Mening over Engelse volbloeden gevraagd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 22:43

In het verleden diverse kruisingen gereden. Met gelders en jepn Dat was toen echt in in de fokkerij.
Ook Engels volbloed x Arabier.
En een paar raszuivere.

Ik heb het altijd heerlijke paarden gevonden.
100% eerlijk als de ruiter dat ook is.
Maar behandel ze niet in hun ogen onterecht want dan worden ze nerveus en geven ze niet meer toe.
Maar rij je met respect gaan ze door het vuur voor je en geven ze zich helemaal.

Ben je dus een ruiter die de fouten bij zichzelf kan zoeken en blijf je kalm heb je er wereld paarden aan.

Ben je zelf een heethoofd die wel eens te snel een oneerlijk tikje kan geven. Niet aan beginnen.


Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 07:07

bruintje123 schreef:
In het verleden diverse kruisingen gereden. Met gelders en jepn Dat was toen echt in in de fokkerij.
Ook Engels volbloed x Arabier.
En een paar raszuivere.

Ik heb het altijd heerlijke paarden gevonden.
100% eerlijk als de ruiter dat ook is.
Maar behandel ze niet in hun ogen onterecht want dan worden ze nerveus en geven ze niet meer toe.
Maar rij je met respect gaan ze door het vuur voor je en geven ze zich helemaal.

Ben je dus een ruiter die de fouten bij zichzelf kan zoeken en blijf je kalm heb je er wereld paarden aan.

Ben je zelf een heethoofd die wel eens te snel een oneerlijk tikje kan geven. Niet aan beginnen.



Hier ben ik het zeker mee eens. Ben je wat chagerijnig of heb je je dag niet, hoef je niet te proberen te gaan rijden want weet bij voorbaat al dat het dan slecht gaat. Mijn merrie is echt een ongelofelijke spiegel van mij zelf.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 07:45

Ja klopt.
Ook wel eens opgestapt als ik mijn dag niet had. Dat leer je snel af :D
Of ik ging naar het bos lekker uit galopperen dat ging prima.
In die zin zou iedereen eens een volbloed moeten rijden. Dan wordt je inderdaad zo enorm gespiegeld.

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Mening over Engelse volbloeden gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 07:47

Dagen dat ik niet lekker in m'n vel zit en echt vitamine P nodig heb worden gevuld met rondstappen aan een lang teugeltje en hoogstens wat simpele figuren. :')

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 15:44

Heeft dit paard op de renbaan gelopen of is in training geweest?
Ik heb de ervaring dat als dat het geval is ze in nauwe doorgangen en in de boxdeur wel eens als een speer naar voren schieten (startboxsyndroom :D ) Als je er dan net voor staat kan dat wel eens link zijn.
Mijn ervaring is dat ze eerst enorm aan je moeten wennen maar als je ze 1 keer voor je hebt gewonnen ze voor je door het vuur gaan

Diddykong

Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Mening over Engelse volbloeden gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 18:38

Ik heb ook een Engels volbloed <3 en ik vind dr geweldig. De mijne is ontzettend koel juist, mocht van mij best voorwaartser zijn af en toe, zeker in de bak. Om de woorden van mijn lesgeefster te gebruiken, ze werkt wel graag, maar dan wel op dr eigen manier :'). Je moet wel een beetje om kunnen gaan met een paard waar een kop op zit. Je kunt iets van dwang gebruiken, maar dan uit het zich gewoon ergens anders, teveel druk van voren dan doet ze dr mond open, druk kauwen, hoofd kantelen of gewoon stil staan. Dat soort dingen, maar nooit gemeen of gevaarlijk. Verlies ik mijn balans bijv na een sprong, dan staat ze direct stil, hoofd omhoog zodat ik niet val. Ze is slim, denkt met me mee, wat soms ook lastig is. Want doe ik 2x wijken oefenen over de AC lijn, dan hoef ik de 3e keer echt niet aan te komen dat ik gewoon rechtuit wil :').
Heb je een volbloed die op de renbaan gelopen heeft, dan zijn het vaak paarden die al het een en ander gezien en meegemaakt hebben en daardoor redelijk koel reageren op veel dingen. Ik heb ook een Arabische volbloed gehad en Winterfell reageert echt vele malen rustiger op dingen en schrikt veel minder snel. Ook blijft ze altijd bij me als ze schrikt. Dat in tegenstelling tot mijn Arabische volbloed.
Tja het blijven bloedpaarden, ben je snel nerveus of onzeker, dan zou ik het niet doen. Want de mijne is echt wel mak, maar zou ook wel direct misbruik maken als je haar haar eigen gang laat gaan. Maar heb je al wat ervaring, houd je van een uitdaging en kun je bij wat stress je hoofd koel houden, dan zou ik ervoor gaan.
Aandachstpunt vind ik wel de hoeven, houd er rekening mee dat je paard waarschijnlijk nooit zonder ijzers kan. En de mijne eet het dubbele van "normale" paarden.

Madebo
Berichten: 28
Geregistreerd: 16-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-17 21:55

Bedankt iedereen voor de zovele reacties!! Het is een paard dat in de horseball gezeten heeft en geen ex-renpaard voor sommige die het hun afvroegen :):) als ik alles zo lees zou ik deze 'uitdaging' wel aandurven := , 'mijn' vorig paard had een enorm slechte ruiter voor ik er mee ree en zij heeft heel veel geduld en zachtaardigheid nodig gehad om ze weer een koeler karakter te geven tijdens het rijden jammer genoeg is ze moeten ingeslapen worden. ik merkte dat ik er dan dubbel zoveel liefde van terug kreeg gewoon omdat ze wist dat ze met respect en geen opdringerig gedrag behandelt werd. Dus ik zie dan toch een beetje de gelijkenis dat ik ook zo moet omgaan met EV. Ik ga volgende week gaan kijken en ben o zo benieuwd! :o

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Mening over Engelse volbloeden gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:19

Een EV is een ras waarbij je als mens tegen feedback en constante zelfreflectie moet kunnen.

Met EV's is niks mis.

Maar de meeste mensen willen of kunnen dat gewoon niet :')

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Punz

Berichten: 8552
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Mening over Engelse volbloeden gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:29

:D
Ohh.... hoe waar, hoe waar!


Iedereen een Connemara!!


.

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Mening over Engelse volbloeden gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:38

Maar des te meer is het genieten als je dat wederzijds respect hebt opgebouwd.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Madebo
Berichten: 28
Geregistreerd: 16-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-17 22:55

Wat ik daarjuist bedoelde ((ik vond het nogal slecht verwoord en kon het niet meer bewerken :) )) is dat ik toch veel geleerd heb door die merrie ivm het omgaan dat sommige dingen gewoon tijd nodig hebben en soms op hun tempo moet gaan al kan ik haar ook niet vergelijken met een ander natuurlijk maar ik snap dan wel als jullie zeggen dat ze een gevoeliger karakter hebben om het zo te zeggen die dan mensen nodig hebben die wel het geduld hebben en niet gaan lopen stressen omdat iets niet direct lukt. maar wat is er nu mooier als een paard zien openbloeien tot een van je beste vrienden? :o

Felinde

Berichten: 1178
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Manchester

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 23:57

Hoi!

Wij hebben een Engels Volbloed merrie uit 1997 in de weide staan. In het verleden op de renbaan gelopen in voornamelijk Nederland en Tjechië, daarna jarenlang als fokmerrie gebruikt. Nu met voornamelijk met pensioen (combi blessure + ik ben verhuisd naar Engeland) maar toen we nog reden was het een heel fijn paard, ze stond altijd heel scherp op de hulpen. Ze is ontzettend gevoelig maar ook enorm werkwillig en eerlijk, vrijwel zoals de meeste andere EV's zoals eerder al genoemd is :)

Veel plezier met de bezichtiging, ik hoop voor je dat het iets wordt!

(Nog een linkje van Wild Rain haar afstamming: http://www.pedigreequery.com/wild+rain)

Atra gülai un ilan tauthr ono un atra ono waíse skölir frá rauthr.
Moge geluk en voorspoed uw deel zijn en moge tegenspoed u bespaard blijven*
Wild Rain "Wyfke" 1998 - 28.03.2020

Madebo
Berichten: 28
Geregistreerd: 16-07-17

Re: Mening over Engelse volbloeden gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-17 07:23

Na alle hulp via deze topic kon ik opseminst laten weten dat ik officeel eigenaar ben van een Engelse Volbloed!! +:)+ bedankt nogmaals iedereen voor de zoooovele reacties het is een superbeestje met een superkarakter waar ik meer als genoeg liefde zal van krijgen! :D

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Mening over Engelse volbloeden gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 07:27

Wat gaaf! Heeeel veel plezier gewenst!
Enne, foto? :P

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Mening over Engelse volbloeden gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 07:31

Gefeliciteerd!!

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

xGoldenHero

Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 08:15

Gefeliciteerd met je aankoop! Wilde net typen dat ik ook een EV heb en nog geen moment spijt heb gehad van de aankoop. Onwijs lief paard wat graag wat wil doen en niet zo maar van haar stuk is.

Rex & Jazz

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 08:20

Ik heb een Engels Volbloed. Leuke paarden, maar je moet weten waar je mee bezig bent en ervaring hebben. Worden heel snel heet, en ben jij gestresst/boos oid voelen ze het heel snel en maken ze er misbruik van.

koend
Berichten: 1226
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 12:34

Ik heb er eentje 5 jaar lrv gereden, van haar 4 tot haar 9.
Ik noem het een paard in het kwadraat. Als je wil weten hoe een paard is, moet je een tijd een volbloed gereden hebben.
De mijne was dubbel lief in de omgang, dubbel slim, dubbel snel, dubbel allert, fysiek een dubbel watje, behalve tijdens het werk, dan was ze dubbel hard en had papieren voeten. Als ze in "warm" was zou ze nooit stoppen om ongelukken te vermijden. Ik weet zeker dat ik haar dan zomaar, boenk, tegen de muur kon laten springen (1keer, want dan zou ze mij nooit meer vertrouwd hebben). De kunst was om horseman genoeg te zijn om de problemen te vermijden. Wat niet altijd lukte want af en toe bedacht ze eens iets niuws!
Ik ben ze beginnen blootsvoets rijden omdat ze geen ijzers op kon houden. Na een jaar aanpassen ging dit goed.
Ik sprong parcours 1 m, foutloos, maar op haar manier, wat chaotisch. Voor meer had ze geen vermogen.
In dressuur kon ze ongeveer alles, inclusief pirouettes en appuyeren in galop met wissels, maar ik raakte niet uit de b1 omdat ze niet stabiel genoeg liep en haar gangen niet ruim genoeg waren.
na een rustdag moest je haar 30 min laten uitrazen en dan 30 min laten afkoelen voor je er op kroop. Op wandeling was ze fantastisch. Ze kon enorm heet worden maar heeft er mij nooit af gebokt of gesteigerd.
Ze liep mooi mee in het achttal.
Voor de cross zou ze fantastisch geweest zijn, eenmaal opgewarmd, liep ze overal door en over en ze dacht 100% mee. Maar ik heb daarin geen wedstrijden gelopen.

Een fantastisch paard, om nooit te vergeten.
Maar voor het gemak en om op wedstrijd meer te presteren, hou ik het nu toch bij warmbloeden.

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:38

Dit was mijn Engels Volbloed merrie van Mytens.
Een once in a lifetime merrie.

Afbeelding

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....

Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 09:17


libert
Berichten: 46
Geregistreerd: 14-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 09:59

Mijn once in a lifetime paard was ook EV (en ook een Sit!). Voor de baan gefokt maar er niet gelopen. Van 3 - 25 bij mij, ook bij mij overleden. Zou ze vandaag terug op aarde komen, was ik de gelukkigste mens.
Wat hierboven al genoemd werd, over hoeven en veel voer, kan ik beamen.

Dus ts, gefeliciteerd met je volbloed! En heel veel plezier!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 10:20

Ik heb ook een engels volbloed, heeft wat gerend maar niet veel. En ik herken niet zoveel van alle reacties :=
Mijne is niet krachtig of werkwillig, ook niet meer schrikachtig. Ik heb een relaxt en sloom paard wat niet opkijkt van blaadjes :') . Het enige waar hij heet van wordt is van andere paarden die langs lopen, en daar werken we aan. En als ik gestressed ben neemt hij dat wat over maar door middel van training heb ik dit niet meer :).

Hij kan met verkeerd voer (suiker/kuil) wel heet worden maar dat voer ik dus ook niet. Ook staat hij in een open stal met 16 uur per dag weidegang. Ik heb veel, heel veel, grondwerk en andere dingen dan rijden gedaan en nog niet echt gereden maar hij was de laatste paar keren met rijden niet heel voorwaarts ofzo. Ik heb hem die paar keren wel bitloos gereden, geen problemen mee gehad.

Ik werk nog met twee anderen volbloeden, en karakter hebben ze inderdaad! Je moet ze ook eerlijk behandelen, ze zijn snel beledigd. Ze zijn ook snel bezorgd als er iets gebeurd wat ze niet begrijpen maar als ze je vertrouwen komt het helemaal goed. Routine doet ze ook goed.

Ik heb niet gereden vanwege alle lichamelijke en hoef problemen afgelopen jaar. Dat herken ik wel, veel dierenarts en hoefsmid bezoekjes!!

Ik zou waarschijnlijk niet weer een volbloed kopen want ik heb de mijne echt op moet lappen en alle tijd die ik in de basis moest stoppen om een rustig paard en goede relatie op te bouwen was echt doodvermoeiend.
Volgende x ga ik voor een iets simpeler paard :') al gaat hij nooit weg en ik wil geen twee paarden ;) het is een super beest! We hebben een volgtopic en instagram account trouwens, zie onder.

Gefeliciteerd met je aankoop!!!

Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Tamara, Googlebot, OmgiliBot en 54 bezoekers