Onverklaarbaar rusteloze benen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Onverklaarbaar rusteloze benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 13:44

Omdat ik het inmiddels toch erg sneu vind dat er geen oorzaak te vinden is, een topic om eens lotgenoten te zoeken..

Vriendlief heeft vorig jaar een kuitbeenbreuk opgelopen met voetbal. Het jaar daarvoor zijn enkelbanden voor de tweede keer zwaar opgerekt/ingescheurd. Sinds de laatste blessure (kuit) heeft hij rusteloze en zware benen.
Hij heeft na zijn herstel nog wel gevoetbald maar dit seizoen na drie weken gestopt omdat hij maar 60% kan geven voor zijn gevoel. Zijn benen zijn zwaar, onrustig en hij kan niet goed stilzitten/in bed liggen.

Behandelingen tot nu toe;
HA, pillen kuur met magnesium (volgens mij) voor 3 weken. Geen verschil.
Sportarts; bloedwaardes testen, geen tekorten.
Vaatchirurg; bloedvaten waar menig persoon jaloers op kan zijn, niks mis mee dus.
Nu via de HA advies om naar de podoloog te gaan, hij heeft lichte platvoeten dus wellicht komt het daar vandaan. Mij lijkt dat sterk..

Zijn er mensen waarbij dit verhaal bekend voorkomt? Wat zouden we over het hoofd kunnen zien? Hij wil zo graag voetballen maar zo lukt het niet :(:)

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Onverklaarbaar rusteloze benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 13:51

Lijkt mij iets met zenuwen ipv vaten te zijn. Daarnaast is zijn been nog dikker door vocht?

limilou

Berichten: 801
Geregistreerd: 09-09-10

Re: Onverklaarbaar rusteloze benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 14:03

Ik herken het wel. Kijk eens naar Restless leg syndrome

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 14:05

Google eens op triggerpoints. Dat zijn spierknoopjes die voor veel problemen kunnen zorgen op allerlei plaatsen.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Onverklaarbaar rusteloze benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 14:27

Heeft hij na alle blessures en rust, weer een goed opbouwschema gevolgd? Dat wil zeggen, opgesteld door een fysio of revalidatiearts oid?

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Onverklaarbaar rusteloze benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 14:32

Laat ook zo'n rug nakijken mijn baas had een tumor die op zo'n zenuwen drukte terwijl het ook in zijn benen gezocht werd

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 14:57

Met alle respect maar 3 weken magnesium slikken na een botbreuk en dan bloed testen zegt vrij weinig.
Het grootste reservoir aan magnesium hebben we als mensen.... in onze botten zitten.

Een betere test mbt magnesium gehalte is tamelijk platvloers. Koop een grote pot van een serieus merk (mg bisglynaat oid.) en voer geleidelijk aan de dosis op tot je diarree krijgt.
Dan dus iets minderen en nog een tijd doorslikken. (Geef het een maand of dŕie de tijd om te kijken of het beyert ' of vraag het de vakvrouw/man: orthomoleculaire arts, www.mbog.nl)

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:23

Bij rusteloze benen wil vitamine B12 zuigtabletten ook nog wel eens helpen. Zorg ook dat het bed niet te warm is, dan maakt rusteloze benen vele malen erger.
Verder komt rusteloze benen vanuit de zenuwen.

Ik heb al meer dan 25 jaar rusteloze benen. Wel is het erger geworden in mijn linkerbeennaeen herniaoperatie. De zenuw is daar beschadigd.
Laatst bijgewerkt door Cookies op 01-10-17 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

itske
Berichten: 721
Geregistreerd: 03-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:30

bij mij zat er een zenuw klem in mijn bil. Een goede fysio had mij hier snel af.
mijn man heeft ook platvoeten en een podoloog heeft zooltjes aangemeten , weg rugpijn.

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:34

Als het maybe restless legs zouden zijn, kan onderzoek in slaaplabo daar uitslag (en medicatie) over geven.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Onverklaarbaar rusteloze benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 20:01

Er is verschillende medicatie tegen rusteloze benen. Maar dat is redelijk heftig spul met vaak behoorlijke bijwerkingen.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Onverklaarbaar rusteloze benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 22:20

Gebruikt hij iets van medicatie? Sommige medicatie kunnen rusteloze benen als bijwerking geven.

Verder ga ik mee met Janneke2. Alleen naast magnesium is ook de kalium in dit geval wel interessant denk ik. Ik vraag me af wat ze allemaal nagekeken hebben qua tekorten.

Andere kant is, als het echt begonnen is na de blessure zou je verwachten dat er iets als een beklemde zenuw of zoiets zou kunnen zijn. Wellicht kan een osteo vertellen of dat het zou kunnen zijn?

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Re: Onverklaarbaar rusteloze benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 22:26

Lastig om vanaf hier te oordelen, zeker met het oog op de blessures.
Wel kan ik puur uit eigen ervaring spreken.

Ook al jaren last van Restless Legs, bij mij werkt CBD olie erg goed.

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 22:31

Ik zou eerst eens een flesje goede magnesium-olie kopen, bvb. Zechsal, en dat elke avond voor het slapen gaan op de benen smeren :) Dan is de magnesium direct op de juiste plek.

Het schijnt sowieso beter opgenomen te worden door je huid dan wanneer je het inneemt en het je maag / darmen nog helemaal moet passeren

Rusteloze benen is echt een notoir verschijnsel van een gebrek aan magnesium :)

Het kan natuurlijk ook een boel andere dingen zijn maar dit is heel makkelijk te proberen en wat extra magnesium is nooit verkeerd + op zijn minst hou je er een fijne spierpijn voorkomende olie aan over ;)

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 22:34

Als podotherapeut zeg ik, platvoeten behandel ik pas als je klachten hebt. Het kan, dat het mede vanuit zijn voeten komt, maar ik denk, als ik het verhaal zo zie, eerder aan iets zenuwgerelateerd of inderdaad triggerpoints in die kuit. Dry needling kan daar goed bij helpen, maar dat doet dan weer de fysio. En zenuw die ietwat bekneld zit kan ook goed de oorzaak zijn. Dit kan ook zeker een combi van klachten zijn, blessure geschiedenis, dan een breuk, die opeenstapeling kan het goed veroorzaakt hebben.

Magnesium alleen in tablet/pilvorm gebruikt? De olie om te smeren lokaal, of spray, wil soms echt verbazingwekkend goed helpen, terwijl pillen niks doen. Echt het proberen waard, zo duur is een spray of olie niet, bij een etos of de tuinen.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 11:27

Wauw dat zijn al veel reacties!
Wat betreft magnesium, hij had al eerder klachten als kramp en wat onrustige benen, toen is hij begonnen met een magnesium citraat slikken. Hij slikte dit dus al langere periode (maanden) en kreeg toen een soort superdosis om te kijken of het verschil zou maken. Dit was niet het geval.
Olie is een goede tip, zeker het proberen waard! Ga ik hem direct zeggen.

Opbouw is zeker over nagedacht, hij heeft hersteltraining gehad en heeft rustig weer opgebouwd. Moet ook wel na 2 zulke heftige blessures haha.

Hij heeft trouwens ook een tijdje naproxen geslikt toen hij erg last had, dit hielp heel minimaal, bijna niet noemenswaardig.

Verder ben ik ook van mening dat hij zijn rug eens moet laten bekijken. Hij heeft een tijd geleden wat last gehad van zijn rug en is toen 2x behandeld door de fysio op de club. Ik ga zelf vaak naar manuele therapie waar ook gebruik wordt gemaakt van dry needling en mijn ruggengraat wordt meestal gemanipuleerd, maar hij wil eerst afwachten of de podoloog iets vindt :roll:

Restless legs vond de HA hem te jong voor?

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Onverklaarbaar rusteloze benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:47

Ik heb er ook heel erg veel last van en heb destijds van mijn dokter ijzerpillen gekregen. Heeft toen goed geholpen. Als ik nu weer last krijg neem ik voor het het slapen gaan een ijzerpilletje en kan ik in slaap vallen zonder dat k.ote gevoel in mijn benen.