Inspiratie rijden hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Inspiratie rijden hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 22:43

Hallo,
Ik heb een probleem ik heb namelijk weinig inspiratie om te doen tijdens het rijden... Picasso mijn paard imjeft redelijk veel energie en die moet hij natuurlijk kwijt maar weet niet zo goed hoe. In de winter is hij redelijk heet. ( Vooruit) hij Bokt niet
Weten jullie goede oefeningen dat zwaar zijn voor je paard dat hij zijn energie kwijt kan?

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Inspiratie rijden hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:57

Wat doen jullie mbt geestelijk/ nadenken momenteel? Qua grondwerk , en wat als je hem rijdt? ( bv buiten doe je dan ook aandachts oefeningen , overgangen enzo?)

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Inspiratie rijden hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 23:00

Equifytness kan erg leuk zijn en tevens nuttig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 23:00

Ik zou een instructrice/instructeur vragen om je hierbij te helpen.
Zie wel in je profiel dat je dit paard sinds Juni pas hebt en je zelf daarvoor alleen manege ervaring had? Dan vraag ik me persoonlijk af (is geen aanval!) waarom je kiest voor een heet/pittig paard.
Ik vraag me ook echt af of je les hebt. Zo niet zou ik daar echt eens mee beginnen zoals ik op je profiel ook leest kent je paard het allemaal wel maar jij nog niet dus dat ga je alleen niet allemaal zomaar ineens wel kennen/kunnen/leren in mijn ogen.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 23:05

Annet_Dottie schreef:
Ik zou een instructrice/instructeur vragen om je hierbij te helpen.
Zie wel in je profiel dat je dit paard sinds Juni pas hebt en je zelf daarvoor alleen manege ervaring had? Dan vraag ik me persoonlijk af (is geen aanval!) waarom je kiest voor een heet/pittig paard.
Ik vraag me ook echt af of je les hebt. Zo niet zou ik daar echt eens mee beginnen zoals ik op je profiel ook leest kent je paard het allemaal wel maar jij nog niet dus dat ga je alleen niet allemaal zomaar ineens wel kennen/kunnen/leren in mijn ogen.

Ik neem les en daar gaat het goed het is gwn dat ik te weinig oefeningen rijd ik kan zo nooit bedenken welke :o tis vooral in winter dat hij zijn energie kwijt moet het is een groot sterk paard dat z'n energie kwijt moet. En ik ben veel te braaf in het rijden
Ik hoop dat jullie me een beetje snappen
lailapri schreef:
Equifytness kan erg leuk zijn en tevens nuttig.

Misschien een domme vraag maar wat is dat?
Svadilfari1 schreef:
Wat doen jullie mbt geestelijk/ nadenken momenteel? Qua grondwerk , en wat als je hem rijdt? ( bv buiten doe je dan ook aandachts oefeningen , overgangen enzo?)

Grondwerk is vooral leiden en stoppen en volgen en veel longeer werk en gaan wandelen er naast. Goh het probleem is vooral dat ik te weinig oefeningen rijd maar weet niet goed hoe ik het mezelf kan leren als je snapt wat ik bedoel

mala26

Berichten: 4993
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Inspiratie rijden hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 23:09

Kan je dan niet in galop lekker veel oefenen? Keer pasje vooruit pasje terug, voltes, gebroken lijnen, keer wat balkjes galopperen en daar tussen schakelen.

In het gewoon rijden. Wat vindt jij lastig wat vindt hij lastig? En dat dat gaan oefenen.
Krijg je geen huiswerk mee aan het eind van je les?

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 23:10

Vraag huiswerk aan de instructie en oefen daar gericht mee. En longeren voor je erop stapt is nooit verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 23:10

d4rkhorse schreef:
Annet_Dottie schreef:
Ik zou een instructrice/instructeur vragen om je hierbij te helpen.
Zie wel in je profiel dat je dit paard sinds Juni pas hebt en je zelf daarvoor alleen manege ervaring had? Dan vraag ik me persoonlijk af (is geen aanval!) waarom je kiest voor een heet/pittig paard.
Ik vraag me ook echt af of je les hebt. Zo niet zou ik daar echt eens mee beginnen zoals ik op je profiel ook leest kent je paard het allemaal wel maar jij nog niet dus dat ga je alleen niet allemaal zomaar ineens wel kennen/kunnen/leren in mijn ogen.

Ik neem les en daar gaat het goed het is gwn dat ik te weinig oefeningen rijd ik kan zo nooit bedenken welke :o tis vooral in winter dat hij zijn energie kwijt moet het is een groot sterk paard dat z'n energie kwijt moet. En ik ben veel te braaf in het rijden
Ik hoop dat jullie me een beetje snappen


Tuurlijk snap ik je wel, maar je hebt een instructrice/instructeur en die zou je hiermee moeten helpen als je hier tegen aan loopt. Heb je al echt aangegeven en gevraagd ik vind dat ik te weinig oefeningen krijg of hoe kan ik dit nou echt het beste aan pakken?
Je betaald voor de lessen dus als diegene je geen oefeningen/tips geeft om mee aan de slag te gaan zou ik op zoek gaan naar een ander. Zonde geld zo, als dit het grootste probleem is en die persoon daar niks mee doet.
Ik lees (maar kan aan mij liggen) best wat onzekerheid en misschien zelfs wel angst in je bericht/reactie, daar moet je wel wat mee gaan doen anders kan je je paard beter verkopen en een rustig paard of een pony gaan zoeken . Ben bang dat je in je ervaring een paar stappen hebt overgeslagen om een groot sterk heet paard nu "aan te kunnen". Maar ik ken natuurlijk maar een klein stukje van je verhaal.
Voor mij ligt persoonlijk de basis altijd in grondwerk dus als je bang bent maar wel wil laten zien dat je de baas bent zal ik zeggen stort je lekker op grondwerk leer elkaar kennen bouw een vertrouwensband, ga longeer werk/losgooien doen en leer je paard te focussen op jou en wat jij van hem vraagt.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 23:26

Equifitness is vermoed ik net zoiets als Equibootcamp; zo niet hoor ik het ook graag ! ( dat laatste onlangs afgelopen vrijdag zelf gedaan)effe copie v site equibootcamp; " Onbelast trainen vanaf de grond.
Doelgericht werken aan het verbeteren van de houding en het lichaamsgebruik van het paard.
Door het uitvoeren van specifieke oefeningen bereik je meer souplesse, symmetrie, kracht, balans en coƶrdinatie.
Door de mentale en fysieke afwisseling creƫer je, letterlijk en figuurlijk, meer groeimogelijkheden voor jou en je paard.
Door op een andere manier met je paard bezig te zijn en alles letterlijk meer van een afstand te bekijken, zal de communicatie tussen jou en je paard positief kunnen veranderen. ; kijk dan ben. Je al heel anders bezig dan enkel volgen etc! Want ik begrijp dat jouw paardje eigenlijk best veel weet. Verder sluit ik mij qua mening lessen aan bij Annet_Dottie. Het is heel belangrijk dat diegene bij wie jij lest aansluit bij jouw behoeften en vragen.

Amy02

Berichten: 35
Geregistreerd: 07-02-14

Re: Inspiratie rijden hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 00:14

Hey!
Probeer hem continu bezig te houden , je stapt op en begint .
Voorbeelden: stap , voltes rijden... midden stap en dan heel langzaam stappen, halthouden ect ect
Draf . Ontzettend veel overgangen rijden , stap draf draf stap draf halthouden. Probeer ook altijd naar je hand toe te rijden en ga niet te langzaam , gene idee hoe oud je paardje is??
Galop, hele veel voltes en op de binnenhoefslag en hier ook hetzelfde weer veel galop draf draf galop, galop stap ect ect.... ik hoop dat jij en je paardje vooruit komen end at je iets hebt aan Mn reactie

Groetjes!

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Inspiratie rijden hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 00:20

Leer proefjes uit je hoofd en oefen die door elkaar heen. Veel overgangen ga een klein en dan weer groot. Vraag hem eens zen hals helemaal te laten zakken, ga eens schakelen in alle gangen, zijgangen zoals schouder binnen en buitenwaars. Voltes, slangevoltes, gebroken lijnen, van draf naar stilstaan en weer naar draf. Spiraaltjes rijden en dit alles met goed rug gebruik en een nette nageefelijkheid.

Ik weet natuurlijk niet wat jij en je paard al kunnen dus vraag zeker je instructrische om oefeningen. Geef hem dingen om over na de denken.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Inspiratie rijden hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 08:03

Equifytness zoals Monique het mij leert is met balkjes en pionnen je paard dingen aanleren. Die balken en pionnen helpen de ruiter focussen en geven die opdracht duidelijk weer. Voor het paard is het nemen van een balk iets waar die overna moet denken en moeite voor moet doen. Eerst naam balken en cavaletti's vanuit een rechte lijn. Dan vanuit bochten rechtstellen en dan zelfs in bochten en binnenachterbeen activeren. Of juist net omstellen. Zingen je bijvoorbeeld een slalom van pionnen en balken. Waar je omstelt en een nieuw binnen achterbeen krijgt ligt de balk en geloof me voor de paarden echt wel gereden gymnastiek.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Inspiratie rijden hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 08:08

Ik vraag me eerdere ag waarom hij in de winter zoveel heter is dan in dee zomer...
Hoe vaak gaat hij de wei /paddock op TS? En hoe lang?

Verder is zelfstandig rijden iets at je echt moet leren, er is niet altijd iemand die zegt wat je moet doen. Je instructeur zou je daar handvatten bij kunnnen geven, door bv oefeningen te geven die je zelf kan oefenen.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Inspiratie rijden hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 08:26

Songejonge, je opent ook eens een topic hoor. Nou TS, je instructrice doet niet waar je haar voor betaald en je paard komt ook niet genoeg buiten, dat je dat even weet! Mijn god zeg.

Wat ik momenteel leuk vind met mijn jonge paard is een parcours rijden over balkjes. Paard vindt het ook leuk, waardoor hij natuurlijk nog net even wat meer z'n best doet. Probeer een keer een andere afstand te rijden en dan ben je onbewust continu aan het schakelen waardoor je paard sterker wordt en jij meer controle krijgt.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 10:18

Ik heb met kouder weer ook een compleet ander paard. In de zomer laat ik er weleens een vriendin op rijden. In de herfst niet want dan ben ik bang dat die vriendin in de beek naast de bak terecht komt.

In de herfst en winter stap ik wat korter en draaf lekker vlot met veel vloeiende lijnen in het begin. Lekker opwarmen zonder veel tempowisselingen. Als de buiging naar beide kanten los is ga ik pas met tempowisselingen paard gehoorzamen aan het been maken.

Die extra go in de winter gebruik ik weer in mijn Voordeel door oefeningen waar je makkelijk impuls op verliest wat vaker mee te pakken.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Inspiratie rijden hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 20:40

Probeer inderdaad huiswerk te vragen, mijn instructrice zegt altijd van: 'goh probeer komende week te letten op...' en anders: waar heb je moeite mee? Stelling? Buiging? Probeer dat te oefenen.

En wat al eerder gezegd is, veel overgangen rijden en veel afwisseling.