CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 10:40

Polly schreef:
Ik vind faalangst persoonlijk een beetje geldklopperij, ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand onderweg om een time out vroeg en het verlengde aanvangsgesprek is voor sommige reden om alleen maar zenuwachtiger te worden.
Ik train liever op examens dan is het een stuk minder eng.

Ik heb mijn rijbewijs drie jaar geleden gehaald, ik weet zo snel niet meer hoeveel uren ik lessen ik gehad heb. Toen mijn rij-instructeur vond dat ik er klaar voor was, zei ik dat ik wel een faalangstexamen wilde. "Nee joh, nergens voor nodig, jij haalt het met gemak" was zijn antwoord... na het gewone examen begreep hij waarom ik het zelf al aangegeven had - puur door de stress van het examen en het ongemak (examinator die zichzelf niet eens voorstelde, akelige stilte onderweg, dat soort dingen) raakte ik volledig in de stress en maakte ik teveel kleine fouten. Direct daarna een faalangstexamen aangevraagd, en ja dat heeft mij echt geholpen. Eerst rustig even kennismaken met de examinator, doorspreken waar mijn moeilijkheden zitten en inderdaad de afspraak voor de time-out. Ik vroeg het onderweg, ik gaf aan dat ik moe was en even een pauze nodig had - mijn examinator antwoordde dat we binnen vijf minuten terug zouden zijn, dus toch maar doorgereden. Bij aankomst terug vroeg hij hoe ik vond dat het ging, mijn antwoord was "als ik die laatste vijf minuten negeer, vond ik dat het goed ging." (nee, er waren geen levensgevaarlijke situaties in die laatste vijf minuten, wel meerdere fouten omdat mijn concentratie gewoon op was) Juist omdat ik zelf al aangegeven had dat ik een pauze nodig had, en dat ook naderhand gelijk benoemde, heb ik mijn rijbewijs gehaald. Met het advies om altijd naar dat gevoel te blijven luisteren. Ik rij nu, drie jaar later, nog steeds geen hele grote afstanden (max 1,5 uur) omdat ik dat qua concentratie gewoon niet aankan. En dan kan ik prima alleen rijden, of met een schreeuwende baby in de auto, noem maar op.

Dus nee, ik vind niet dat het faalangstexamen geldklopperij is - wel dat het zelfinzicht van veel bestuurders gewoon vaak tekort komt.


En over langzame bestuurders. Ik heb ooit van mijn rij-instructeur te horen gekregen dat ik het verkeer niet mocht hinderen en met het verkeer mee moest rijden. Mijn antwoord dat het een 50-km-weg was, deed er niet toe, ik mocht het verkeer niet hinderen. Een paar weken later meldde hij dat er een boete binnengekomen was, daarna mocht ik me wel aan de snelheidslimiet houden :') Ik ben geen langzame rijder, maar ik ga niet te hard rijden om het andere verkeer maar niet te hinderen (uitzonderingen voor het netjes invoegen en even inhalen, waar het vaak gewoon veiliger is om dat gaspedaal inderdaad even extra te gebruiken).


MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 10:45

Polly schreef:
MairiMacBran schreef:
Ik mocht mijn aanvangsgesprek zo lang of kort houden als ik wilde. Het enorme verschil vond ik met name de houding van de examinator. Ik hoefde inderdaad geen time out, maar hoopte met het faalangstexamen een examinator te treffen die er geen genoegen in schepte het een kandidaat zo lastig mogelijk te maken, te intimideren en af te kraken. Ik ging er een beetje van uit dat dergelijke types niet bij faalangstexamens ingezet werden. Daar had ik wat extra kosten wel voor over.
Maar ik heb sowieso niet zo'n hoge pet op van het CBR, dat moge duidelijk zijn. Als je een dergelijke monopoliepositie bezet kun je feitelijk doen wat je wilt.



Ik weet niet in welke regio jij examen doet maar ik werk al 11 jaar als instructeur, laat voor verschillende categorieën in 3 examencentra examens afnemen en ik herken me totaal niet in jouw omschrijving.


Tsja, er zullen overal rotte appels tussen zitten, kan best dat jij het niet herkent. Mijn instructeur, die al 25 jaar hetzelfde werk doet, herkent het wel. Toen hij zag wie mijn examinator was wist ie al dat het zonde geld was, dat examen(en dat zei hij overigens niet, dat hoorde ik achteraf).
En dan heb ik het nog niet eens over het functioneren van het CBR zelf, het gedoe begon al bij de Eigen Verklaring en de manier van klachtenafhandeling was helemaal om te huilen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:12

Daar herken ik mij inderdaad niet in.
Over het algemeen zijn de examinatoren hier in een regio prima te pruimen en die ene keer dat een leerling van mij naar mijn inzicht totaal onterecht werd afgefakkeld heb ik daar onmiddellijk een klacht over ingediend en die is uitstekend opgepakt en afgehandeld.

Tegenwoordig is er op elke examenplaats een coördinator waar rijscholen gewoon mee kunnen overleggen en iig word er hier in de regio dan meteen een oplossing gezocht.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:32

Polly schreef:
Daar herken ik mij inderdaad niet in.
Over het algemeen zijn de examinatoren hier in een regio prima te pruimen en die ene keer dat een leerling van mij naar mijn inzicht totaal onterecht werd afgefakkeld heb ik daar onmiddellijk een klacht over ingediend en die is uitstekend opgepakt en afgehandeld.

Tegenwoordig is er op elke examenplaats een coördinator waar rijscholen gewoon mee kunnen overleggen en iig word er hier in de regio dan meteen een oplossing gezocht.


Dat heeft mijn rijinstructeur ook gedaan, apart van mijn klacht. Hun reactie: ze gaan er van uit dat de verklaring van de examinator ten allen tijde klopt, gezien zijn functie en ervaring, en aangezien er geen "bewijs" kan worden geleverd dat hij zijn werk niet goed heeft gedaan(mijn verklaring en die van mijn rijinstructeur die bij het examen aanwezig was tellen niet als bewijs), werden de klachten afgewezen. Als ik niet tevreden was met deze afhandeling kon ik naar de Nationale Ombudsman om een procedure te starten.

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:37

Ik heb er ergens tussen de 40 en 50 uur over gedaan volgens mij, wel alles in één keer gehaald. Mijn stiefbroers reden allebei met ongeveer 20 uur af geloof ik, bij dezelfde rijschool. Tja, die reden ook al jaren scooter, hadden in de auto van pa al de nodige rondjes gedaan, etc. Vooral inzicht hebben en alles soepel laten verlopen kost gewoon tijd als je daar geen ervaring in hebt, zoals ik. :j

It is not the hardware in your hands, but the software in your heart.

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:39

_Mirjam schreef:
Polly schreef:
Ik vind faalangst persoonlijk een beetje geldklopperij, ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand onderweg om een time out vroeg en het verlengde aanvangsgesprek is voor sommige reden om alleen maar zenuwachtiger te worden.
Ik train liever op examens dan is het een stuk minder eng.

Ik heb mijn rijbewijs drie jaar geleden gehaald, ik weet zo snel niet meer hoeveel uren ik lessen ik gehad heb. Toen mijn rij-instructeur vond dat ik er klaar voor was, zei ik dat ik wel een faalangstexamen wilde. "Nee joh, nergens voor nodig, jij haalt het met gemak" was zijn antwoord... na het gewone examen begreep hij waarom ik het zelf al aangegeven had - puur door de stress van het examen en het ongemak (examinator die zichzelf niet eens voorstelde, akelige stilte onderweg, dat soort dingen) raakte ik volledig in de stress en maakte ik teveel kleine fouten. Direct daarna een faalangstexamen aangevraagd, en ja dat heeft mij echt geholpen. Eerst rustig even kennismaken met de examinator, doorspreken waar mijn moeilijkheden zitten en inderdaad de afspraak voor de time-out. Ik vroeg het onderweg, ik gaf aan dat ik moe was en even een pauze nodig had - mijn examinator antwoordde dat we binnen vijf minuten terug zouden zijn, dus toch maar doorgereden. Bij aankomst terug vroeg hij hoe ik vond dat het ging, mijn antwoord was "als ik die laatste vijf minuten negeer, vond ik dat het goed ging." (nee, er waren geen levensgevaarlijke situaties in die laatste vijf minuten, wel meerdere fouten omdat mijn concentratie gewoon op was) Juist omdat ik zelf al aangegeven had dat ik een pauze nodig had, en dat ook naderhand gelijk benoemde, heb ik mijn rijbewijs gehaald. Met het advies om altijd naar dat gevoel te blijven luisteren. Ik rij nu, drie jaar later, nog steeds geen hele grote afstanden (max 1,5 uur) omdat ik dat qua concentratie gewoon niet aankan. En dan kan ik prima alleen rijden, of met een schreeuwende baby in de auto, noem maar op.

Dus nee, ik vind niet dat het faalangstexamen geldklopperij is - wel dat het zelfinzicht van veel bestuurders gewoon vaak tekort komt.


En over langzame bestuurders. Ik heb ooit van mijn rij-instructeur te horen gekregen dat ik het verkeer niet mocht hinderen en met het verkeer mee moest rijden. Mijn antwoord dat het een 50-km-weg was, deed er niet toe, ik mocht het verkeer niet hinderen. Een paar weken later meldde hij dat er een boete binnengekomen was, daarna mocht ik me wel aan de snelheidslimiet houden :') Ik ben geen langzame rijder, maar ik ga niet te hard rijden om het andere verkeer maar niet te hinderen (uitzonderingen voor het netjes invoegen en even inhalen, waar het vaak gewoon veiliger is om dat gaspedaal inderdaad even extra te gebruiken).



Ik heb ook een faalangstexamen gedaan, deze hebben we direct de eerste keer aangevraagd (en in 1 keer geslaagd overigens), mij heeft het ook enorm geholpen. De time-out heb ik geen gebruik van gemaakt, maar alleen het idee dat ik hem mocht gebruiken heeft mij geholpen om te kunnen kalmeren. Het examen ging dan ook erg goed, maar ik had ook een erg fijne examinator.

Met 27 rijlessen ben ik geslaagd.

                                                                              alles is liefde

Zoolgangster

Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:45

_Mirjam schreef:
Polly schreef:
Ik vind faalangst persoonlijk een beetje geldklopperij, ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand onderweg om een time out vroeg en het verlengde aanvangsgesprek is voor sommige reden om alleen maar zenuwachtiger te worden.
Ik train liever op examens dan is het een stuk minder eng.

Ik heb mijn rijbewijs drie jaar geleden gehaald, ik weet zo snel niet meer hoeveel uren ik lessen ik gehad heb. Toen mijn rij-instructeur vond dat ik er klaar voor was, zei ik dat ik wel een faalangstexamen wilde. "Nee joh, nergens voor nodig, jij haalt het met gemak" was zijn antwoord... na het gewone examen begreep hij waarom ik het zelf al aangegeven had - puur door de stress van het examen en het ongemak (examinator die zichzelf niet eens voorstelde, akelige stilte onderweg, dat soort dingen) raakte ik volledig in de stress en maakte ik teveel kleine fouten. Direct daarna een faalangstexamen aangevraagd, en ja dat heeft mij echt geholpen. Eerst rustig even kennismaken met de examinator, doorspreken waar mijn moeilijkheden zitten en inderdaad de afspraak voor de time-out. Ik vroeg het onderweg, ik gaf aan dat ik moe was en even een pauze nodig had - mijn examinator antwoordde dat we binnen vijf minuten terug zouden zijn, dus toch maar doorgereden. Bij aankomst terug vroeg hij hoe ik vond dat het ging, mijn antwoord was "als ik die laatste vijf minuten negeer, vond ik dat het goed ging." (nee, er waren geen levensgevaarlijke situaties in die laatste vijf minuten, wel meerdere fouten omdat mijn concentratie gewoon op was) Juist omdat ik zelf al aangegeven had dat ik een pauze nodig had, en dat ook naderhand gelijk benoemde, heb ik mijn rijbewijs gehaald. Met het advies om altijd naar dat gevoel te blijven luisteren. Ik rij nu, drie jaar later, nog steeds geen hele grote afstanden (max 1,5 uur) omdat ik dat qua concentratie gewoon niet aankan. En dan kan ik prima alleen rijden, of met een schreeuwende baby in de auto, noem maar op.

Dus nee, ik vind niet dat het faalangstexamen geldklopperij is - wel dat het zelfinzicht van veel bestuurders gewoon vaak tekort komt.


En over langzame bestuurders. Ik heb ooit van mijn rij-instructeur te horen gekregen dat ik het verkeer niet mocht hinderen en met het verkeer mee moest rijden. Mijn antwoord dat het een 50-km-weg was, deed er niet toe, ik mocht het verkeer niet hinderen. Een paar weken later meldde hij dat er een boete binnengekomen was, daarna mocht ik me wel aan de snelheidslimiet houden :') Ik ben geen langzame rijder, maar ik ga niet te hard rijden om het andere verkeer maar niet te hinderen (uitzonderingen voor het netjes invoegen en even inhalen, waar het vaak gewoon veiliger is om dat gaspedaal inderdaad even extra te gebruiken).


Geweldig dat je zo'n goed zelfinzicht hebt! +:)+
Ik ken iemand die dat níet had, meerdere keren zakte en uiteindelijk een speciaal staatsexamen... Persoon keek altijd strak naar voren en gaf een "dode hoek" de schuld als het weer eens (bijna) misging door het niet zien van een medeweggebruiker.
Vermoedelijk kan deze persoon meerdere prikkels tegelijk niet verwerken. Gelukkig zijn er nooit doden of zwaargewonden gevallen. Uiteindelijk is de persoon gestopt met rijden wegens medicijngebruik.
Het is de reden geweest dat ik wat sceptisch ben geworden tov speciale rij-examens... maar gelukkig doen er dus ook mensen speciale examens die daarna wel verantwoord kunnen rijden. :D

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

Toushie

Berichten: 7264
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:49

Ik heb toendertijd met 21 lesuur afgereden en geslaagd.
Ben wel echt goed leren autorijden na het lessen.

Tegenwoordig ben ik ook een 'zuinige rijder' . Het meerijden met het verkeer doe ik wel als ik moet inhalen.
Over het algemeen rijd ik op de snelweg gewoon een cruise control 110.
Ik vind het levensgevaarlijk de jongelui die niet de effecten inzien van hun stunten. De ouderen die te langzaam rijden , Te laat anticiperen.
En of de angstige rijden die maar overal achter blijft hangen.

Al vraag ik mij echt geregeld af of sommige mensen hun rijbewijs bij een pakje boter hebben gekregen -O-

sinds dit jaar heb ik mijn motor rijbewijs en dan zie je toch echt wel weer de gevaren van een weggebruiker zijn en hoe slecht veel automobilisten kijken , inschatten ect.

                                            Because maybe
                                            You're gonna be the one that saves me!
R.I.P Djules 21-06-2008 /06-07-2012 Never forget you
R.I.P Levi 04-05-2004 / 20-11- 2015 Hope you're happy now



Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:00

Wat ik hierboven lees kan ik me over het algemeen goed in vinden, ik heb ongeveer hetzelfde idee bij het CBR als mirjam. De laatste keer (staatexamen geloof ik) heb ik heerlijk gereden, de examinator bleek vroeger ook bij defensie te hebben gewerkt, en toen haar dochters ook nog eens paard bleken te rijden, hebben we heerlijk zitten kletsen, heel gezellig, geen time out oid nodig gehad. Nu inmiddels ook militair B en F gehaald, waarbij vooral F moeilijk is. Geen enkel probleem gehad, superfijn examen kunnen doen na 7 dagen lesrijden, waarbij je de dagen verdeeld over 2 personen. Dus wat mirjan zegt over dat rij examinatoren het soms leuk lijken te vinden het een kandidaat zo moeilijk mogelijk te maken dat is ook zeker mijn mening, voornamelijk tijdens de 2e keer afrijden, heb nog nooit iemand ontmoet die stijfer was dan deze persoon.

Irkoon (v. Marlon)
Dressuur B+8
Springen B+2

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:05

Probleem in de OP is volgens mij dat het verdienmodel van die rijscholen gewoon is om leerlingen op de gok erg vroeg examen te laten doen. Andere rijscholen zullen misschien juist iemand iets té lang laten lessen en heel erg op het examen trainen zodat hun slagingspercentage lekker hoog blijft. Terwijl iemand 10 u geleden misschien ook al wel 80% kans had om te slagen, bij wijze van spreken.

Daarom vind ik het aantal uur ook niet per se iets zeggen, is ook gewoon ook afhankelijk van wanneer een instructeur iemand op wil laten gaan voor het examen. Examen is best duur, dus het is niet tof als je instructeur je veel te vroeg op laat gaan terwijl je eigenlijk amper kans hebt.. En ook als je tijdens een momentopname weet te pieken terwijl je eigenlijk nog wat meer uur had kunnen gebruiken is voor jezelf ook niet wenselijk.

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:07

Irkoontje, je bedoelt duidelijk iemand anders. MairiMacBran heeft dat gevoel geuit over het CBR, niet ik ;)
(al geloof ik er zeker wel in dat er examinatoren zijn die er plezier in lijken te hebben om het onnodig moeilijk te maken bij examens)


Ik ben het overigens wel helemaal eens met Kahawa hier boven mij :j

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:31

Zoolgangster schreef:
Ik ken iemand die dat níet had, meerdere keren zakte en uiteindelijk een speciaal staatsexamen... Persoon keek altijd strak naar voren en gaf een "dode hoek" de schuld als het weer eens (bijna) misging door het niet zien van een medeweggebruiker.
Vermoedelijk kan deze persoon meerdere prikkels tegelijk niet verwerken.


Maar ligt dat dan aan de persoon of aan de instructeur? Iemand die alleen maar strak voor zich uit kijkt gaat bij mij echt niet op examen :')
Ik vind het de taak van de instructeur om met zo'n persoon danwel met diens vertegenwoordigers een gesprekje aan te knopen. Je gaat iemand die zo loopt te stuntelen toch niet op examen sturen, stel je voor dat ie per ongeluk slaagt.



MairiMacBran schreef:
Dat heeft mijn rijinstructeur ook gedaan, apart van mijn klacht. Hun reactie: ze gaan er van uit dat de verklaring van de examinator ten allen tijde klopt, gezien zijn functie en ervaring, en aangezien er geen "bewijs" kan worden geleverd dat hij zijn werk niet goed heeft gedaan(mijn verklaring en die van mijn rijinstructeur die bij het examen aanwezig was tellen niet als bewijs), werden de klachten afgewezen. Als ik niet tevreden was met deze afhandeling kon ik naar de Nationale Ombudsman om een procedure te starten.


Mijn leerling kreeg een nieuw examen op kosten van het cbr, een examinator naar keuze en de hele rijschool kreeg een blok met betreffende examinator en ik persoonlijk een blok van 1,5jr. Maar deze kerel had werkelijk alle fatsoensgrenzen overschreden.
Inmiddels heb k hem weer meerdere keren als examinator getroffen en ik kan niet anders zeggen dan dat hok zijn leven gebeterd heeft.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:37

Fijn om te lezen dat er vanuit het CBR wel goed met klachten omgegaan kan worden Polly! En ook fijn dat die examinator nu veel beter is.

shoes
Berichten: 332
Geregistreerd: 08-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:41

Ik heb geen snelcursus gehad, maar met mijn 5e les had ik een proefexamen en met mijn 6e les was het examen aangevraagd. Na 16 lessen kon ik op en in 1x geslaagd.

Voertuigbeheersing en verkeersinzicht is van belang, niet de hoeveelheid rij uren.

Overigens bleek, volgens mijn instructeur, dat ik het qua examinator niet slechter kon treffen. Norse man die veel mensen liet zakken.

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 13:16

_Mirjam schreef:
Irkoontje, je bedoelt duidelijk iemand anders. MairiMacBran heeft dat gevoel geuit over het CBR, niet ik ;)
(al geloof ik er zeker wel in dat er examinatoren zijn die er plezier in lijken te hebben om het onnodig moeilijk te maken bij examens)


Ik ben het overigens wel helemaal eens met Kahawa hier boven mij :j


Oeps sorry, je hebt gelijk :,)

Irkoon (v. Marlon)
Dressuur B+8
Springen B+2

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 13:30

Ik denk dat dit per persoon verschilt. Ik zelf kon al overweg met een auto. En ben in 12 lessen 1 x afrijden geslaagd voor mn rijbewijs. Je moet gewoon vertrouwen in je instructie. Als zij denken dat je er klaar voor bent is dat meestal ook

Gigant mennen dressuur B+17 / L+11 / M+11/ Z+3
Gigant mennen vaardigheid L+3
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=181&t=1949470

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=271&t=2014919

Janinevv

Berichten: 13231
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 16:11

ster"]
_Mirjam schreef:
Polly schreef:
Ik vind faalangst persoonlijk een beetje geldklopperij, ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand onderweg om een time out vroeg en het verlengde aanvangsgesprek is voor sommige reden om alleen maar zenuwachtiger te worden.
Ik train liever op examens dan is het een stuk minder eng.

Ik heb mijn rijbewijs drie jaar geleden gehaald, ik weet zo snel niet meer hoeveel uren ik lessen ik gehad heb. Toen mijn rij-instructeur vond dat ik er klaar voor was, zei ik dat ik wel een faalangstexamen wilde. "Nee joh, nergens voor nodig, jij haalt het met gemak" was zijn antwoord... na het gewone examen begreep hij waarom ik het zelf al aangegeven had - puur door de stress van het examen en het ongemak (examinator die zichzelf niet eens voorstelde, akelige stilte onderweg, dat soort dingen) raakte ik volledig in de stress en maakte ik teveel kleine fouten. Direct daarna een faalangstexamen aangevraagd, en ja dat heeft mij echt geholpen. Eerst rustig even kennismaken met de examinator, doorspreken waar mijn moeilijkheden zitten en inderdaad de afspraak voor de time-out. Ik vroeg het onderweg, ik gaf aan dat ik moe was en even een pauze nodig had - mijn examinator antwoordde dat we binnen vijf minuten terug zouden zijn, dus toch maar doorgereden. Bij aankomst terug vroeg hij hoe ik vond dat het ging, mijn antwoord was "als ik die laatste vijf minuten negeer, vond ik dat het goed ging." (nee, er waren geen levensgevaarlijke situaties in die laatste vijf minuten, wel meerdere fouten omdat mijn concentratie gewoon op was) Juist omdat ik zelf al aangegeven had dat ik een pauze nodig had, en dat ook naderhand gelijk benoemde, heb ik mijn rijbewijs gehaald. Met het advies om altijd naar dat gevoel te blijven luisteren. Ik rij nu, drie jaar later, nog steeds geen hele grote afstanden (max 1,5 uur) omdat ik dat qua concentratie gewoon niet aankan. En dan kan ik prima alleen rijden, of met een schreeuwende baby in de auto, noem maar op.

Dus nee, ik vind niet dat het faalangstexamen geldklopperij is - wel dat het zelfinzicht van veel bestuurders gewoon vaak tekort komt.


En over langzame bestuurders. Ik heb ooit van mijn rij-instructeur te horen gekregen dat ik het verkeer niet mocht hinderen en met het verkeer mee moest rijden. Mijn antwoord dat het een 50-km-weg was, deed er niet toe, ik mocht het verkeer niet hinderen. Een paar weken later meldde hij dat er een boete binnengekomen was, daarna mocht ik me wel aan de snelheidslimiet houden :') Ik ben geen langzame rijder, maar ik ga niet te hard rijden om het andere verkeer maar niet te hinderen (uitzonderingen voor het netjes invoegen en even inhalen, waar het vaak gewoon veiliger is om dat gaspedaal inderdaad even extra te gebruiken).


Geweldig dat je zo'n goed zelfinzicht hebt! +:)+
Ik ken iemand die dat níet had, meerdere keren zakte en uiteindelijk een speciaal staatsexamen... Persoon keek altijd strak naar voren en gaf een "dode hoek" de schuld als het weer eens (bijna) misging door het niet zien van een medeweggebruiker.
Vermoedelijk kan deze persoon meerdere prikkels tegelijk niet verwerken. Gelukkig zijn er nooit doden of zwaargewonden gevallen. Uiteindelijk is de persoon gestopt met rijden wegens medicijngebruik.
Het is de reden geweest dat ik wat sceptisch ben geworden tov speciale rij-examens... maar gelukkig doen er dus ook mensen speciale examens die daarna wel verantwoord kunnen rijden. :D[/quote]

Haha ik rij prima hoor soms beetje te gehaast en vind extreem slome bestuurders super irritant, vandaag ook word ik links ingehaald op tweebaans weg en wil ik er achteraan omdat ik daarna op die weghelft moest blijven begint die bestuurder opeens hard met remmen, moest toen zelf ook in de ankers was ongeveer paar honderd (800m? ) voor stoplicht en stond geen kip, maar gewoon dan het sloom inhalen en dan al zo vroeg en hard afremmen.

Maar goed, probeer gewoon netjes te rijden en ik maak ook wel eens een foutje wat voor anderen niet leuk is, soms vind ik dat ik al veel te hard ga en word ik nog heel hard ingehaald..

Een vriendin van mij rijd met mobiel achter het stuur en dan rijd ze 130 op een weg van 60 in boederij weggetje, zo asscociaal en word er ook heel kwaad om.

[o]

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 16:22

Ik heb 15 uur les gehad, maar had 2 jaar ervoor al mijn trekker rijbewijs gehaald en reed dus al met trekker en machines erachter op de openbare weg. Ik had minder dan 15 uur kunnen doen, maar moest "afleren" wat ik met trekker rijden had geleerd. En ik had op eigen erf een ongeluk gehad met een vrachtwagen waardoor ik angst had om naast een vrachtwagen te rijden. Lekker een uur lang snelweg op en af met veel vrachtwagen verkeer. Was even peentjes zweten. Maar ben over mijn angst heen gekomen dankzij mijn instructeur.

En echt, ik vind dat er te veel mensen op de weg zijn die er eigenlijk niks te zoeken hebben. Die hadden meer lessen moeten krijgen om het voertuig (vaak auto) goed onder controle te kunnen houden. Een slipcursus verplichting ben ik voorstander van. Dat geeft de bestuurder inzicht op handelen.

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

Zoolgangster

Berichten: 9570
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 14:35

Polly schreef:
Zoolgangster schreef:
Ik ken iemand die dat níet had, meerdere keren zakte en uiteindelijk een speciaal staatsexamen... Persoon keek altijd strak naar voren en gaf een "dode hoek" de schuld als het weer eens (bijna) misging door het niet zien van een medeweggebruiker.
Vermoedelijk kan deze persoon meerdere prikkels tegelijk niet verwerken.


Maar ligt dat dan aan de persoon of aan de instructeur? Iemand die alleen maar strak voor zich uit kijkt gaat bij mij echt niet op examen :')
Ik vind het de taak van de instructeur om met zo'n persoon danwel met diens vertegenwoordigers een gesprekje aan te knopen. Je gaat iemand die zo loopt te stuntelen toch niet op examen sturen, stel je voor dat ie per ongeluk slaagt.



Tja, ik was zelf niet bij het examen, wie weet gedroeg die persoon zich redelijk goed zolang er een instructeur en/of examinator naast zat, en zodra het rijbewijs er was en de persoon alleen achter het stuur zat, ging het achteruit met de rijstijl... Kan ook zijn dat die persoon (die vlotgebekt was en daardoor zeer intelligent overkwam) het op "faalangst" gooide als verklaring voor het strak achter het stuur zitten, en het steeds zakken voor het examen, terwijl er in werkelijkheid dus iets anders achter zat. (In die jaren had men het nog niet zo vaak over hoogfunctionerend autisme bijvoorbeeld.)


Ik heb trouwens verbijsterd naar "De slechtste chauffeur van Nederland" zitten kijken... hoe die mensen rijden doet me helemaal afvragen welke examinator die lieden heeft laten slagen en welke instructeur ze rijles heeft gegeven... dat is echt schandalig, daar is die bekende van me heilig bij.

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.

Janinevv

Berichten: 13231
Geregistreerd: 12-01-16

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 14:38

Ik had poosje dat ik ook niet meer durfde en dan ga je domme dingen doen, niet juist handelen gelukkig vind ik het nu niet erg meer om alleen te rijden :)

Misschien hebben sommige in dat progamma ook wel en of in scene gezet :o

[o]

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 14:47

Zoolgangster schreef:
Ik heb trouwens verbijsterd naar "De slechtste chauffeur van Nederland" zitten kijken... hoe die mensen rijden doet me helemaal afvragen welke examinator die lieden heeft laten slagen en welke instructeur ze rijles heeft gegeven... dat is echt schandalig, daar is die bekende van me heilig bij.


Dat is echt niet "echt" hoor :n

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Machie

Berichten: 16000
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 14:58

Ik had een draak van een instructeur met mijn rijlessen. Ik heb mn best gedaan dus om zo snel mogelijk alles te leren en te kunnen afrijden. uiteindelijk 28 lesuren met deze vreselijke kerel in de auto moeten doorbrengen en gelukkig gelukkig in 1x geslaagd ;)

Machie

Berichten: 16000
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 14:58

Polly schreef:
Zoolgangster schreef:
Ik heb trouwens verbijsterd naar "De slechtste chauffeur van Nederland" zitten kijken... hoe die mensen rijden doet me helemaal afvragen welke examinator die lieden heeft laten slagen en welke instructeur ze rijles heeft gegeven... dat is echt schandalig, daar is die bekende van me heilig bij.


Dat is echt niet "echt" hoor :n


Nou wat ik soms tegenkom ik de weg... :=

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 15:56

Vandaag ook genoeg die of geen richting aangeven (bijna door een laag vliegende vw van de fiets gereden) of totaal niet kunnen anticiperen met als gevolg dat de boel vast staat. Anderen hebben de weg weer wat vrij kunnen maken door op de stoep te gaan staan met auto. Echt, het was geen oudje en geen vrouw, die het veroorzaakte mag zijn rijbewijs inleveren. (heb hem al vaker de boel zien ophouden/ bijna ongelukken zien maken omdat hij niet kan anticiperen)

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

MxW

Berichten: 1533
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Renkum

Re: CBR bezorgt om niveau kandidaten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 16:02

Ze mogen best de kwaliteitscontrole aanscherpen van rijscholen. Afentoe zie je mensen op de weg waarvan je denkt, die kreeg zijn rijbewijs bij een pak muesli mee 8)7

Ikzelf heb mijn rijbewijs met 36 uur in 3 weken gehaald en direct de eerste keer geslaagd. Heb dit niet bij een prijsstunter gedaan wegens twijfels aan de kwaliteit.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ann, Babootje, BeFunny, Diablo, Fris, Gee, JudithO, Kimsel94, wisja en 47 bezoekers