echt een sportbuik.. dat zit er nu niet in.
Dus als ik mijn voedings patroon aanpas weet iemand dan buikspier oefeningen?
Mijn eet patroon is dit:
Yoghurt
3/4 boterhammen met iets van worst kaas etc
Avondeten
En heel veel tussendoortjes :p

xDaninex
Berichten: 277
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Nederland

Re: Buikje en door blijven eten?! Deel je ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 15:20

Ohja..
Het is echt mijn onderbuik. Alleen mijn onderbuik..
Dus onderbuikspier oefeningen! Ik weet niet of iemand hier toevallig een eet+ oefeningen schema kan maken? Want ik hou me wel altijd aan andermans schema’s haha

Anoniem

Re: Buikje en door blijven eten?! Deel je ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:22

Plaatselijk vet verliezen is niet mogelijk, dus als je vet wilt verliezen op je onderbuik zal je je hele lichaam moeten trainen en op die manier vet moeten verliezen. Je kan wel je buikspieren verstevigen, maar dat zal pas zichtbaar zijn als je afvalt.

Maar meid, waarom zou je dat willen? Je hebt een hartstikke gezond gewicht (zelfs iets te licht) en je bent nog super jong. Je sport mega veel en daar is je voeding imo prima op aangepast.

xDaninex
Berichten: 277
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Nederland

Re: Buikje en door blijven eten?! Deel je ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 15:28

Oke dan pas ik dat niet aan. Ik had eerst hele goede buikspieren. En ik denk dat die verslapt zijn in mijn onderbuik (klinkt dat logisch?!) :’) want boven heb ik “blokjes” vorm achtig haha

xDaninex
Berichten: 277
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Nederland

Re: Buikje en door blijven eten?! Deel je ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 15:28

Dus dat is het probleem het klopt gewoon niet. En ik weet niet wat ik moet trainen /aanpassen

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 12:00

1) Gesteld dat je buikspieren wat verslappen kan het lijken of je een onder- buikje krijgt.

2) Het is normaal om tijdens de puberteit vetlaagjes "rond je baarmoeder" te krijgen.
Wees daar blij mee - je bent een vrouw! *\o/*
Het is geen enkel teken van 'ik eet teveel/ ik moet meer sporten/ ik moet afvallen', dat vet hoort daar.
Wees er trots op! *\o/*

3) Ik hoor tot de school die stelt dan 2 of 3x per dag eten voldoende 'hoort' te zijn.
Dwz: jezelf goed voeden, zodat je de eerste 4, 5 of 6 uur gewoon geen honger hebt. Punt.
Dat gaat over veel eiwit eten (liefst vegetarisch: spirulina, linzenpate, havermout, amandelen, falafel, eventueel ei) plus groenten en fruit. En weinig suiker/koolhydraten.

Een goede gewoonte die hier bij helpt:'nuchter bewegen' - meestal heb je voldoende glycogeen (=de voorloper van bloedsuiker) in je spieren zitten, de kwestie is, hoe goed je lichaam getraind is in het gebuik maken van deze bloedsuiker (voorloper). Hoe beter je lichaam hierin is getraind, hoe minder je bij ieder wissewasje grijpt naar een tussendoortje. (En omgekeerd: hoe meer tussendoortjes, hoe harder je lichaam 'afleert' die systeem te gebruiken.)

xDaninex
Berichten: 277
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 15:45

Janneke2 schreef:
1) Gesteld dat je buikspieren wat verslappen kan het lijken of je een onder- buikje krijgt.

2) Het is normaal om tijdens de puberteit vetlaagjes "rond je baarmoeder" te krijgen.
Wees daar blij mee - je bent een vrouw! *\o/*
Het is geen enkel teken van 'ik eet teveel/ ik moet meer sporten/ ik moet afvallen', dat vet hoort daar.
Wees er trots op! *\o/*

3) Ik hoor tot de school die stelt dan 2 of 3x per dag eten voldoende 'hoort' te zijn.
Dwz: jezelf goed voeden, zodat je de eerste 4, 5 of 6 uur gewoon geen honger hebt. Punt.
Dat gaat over veel eiwit eten (liefst vegetarisch: spirulina, linzenpate, havermout, amandelen, falafel, eventueel ei) plus groenten en fruit. En weinig suiker/koolhydraten.

Een goede gewoonte die hier bij helpt:'nuchter bewegen' - meestal heb je voldoende glycogeen (=de voorloper van bloedsuiker) in je spieren zitten, de kwestie is, hoe goed je lichaam getraind is in het gebuik maken van deze bloedsuiker (voorloper). Hoe beter je lichaam hierin is getraind, hoe minder je bij ieder wissewasje grijpt naar een tussendoortje. (En omgekeerd: hoe meer tussendoortjes, hoe harder je lichaam 'afleert' die systeem te gebruiken.)


Thanks!

Anoniem

Re: Buikje en door blijven eten?! Deel je ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:50

Nou, jij hebt gewoon een gezond gewicht hoor, dus diëten is helemaal niet nodig! En een buikje is hartstikke normaal.

meremeer
Berichten: 104
Geregistreerd: 14-05-11

Re: Buikje en door blijven eten?! Deel je ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:55

Jij hebt een gezond gewicht en ik had het ook, na de puberteit toch die 4-5 kilo extra die je net wat onzekerder maken. Ik ben er vanaf gekomen door gewoon te sporten, niet te intensief of veel maar wel 3-4 keer per week, maar dat doe jij al super netjes. Verder kan je lichaam een trek of dorstgevoel niet uit elkaar halen en kan het dus best zijn dat je te weinig drinkt.
Ik weet niet hoeveel jij drinkt, maar bij mij helpt het om een fles met water te vullen en die dan steeds te vullen, afhankelijk van hoeveel erin past rond de 1,5-2L per dag te drinken. Hierdoor werd mijn continue snaaitrek al stukken minder!
Verder niet onzeker zijn, je hebt een prachtgewicht voor je leeftijd.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 16:01

Je hebt gewoon gezond gewicht hoor :).
Ik kreeg het een paar jaartjes later en ben ze nu ook weer kwijt.

Wat ik doe als ik lekkere trek heb is eerst een glas water te pakken en wij hebben altijd fruit in huis.
Dus zoals nu (rond 16.00) heb ik altijd lekkere trek en dan pak ik een appel, peer of banaan. Ligt er stiekem ook aan wat er in de aanbieding is :+.
Of soms maak ik gewoon een fruitbakje of een hapje kwark met fruit.

Heerlijk!

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Buikje en door blijven eten?! Deel je ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 16:40

Ik denk eerlijk gezegd dat je gewoon vrouwelijke vormen krijgt. Bij een vrouw gaat die hele platte buik dan naar een iets gevormde buik. Kan me echt niet voorstellen dat jij een 'buikje' hebt.

En dat kan je er natuurlijk aftrainen, maar zou dan juist gaan kijken naar een goede krachttraining en daar goed naar eten. Absoluut niet gaat diëten.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 17:03

meremeer schreef:
Verder kan je lichaam een trek of dorstgevoel niet uit elkaar halen en kan het dus best zijn dat je te weinig drinkt.


Ehm, dat kan een lichaam erg goed...!

Maar als er gebrek aan vocht is, "kun" je dat oplossen met suikers. De woestijnoplossing: dadels eten waar water ontbreekt.
(Een plant maakt glucose uit zonlicht, water en koolstofdioxide.)

Trucje: pak een huidplooi op, pal voor je een slok water neemt en daarna.
Gaat de plooi in het 2e geval snel liggen, terwijl het 'ding' in eerste instantie bleef staan (of nu ja: is er tijdverschil) dan had je te weinig vocht in je lichaam.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 17:05

Dat is natuurlijk wel vervelend, het is, niet erg als je veel trek hebt.
Maar ga dan niet heel zoet of zout of vet eten. Eet dan ongezouten noten of dunne yoghurt of iets.
Dat helpt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 17:11

Janneke2 schreef:
meremeer schreef:
Verder kan je lichaam een trek of dorstgevoel niet uit elkaar halen en kan het dus best zijn dat je te weinig drinkt.


Ehm, dat kan een lichaam erg goed...!

Maar als er gebrek aan vocht is, "kun" je dat oplossen met suikers. De woestijnoplossing: dadels eten waar water ontbreekt.
(Een plant maakt glucose uit zonlicht, water en koolstofdioxide.)

Trucje: pak een huidplooi op, pal voor je een slok water neemt en daarna.
Gaat de plooi in het 2e geval snel liggen, terwijl het 'ding' in eerste instantie bleef staan (of nu ja: is er tijdverschil) dan had je te weinig vocht in je lichaam.


Ik snap heel deze reactie niet. Gebrek aan vocht oplossen met suiker?

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Buikje en door blijven eten?! Deel je ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:45

Ja, voor wie voetreizen in de woestijn maakt een reële mogelijkheid om de heftige omstandigheden te overleven.

Ik raad het niemand aan, maar het menselijk lichaam is er uitstekend toe in staat.
Vandaar dat regelmatig wordt gezegd: wil je afvallen, begin met meer drinken. (Niet omdat het lichaam geen verschil tussen honger en dorst zou kennen, maar omdat we in de rijke westerse wereld van de 21ste eeuw deze route uit den treure gebruiken.)

xDaninex
Berichten: 277
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Nederland

Re: Buikje en door blijven eten?! Deel je ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 21:11

Super bedankt allemaal!! Is er iemand die bekend is met krachttraining die je thuis kan doen? En toevallig een schema heeft liggen? Ik wil vooral aan mn onderbuik werken. Ik voel me ee gewoon rot over. Ik ga meer drinken! Kijken of dat werkt! Ps ik drink altijd alleen water :) soms chocomelk in de winter hihi :3

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 22:39

Janneke2 schreef:
3) Ik hoor tot de school die stelt dan 2 of 3x per dag eten voldoende 'hoort' te zijn.
Dwz: jezelf goed voeden, zodat je de eerste 4, 5 of 6 uur gewoon geen honger hebt. Punt.
Dat gaat over veel eiwit eten (liefst vegetarisch: spirulina, linzenpate, havermout, amandelen, falafel, eventueel ei) plus groenten en fruit. En weinig suiker/koolhydraten.

Een goede gewoonte die hier bij helpt:'nuchter bewegen' - meestal heb je voldoende glycogeen (=de voorloper van bloedsuiker) in je spieren zitten, de kwestie is, hoe goed je lichaam getraind is in het gebuik maken van deze bloedsuiker (voorloper). Hoe beter je lichaam hierin is getraind, hoe minder je bij ieder wissewasje grijpt naar een tussendoortje. (En omgekeerd: hoe meer tussendoortjes, hoe harder je lichaam 'afleert' die systeem te gebruiken.)


Amen! _/-\o_
Dit scheelt mij een heleboel typewerk.

Hoe minder koolhydraten je eet, hoe meer je lijf vet gaat aanspreken als energie voorziening, echter werkt dit pas nadat je ongeveer 4 uur lang geen koolhydraten hebt gegeten.
Overigens is dit niet in een dag geregeld, je lijf moet hier wel aan wennen en zorg er voor dat je wel voldoende kcal binnen krijgt, anders breek je spieren af, iets dat je juist niet wilt.

Daarnaast ben je helemaal niet zwaar en nog jong en denk ik dat je het met buikspier oefeningen wel gaat redden om je onderbuikje strak te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Nant op 03-10-17 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 22:43

xDaninex schreef:
Super bedankt allemaal!! Is er iemand die bekend is met krachttraining die je thuis kan doen? En toevallig een schema heeft liggen? Ik wil vooral aan mn onderbuik werken. Ik voel me ee gewoon rot over. Ik ga meer drinken! Kijken of dat werkt! Ps ik drink altijd alleen water :) soms chocomelk in de winter hihi :3


Zoek even op Google als het niks mag kosten

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Re: Buikje en door blijven eten?! Deel je ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 22:54

Focus je met oefeningen niet alleen op de buik, maar pak ook vooral je rug en andere spiergroepen mee.
Voor oefeningen voor de onderste buikspieren zou ik even op YouTube bijvoorbeeld kijken.
Ik vind de “Double leg lift” en variaties een fijne voor mijn lage buikspieren.

Yesterday
Berichten: 2602
Geregistreerd: 16-06-05

Re: Buikje en door blijven eten?! Deel je ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 07:47

Als he graag buikspier oefeningen wilt doen, kijk is op Pinterest :)