Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:15

Kuggur schreef:
Druk. Halen in deze periode de schapen uit de bergen. Slachttijd.

Wat voor weer is het nu in IJsland? Gemiddeld genomen dan, want ik begrijp dat je in IJsland niet moet vragen "wat voor weer wordt het vandaag?" maar eerder "wat voor weer is het om 14 uur?"

Oy with the poodles, already


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:21

Hilary schreef:
Kuggur schreef:
Druk. Halen in deze periode de schapen uit de bergen. Slachttijd.

Wat voor weer is het nu in IJsland? Gemiddeld genomen dan, want ik begrijp dat je in IJsland niet moet vragen "wat voor weer wordt het vandaag?" maar eerder "wat voor weer is het om 14 uur?"

Niet zó slecht hier momenteel, een graad of acht, en droog. Deze week wat regen gehad, maar niets heftigs. We gaan dit weekend weer, en de voorspelling is goed, zou zelfs aan de te warme kant kunnen zijn.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:29

Hier eigenlijk veel te druk. De groentetuin is een groot onkruidveld met hier en daar een herkenbare plant, de konijnen heb ik inmiddels allemaal geslacht ivm tijdgebrek, de kippen daarvan loopt de helft buiten de ren omdat het een beetje overbevolkt is en we geen tijd hebben om te slachten.. Enz enz

Ben zelf met een voltijd opleiding begonnen, dat is van 8 tot 17.00, we hebben er net een 2e kleine bij, de verbouwing schiet er eigenlijk ook bij in nu en zijn intussen dus ook nog bezig met de eventuele koop van een andere boerderij.

Alles bij elkaar zorgt er iig voor dat we ons niet hoeven te vervelen.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:43

Ik woon minimaal voor de komende 4 maanden in een studio met een "voor"tuin waar je precies je fiets kwijt kan, een de enige ramen en dus de voortuin zitten op het noordoosten met tegenover een flat. Mijn moeder verzorgt de cavia's zo lang maar die zijn nu of te oud voor een eerste nest of gewoon te oud. Wanneer ik terug kom pak ik het weer op. Afgelopen weekend wel een paar dagen op de boerderij geweest, mijn moestuinbakken wat opgeruimd, de andijvie die voorgezaaid was maar ondertussen ruim 20cm hoog was deels geoogst en deels toch over de bak verdeeld zodat er nu in een heleboel vakken 4 andijvieplanten staan. Zodra ze goed gaan ontwikkelen zullen ze deels door ons zelf/ door mijn ouders opgegeten worden en deels aan de cavia's opgevoerd worden. Verder weer eens uit eigen tuin gegeten, de 2 aardappelplanten waren samen goed voor 1 portie aardappelen, maar ze waren wel ontzettend lekker. Volgend jaar gaan ze eerder de grond in en dichter gezaaid.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-17 14:49

Hier ook druk! We hebben dan laatst dat varken weggebracht dus de vriezer is erg vol! Afgelopen week nog een lam laten slachten en deze is geheel naar een kennis gegaan (is kok) die deze helemaal zelf uitgesneden heeft. Daarnaast druk met pastasaus maken, courgette's drogen en groenten wecken. En binnenkort kunnen we de eerste hanen weer slachten.

Klinkt heftig Palousa Boy! Slim om even de konijnen weg te doen, anders hou je het allemaal niet meer bij! Ben nog wel erg nieuwsgierig naar hoe jij je konijnen houdt en dergelijke, en ook slacht natuurlijk.

Kuggur, succes de komende tijd met de schapen! Zijn dat dan vooral de lammeren die geslacht worden?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 15:29

Inderdaad, bijna alle lammeren, buiten diegenen die uitgekozen worden productie ooien te worden. Die komen in de plaats van schapen die oud en/of ziek zijn, en daarom geslacht worden.
In ons geval komen er nog 5 éénjarige hamels bjj, die kwamen vorig jaar te laat van de berg om nog geslacht te worden. Daardoor kregen ze de twijfelachige eer in de trainingsgroep te worden gezet voor het opleiden van mijn jongste bordercollie.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 07:50

Interessant topic! Nu wij zelf een boerderij hebben gekocht met land kan ik eindelijk ook (deels)zelfvoorzienend gaan leven.

Hoe doen jullie het met afval? Hebben jullie bijvoorbeeld kippen of varkens naast een composthoop?

Ik zou graag zo min mogelijk (rest)afval produceren. In mijn geval lijkt mij dat zeker mogelijk gezien mijn dieet bestaat uit groenten en fruit. Vriend eet af en toe een stukje vlees maar daar heb ik weinig afval van. Waar moet ik heen met al mijn schillen etc? Hoe hebben jullie dit ingericht?

Composteren jullie ook de paardenmest? En verspreiden jullie dat een jaar later weer over het land?

8nnemiek

Berichten: 43375
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 07:56

Kliekjes gaan hier meestal naar de kippen of de hond, en fruitschillen en broccoli stronkjes enzo naar de paarden, en de rest op de composthoop.
Paardenmest gaat ook op de hoop, en die wordt binnenkort over de moestuin uitgereden.
Paardenmest over de wei verspreiden werkt hier niet, dan eten de paarden het niet meer. Bij ons lopen de kippen in de paardenwei en die zorgen wel dat de wei goed bemest wordt :D In kippenmest zit veel stikstof wat perfect is voor gras en andere groene bladgewassen.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 07:58

Hier gaat het meeste idd naar de kippen, zelfs het meeste afval als we konijnen of kippen geslacht gebben of bijvoorbeeld de karkassen na het maken van soep.

Onze composthoop gaat dus niet zo hard, denk dat we in 3,5 jaar net een halve bak hebben gevuld.

Paarden lopen 24/7 op de wei dus echt mest hebben we niet. Haal elk jaar wat mest van de wei voor op de groentetuin maar de rest blijft gewoon in de wei liggen.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk


Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 10:02

8nnemiek, verspreid jij dan gecomposteerde mest of laat jij net zoals palousa_boy de mest liggen?
Ik heb zometeen 3ha dus ik ben bang dat ik dan wel erg veel kippen moet gaan houden om de boel goed bemest te krijgen :+

palousa_boy, bij jou eten de paarden het gras wel goed?

8nnemiek

Berichten: 43375
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 10:54

De kippenmest laat ik gewoon liggen :j maar het is een stukje wei van hooguit 2000m2 en met 6 kipjes zie je toch over de hele wei drolletjes liggen en het gras groeit er goed op :j
De paardenmest halen we elke dag uit de wei en gaat op de composthoop, samen met gft afval en kippenmest uit het nachthok, en die compost gaat aan het eind van het jaar door de moestuin.
Voor de tweede weide kopen we elk jaar nog wat kunstmest.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 11:50

Ik lees al van het begin mee en wil me ook wel melden in het topic, al zullen wij onze start van moestuin etc pas volgend jaar echt gaan maken.

Wij wonen nu op 2.2ha grond waarvan het allergrootste deel een paddock paradise (in de maak) voor de paarden is + hooiland waar we dus het hele jaar door hooi voor de paarden van hebben.

Aankomende lente wil ik graag een eigen moestuin aanleggen en ik wil leren wecken (heb heel veel oude weckpotten, nu nog leren hoe ze te gebruiken). Het enige wat we dit jaar al zelf hebben kunnen doen is van onze appels appelmoes maken en de paarden voorzien in peren en appels als tussendoortje.

We hebben 3 jaar in verbouwing gezeten, maar door gebrek aan geld zijn er nog geen zonnepanelen. Deze willen we op termijn zeker nog installeren :j . Ik ben vegetariër en mijn vriend eet heel weinig vlees, dus daarin willen we niet echt zelfvoorzienend zijn. Ik haal biologisch vlees, het liefst bij kleinere initiatieven ipv de supermarkt. Kippen wil ik zeker wel, maar dan puur voor de eieren, misschien dat ik het ooit over m'n hart krijg er dan op termijn een soepkip van te maken als ze oud zijn, maar dat betwijfel ik := .

Wij zijn dus lang nog niet zelfvoorzienend, maar ik lees graag mee!

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:14

Kippen blijven nog best lang leggen, dus daar zou ik me niet veel zorgen om maken. Hier eten we alleen de hanen (en nu we eindelijk van onze cochin-kriel af zijn, hebben we ook geen nesten meer omdat ze anders niet broeds-af te krijgen zijn. één kip heeft het 3 maanden volgehouden voordat we zwichtte en haar 2 eieren (van een ander ras) lieten uitbroeden).

Wanneer ik echt op mijzelf ga wonen wil ik wel dubbeldoel-kippen. Ik ben een vleeseter en ben ook niet erg van plan om ermee te gaan stoppen. Maar als ik de hennen kan verkopen en de hanen kan opeten, dient het toch ook een duurzaam doel. Het worden dan Australorps (groot). Die leggen zo'n 260 eieren per jaar (5 eieren per week) en de hanen worden 4kg.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:05

Selka schreef:
8nnemiek, verspreid jij dan gecomposteerde mest of laat jij net zoals palousa_boy de mest liggen?
Ik heb zometeen 3ha dus ik ben bang dat ik dan wel erg veel kippen moet gaan houden om de boel goed bemest te krijgen :+

palousa_boy, bij jou eten de paarden het gras wel goed?


Jahoor hier eten ze het gras prima, ze lopen 24/7 op ongeveer 3ha met z'n 4en. Alleen de stukken waar ze veel mesten daar eten ze niet heel graag maar als de rest kort is gaan ze daar ook wel weer eten en anders ga ik er een keer met de maaier overheen.
De mest die sleep ik zomaar en toe uit.
En hebben idd ook hooi van eigen land, de paarden gaan dan een paar maanden naar een ander stuk wei die eigenlijk alleen dan begraasd word maar ivm de vele bomen en struiken etc ongeschikt is als hooiland.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-17 09:47

Naast mijn 3 herfstbedden word de moestuin langzaam minder. Al hebben we gister nog een heerlijke rode kool op uit de tuin samen met aardappels en lam van eigen land.

Afgelopen weekend de eerste 2 hanen geslacht van dit seizoen. Foto's maar even in linkjes.

http://nl.tinypic.com/r/14o5efb/9

'Hands up, zoals zodanig' Hoe ze de keuken in komen om uitgesneden te worden
http://nl.tinypic.com/r/29au2kp/9

Uitgesneden, natuurlijk nog karkassen voor boullion, en heel veel lekkers voor de hond wat niet op de foto staat.
http://nl.tinypic.com/r/207xblw/9

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:37

Ziet er goed uit Moonfight. Hier toevallig vanochtend nog 3 kippen geslacht en mijn vader geholpen met een eend. Langzaam aan vult de vriezer zich weer met vlees.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:50

Mag ik mij ook melden?
Ik lees zo af en toe al mee, hartstikke interessant!

Wij produceren zelf onze eigen groente en vlees (varken, schaap en pluimvee). Onze vriezer zit bomvol met eigen opbrengsten, echt een luxe gevoel.

Maar,
Momenteel hebben we nog enkele leghennen die niet meer leggen, en dus zullen gaan. Allen valt het mij iedere keer weer tegen om zelf te slachten. Als ik dan hier zie hoe Moonfight t doet, zoveel vlees krijg ik toch niet van een kip af!
Daarom zaten wij te denken om eventueel een poulier te contacteren. Zijn d’r hier mensen die voor ‘t pluimvee naar de poulier gaan? En hoe werkt ‘t dan?

/

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-17 12:28

Tuurlijk mag dat! :D

Wat voor kippen heb je Lieke? Wij hebben we Orpingtons dus die zijn aardig aan de maat. Nog niet te vergelijken in gewicht met een plofkip maar toch aardig groot. Ik zag er eerst ook tegen op, en vind het nu nog steeds niet leuk. Al valt het achteraf altijd wel weer mee. Ik kon hier in de omgeving geen poulier vinden. De meeste gaven aan dat ze niet meer mogen slachten voor particulieren. Dus daarom zijn wij het zelf gaan doen.

Over 3 weken gaan de kalkoenen en daar ben ik echt wel zenuwachtig voor. Ze zijn zo groot!

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:02

Ja, ik heb dus ook nog 2 kalkoenen zitten :')
Heb zojuist een wild handel en slager gemaild, wellicht kunnen hun wat voor ons betekenen. Anders vrees ik dat ‘t toch zelf slachten blijft.

Heb Chaamse hoenen, bruine leghennen en kruisingen daartussen. Alles wordt opgeruimd om plaats te maken voor Noord Hollandse Blauwe. Orpingtons was de slager van ons varken ook heel enthousiast over! Heb d’r zelf (nog) geen ervaring mee.

/

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:10

Australorps zijn ook erg fijne kippen zowel voor het vlees als de eieren. Lekker groot en heel vriendelijk.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Century

Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 16:21

Ik had laatst via Google wel een kippenbedrijf gevonden in Noord-Brabant geloof ik die ook slacht voor particulieren. Zelf slachten lijkt me toch best lastig.
In de toekomst, als ik verhuisd ben, wil ik graag ook kippen houden en een (grote) moestuin. Voor nu lees ik gewoon mee :)

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 23:03

Weet je nog wie en/of waar dat was Century? Zitten zelf ook in Noord Brabant.

Australorps heb ik ook goeie verhalen over gehoord inderdaad! Helaas is bij ons de keuze voor NH blauwe nu al vastgelegd. Schoonbroer fokt er mee en wil bij ons een derde lijn hebben zitten om af en toe wat eieren van uit te broeden die weer niet overeenkomen met zijn andere koppeltjes.
Het fokken interesseert mij niet heel veel, dus mooi als we zo elkaar kunnen helpen.

/

Century

Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 00:33

Even zoeken, deze was dat: http://www.walnoothoeven.nl. Ze hebben ook zelf kippen geloof ik, ook een streekwinkel. Ze zitten in Hoeven, tussen Roosendaal en Breda.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-17 11:39

Walnoothoeve heb ik ook veel goede verhalen over gehoord. Woon zelf helaas daar niet in de buurt.

Australorps zijn ook fijne kippen inderdaad! Maar hier nooit meer wat anders dan Orpingtons :D Al is het maar om de fluffy billetjes :')

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 17:00

Wij hebben momenteel kruisingen van kruisingen lopen. Zijn begonnen met Marans kippen maar wisselen ieder jaar zo'n beetje hanen uit met bekenden of kopen een nieuwe voor bloedvernieuwing dus inmiddels zit er van alles en nog wat in. Wel grappig want wij hebben dus ooit een halve zijdehoender gekregen (andere helft Sussex) en haar nageslacht heeft dus echt een kuifje.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Ceffyl, YandexBot en 135 bezoekers