Lichte koliek..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Lichte koliek..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 12:19

Hallo Bokkers,

Afgelopen dinsdag heeft mijn pony van 13 jaar voor het eerst lichte koliek (2 x gerold en even gelegen, hij ligt NOOIT in de wei) gehad. Ik was op mijn eerste stagedag en ik kreeg het pas 's avonds te horen.
De staleigenaar heeft meteen mijn ouders gebeld ( mocht het erger worden of mocht hij nog eens koliek verschijnselen krijgen mocht de staleigenaar teb alle tijden onze DA bellen). Ze heeft met hem gewandeld en gedraaft en daarna leek hij op te knappen. Hij is de hele dag in de gaten gehouden en hij heeft de rest van de dag gespeeld met de andere paarden en lekker gras gegeten.

Aangezien ik het niet vertrouwde heb ik woensdag morgen de DA laten komen. De DA heeft een zandkuur voorgeschreven en heeft even zijn buik gevoelt. Ze zei dat hij geen harde buik had, hij eet en drinkt goed, is weer actief dus geen koliek meer. De afgelopen dagen heb ik niet meer getraint (ik train normaal 4 keer per week) maar heb ik alleen maar met hem gewandeld.

Ik heb hem gisteren voor het eerst weer gelongeerd en ik wil hem vandaag voor het eerst weer rijden.

Ik ben enorm bang dat hij weer koliek gaat krijgen. Voor mijn gevoel hebben ik, mijn ouders en mijn staleigenaren goed gehandeld.

Heeft iemand tips om van deze "angst" af te komen?

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Lichte koliek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 12:50

Een flesje colosan in huis hebben. Bij lichte koliekverschijnselen is mijn ervaring dat het echt werkt! Verder zorgen dat er altijd ruwvoer voor hande is.
Maar 1x koliekverschijnselen wil niet zeggen dat ze het vaker krijgen hoor :)

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 13:44

Siesjuh schreef:
Een flesje colosan in huis hebben. Bij lichte koliekverschijnselen is mijn ervaring dat het echt werkt! Verder zorgen dat er altijd ruwvoer voor hande is.
Maar 1x koliekverschijnselen wil niet zeggen dat ze het vaker krijgen hoor :)

Dankjewel voor je reactie! Wat doet dat spul precies?

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 13:48

Het gaat de kramp en de gisting tegen. Mag eigenlijk niet ontbreken in je EHBO-kist.
Wij hebben eigenlijk nooit koliek (afkloppen...), maar ook drachtige merries die wat kramperig worden hebben baat bij Colosan.
Ik zou ook even de mest controleren als ik jou was, soms zijn wormen de oorzaak.

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 17:03

Kendra schreef:
Het gaat de kramp en de gisting tegen. Mag eigenlijk niet ontbreken in je EHBO-kist.
Wij hebben eigenlijk nooit koliek (afkloppen...), maar ook drachtige merries die wat kramperig worden hebben baat bij Colosan.
Ik zou ook even de mest controleren als ik jou was, soms zijn wormen de oorzaak.

Hij is vorige week nog ontwormt :)
Hij krijgt zijn medicijnen nu 4 dagen en ik merk een lichte verbetering maar hij is nog zeker niet de oude...

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 17:09

Colosan in huis halen inderdaad! Werkt zo goed, 9 van de 10 keer hoeven we er geen DA meer bij te halen als er eentje met koliek staat.
Dat ze een keertje koliek krijgen hou je toch niet tegen. Gewoon zo goed mogelijk de gezondheid van het paard in de gaten houden en er een goed en stabiel voer/stalbeleid op na houden. :j

Wel vind ik het apart dat je paard nu dus nog steeds niet helemaal in orde is (?) Vind dat eigenlijk niet passen bij een lichte koliekaanval, is er niet wat anders aan de hand?

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 17:15

Kreeg hij de koliek vlak na het ontwormen?

Verder lees ik niet echt duidelijk uit je verhaal of je de veearts uit voorzorg hebt laten komen, of omdat hij niet echt lekker was.

Inderdaad Colosan in huis halen, en verder uitademen. Koliek is buikpijn, meer niet. Uiteraard zijn er de horrorverhalen, maar zo'n koliek als jij beschrijft is echt niet meer dat hij wat kramp heeft. Misschien nieuwe baal hooi, misschien wat spannends gedaan, misschien een virusje te pakken. Zolang zijn temperatuur goed is en hij is actief had je hem allang weer op kunnen pakken.

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 17:21

Memories schreef:
Colosan in huis halen inderdaad! Werkt zo goed, 9 van de 10 keer hoeven we er geen DA meer bij te halen als er eentje met koliek staat.
Dat ze een keertje koliek krijgen hou je toch niet tegen. Gewoon zo goed mogelijk de gezondheid van het paard in de gaten houden en er een goed en stabiel voer/stalbeleid op na houden. :j

Wel vind ik het apart dat je paard nu dus nog steeds niet helemaal in orde is (?) Vind dat eigenlijk niet passen bij een lichte koliekaanval, is er niet wat anders aan de hand?

Hij is helemaal na gekeken woensdag. Hij heeft z'n injecties toen meteen gehad en ze heeft hem nagevoelt en geluisterd. Hij heeft COPD en heeft hier medicijnen voor. Hij heeft ook medicijnen voor z'n koliek aanvalletje..

9 van de 10 keer dat ik naar stal ga of belde afgelopen dagen stond hij fijn rustig te grazen. Zo ook vanmiddag. Een stalgenoot zei dat hij nog niet helemaal fit was vond zei. Hij was wel wat slomer na een half uur vrij intensieve training (heb hem vandaag voor het eerst weer gereden). Maar meer merkte ik er niet aan. Hij eet,drinkt en poept goed. Maar ik ben een persoon die heel snel iets van andere aanneemt/aantrekt. Dus als mijn stalgenoot zegt hij is niet fit geloof ik dat omdat hun een stuk ouder zijn met een stukje meer ervaring..

maar aan de andere kant denk ik hij is helemaal onderzocht hij krijgt nu zijn medicijnen en doet het daar goed op dus voor mijn gevoel heb ik goed gehandeld door de DA enzo erbij te halen. Hoe denken jullie er over?

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 17:34

Ik zou niet weten waarom je verkeerd gehandeld zou moeten hebben? Heeft iemand je dat verteld of ben je gewoon zelf zo onzeker?

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Lichte koliek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 17:41

Je dierenarts vond hem fit want anders zou hij niet mogen enten en juist van enten kunnen ze ook wat sloom zijn de dagen daarna.

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 17:42

Memories schreef:
Ik zou niet weten waarom je verkeerd gehandeld zou moeten hebben? Heeft iemand je dat verteld of ben je gewoon zelf zo onzeker?

Ben zelf heel onzeker en sommige stalgenootjes zeggen dat hij niet fit oogt en dat soort dingen..

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Lichte koliek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 17:50

Laat je niet gek maken hoor. Mijn stalhouder bleef vorig jaar maar roepen dat paardlief zo aan het invallen was, zich liet omvallen in de wei, sloom was. Zelf merkte ik hier eigenlijk bijna niks van, zag hem nooit omvallen of ander raar gedrag vertonen behave dat met rijden ze iets snel moe was.
Een heel team van osteopaten, tandarts, zadelmakers en dierenartsen erbij gehaald.

Stalhouder was ook bij dierenarts consultatie en die bleef maar zeggen dat mijn paard heel heftig kon reageren op aansingelen en dat die staakte tijdens het rijden. Wat klinkklare onzin was.

Ik werd er zo onzeker van dat ik haar heb opgeladen naar de kliniek waar een endoscopie is gedaan met het vermoeden van een maagzweer. Niks aan de hand. Paard was on bespierd en mocht wel iets aankomen. Hele apk gedaan verder niks uitgekomen.

Uiteindelijk was het gewoon mijn stalhouder die gewoon te weinig hooi voerde, ruwvoer omhoog gedaan en in de winter wat olie over de brokken en niks meer aan de hand.


Laat je geen complex aanpraten, ik kende mijn paard uiteindelijk ook goed genoeg om al te weten wat er aan de hand was, had me 500 euro dierenarts kosten bespaard.

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 17:51

Ah wat jammer dat je zo onzeker over jezelf bent :\ hebben ze je ook verteld waarom ze hem niet fit vinden en hoe vind je zelf dat je paard er bij staat nu?
Inentingen kunnen ze idd ook een paar daagjes wat last van hebben.

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 18:02

Memories schreef:
Ah wat jammer dat je zo onzeker over jezelf bent :\ hebben ze je ook verteld waarom ze hem niet fit vinden en hoe vind je zelf dat je paard er bij staat nu?
Inentingen kunnen ze idd ook een paar daagjes wat last van hebben.

Nee hebben ze niet verteld. Ik blijf hem nu wel trainen zodat hij niet veel bespiering verliest. Ik heb normaal op dinsdag les maar ik denk dat ik een weekje over sla.. ik ben ook van mening dat de medicijnen wel de kans moeten krijgen om hun werk te doen. Hij krijgt ze nu pas 4 dagen ( met vanavond erbij).

Ik vind dat hij er een stuk beter bij staat dan 4 dagen geleden maar hij is vooral met rijden nog niet de oude. Hij is na een half uurtje echt moe. En dan stop ik ook.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Lichte koliek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 18:10

Dat vermoeide bij het rijden, vlak copd niet uit. Daar zal de vermoeidheid veel meer mee te maken hebben dan de lichte koliek.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 18:16

Het gras begint weer te groeien. Op wat voor wei staat je paard? Wel belangrijk bij koliek....is het mogelijk je paard apart te zetten op een kalere wei zodat hij niet teveel gras kan eten nu? Beter hooi dan veel jong gras....mits het ouder en langer gras is....

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 18:19

En wat denk je van copd icm net koliek en momenteel het verharen en de weersveranderingen.

Mijne zonder copd en even zonder koliek stond net al flink te zweten van 2 x over de paddock racen

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 18:29

Bravura schreef:
Het gras begint weer te groeien. Op wat voor wei staat je paard? Wel belangrijk bij koliek....is het mogelijk je paard apart te zetten op een kalere wei zodat hij niet teveel gras kan eten nu? Beter hooi dan veel jong gras....mits het ouder en langer gras is....

De DA heeft ook naar de weides en het hooi gekegen. Hij staat op een kale wei omdat hij anders te dik word. Hij krijgt nu 2 x per dag hooi uit slowfeeders. De DA zei dat hij waarschijnlijk koliek heeft gekregen door het te veel aan zand binnen krijgen (daar heeft hij nu de kuur voor).

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 22:21

Heeft je paard toevallig ook rond de periode van koliek wat dunnere mest gehad? Dat blijkt ook een verschijnsel van zandkoliek te zijn.
Heeft de dierenarts je nog geleerd hoe je de mest op zand kan testen? OP een kale, schrale weide is het wel aannemelijk dat je paard zand binnenkrijgt. Het advies van de paardenkliniek in Wolvega was als je een paard verdacht van zandkoliek: van het zand/land afhalen en droog hooi voeren, geen voordroog. Kuur sandclaer o.i.d. en daarna doorgaan met lijnzaadolie over het krachtvoer ( brok/muesli), liefst 100 ml. per keer twee keer per dag.
Zand in de mest test je door drie mestballen op te lossen in een plastic handschoen of emmer, bij de handschoen ( die je ophangt), zakt het zand naar de vingers. Bij een doorzichtige handschoen zie je dat, bij een ondoorzichtige kan je het voelen door zo'n vinger plat te knijpen met twee vingers en je vingers over elkaar heen te wrijven. Je voelt dan door de handschoen heen het zand tussen je vingers "knarsen". Met een emmer giet je voorzichtig de emmer leeg, waarbij je hooi ed met het water mee de emmer uit laat lopen. Dan blijft een beetje water over en als het niet goed is zie je langs het randje van de bodem zand liggen. Meer dan een theelepel op drie mestbollen is teveel.
Dit doe je 3-5 dagen achter elkaar, want zand komt er vaak in vlagen uit en niet altijd evenveel.

Overigens kan het heel goed dat je paard sowieso in deze tijd wat tammer is dan anders. Het is raar weer, dan weer koud, dan weer warm, verharen naar de wintervacht, gras waar geen voeding meer in zit om maar niet te spreken over de COPD. Ik weet niet of het bij jullie 's ochtends wat dampig is op het land, maar hier is dat wel zo en daar reageert je paard misschien ook wel wat op.

Sterkte ermee, lastig als je zelf wat onzeker bent en stalgenoten je proberen te overrulen!

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 22:27

Jet schreef:
Heeft je paard toevallig ook rond de periode van koliek wat dunnere mest gehad? Dat blijkt ook een verschijnsel van zandkoliek te zijn.
Heeft de dierenarts je nog geleerd hoe je de mest op zand kan testen? OP een kale, schrale weide is het wel aannemelijk dat je paard zand binnenkrijgt. Het advies van de paardenkliniek in Wolvega was als je een paard verdacht van zandkoliek: van het zand/land afhalen en droog hooi voeren, geen voordroog. Kuur sandclaer o.i.d. en daarna doorgaan met lijnzaadolie over het krachtvoer ( brok/muesli), liefst 100 ml. per keer twee keer per dag.
Zand in de mest test je door drie mestballen op te lossen in een plastic handschoen of emmer, bij de handschoen ( die je ophangt), zakt het zand naar de vingers. Bij een doorzichtige handschoen zie je dat, bij een ondoorzichtige kan je het voelen door zo'n vinger plat te knijpen met twee vingers en je vingers over elkaar heen te wrijven. Je voelt dan door de handschoen heen het zand tussen je vingers "knarsen". Met een emmer giet je voorzichtig de emmer leeg, waarbij je hooi ed met het water mee de emmer uit laat lopen. Dan blijft een beetje water over en als het niet goed is zie je langs het randje van de bodem zand liggen. Meer dan een theelepel op drie mestbollen is teveel.
Dit doe je 3-5 dagen achter elkaar, want zand komt er vaak in vlagen uit en niet altijd evenveel.

Overigens kan het heel goed dat je paard sowieso in deze tijd wat tammer is dan anders. Het is raar weer, dan weer koud, dan weer warm, verharen naar de wintervacht, gras waar geen voeding meer in zit om maar niet te spreken over de COPD. Ik weet niet of het bij jullie 's ochtends wat dampig is op het land, maar hier is dat wel zo en daar reageert je paard misschien ook wel wat op.

Sterkte ermee, lastig als je zelf wat onzeker bent en stalgenoten je proberen te overrulen!

Dankjewel voor je lieve reactie. Ik was er zelf niet bij toen de DA er was. Ik zat op school en mocht niet naar huis van mijn ouders...
De tip van de handschoen ga ik onthouden! Hij heeft nu idd medicijnen voor zand uit de darmen te halen en als deze op is gaan we starten idd met lijnzaad. Hij heeft rond de koliek geen dunne mest gehad..