Paard hoest en heeft kleine zwellingen onder kaak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithGigi

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Paard hoest en heeft kleine zwellingen onder kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 11:14

Hoi!

Ik heb gisteravond de DA al een berichtje gestuurd, maar moet nog reactie krijgen dus dit topic is om iets meer zekerheid te krijgen tot dan :)

Dinsdag tijdens de les viel het me op dat mijn paard wat aan het hoesten (en vooral veel aan het briezen) was. Nu verslikt ze zich wel eens vaker, maar nu ging het wel erg lang door. Omdat ze verder fit was en niks écht dwars leek te zitten ben ik doorgereden. Ze had geen koorts, geen snot en nergens zwellingen.

Gisteren bleek ze toch nog steeds wat te hoesten en te briezen. Toch maar even weer gekeken of ze koorts had, fit was of iets gezwollen had en toen viel het op dat ze twee kliertjes(??) gezwollen had (verder hartstikke fit, happy en geen koorts)

Herkent iemand dit? Google maakt mij helaas niet wijzer..


Afbeelding onderaan net achter de keelriem.

Groetjes, bezorgde paarden eigenaresse :)

Evi84
Berichten: 764
Geregistreerd: 26-07-12
Woonplaats: België

Re: Paard hoest en heeft kleine zwellingen onder kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:32

Berichtjes sturen naar je dierenarts? Ben ik nu de enige die dit bijzonder vindt? Als je bezorgd bent en advies wil, dan laat je die toch afkomen ipv een bericht te sturen? Betaal je dan ook voor het antwoord?

Op het eerste zicht lijken dit inderdaad gewoon gezwollen klieren die samen kunnen gaan met een gewone infectie (net zoals mensen dat ook kunnen hebben bij verkoudheid of keelontsteking ofzo). Als je paard verder niet suf is, geen koorts heeft, goed eet enzo, zou ik nog niet direct met rode alarmbellen ernaast staan, maar nog wat afwachten.

JudithGigi

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 11:34

Evi84 schreef:
Berichtjes sturen naar je dierenarts? Ben ik nu de enige die dit bijzonder vindt? Als je bezorgd bent en advies wil, dan laat je die toch afkomen ipv een bericht te sturen? Betaal je dan ook voor het antwoord?

Op het eerste zicht lijken dit inderdaad gewoon gezwollen klieren die samen kunnen gaan met een gewone infectie (net zoals mensen dat ook kunnen hebben bij verkoudheid of keelontsteking ofzo). Als je paard verder niet suf is, geen koorts heeft, goed eet enzo, zou ik nog niet direct met rode alarmbellen ernaast staan, maar nog wat afwachten.


Bedankt voor je antwoord :)
Het berichtje met foto was meer om even in te schatten of het erg is. Een foto zegt vaak meer dan een beschrijving via de telefoon imo. En ja, misschien ben ik daar raar in :D

zwartepaerd

Berichten: 868
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:49

Als ik je titel zo lees, schiet bij mij al eerste droes door mijn hoofd. De paarden van de buurman hadden destijds in eerste instantie ook geen koorts, alleen last van hoest, maar bleek wel degelijk droes te zijn. De koorts en snot kwamen later pas.
Maar zoals hierboven vermeld kan het ook om een "gewone" infectie gaan. Beterschap voor je paard!

JudithGigi

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 11:56

zwartepaerd schreef:
Als ik je titel zo lees, schiet bij mij al eerste droes door mijn hoofd. De paarden van de buurman hadden destijds in eerste instantie ook geen koorts, alleen last van hoest, maar bleek wel degelijk droes te zijn. De koorts en snot kwamen later pas.
Maar zoals hierboven vermeld kan het ook om een "gewone" infectie gaan. Beterschap voor je paard!


Thanks! Helaas is een ander paard op stal ook wat aan het hoesten, dus hoop niet dat we dalijk met droes zitten.. Maar zit droes niet meestal in de klieren achter de wang, of hoeft dit niet persé?

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Paard hoest en heeft kleine zwellingen onder kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:00

Gewoon je dierenarts langs laten komen. Al het andere is ongefundeerd gokwerk.

En wilde je nu echt van je dierenarts een advies adhv een foto? Wat denk je nu zelf? Diagnoses stellen is zijn beroep, waar hij gewoon voor betaald moet worden . Dan ga je dit toch niet zo vragen?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:01

JudithGigi schreef:
zwartepaerd schreef:
Als ik je titel zo lees, schiet bij mij al eerste droes door mijn hoofd. De paarden van de buurman hadden destijds in eerste instantie ook geen koorts, alleen last van hoest, maar bleek wel degelijk droes te zijn. De koorts en snot kwamen later pas.
Maar zoals hierboven vermeld kan het ook om een "gewone" infectie gaan. Beterschap voor je paard!


Thanks! Helaas is een ander paard op stal ook wat aan het hoesten, dus hoop niet dat we dalijk met droes zitten.. Maar zit droes niet meestal in de klieren achter de wang, of hoeft dit niet persé?

Zover ik weet hoeft het niet achter de kaak te zijn maar kan het ook onder de kaak.
Persoonlijk zou ik er toch even naar laten kijken eigenlijk :o

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:05

In mijn hoofd ging ook droes om..

Gewoon laten komen, het kan ook iets anders zijn wat besmettelijk is

JudithGigi

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 12:07

Punz schreef:
Gewoon je dierenarts langs laten komen. Al het andere is ongefundeerd gokwerk.

En wilde je nu echt van je dierenarts een advies adhv een foto? Wat denk je nu zelf? Diagnoses stellen is zijn beroep, waar hij gewoon voor betaald moet worden . Dan ga je dit toch niet zo vragen?


Sorry hoor.. Ik wilde alleen aan de hand van de foto haar in laten schatten of het nodig zou zijn om langs te komen..

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:09

JudithGigi schreef:
Punz schreef:
Gewoon je dierenarts langs laten komen. Al het andere is ongefundeerd gokwerk.

En wilde je nu echt van je dierenarts een advies adhv een foto? Wat denk je nu zelf? Diagnoses stellen is zijn beroep, waar hij gewoon voor betaald moet worden . Dan ga je dit toch niet zo vragen?


Sorry hoor.. Ik wilde alleen aan de hand van de foto haar in laten schatten of het nodig zou zijn om langs te komen..


Je paard hoest, over de telefoon kan geen enkele dierarts zijn luchtwegen beluisteren.... Althans.. volgens mij is de standaard techniek nog niet zo ver :+

JudithGigi

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 12:11

Sjolvir schreef:
JudithGigi schreef:

Sorry hoor.. Ik wilde alleen aan de hand van de foto haar in laten schatten of het nodig zou zijn om langs te komen..


Je paard hoest, over de telefoon kan geen enkele dierarts zijn luchtwegen beluisteren.... Althans.. volgens mij is de standaard techniek nog niet zo ver :+


Het is duidelijk, ik wist niet dat dit een domme manier zou zijn. Heb ook nooit beweerd dat ik slim ben verder hoor.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:14

Azmay schreef:
JudithGigi schreef:
Thanks! Helaas is een ander paard op stal ook wat aan het hoesten, dus hoop niet dat we dalijk met droes zitten.. Maar zit droes niet meestal in de klieren achter de wang, of hoeft dit niet persé?

Zover ik weet hoeft het niet achter de kaak te zijn maar kan het ook onder de kaak.
Persoonlijk zou ik er toch even naar laten kijken eigenlijk :o


Droes zou ook op deze plek kunnen zitten.. als het droes is echt even actie ondernemen ;) Voor je t weet loopt de hele stal ermee en kan je stal op slot. Bij ons zijn er een paar jaar terug 2 oude paarden en 1 veulen aan kapot gegaan.. vorig jaar hadden we ook een twijfelgeval, die is direct in quarantaine gezet en de stal is direct op slot gegooid (we hebben een grote stal met ruim 120 paarden).

Mijn eigen merrie heeft ook een ruime week met 39 graden koorts gelopen en wilde alleen nog wilgentakjes eten.

Heb je zelf al koorts opgenomen bij je paardje?

Kortom, je kan het het beste zo snel mogelijk laten onderzoeken, ik zou je dierenarts ook nog even bellen en echt even snel een afspraak maken :)
Laatst bijgewerkt door xxwienekexx op 28-09-17 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

JosjeDZ
Berichten: 268
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:14

Die van mij had van het weekend ook een bult onder de kaak (opgezette lymfe). Verder totaal geen ziekteverschijnselen. Maar toch maandagochtend direct dierenarts gebeld. Die is meteen gekomen en heeft bloedonderzoek gedaan. Ik zou er naar laten. Zeker in combinatie met hoesten...

JudithGigi

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Paard hoest en heeft kleine zwellingen onder kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 12:17

Dan zal ik als vanavond niks veranderd is even bellen, bedankt voor jullie advies :)

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:19

Persoonlijk zou ik niet gelijk een DA bellen, maar eerst even een paar daagjes rustig aan doen en afwachten..
Geef het lichaam even een paar dagen de tijd om het zelf op te lossen..
Gewoon je gezonde verstand gebruiken.. dus even niet werken en proberen direct contact met anderen te vermijden.

SayaJones

Berichten: 11927
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Paard hoest en heeft kleine zwellingen onder kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:56

Omdat ze ook een bult heeft onder haar kaak, zou ik direct de DA bellen. Dan kan die inschatten of het nodig is om te komen ja of nee.
Als het droes is wil je er zo snel mogelijk bij zijn..

JudithGigi

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Paard hoest en heeft kleine zwellingen onder kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 13:16

Heb een appje terug gekregen. De lymfeklieren lijken wat geïrriteerd en ik moest haar langs laten komen als het hoesten erger wordt of niet snel over gaat.

Bedankt voor het meedenken iedereen. Paard staat minstens vandaag lekker op rust en ik kijk vanavond even hoe het is.

Wat betreft het appen lijkt het hier geen probleem te zijn, zal wel iets persoonlijks zijn. Als zij er een probleem mee hebben vind ik het ook absoluut geen probleem om alleen te bellen en afspraken te maken bij twijfel! Het leek me hier iets om even aan te kijken en haar in te laten schatten of het het waard is om langs te komen. Ook zodat zij geen kostbare tijd kwijt is. Het is echt niet om maar makkelijk te doen of geld te besparen, dus laat het alsjeblieft niet verkeerd vallen :)

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard hoest en heeft kleine zwellingen onder kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:50

Ik app bij twijfel of vragen ook gewoon met mn dierenarts..
Of je nou belt en daarmee kans hebt dat je stoort tijdens andermans consult of dat je even appt zodat de da in zijn/haar tijd kan kijken en antwoorden. En je kan nog een foto meesturen.
Het paard hoest, de da hoeft niet bepaald met gierende banden ts dr kant op te komen.
(Al is droes ook het eerste waar ik aan dacht).
Raar dat bokt altijd weer valt over futiliteiten.

JudithGigi

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 13:56

zodiacje schreef:
Ik app bij twijfel of vragen ook gewoon met mn dierenarts..
Of je nou belt en daarmee kans hebt dat je stoort tijdens andermans consult of dat je even appt zodat de da in zijn/haar tijd kan kijken en antwoorden. En je kan nog een foto meesturen.
Het paard hoest, de da hoeft niet bepaald met gierende banden ts dr kant op te komen.
(Al is droes ook het eerste waar ik aan dacht).
Raar dat bokt altijd weer valt over futiliteiten.


Pfoe gelukkig, ligt het toch niet aan mij! :D
Ik denk er inderdaad hetzelfde over.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:57

Ik bel of mail ook met de DA. Mijn evaring is dat ze komen wanneer het nodig is, maar wanneer ze vanop afstand kunnen helpen doen ze het ook.