Jonge pony (moeite onderzetten achterhand)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Jonge pony (moeite onderzetten achterhand)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-17 19:54

Mijn jonge pony heeft moeite met het onderzetten van de achterhand. Zeker als ze aangallopeerd zie ik dit duidelijk. Ze maakt dan hele korte passen terwijl in de wei haar gallop heel ruim is.
Nu wil ik haar hier graag wat op trainen maar weet nog niet zo goed hoe.
Wat ik me kan bedenken zijn overgangen/tempowisselingen en balken maar zo ver is ze gewoon nog niet.
Nu vond ik dit https://www.instagram.com/bb_lastic/

Zou dit een optie zijn? Ik vind het idee vergelijkbaar met longeren met dubbele lijnen. Ik vind dit met haar nog erg lastig dus dat doe ik liever niet (met mijn ruin kan ik dat wel, maar die is natuurlijk qua opleiding een stuk verder).

Vinden jullie de BBlastic een goede optie ?

Groetjes ;)

Something tells me i am going to love him forever


StalNollie

Berichten: 9105
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Jonge pony (moeite onderzetten achterhand)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 19:56

Hier enkele jonge ponys laten behandelen door een cranio secraal therapeut

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 19:58

Een bandage doet hetzelfde :) Overigens zou ik die zowel om de voor- als achterhand doen (bodywrap / promisewrap).

Oy with the poodles, already

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-17 20:01

Hilary schreef:
Een bandage doet hetzelfde :) Overigens zou ik die zowel om de voor- als achterhand doen (bodywrap / promisewrap).

Toch wel he ?!
Dan lijkt me dit best goed toch?
Die kan ik tot nu toe niet vinden. Mocht je een link hebben dan hoor ik het graag. Kan nog geen webshop oid vinden...

Something tells me i am going to love him forever

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-17 20:02

StalNollie schreef:
Hier enkele jonge ponys laten behandelen door een cranio secraal therapeut

Bedankt voor de tip. Is helaas niet iets waar ik tot dusver bij anderen enig resultaat van heb gezien.

Something tells me i am going to love him forever

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 20:04

Ik gebruik dus gewoon twee bandages. Heb alleen een foto bij de hand van bandage om de achterhand
Afbeelding
Bij de voorhand gebruik ik dezelfde ringen aan de longeersingel of iets hoger, en dan gewoon voorlangs over de borst.

Oy with the poodles, already

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-17 20:05

Hilary schreef:
Ik gebruik dus gewoon twee bandages. Heb alleen een foto bij de hand van bandage om de achterhand
[ [url=m/peclg6.png]Afbeelding[/url] ]
Bij de voorhand gebruik ik dezelfde ringen aan de longeersingel of iets hoger, en dan gewoon voorlangs over de borst.

Dat is misschien wel fijn om te testen! Heb je dan helemaal elastieken of kan half elastiek half fleece ook?

Something tells me i am going to love him forever


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Jonge pony (moeite onderzetten achterhand)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 20:12

Kan allebei! Niet te losjes vastmaken (ding mag niet te ver afzakken en onder de hak komen), én van te voren oefenen met een lijn om de achterhand, zodat je pony dat al kent (anders heb je kans op een boksalvo of een flinke vluchtreactie).

Oy with the poodles, already

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Jonge pony (moeite onderzetten achterhand)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 20:16

Ik kom even binnen vallen. Hoe werkt dat dan precies? Zet een paard beter zijn achterhand er onder omdat hij dat ding vervelend vindt? Of omdat dat ding zijn been verder duwt?

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 20:17

Hoe oud is je pony en hoelang onder het zadel.

Het leven is als een kerstmuts

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-17 20:34

nuscaniels schreef:
Hoe oud is je pony en hoelang onder het zadel.

Pony is 4 en een maand of 4 onder het zadel. Wel met het nodige gedoe doordat de zadelmaker niet na denkt en dat ze een schop heeft gehad en dus niet lekker liep etc

Something tells me i am going to love him forever

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-17 20:35

Remark schreef:
Ik kom even binnen vallen. Hoe werkt dat dan precies? Zet een paard beter zijn achterhand er onder omdat hij dat ding vervelend vindt? Of omdat dat ding zijn been verder duwt?

Bit heeft er een tijdje terug ook een test blog post oid over gedeeld. Het gaat om het bewust worden van de rug en achterhand. Via de link kun je ook een before-after filmpje vinden.
Ik denk dat het door het elastiek niet dwingt maar ik ben geen paard natuurlijk :D

Something tells me i am going to love him forever

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-17 20:36

Hilary schreef:
Kan allebei! Niet te losjes vastmaken (ding mag niet te ver afzakken en onder de hak komen), én van te voren oefenen met een lijn om de achterhand, zodat je pony dat al kent (anders heb je kans op een boksalvo of een flinke vluchtreactie).

Ik heb wel een keer of 3 met dubbele lijnen gelongeerd. Dus dat kent ze opzich wel. Maakt zich eigenlijk nergens druk om..

Something tells me i am going to love him forever

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 20:49

Remark schreef:
Ik kom even binnen vallen. Hoe werkt dat dan precies? Zet een paard beter zijn achterhand er onder omdat hij dat ding vervelend vindt? Of omdat dat ding zijn been verder duwt?

Het gaat inderdaad om bewustwording van het lichaam; je 'raapt' ze als het ware bij elkaar. Je kunt het bij jezelf ook voelen; ga stevig, maar ontspannen staan, laat iemand (die je vertrouwt) één hand op je borst leggen (net onder dat kuiltje bij je hals) en één hand laag op je onderrug. Laat diegene wat druk uitoefenen op beide handen.


marleen_a_a schreef:
Ik heb wel een keer of 3 met dubbele lijnen gelongeerd. Dus dat kent ze opzich wel. Maakt zich eigenlijk nergens druk om..

Als die lijn achterlangs liep, kun je gewoon de bandage omleggen en aan de slag gaan, zal in dit geval wel niet zoveel problemen opleveren.

Oy with the poodles, already

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-17 22:42

Hilary schreef:
Remark schreef:
Ik kom even binnen vallen. Hoe werkt dat dan precies? Zet een paard beter zijn achterhand er onder omdat hij dat ding vervelend vindt? Of omdat dat ding zijn been verder duwt?

Het gaat inderdaad om bewustwording van het lichaam; je 'raapt' ze als het ware bij elkaar. Je kunt het bij jezelf ook voelen; ga stevig, maar ontspannen staan, laat iemand (die je vertrouwt) één hand op je borst leggen (net onder dat kuiltje bij je hals) en één hand laag op je onderrug. Laat diegene wat druk uitoefenen op beide handen.


marleen_a_a schreef:
Ik heb wel een keer of 3 met dubbele lijnen gelongeerd. Dus dat kent ze opzich wel. Maakt zich eigenlijk nergens druk om..

Als die lijn achterlangs liep, kun je gewoon de bandage omleggen en aan de slag gaan, zal in dit geval wel niet zoveel problemen opleveren.

Ging inderdaad er achterlangs.

Something tells me i am going to love him forever

Elisa2

Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jonge pony (moeite onderzetten achterhand)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 08:41

Volgens mij zit dit geen zoden aan de dijk en kun je beter goed aan de slag met de dubbele longe. Waarom is ze nog niet zover dat je geen overgangen, tempowisselingen kunt doen?

Een 4-jarige hoeft ook helemaal nog niet de achterhand eronder te zetten, netjes op eigen benen lopen, voorwaarts/ neerwaarts en met horizontaal evenwicht zou het streven moeten zijn.
Heb je een goede instructeur?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-17 10:54

Elisa2 schreef:
Volgens mij zit dit geen zoden aan de dijk en kun je beter goed aan de slag met de dubbele longe. Waarom is ze nog niet zover dat je geen overgangen, tempowisselingen kunt doen?

Een 4-jarige hoeft ook helemaal nog niet de achterhand eronder te zetten, netjes op eigen benen lopen, voorwaarts/ neerwaarts en met horizontaal evenwicht zou het streven moeten zijn.
Heb je een goede instructeur?

Ik vind de dubbele longe zelf erg lastig. Dan zit ik haar te vaak in de weg.
Overgangen /tempowisselingen kunnen wel maar gewoon nog niet op een manier dat het echt effect heeft.

Ik snap dat dat nog niet kan , maar omdat zij het al heel veel aanbied enz wil ik toch wel graag galloperen maar dat gaat dus nog niet omdat ze dr achterhand er niet voldoende onder zet.

Something tells me i am going to love him forever

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 10:59

4 maanden onder het zadel? Ik zou er nog geen hulpmiddelen om heen knopen.De pony is blijkbaar nog niet sterk genoeg om haar achterhand onder te kunnen brengen.In de wei kan ze het wel.
Heb je weleens onder het zadel een langs stuk rechtuit geprobeerd?Weide of bospad of zoiets?
Lekker rustig doortrainen en die galop komt vanzelf als ze sterk genoeg is en in balans.

Op de foto kan je zelfs aan het koppie zien dat het moeilijk is, of is dat een moment opname

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-17 12:15

Gillbo schreef:
4 maanden onder het zadel? Ik zou er nog geen hulpmiddelen om heen knopen.De pony is blijkbaar nog niet sterk genoeg om haar achterhand onder te kunnen brengen.In de wei kan ze het wel.
Heb je weleens onder het zadel een langs stuk rechtuit geprobeerd?Weide of bospad of zoiets?
Lekker rustig doortrainen en die galop komt vanzelf als ze sterk genoeg is en in balans.

Op de foto kan je zelfs aan het koppie zien dat het moeilijk is, of is dat een moment opname

Nee een langs stuk heb ik nog niet gedaan. Daar is ze me iets te pittig nog voor en heb ik nog niet voldoende te zeggen denk ik. De eerste 2 staprondjes heb ik wel gehad.
Het is een heel gevoelig typetje (en n echte merrie) dus ik moet echt de rust zelve ernaast hebben lopen. Dat valt niet mee dus er moet altijd iemand met de trailer en ik moet hulp mee die daar dus de hele tijd om zich heen staat te kijken.
Wat je aan haar koppie ziet is dat ze denkt dat het moeilijk is. Ze denkt dat ze van alles moet doen terwijl ik haar alleen maar vraag te stappen of draven. In haar hoofd vragen we echt een pirouette in gallop oid. Ik vraag haar nu enkel stap /draf / volte / rechtdoor /geen sterren kijken maar ze hoeft ook absoluut niet aan de teugel maar gewoon dr neusje vooruit is ook prima. Gewoon omdat ze denkt dat er van alles moet laat ik dr een beetje. Ze heeft ook nog geen 2 week geleden een dikke maand bijna niks gedaan (behalve een rondje buiten stappen/wandelen etc).

Something tells me i am going to love him forever

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-17 12:16

Gillbo schreef:
4 maanden onder het zadel? Ik zou er nog geen hulpmiddelen om heen knopen.De pony is blijkbaar nog niet sterk genoeg om haar achterhand onder te kunnen brengen.In de wei kan ze het wel.
Heb je weleens onder het zadel een langs stuk rechtuit geprobeerd?Weide of bospad of zoiets?
Lekker rustig doortrainen en die galop komt vanzelf als ze sterk genoeg is en in balans.

Op de foto kan je zelfs aan het koppie zien dat het moeilijk is, of is dat een moment opname

Mijn vraag is ook meer hoe ik die achterhand nou sterker ga maken. Zij gallopeerd steeds aan. Dat kan ik ook niet afstraffen....

Something tells me i am going to love him forever

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Jonge pony (moeite onderzetten achterhand)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:28

Geef je pony de tijd om sterker te worden. Die achterhand komt vanzelf wel.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:39

Gillbo schreef:
4 maanden onder het zadel? Ik zou er nog geen hulpmiddelen om heen knopen.De pony is blijkbaar nog niet sterk genoeg om haar achterhand onder te kunnen brengen.In de wei kan ze het wel.
Heb je weleens onder het zadel een langs stuk rechtuit geprobeerd?Weide of bospad of zoiets?
Lekker rustig doortrainen en die galop komt vanzelf als ze sterk genoeg is en in balans.

Op de foto kan je zelfs aan het koppie zien dat het moeilijk is, of is dat een moment opname

Welke foto? De enige foto in dit topic is niet van ts zelf.

Verder aan ts op eigen benen lopen is nog steeds beter. Gaat zr in galop terwijl jij het NIET vraagt? Dan moet je duidelijk en consequent blijven en teruggaan naar draf of stap de gang die je wél wou hebben.
Het paard mag niet zelf beslissen om even een galop te doen.

Verder kan je cavaletti of gewoon balkhes draven. Zeer fijn voor je balans en voor dat van de pony

Leef en laat leven.

Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Jonge pony (moeite onderzetten achterhand)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:41

travers en schouder binnenwaarts kunnen goede oefeningen zijn om de achterhand er goed onder te krijgen

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:53

marleen_a_a schreef:
Zij gallopeerd steeds aan.

één L in galop is voldoende ;)

prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Jonge pony (moeite onderzetten achterhand)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:56

Als je zo'n band gebruikt, pak dan een elastieken. Ik heb een heel groot breed stuk elastiek van de paardenmasseur gekregen (oke, gekocht) dat stimuleert om verder naar voren te doen, maar geeft tegelijkertijd iets tegendruk met naar achter doen maar maakt het niet onmogelijk. Veel soepeler dan bijv. een bandage.
Hier ontzettend veel aan gehad!

I am because you were


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 71 bezoekers