Marc Houtzager: "Top paardensport moeilijk voor een vrouw"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14037
Geregistreerd: 20-04-16

Marc Houtzager: "Top paardensport moeilijk voor een vrouw"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 09:56

CSI Salland
Springen

Afbeelding
Marc Houtzager en Sterrehof's Calimero. Foto door aniek1985

Met CSI Salland van 5 tot en met 8 oktober voor de deur stelde hoofdsponsor Jonny Roelofsen voor de concourskrant talrijke vragen aan de Grote Prijs-winnaar van vorig jaar, Marc Houtzager spreekt zich uit over de ‘mannenwereld’ en dat geld wel echt essentieel is voor de topsport.

Jonny Roelofsen vertelt over zijn dochter Dominique die recentelijk voor een fulltime functie in zijn bedrijf Roelofsen Horse Trucks koos en daardoor wat minder vaak in de wedstrijdring te zien is. Marc Houtzager ziet dat als een goede zet om toch bij de topsport betrokken te blijven. "Eerlijk gezegd vind ik het voor een vrouw in de top van de paardensport echt heel moeilijk tegenwoordig. Het is toch een beetje een mannenwereld en die kan heel hard zijn. Als vrouw moet je echt je mannetje staan. Daarmee zeg ik niet dat vrouwen zich niet redden in de springsport, maar voor meer zekerheid zouden je dochters beter voor jouw bedrijf dat misschien wel de beste ter wereld is kunnen kiezen ten opzichte van een topsportcarrière."

Houtzagers dochters Nina en Liz zijn nog heel jong. "Ik zal ze ondersteunen en proberen de juiste paarden voor ze te vinden. Het is nu nog vroeg om daarover na te denken en misschien willen ze wel helemaal niet. Maar de sport vind ik heel moeilijk op het moment. Als ik nu had moeten beginnen als topsporter dan had ik met de faciliteiten die ik toen had, geen kans. Ik ben op het goede moment begonnen en mede door ondersteuning van Stoeterij Sterrehof rij ik nog steeds in de top. Het kost gewoon ontzettend veel geld. Je hebt een goede sponsor nodig."

Jonny Roelofsen beaamt dat. "Wij zijn sponsor van Jeroen Dubbeldam, die ook op CSI Salland meerijdt. Ik vind het belangrijk dat hij zich moet kunnen focussen op de sport. Als topsporter moet je niet bezig zijn met het financiële aspect. Je zou er al helemaal geen zorgen over moeten hebben. Dat gaat ten koste van je prestaties. Wij proberen voor hem een back-up te zijn, zodat hij een goed paard kan vasthouden."

"Geld is wel echt essentieel voor de topsport", weet Marc Houtzager. "Maar alles wat geen topsport is, is al veel toegankelijker. De één-sterren-rubrieken op CSI Salland zijn bijvoorbeeld heel leuk en toegankelijk voor amateurs. Zo krijgen ruiters uit de buurt ook de kans om deel te nemen aan een internationale wedstrijd en deze te winnen natuurlijk. Dat is dan waarschijnlijk ook het doel voor die wedstrijd. Daar kan je naar toe trainen. Dat maakt paardensport leuk."

Marc Houtzager had een uitnodiging om in Beijing te rijden, maar komt opnieuw naar CSI Salland in Mariënheem. "Vorig jaar was het echt gezellig en stonden er fijne proeven. Dus mij zie je dit jaar weer!"

CSI Salland, dat gratis te bezoeken is, is populair onder de ruiters. Er zijn rubrieken van 1.20m tot en met 1.45m niveau en er is een prijzenpot van 103.600 euro. Naast feestavonden is er een Sallandse Kindermiddag op zaterdag 7 oktober van 13.00 tot 15.30 uur. De zesde editie wordt op zondagmiddag 8 oktober afgesloten met de 1.45m Grote Prijs van CSI Salland sponsored by Roelofsen Horse Trucks.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Marc Houtzager: "Top paardensport moeilijk voor een vrouw"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:05

Tja wat moet je hier nu van vinden. Als zij zekerheid willen moeten ze ook een gewone job gaan doen lijkt me. Das voor man en vrouw toch gelijk. :?

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Marc Houtzager: "Top paardensport moeilijk voor een vrouw"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:12

Een vrouw wil vaak kinderen en wordt als moeder vaak iets voorzichtiger met zichzelf. Een top paardensporter is vaak en lang van huis, dat werkt ook niet echt als je thuis kids hebt zitten. Dus het hele kinderverhaal maakt in mijn ogen de verschillen tussen de seksen in de paardensport.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Marc Houtzager: "Top paardensport moeilijk voor een vrouw"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:19

Ja ik vermoedde al dat men uit ging van het idé dat elke vrouw wil broeden.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Marc Houtzager: "Top paardensport moeilijk voor een vrouw"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:24

De meeste vrouwen willen dat ook. Als vrouw zonder kinderwens wordt je best ooit raar aangekeken.
Maar de feiten spreken voor zich. In alle takken van paardensport vind je minder vrouwen dan mannen. Alleen in de dressuur gaat het gelijk op. Terwijl je in de basissport van alle takken veruit de meeste vrouwen tegenkomt.

Als een vrouw geen kinderen heeft en wil, dan heeft een vrouw min of meer gelijke kansen in de springsport. Het paardrijtalent zal uiteindelijk de doorslag geven.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:25

Hij benadrukt imo vooral dat topsport beoefenen op dit moment ook gewoon erg moeilijk is en dat hij snapt dat er wordt gekozen voor een baan buiten de paardensport in plaats van de aandacht volledig te richten op een springcarrière.

Het gekozen citaat vind ik daardoor ook niet erg representatief.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:30

Ayasha schreef:
Ja ik vermoedde al dat men uit ging van het idé dat elke vrouw wil broeden.


Nou hoeft niet. Als man is het alleen al door die aanname iets makkelijker om begin 30 bijvoorbeeld nog wat stappen te zetten in een andere carrière als blijkt dat de topsport blijven beoefenen niet haalbaar is. Als vrouw word je dan toch eerder wantrouwend aangekeken door werkgevers op dat punt. Het beoefenen van topsport beëindigd, nu willen beginnen aan een baan met meer zekerheid -> die wil vast binnenkort gaan baren of gaat dat willen

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:35

Kahawa schreef:
Ayasha schreef:
Ja ik vermoedde al dat men uit ging van het idé dat elke vrouw wil broeden.


Nou hoeft niet. Als man is het alleen al door die aanname iets makkelijker om begin 30 bijvoorbeeld nog wat stappen te zetten in een andere carrière als blijkt dat de topsport blijven beoefenen niet haalbaar is. Als vrouw word je dan toch eerder wantrouwend aangekeken door werkgevers op dat punt. Het beoefenen van topsport beëindigd, nu willen beginnen aan een baan met meer zekerheid -> die wil vast binnenkort gaan baren of gaat dat willen

Dat bedoel ik. Het zijn dit soort "aannames" die er voor zorgen dat het voor een vrouw moeilijker is. Men gaat er maar van uit dat elke vrouw een kind wil. En als je dat niet wil, dan komt dat vast nog wel. En dat doet Marc Houtzager nu dus ook soort van. Dat is 'm juist wat me "stoort" (stoort is een groot woord gezien ik met geen van beide problemen nog te maken zal krijgen. :+) aan dit soort teksten. :) Het wordt gewoon in stand gehouden. :) Terwijl er meer en meer vrouwen geen kinderen willen maar die krijgen ook minder kansen want ja, een vrouw moet een kind. En daar zullen sponsers vast ook aan denken alvorens ze een vrouw gaan sponseren. En dat is gewoon oneerlijk. :)

En ja, de wereld is oneerlijk, ik weet het. Maar stiekem zit er een idealist in me. :')

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:44

Ayasha schreef:
Kahawa schreef:

Nou hoeft niet. Als man is het alleen al door die aanname iets makkelijker om begin 30 bijvoorbeeld nog wat stappen te zetten in een andere carrière als blijkt dat de topsport blijven beoefenen niet haalbaar is. Als vrouw word je dan toch eerder wantrouwend aangekeken door werkgevers op dat punt. Het beoefenen van topsport beëindigd, nu willen beginnen aan een baan met meer zekerheid -> die wil vast binnenkort gaan baren of gaat dat willen

Dat bedoel ik. Het zijn dit soort "aannames" die er voor zorgen dat het voor een vrouw moeilijker is. Men gaat er maar van uit dat elke vrouw een kind wil. En als je dat niet wil, dan komt dat vast nog wel. En dat doet Marc Houtzager nu dus ook soort van. Dat is 'm juist wat me "stoort" (stoort is een groot woord gezien ik met geen van beide problemen nog te maken zal krijgen. :+) aan dit soort teksten. :) Het wordt gewoon in stand gehouden. :) Terwijl er meer en meer vrouwen geen kinderen willen maar die krijgen ook minder kansen want ja, een vrouw moet een kind.


Mijn punt is dat de aanname niet per se bij Marc ligt, want ook voor vrouwen zonder kinderwens is het door aannames (van anderen dan Marc, namelijk werkgevers) ook daadwerkelijk lastiger om langer te investeren in een topsportcarrière en daarna iets anders te gaan doen. Tussen je 30e en 40e ben je ook als vrouw zonder kinderwens meer in het nadeel op de arbeidsmarkt, dan een man (ongeacht kinderwens).

Dus ook als je geen aannames doet over wel/geen baarwens, het is een feit dat het voor vrouwen lastiger is en daarom logischer dat ze eerder investeren in een carrière buiten de springsport.

Uiteraard is dit ook aannames doen over het feit of het wel/geen aanname is. ;)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:51

Om het simpel te houden. _O- Laten we er even van uit gaan dat we discussiëren van uit aannames. :D (eigenlijk doen we dat soort van, altijd, maar oke.)
Ik noem nu even Marc omdat het artikel over hem gaat. :) Het was wellicht beter geweest als ik meteen "algemener" gegaan was. :) Marc spreekt ook alleen maar uit wat "het gros" aan neemt.
En dan zeggen we dus in wezen gewoon hetzelfde: Het is in theorie niet moeilijker. Het wordt moeilijker gemaakt. Omdat "men" beslissingen voor de vrouw maakt. :)
En ik vraag me nog steeds af wanneer we eens uit die oertijd gaan geraken.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:58

Mij stoort het helemaal niet hoor. Marc spreekt hier gewoon realistisch en beschermend naar dromers toe. Al zal hij hier voor sommige hun roze bubbel doorprikken en dat kan vervelend aanvoelen.
Paarden topsport is sowieso maar voor heel weinig mensen weggelegd. Zeker als je er je kost mee wilt verdienen. Om er te komen is een lange en zware weg en als het dan net niet lukt sta je met lege handen.
En ja, in de top terecht te komen kost veel geld. Een paard houden is namelijk al vrij prijzig. Ik heb het geluk gehad dat mijn ouders vroeger handig genoeg waren om de sport zichzelf te laten bekostigen met de handel en dat ik zo ervaring genoeg heb gekregen om een goede baan als ruiter te krijgen, waar ik nu in de subtop (springen) terecht ben gekomen. Maar het is nou eenmaal niet zo eenvoudig als met voetbal, waar je op straat met alleen een bal als sportmateriaal ontdekt kunt worden.
En ik moet er keihard voor werken om te blijven doen wat ik nu doe. Veel mensen en vooral vrouwen zitten daar nou eenmaal niet op te wachten.
En ik rij ook mee in de hoogste rubrieken op het concours waar dit interview over gaat, by the way ;)
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 28-09-17 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:58

Ayasha schreef:
Om het simpel te houden. _O- Laten we er even van uit gaan dat we discussiëren van uit aannames. :D (eigenlijk doen we dat soort van, altijd, maar oke.)
Ik noem nu even Marc omdat het artikel over hem gaat. :) Het was wellicht beter geweest als ik meteen "algemener" gegaan was. :) Marc spreekt ook alleen maar uit wat "het gros" aan neemt.
En dan zeggen we dus in wezen gewoon hetzelfde: Het is in theorie niet moeilijker. Het wordt moeilijker gemaakt. Omdat "men" beslissingen voor de vrouw maakt. :)
En ik vraag me nog steeds af wanneer we eens uit die oertijd gaan geraken.


Ik PM je even om allerlei semantische discussies te voorkomen, want we praten een beetje langs elkaar heen. :D

En uiteraard de discussie niet verder uit te breiden met aannames over aannames. Het interview is een beetje in gespreksvorm opgeschreven en de heren kennen elkaar en de dochters waarover gesproken wordt, dus voor ons Bokkers ontbreekt er sowieso context.
Laatst bijgewerkt door Kahawa op 28-09-17 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:00

Zelfs als een vrouw kinderen wilt hoeft dat niet persé effect te hebben op de carriere. Er zijn er genoeg die die uren maken en werken aan een carriere. Uiteraard zijn er ook genoeg vrouwen die thuis voor de kinderen willen zorgen en dat is ook prima, maar om daar voortijdig zo maar vanuit te gaan.. :n

Overigens is Edwina Tops-Alexander eind juli bevallen en die heeft haar eerste grote wedstrijd er alweer op zitten, om even OT te blijven.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:02

@schoentje: Ik denk dat dat inmiddels algemene bokt-kennis is.

Mijn dromen hebben eigenlijk nooit echt bij de topsport gelegen dus wb dromen doorprikt hij hier niets.
Dat topsport voor weinigen weggelegd is, geld ook voor mannen. Ze moeten evenzeer een knol hebben en geld. :)
Maar dat veranderd de rest van mijn mening nog niet dat "publieke opinie" het voor de vrouw moeilijker máákt terwijl dat niet zo hoeft te zijn. :) Als mannen niet zo hard willen werken komen/blijven ze ook niet in de sport. Maar "men" gaat er wel sneller van uit dat mannen van plan zijn het te blijven doen dan vrouwen. En dat blijf ik jammer vinden.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Marc Houtzager: "Top paardensport moeilijk voor een vrouw"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:11

Dat maakt het ook echt wel moeilijker, ik kan het niet anders dan met je eens zijn.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Marc Houtzager: "Top paardensport moeilijk voor een vrouw"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:17

De opinie maakt het niet moeilijker, het is gewoon moeilijker. De feiten liegen nou eenmaal niet, er zijn minder vrouwen in de paarden topsport en bij het springen al helemaal.
Dat het 100% aan moederschap ligt, denk ik ook niet. Een vrouw is gemiddeld gezien wat voorzichtiger dan een man, wat minder sterk van lichaam en misschien ook wat minder sterk van geest. De uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk. En de kansen zijn daarin gelijk. Topsport behaal je namelijk zelf, dus daar gaat de opinie je niet in remmen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:18

Hij zegt eigenlijk dat de topsport voor iedereen moeilijk is, hij refereert zelfs nog naar zijn eigen situatie en dat hij het, wanneer hij nu zou beginnen, waarschijnlijk niet zou redden.

Suggestieve titel wel.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:20

Schoentje schreef:
De opinie maakt het niet moeilijker, het is gewoon moeilijker. De feiten liegen nou eenmaal niet, er zijn minder vrouwen in de paarden topsport en bij het springen al helemaal.
Dat het 100% aan moederschap ligt, denk ik ook niet. Een vrouw is gemiddeld gezien wat voorzichtiger dan een man, wat minder sterk van lichaam en misschien ook wat minder sterk van geest. De uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk. En de kansen zijn daarin gelijk. Topsport behaal je namelijk zelf, dus daar gaat de opinie je niet in remmen.


Ik denk dat het hier niet meer om Marc persé gaat, zelfs niet over topsport. Het is de aanname die 'men' doet dat je als vrouw -zeker met kinderen- minder geinteresseerd bent in dat deel van het leven. Dat is iets wat je uit alle sectoren hoort. Wat mij betreft jammer want dat hoeft dus niet.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Marc Houtzager: "Top paardensport moeilijk voor een vrouw"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:24

Waar zien jullie in het artikel een link naar kinderen? Na 3 maal lezen zie ik het nog nergens staan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Marc Houtzager: "Top paardensport moeilijk voor een vrouw"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:28

Die link werd gelegd door een bokker ergens in het 2e bericht. Niet in het artikel. :')

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:33

Maar Pantykous, daar gaat het hier toch helemaal niet om?
Marc geeft aan dat de top bereiken in de paardensport moeilijk is en al helemaal voor een vrouw.
En daarin geef ik hem gelijk en probeer ik te verklaren waarom je minder vrouwen in de top van de springsport ziet en het dus moeilijker voor ons geslacht blijkt te zijn. En zo kwamen we dus ontzettend ontopic op moederschap.

Zelf heb ik discriminatie in die zin gelukkig nog nooit ervaren, maar dat komt ook omdat ik al 16 jaar bij dezelfde werkgever zit. Maar ik kan me wel goed voorstellen dat zwangerschap bij een werkgever niet echt fijn is voor een werknemer. Je bent toch een personeelslid een hele poos kwijt die vervangen moet worden. De vervanging moet ingewerkt worden en zodra die goed ingewerkt is moet je die weer buiten wippen omdat de kersverse moeder terugkomt op haar plek. Zeker als je bedenkt dat je je op glad ijs bevindt als de het tijdelijke contract van een zwangere vrouw niet verlengt. Allemaal onnodig extra risico.
Misschien wel oneerlijk om daarop gediscrimineerd te worden, maar wel begrijpelijk.

Maar goed, daar gaat het hier dus niet over en dat is wel offtopic ;)

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Marc Houtzager: "Top paardensport moeilijk voor een vrouw"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:36

Nee daar ging het ook niet om, ik haakte meer in op de algemene discussie van Ayasha :D

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Marc Houtzager: "Top paardensport moeilijk voor een vrouw"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:37

Blijft een interessante discussie natuurlijk :D

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:39

Ayasha schreef:
Die link werd gelegd door een bokker ergens in het 2e bericht. Niet in het artikel. :')
Dan kan ik nog gewoon lezen :Y)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:40

Ailill schreef:
Ayasha schreef:
Die link werd gelegd door een bokker ergens in het 2e bericht. Niet in het artikel. :')
Dan kan ik nog gewoon lezen :Y)

:j :(:)
Even en kamille-thee voor de schrik en je bent er weer helemaal klaar voor! :P