en daar gaan we weer....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

en daar gaan we weer....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-17 16:30

Mijn merrie is sinds vrijdag weer het beest dat ze vorig jaar was..
Ze kan niet meer door mij alleen uit het weiland gehaald worden, wat begin dit jaar eindelijk wel kon door grondwerk/freestyle lessen.
Vorig jaar was het ook al hetzelfde feestje dat ze niet uit de wei gehaald kon worden, maar daarbij liep ze toen ook regelmatig zelf over het erf -O-
Nu is het weglopen op het erf over en daar is ze ook gewoon ontspannen.
In de wei staat ze meestal achteraan en vrij rustig, maar zodra je gaat lopen richting het hek word ze steeds drukker en schrikachtiger. Ze begint zich dan op te richten en kijkt heel erg naar de weg waar zo nu en dan wel eens wat fietsers voorbij komen. Vlak voor het hek word ze echt vreselijk druk en krijgt ze grote neusgaten, op dat moment is voor mij al duidelijk dat ze zich dan zo in 1 keer kan los trekken en weer het hele weiland doorrent naar achter. Op het moment voordat ze weg gaat rennen is mij geleerd om het hoofd laag te vragen maar dat gaat dan ook echt niet meer.
Ik er dan weer achteraan en nadat ze dan ook voor mij een aantal keer is weggerend krijg ik haar dan wel weer te pakken. Nadat dat een paar keer zich herhaalt had haar een keer het hele weiland achteruit laten lopen...... Totdat we inderdaad weer vlakbij het hek kwamen en daar gingen we weer... Grote neusgaten, opzij springen, enorm naar het bos kijken waar het weiland en de stal naast liggen en waar we een stukje doorheen moeten om op het erf te komen. Maarja ook daar ging ze weer, hop het hele weiland door. %)
Aan het begin had ze dit gedrag overigens niet in deze wei toen ze hier dit keer weer voor het eerst op kwam (er word steeds verweid bij ons). Het lijkt er niet echt op dat ze hengstig is, ik heb eigenlijk nog nooit echt hengstigheid gedrag gemerkt bij haar.
Met het rijden was ze laatst ook nog aardig druk en liep een beetje vluchtiger dan normaal. Ze leek ook iets gevoeliger. Ze staat in de wei met alleen maar merries en die waren gister toen zij nog binnen stond ook onwijs aan het rennen in de wei toen ik aan kwam rijden. Naast de wei is nog een stuk landbouwgrond waar gister ook wat herrie vandaan kwam en waar vandaag wat mensen op aan het werk waren, (zonder tractor of andere landbouw werktuigen) daar waren ook wat paarden naar aan het kijken. Ook zag ik nog een groepje andere merries ook nog een keertje wegrennen van het bos stukje, geen idee of dit spelen was of dat ze ook spoken in het bos zagen :=
Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen en mij vertellen of ik weer terug bij af ben met het gedrag dat ze vorig jaar vertoonde.

edit: ze staat overigens nu in stal omdat ik ook anders niet weet wat ik hiermee moet..

Manou, Vosje & Midnight


terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: en daar gaan we weer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 16:33

Hoe oud of jong is deze merrie, hoe lang heb je haar?

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-17 16:38

terpentijn schreef:
Hoe oud of jong is deze merrie, hoe lang heb je haar?

Merrie is nu 10 en heb haar nu 1 jaar en 2 maanden precies.

Manou, Vosje & Midnight

Anoniem

Re: en daar gaan we weer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 16:42

Ik denk dat je in je tweede zin je antwoord eigenlijk al geeft. :j
Als grondwerk toen hielp, is dat nu misschien een optie?

Hoeveel komt ze normaal buiten per dag?

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-17 16:48

KoudbloedKim schreef:
Ik denk dat je in je tweede zin je antwoord eigenlijk al geeft. :j
Als grondwerk toen hielp, is dat nu misschien een optie?

Hoeveel komt ze normaal buiten per dag?

Ze staat eigenlijk 24/7 buiten, maar omdat ik het niet meer wist staat ze sinds vandaag binnen.

Manou, Vosje & Midnight

Anoniem

Re: en daar gaan we weer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:02

En opnieuw lessen nemen in grondwerk is geen optie?

Maera

Berichten: 35
Geregistreerd: 23-06-12

Re: en daar gaan we weer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:05

magnesium te kort ? vroeger nog een merrie gehad die ook af en toe 'flipte' als ze gebonden stond...

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:06

Hoi hoi, zou het kunnen dat het in het weer zit of iets hormonaals is? Mijn paard is ook rond deze tijd iets ritseliger (misschien herkennen andere mensen dit ook?) en ik weet dat het dan een suikerkwestie is. Het gras verandert en er is gewoon een soort omslagpunt naar de herfst. Mijn paard gaf ik vroeger druppeltjes van Erik Laarakker, werkte ook in het voorjaar heel erg goed als ze het gras op gingen. Nu is hij ouder (16) en is het gematigder en kan ik er wel omheen werken. Mijn pony wordt juist heel bozig rond deze tijd (gaat op andere ponies jagen enzo) en die geef ik elk voorjaar en najaar liver comp. Heel raar, maar het werkt! Wat ik er vooral mee wil zeggen is dat er soms dingen in het lijf gebeuren waardoor het moeilijk is voor paarden om nog goed geconcentreerd bezig te zijn met ons. En dat je ze soms kan helpen met druppels of poeders. Ik ben er met beide achter gekomen toen ik ze meenam naar Erik Laarakker. Maar ik zie dat je in Noordwijk woont en er komt hier ook iemand in de buurt die langs komt. Heb haar (nog) nooit zelf bij mijn paarden gehad, maar hoor en zie wel mooie dingen bij paarden. Monique ? . Kan de naam opzoeken voor je, mocht je interesse hebben.

Ik snap heel goed dat het zeer frustrerend is dat je merrie dit doet. Ik ben er eigenlijk vanuit gegaan dat je nog steeds grondwerk doet, ander zou ik, wat koudbloedkim ook zegt, het grondwerken in ieder geval weer oppakken. Met grondwerk kan je vaak zoveel weer rechtzetten.

En tot slot kan ze ook nog ergens vast zitten in haar lijf. Daar reageren paarden soms heel erg op. En alles bij elkaar zou dan meer dan voldoende kunnen zijn om te reageren zoals jouw merrie reageert.

Ik wens je veel sterkte met je meis. Snap heel goed als je niet alles klakkeloos wil aannemen hoor, maar wie weet herken je iets en kan je er wat mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:11

Jouw paard heeft een manier gevonden om terug naar de kudde te gaan.
Hoe verder je van de kudde af gaat, hoe meer ze gaat protesteren.
Ik zou dit als volgt aanpakken: ik+hek uit = leuk (voeren op stal bv)
Terugrennen naar kudde = niet leuk,vermoeiend (rennen zal je dan ook ~~}> )

VanHuisUit

Berichten: 6673
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:14

Vind dit niet typisch merriegedrag ze is gewoon een draak op dat moment, kan ook een ruin zijn die dat doet hoor }:)

Halster met bit erin en kinketting eronderdoor? Ze mag gewoon niet wegrennen als je haar aan de lijn hebt ze moet respect voor je hebben. Anders door iemand anders paar keer laten pakken en dan jij weer of samen doen?

Kijk je kunt grondwerken tot je een ons weegt maar ze doet het in de wei ^) en vooral niet opgeven komende tijd desnoods dag voor uittrekken, paar keer in en uit de wei halen etc. Ze moet gewoon luisteren. Dit is basisgedrag.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-17 17:26

KoudbloedKim schreef:
En opnieuw lessen nemen in grondwerk is geen optie?

De lessen die ik had werkten wel maar waren ontzettend duur (500 voor 10 lessen)

Manou, Vosje & Midnight

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-17 17:27

VivaLaVida schreef:
Jouw paard heeft een manier gevonden om terug naar de kudde te gaan.
Hoe verder je van de kudde af gaat, hoe meer ze gaat protesteren.
Ik zou dit als volgt aanpakken: ik+hek uit = leuk (voeren op stal bv)
Terugrennen naar kudde = niet leuk,vermoeiend (rennen zal je dan ook ~~}> )

Al vele malen geprobeerd maar werkt niet

Manou, Vosje & Midnight

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:29

VanHuisUit schreef:
Kijk je kunt grondwerken tot je een ons weegt maar ze doet het in de wei ^) en vooral niet opgeven komende tijd desnoods dag voor uittrekken, paar keer in en uit de wei halen etc. Ze moet gewoon luisteren. Dit is basisgedrag.


Grondwerk is niet gebonden aan een plaats. Een gedragsprobleem dat op een bepaalde plek naar voren komt, kan je niet oplossen door in de bak te gaan grondwerken. Ja, daar kan je de basis aanleren en zorgen dat het respect en vertrouwen er is. Maar daarna is het juist een goed idee om die grondwerkoefeningen in de wei te doen, want daar doet zich juist de miscommunicatie voor.

Het is perfect normaal dat een paard nerveuzer wordt als die uit de kudde gehaald wordt en vrijheid en veiligheid moet opgeven. Aan de eigenaar om een goede leidersfiguur te zijn die rust en veiligheid biedt, waardoor het paard niet nerveus moet worden. En daarnaast ook een deel aanvaarding dat ieder paard een eigen persoonlijkheid heeft.

Je kunt dan beginnen met bitten en kinkettingen, maar welke boodschap geef je dan aan dat paard mee? Geef je op dat moment de rust en het vertrouwen die ze nodig heeft? Of geef je haar nog meer druk en pijn en dus ook gelijk (zie je wel, ik mag niet van mijn kudde weg, want bij dat mens is er alleen maar pijn en dwang)?

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: en daar gaan we weer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:23

TS liggen er elektra leidingen langs het hek in de grond/bovengronds? Er zijn paarden die daar last van hebben. Misschien eens wat gebeurt wat jullie niet weten?

Heb ook al eens paarden ineens in paniek gehad het land uit, bleek volgens buren dat en 's nachts wat aan de hand was. Paarden hebben toen erg aan het rondvliegen geweest. En ja, vind dan maar eens uit wat er gebeurt is. Paarden op een ander stuk was geen probleem.

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: en daar gaan we weer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:28

Mijn merrie is in deze periode ook altijd wat rilliger dan normaal. Donderdag is ze aan de longe nog even flink aan de loop gegaan qat resulteerde in een kapot hoofdstel. Maar nu is het ook zo dat op he t punt dat ze in paniek gaat ik haar in volle galop gewoon kan pakken en is ze meteen rustig.

Er zijn vast wel ergens goedkoper grondwerk lessen te vinden. Weet niet in welke regio je zit.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:33

Amberkelsey schreef:
VivaLaVida schreef:
Jouw paard heeft een manier gevonden om terug naar de kudde te gaan.
Hoe verder je van de kudde af gaat, hoe meer ze gaat protesteren.
Ik zou dit als volgt aanpakken: ik+hek uit = leuk (voeren op stal bv)
Terugrennen naar kudde = niet leuk,vermoeiend (rennen zal je dan ook ~~}> )

Al vele malen geprobeerd maar werkt niet


Wat heb je precies geprobeerd dan?

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-17 18:42

VivaLaVida schreef:
Wat heb je precies geprobeerd dan?

Wat jij zei: ik+hek uit=leuk
terug rennen naar kudde = niet leuk, vermoeiend

Manou, Vosje & Midnight

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-17 18:44

aikon schreef:
TS liggen er elektra leidingen langs het hek in de grond/bovengronds? Er zijn paarden die daar last van hebben. Misschien eens wat gebeurt wat jullie niet weten?

Heb ook al eens paarden ineens in paniek gehad het land uit, bleek volgens buren dat en 's nachts wat aan de hand was. Paarden hebben toen erg aan het rondvliegen geweest. En ja, vind dan maar eens uit wat er gebeurt is. Paarden op een ander stuk was geen probleem.

nee er zijn niet langs het weiland elektra leidingen (in de rest van de omgeving ook niet)
of ze onder de grond liggen zou ik alleen niet weten.

Manou, Vosje & Midnight


Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-17 18:45

alice0cullen schreef:
Mijn merrie is in deze periode ook altijd wat rilliger dan normaal. Donderdag is ze aan de longe nog even flink aan de loop gegaan qat resulteerde in een kapot hoofdstel. Maar nu is het ook zo dat op he t punt dat ze in paniek gaat ik haar in volle galop gewoon kan pakken en is ze meteen rustig.

Er zijn vast wel ergens goedkoper grondwerk lessen te vinden. Weet niet in welke regio je zit.

Zit in de regio zuid Holland, maar denk eerlijk gezegd dat als ik opnieuw grondwerk lessen ga nemen ik precies hetzelfde te horen krijg.

Manou, Vosje & Midnight

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2637
Geregistreerd: 19-07-14

Re: en daar gaan we weer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:52

Het klinkt een beetje alsof er een verwachtingspatroon is ontstaan; jij weet wanneer je paard vervelend gaat doen en ongemerkt bereid je je hier alvast op voor zodra die situatie zich voordoet (verder bij de kudde vandaan, richting het hek)
Je paard heeft door dat er iets aan de hand is door jouw gedrag, en gaat inderdaad flippen.
Zo raak je in een vicieuze cirkel waar je niet meer zonder hulp uit komt.
Doet ze het ook als iemand anders haar meeneemt?

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

RosaZorro
Berichten: 119
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:06

Hoe reageren haar weide vriendjes op uit de wei halen? Lopen hun wel normaal mee het hek uit?

Love the things you have Think back to the beautiful remembering that you had <3

Anoniem

Re: en daar gaan we weer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 20:46

Iets is er verandert .. En je paard maakt duidelijk de keuze dat ze om welke reden dan ook niet met jou mee wil, maar de veiligheid van de kudde verkiest. Aan jou dus de taak om uit te zoeken wat dat iets is, en hoe je dat kan veranderen. Zodat je paard wel weer graag met je mee gaat omdat ze weet dat ze veilig is en het leuk wordt ;)

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-17 21:18

RosaZorro schreef:
Hoe reageren haar weide vriendjes op uit de wei halen? Lopen hun wel normaal mee het hek uit?

Heb tot nu toe maar 2 keer een paard uit de wei gehaald zien worden deze deden wel normaal. Hoorde wel laatst van iemand anders die bij mij ook in de wei staat dat ze haar paard dr ook een tijdje niet uit kon krijgen, die rende ook weg.
Weet niet of die dat nog steeds doet.

Manou, Vosje & Midnight

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-17 21:21

[***] schreef:
Iets is er verandert .. En je paard maakt duidelijk de keuze dat ze om welke reden dan ook niet met jou mee wil, maar de veiligheid van de kudde verkiest. Aan jou dus de taak om uit te zoeken wat dat iets is, en hoe je dat kan veranderen. Zodat je paard wel weer graag met je mee gaat omdat ze weet dat ze veilig is en het leuk wordt ;)

Zelf denk ik dat het of het weer is of iets in het bos, omdat ze hiervoor zo rustig mee kon aan de fiets het bos door naar se wei en uit de wei.
Maarja zie maar is iets aan het weer of het bos te veranderen..

Manou, Vosje & Midnight

Anoniem

Re: en daar gaan we weer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 21:23

Dat weer of het bos kan je niet veranderen neen, maar je kan er wel voor zorgen dat jouw paard zich bij jou even veilig voelt als bij de kudde, want dat is nu niet het geval, en daar zit het grootste probleem. De rest is bijzaak ;) Immers maakt het niet uit wat weer het is of wat er in het bos te zien is als ze in de kudde kan staan ...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lamujer, miereneter, RobinSputnik en 45 bezoekers