Lease-contract opstellen. Waar moet ik om denken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eline_S_S

Berichten: 3522
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Lease-contract opstellen. Waar moet ik om denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 18:12

Hoi,
Binnenkort gaat er iemand mijn paardje voor een jaar "leasen", en als alles goed verloopt over een jaar definitief overkopen. Het is de bedoeling dat zij het paard als het ware in bruikleen heeft. Ze betaalt de onderhoudskosten en mag het paard dan ook als eigen paard beschouwen. De enige voorwaarde is dat het paard, zolang deze nog op mijn naam staat, blijft staan waar ze nu staat, zodat ik er nog zicht op heb :)
Wat zijn nou echt dingen die handig zijn om in het contract te zetten? Qua aansprakelijkheid is het nog gewoon voor onze kosten, omdat ik nog de huidige eigenaar ben. Mocht zij iets op buitenrit veroorzaken zijn de kosten voor haar natuurlijk. Waar moet ik nog meer om denken?

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Lease-contract opstellen. Waar moet ik om denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 18:23

Dit moet je zeer zeker heel goed vastleggen,want problemen heb je zo!Wees ook heel duidelijk over de eigendomsrechten.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23428
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Lease-contract opstellen. Waar moet ik om denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 18:27

Je praat jezelf een beetje tegen, je zegt dat jij aansprakelijk bent maar als er op buitenrit iets gebeurd dat het voor haar kosten is..

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Lease-contract opstellen. Waar moet ik om denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 18:28

Ik denk dat je heir heel goed over na moet denken en niet zomaar advies van Bokt aan moet nemen.

Het is namelijk niet zo dat als zij iets tekent van "ik ben aansprakelijk", dat dat dan ook meteen rechtsgeldig is.
Ik zou iemand zoeken die er echt veel van weet, en daar mee overleggen..

Indra_S

Berichten: 487
Geregistreerd: 01-04-10
Woonplaats: Hierden

Re: Lease-contract opstellen. Waar moet ik om denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 18:39

Ik zou je inderdaad goed verdiepen in hoe je het rechtsgeldig maakt! Een papiertje met afspraken en een handtekening is niet voldoende.
Punten om over na te denken is inderdaad aansprakelijkheid. Maar dat is een breed begrip. Breekt je paard zijn been bij het rennen door de wei wie betaald dat dan. Maar als jou paard iets overkomt met de andere ruiter hoeft dat niet altijd diegene zijn schuld te zijn maar kan het ook domme pech zijn.

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Lease-contract opstellen. Waar moet ik om denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 18:46

Ik zeg het vaker op bokt: bel je verzekering hoe het is geregeld qua aansprakelijkheid. Dat is wettelijk vastgelegd en kan je niet middels een contract wijzigen. Zo heeft mijn verzekering mij geïnformeerd dat ik aansprakelijk ben als mijn paard mijn bijrijder iets aandoet. Daar ben ik dan ook netjes WA voor verzekerd. Wellicht ook handig om te bespreken wat je doet als je paard uit de running gaat (moet je dan als leaser blijven betalen) en wie er alle materialen betaald: nieuwe singel, vliegenspray, etc

Eline_S_S

Berichten: 3522
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Lease-contract opstellen. Waar moet ik om denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 18:50

Materialen is een goede! Ik ben me er van bewust dat ik voor het grootste deel aansprakelijk ben, maar mocht zij bij wijze van een keer over een sloot gaan springen en het paard breekt dan het been, dan is het neem ik aan voor haar verzekering.. Even heen bellen wbt aansprakelijkheid ga ik ook zeker doen. Brengt inderdaad wat meer helderheid :)

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Lease-contract opstellen. Waar moet ik om denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 19:13

Het breken van een been: welke verzekering denk je dat dat dekt? Volgens mijn informatie zijn dat soort zaken simpelweg niet gedekt, je bent namelijk niet aansprakelijk te stellen voor geleasde producten. En het de vraag of je bijrijder aansprakelijk te stellen is: komt het door haar dat het been breekt of door de steen die daar ligt? Maar goed, ik ben een leek, ik weet het antwoord ook niet, maar ik weet wel dat er geen verzekering uitkeerde toen mijn paard viel toen mijn bijrijder er op zat.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 19:16

Eline_S_S schreef:
Hoi,
Binnenkort gaat er iemand mijn paardje voor een jaar "leasen", en als alles goed verloopt over een jaar definitief overkopen. Het is de bedoeling dat zij het paard als het ware in bruikleen heeft. Ze betaalt de onderhoudskosten en mag het paard dan ook als eigen paard beschouwen. De enige voorwaarde is dat het paard, zolang deze nog op mijn naam staat, blijft staan waar ze nu staat, zodat ik er nog zicht op heb :)
Wat zijn nou echt dingen die handig zijn om in het contract te zetten? Qua aansprakelijkheid is het nog gewoon voor onze kosten, omdat ik nog de huidige eigenaar ben. Mocht zij iets op buitenrit veroorzaken zijn de kosten voor haar natuurlijk. Waar moet ik nog meer om denken?

En zo werkt het wettelijk dus niet... voor de wet blijf jij verantwoordelijk voor de schade die jouw paard aan een ander of andermans eigendommen maakt. Kan je van alles over op papier zetten, maar de vraag is of je daar iets aan hebt als je paard een peuter van 3 in een rolstoel mept en je leaser de rest van haar leven moet af betalen. Reken maar dat je dan gedonder krijgt.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 19:32

Eline_S_S schreef:
Materialen is een goede! Ik ben me er van bewust dat ik voor het grootste deel aansprakelijk ben, maar mocht zij bij wijze van een keer over een sloot gaan springen en het paard breekt dan het been, dan is het neem ik aan voor haar verzekering.. Even heen bellen wbt aansprakelijkheid ga ik ook zeker doen. Brengt inderdaad wat meer helderheid :)


Als je dat verzekerd wilt hebben zal je het paard zelf moeten verzekeren want zoals je het nu beschrijft klopt het in ieder geval niet.
Echt gaan bellen, want op het moment dat iemand jou betaald voor het gebruik van het paard (dus het hele principe van lease) verandert er qua verzekering direct het eea en kan het zomaar zo zijn dat zaken die nu nog wel gedekt worden, dat dan ineens niet meer zijn.

Voor het contract is niet zozeer de aansprakelijkheid belangrijk (die is namelijk wettelijk al geregeld en dat kan je niet overrulen) maar wel zaken zoals om welk paard het gaat (eventuele gebreken vermelden), wie eigenaar is, wie bepaalde beslissingen neemt en als ze hem tzt over gaat nemen, wanneer, hoeveel, op welke wijze er betaald gaat worden. Als er dingen zijn die niet mogen leg dat vast zodat mocht leaser zich daar niet aan houden en er in die situatie iets gebeuren, jij kan aantonen dat zij iets deed wat niet mocht (dat helpt dan namelijk de mate waarin je aansprakelijk bent mogelijk).

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Lease-contract opstellen. Waar moet ik om denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 21:16

Dit topic gaat over de lease van je paard, dus ik verplaats je topic even van Nieuws en Maatschappij naar [TAO] Transport, Afspraken en Overige.

Bloodymary
Berichten: 4535
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Lease-contract opstellen. Waar moet ik om denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 21:20

Waarom kies je eigenlijk voor deze ingewikkelde constructie als het paard na een jaar toch verkocht wordt? Waarom dan niet direct aan haar verkopen? Gewoon een vraag hoor.

Eline_S_S

Berichten: 3522
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 22:22

Bloodymary schreef:
Waarom kies je eigenlijk voor deze ingewikkelde constructie als het paard na een jaar toch verkocht wordt? Waarom dan niet direct aan haar verkopen? Gewoon een vraag hoor.

Ik had haar in de eerste instantie ook te koop staan. Deze vrouw was erg geïnteresseerd, woont hier in de buurt en heeft doelen die precies bij het paard aansluiten. Helaas heeft ze op dit moment het geld voor het onderhoud wel, maar de aankoopprijs niet ivm een bruiloft in 2018. Aantal weken hierna heeft ze wel het aankoopbedrag bij elkaar. Het klikte heel erg, dus vandaar dat we het via deze weg doen.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 22:56

Eline_S_S schreef:
Bloodymary schreef:
Waarom kies je eigenlijk voor deze ingewikkelde constructie als het paard na een jaar toch verkocht wordt? Waarom dan niet direct aan haar verkopen? Gewoon een vraag hoor.

Ik had haar in de eerste instantie ook te koop staan. Deze vrouw was erg geïnteresseerd, woont hier in de buurt en heeft doelen die precies bij het paard aansluiten. Helaas heeft ze op dit moment het geld voor het onderhoud wel, maar de aankoopprijs niet ivm een bruiloft in 2018. Aantal weken hierna heeft ze wel het aankoopbedrag bij elkaar. Het klikte heel erg, dus vandaar dat we het via deze weg doen.


Dan zou ik nog eerder een afbetalings regeling doen oid. Maar dat zij in elk geval wel aansprakelijk is voor alle schade die het paard maakt.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Lease-contract opstellen. Waar moet ik om denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 23:17

Weet je zeker dat je bereid bent het risico te lopen dat als er in deze periode iets met het paard gebeurt je het aankoopbedrag misloopt? Dit soort constructies zijn nooit voordelig voor de huidige eigenaar, die loopt alle risico's.

Anomien

Berichten: 7380
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 23:27

Wat als ze zich bedenkt. Het paard toch qua niveau stil is blijven staan of slechter.... stel he?!

Dan Kun je hem alsnog weer verkopen, maar is ie mogelijk wel minder waard.

Been breken is voor niemands verzekering tenzij je een paardenverzekering hebt afgesloten.

Wat als het dier kreupel wordt? En ze hem niet kan berijden? Betaald ze de kosten dan wel? Of kan ze zich terug trekken?

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Lease-contract opstellen. Waar moet ik om denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 23:34

Als ze hem toch gaat kopen, waarom nu niet?

Eline_S_S

Berichten: 3522
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Lease-contract opstellen. Waar moet ik om denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 23:46

Waarom ze hem nu niet koopt heb ik hierboven al uitgelegd. We zijn ons bewust van alle mogelijke risico's. Wanneer zij het contract tekent tekent ze er ook voor dat ze het paard volgend jaar koopt. Al wordt hij blijvend kreupel. We zijn het er over eens dat we het via deze weg doen dus daar ben ik al uit. Vroeg me alleen af of er dingen zijn die gauw in zo'n contract vergeten worden. Hierboven al een paar goede gelezen zoals aankoop van spullen etc

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 23:50

Eline_S_S schreef:
Waarom ze hem nu niet koopt heb ik hierboven al uitgelegd. We zijn ons bewust van alle mogelijke risico's. Wanneer zij het contract tekent tekent ze er ook voor dat ze het paard volgend jaar koopt. Al wordt hij blijvend kreupel. We zijn het er over eens dat we het via deze weg doen dus daar ben ik al uit. Vroeg me alleen af of er dingen zijn die gauw in zo'n contract vergeten worden. Hierboven al een paar goede gelezen zoals aankoop van spullen etc


En als hij overlijd? Want juridisch kan je niets verkopen wat je niet (meer) hebt hoor...

Ocean_Child

Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Re: Lease-contract opstellen. Waar moet ik om denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 00:08

Wat een riskante constructie.... ik zou haar zeggen dat ze iedere maand het onderhoudsgeld weg mag leggen en dan over een aantal maanden een aanbetaling kan doen en het paard kan meenemen met een koopcontract. Eigendom wordt pas over geschreven na betaling van het restant op ..-..-2018.
Laat het contract opstellen door een advocaat, zodat het goed dichtgetimmerd zit mocht ze het restant niet of niet op tijd betalen.
Is het noodzaak dat het paard nú weggaat?

Anomien

Berichten: 7380
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 00:38

Eline_S_S schreef:
Waarom ze hem nu niet koopt heb ik hierboven al uitgelegd. We zijn ons bewust van alle mogelijke risico's. Wanneer zij het contract tekent tekent ze er ook voor dat ze het paard volgend jaar koopt. Al wordt hij blijvend kreupel. We zijn het er over eens dat we het via deze weg doen dus daar ben ik al uit. Vroeg me alleen af of er dingen zijn die gauw in zo'n contract vergeten worden. Hierboven al een paar goede gelezen zoals aankoop van spullen etc


En als ze ineens geen geld meer heeft door de wat duur uitgevallen bruiloft of misschien een zwangerschap? Trekt ze zich terug.... en wil jij dan naar een advocaat gaan om het gevecht aan te gaan?

Er komt teveel risico bij kijken. In mijn ogen weegt dat niet op tegen de situatie.

Horsy83
Berichten: 291
Geregistreerd: 22-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 00:44

Ik denk dat je niet bewust bent van alle risico's.

Geloof je haar verhaal op haar onschuldige ogen?

Waarom gaat ze überhaupt een paard aanschaffen als ze er geen geld voor heeft. Neem aan dat dit paard geen kapitalen kost anders had je de constructie niet verzonnen waarschijnlijk.

Ik ben erg achterdochtig als het om dit soort dingen gaat (alles willen hebben geen geld). Slechte ervaringen mee dagelijks omdat ik dit soort mensen help in mijn vrije tijd als vrijwilliger. Maar daarom is mijn blik ook gekleurder dan die van jou denk ik. Deze mensen kunnen over het algemeen ook geweldig liegen om hun zin te krijgen.

Dood, blijvend letsel ontvreemding (ze kan het paard vervoeren en verkopen) dan kan je er juridisch een verhaal van maken maar van een kale kip kun je niet plukken.

Of je moet wel heel graag van je paard af willen

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 06:00

Waarom draai je het niet om? Dat zij direct het paard koopt op afbetaling. Zij is dan direct verantwoordelijk voor alle kosten. En als het dier overlijdt ( of wat dan ook) jij hoe dan ook je geld krijgt. Kan zuur voor haar uitpakken, in het slechtste geval paard dood maar nog wel moeten betalen, maar zij wil deze opzet dus is het toch redelijk dat het risico bij haar ligt.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 08:01

Eline_S_S schreef:
Bloodymary schreef:
Waarom kies je eigenlijk voor deze ingewikkelde constructie als het paard na een jaar toch verkocht wordt? Waarom dan niet direct aan haar verkopen? Gewoon een vraag hoor.

Ik had haar in de eerste instantie ook te koop staan. Deze vrouw was erg geïnteresseerd, woont hier in de buurt en heeft doelen die precies bij het paard aansluiten. Helaas heeft ze op dit moment het geld voor het onderhoud wel, maar de aankoopprijs niet ivm een bruiloft in 2018. Aantal weken hierna heeft ze wel het aankoopbedrag bij elkaar. Het klikte heel erg, dus vandaar dat we het via deze weg doen.


Sorry, maar dit vind ik van jouw kant echt vreselijk naïef. Een paar weken na haar bruiloft heeft ze het geld wel? Dat is gewoon onzin.
Ofwel het paard kost bijna niks en daardoor kan ze in een paar weken het geld bij elkaar hebben en dan kan dat nu dus ook. Ofwel het paard is reteduur waardoor ze het nu niet kan betalen en dan kan ze dat ook écht niet ineens in een paar weken na haar bruiloft. Op welke magische wijze zou dat moeten gaan dan?

Als jouw paard wat blijvend geblesseerd raakt tijdens de leaseperiode dan is zijn waarde ineens vrijwel niets meer en dan valt hij dus écht niet meer voor de prijs die je nu af denkt te spreken te verkopen. Als hij doodgaat valt er al helemaal niets meer te verkopen.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Lease-contract opstellen. Waar moet ik om denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 08:17