Mening over Engelse volbloeden gevraagd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Madebo
Berichten: 28
Geregistreerd: 16-07-17

Mening over Engelse volbloeden gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-17 13:15

Hallo iedereen van bokt die dit leest ! :)

Ik weet niet zeker of het hier mocht :(:) maar ik kan proberen

Ik ben dus bezig met een zoektocht naar mijn eigen paard! Ik heb er al verschillende gaan proberen en verschillende rassen gezien maar nu sprong er 1 uit die mij ontzettend aansprak, een prachtige Engelse volbloed merrie die direct in mijn oog viel. natuurlijk gaat het niet alleen om het uiterlijk daarmee deze topic:

iemand met een Engelse volbloed of meerdere of mensen die gewoon veel van dit ras weten en ook weten hoe hun karakter is? Ik ben niet zo bekend met het ras :D

Ik heb natuurlijk de eigenaar van het beestje ook al gesproken ivm het karakter van dit specifiek paardje want ik snap dat dat wel van verschillende paarden afhangt maar ik zocht in het algemeen een beetje info erover maar op internet vind ik niet zoveel uitleg.


Alvast bedankt!!


Anoniem

Re: Mening over Engelse volbloeden gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:30

Ik heb een tijd met een Engelse volbloed x BWP mogen werken en dat was echt het beste meest bijzondere paard dat ik ooit gekend heb. Super werklustig, heel veel schwung, kracht en energie. Was echt een supertalent voor zowel dressuur als springen.

Wel veel temperament!!!
Je kon er heerlijke buitenritten mee maken maar hij kon er ook net zo goed heeeel hard vandoor gaan.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Mening over Engelse volbloeden gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:40

Ik heb een tijd een Engelse volbloed gereden toen ik in Engeland woonde. Ik vond het verschrikkelijk..... maar ik ben ook meer een fan van koudbloeden. Ik heb doodsangsten uitgestaan omdat ik gewoon geen controle had als hij in zijn belachelijk snelle galop alle andere paarden keihard achter zich liet en ik hem eigenlijk niet goed onder controle kon houden.

Ik heb gewoon besloten dat het mijn ras niet is. Maar iemand anders, en met goede begeleiding, zal het vast heel anders kunnen zijn.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Mening over Engelse volbloeden gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:42

Gave, werklustige, trouwe dieren, als je van snelheid houd. Natuurlijk kan je ze ook 'omscholen' en er rustig bakwerk mee doen, maar ze komen toch het mooist tot hun recht met een beetje (heel veel) snelheid.

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:49

Ik heb er ook een... Gouden paard. Top karakter, werkt heel hard, fijn dressuur en springpaard. Gek op een rondje eventing. Goud eerlijk karakter en heel vergevingsgezind. En ze zijn vaak heel licht op de hulpen te rijden.

Kan me alleen geen fouten permitteren. Als ik een keer uit balans ben of onverwacht beweeg wordt ie wel heel erg vlug en ritselig. Maar op buitenrit is hij weer heel erg cool, stoer en relaxed. Gaat gewoon voorop, plakt niet aan andere paarden. Op zijn manier ook heel erg nuchter. En een enorm uithoudingsvermogen. Soms wel een enorme binnenvetter.

Ik zou er zo nog een kopen... Maar je moet engelen geduld hebben, doorzettingsvermogen en niet snel onzeker zijn. Ze zijn heel intelligent en zelfstandig en leren heel snel, maar zijn daarmee ook heel makkelijk onzeker te maken of ze nemen zelf de leiding.

Madebo
Berichten: 28
Geregistreerd: 16-07-17

Re: Mening over Engelse volbloeden gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-17 13:58

Al enorm bedankt voor alle reacties!! Ik ben niet roekeloos maar ik hou van snelheid dat is voor mij genieten. Remme los en blijven gaan! :) dit is toch wel een van de redenen waarom ze mij dan interesseren continue bakwerk is niet voor mij ik trek er het liefst op uit genietend van de natuur met mijn eigen paard. Ik zal ook wel in de bak rijden natuurlijk maar ik vindt het leuk om eens te kunnen gaan crossen in bossen ofzo. Ook de mindere ervaringen dat hier gezegd worden hou ik zeker rekening mee! Enorm bedankt al nu heb ik toch al een beetje een beter beeld! :)

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Mening over Engelse volbloeden gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 14:18

mijn ervaring met off the track engelse volbloeden in Canada is vooral dat ze geen besef van zelfbehoud hebben. ze kunnen schrikken van een blaadje en dan als reactie blind het ravijn in rennen. daar omschreven ze ze vaak als high maintenance paarden. dwz moet veel voer in, veel hoefsmidkosten, veel aanverwante kosten als dekens maar ook vooral veel dierenartskosten. of dat meer is als de gemiddelde NL kwpn weet ik niet, dat was vergeleken met de huis tuin en keukenpaarden daar.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 14:20

Als je een paard gaat kopen is het belangrijk om te bedenken wat je wil gaan doen met het paard.
Dressuur, springen of recreatie ritjes in het bos.

In het algemeen zijn Engelse Volbloeds erg veelzijdige paarden. Maar je moet het paard ook individueel nog bekijken. Wat voor type volbloed is het. Een Amerikaans sprinters type zal het in de dresuursport wel moeilijk kunnen krijgen en een andere volbloed kan weer prima meekomen. Maar als jij het paard als eventing of springpaard gaat gebruiken is dat sprintertype misschien wel een topper.

En wat is het karakter en temperament van deze merrie? En hoeveel ervaring heb je?

Heb je deze merrie al gereden? En hoe voelde dat?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 14:26

Women2 schreef:
Ik heb er ook een... Gouden paard. Top karakter, werkt heel hard, fijn dressuur en springpaard. Gek op een rondje eventing. Goud eerlijk karakter en heel vergevingsgezind. En ze zijn vaak heel licht op de hulpen te rijden.

Kan me alleen geen fouten permitteren. Als ik een keer uit balans ben of onverwacht beweeg wordt ie wel heel erg vlug en ritselig. Maar op buitenrit is hij weer heel erg cool, stoer en relaxed. Gaat gewoon voorop, plakt niet aan andere paarden. Op zijn manier ook heel erg nuchter. En een enorm uithoudingsvermogen. Soms wel een enorme binnenvetter.

Ik zou er zo nog een kopen... Maar je moet engelen geduld hebben, doorzettingsvermogen en niet snel onzeker zijn. Ze zijn heel intelligent en zelfstandig en leren heel snel, maar zijn daarmee ook heel makkelijk onzeker te maken of ze nemen zelf de leiding.


Perfect omschreven.
Ik heb begin dit jaar ook een Engels Volbloed gekocht, geboren in Engeland en heeft daar ook wat races gelopen. Ik had zelf geen ervaring met het ras, maar ben helemaal om. Wat een fantastische paarden <3

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Mening over Engelse volbloeden gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 14:32

Ik heb een kruising volbloed (60%) en herken me zeker in de comments. Hij is zeer werkwillig, krachtig, gek op snelheid en springen. Zeer geschikt voor de eventing. Dressuur is minder zijn ding en kost wat meer aandacht. Je moet ervan houden, dat temperament! En inderdaad, ze zijn niet zo voorzichtig op zichzelf.. wel moedig en eerlijk.

Madebo
Berichten: 28
Geregistreerd: 16-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-17 14:43

NatasjavE schreef:
Als je een paard gaat kopen is het belangrijk om te bedenken wat je wil gaan doen met het paard.
Dressuur, springen of recreatie ritjes in het bos.

In het algemeen zijn Engelse Volbloeds erg veelzijdige paarden. Maar je moet het paard ook individueel nog bekijken. Wat voor type volbloed is het. Een Amerikaans sprinters type zal het in de dresuursport wel moeilijk kunnen krijgen en een andere volbloed kan weer prima meekomen. Maar als jij het paard als eventing of springpaard gaat gebruiken is dat sprintertype misschien wel een topper.

En wat is het karakter en temperament van deze merrie? En hoeveel ervaring heb je?

Heb je deze merrie al gereden? En hoe voelde dat?




Ik ben momenteel nog aan het herstellen van een blessure ze houden ze speciaal bij tot ik beter ben dus rijden heb ik niet gedaan ik heb zowel filmpjes als in het echt ze wel al zien rijden met de huidige eigenaar en haar karakter is ze echt een schat bij hem zette ze geen stap verkeerd maarja hij heeft ze al 3 jaar dus ik ga moeten zien hoe het uitdraait als ik erop mag rijden. Ik rij zelf al 12 jaar heb altijd lrv (Ben van Belgie) paarden gereden maar dus nooit men eigen paard het is ook niet de bedoeling dat ik er weer wedstrijden mee ga rijden gelijk de andere paarden. Deze is gewoon om van te genieten

Punz

Berichten: 8561
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Mening over Engelse volbloeden gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 14:49

Tja..
Natuurlijk hangt het van het individu af... maar als ik eerlijk ben zou ik toch geen Engels volbloed adviseren als eerste paard.

Belangrijke vraag: is dit paard relatief onervaren ruiters gewend? Blijft het dier dan ook braaf?
Wees voorzichtig en overschat jezelf niet. Een eerste eigen paard is echt anders, en zal je vaker toch wat meer onzeker maken dan je van jezelf gewend bent. En dan moet je wel een paard hebben wat daar geen misbruik van maakt of daar onzeker van wordt.


Iedereen een Connemara!!


.

Madebo
Berichten: 28
Geregistreerd: 16-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-17 15:00

Punz schreef:
Tja..
Natuurlijk hangt het van het individu af... maar als ik eerlijk ben zou ik toch geen Engels volbloed adviseren als eerste paard.

Belangrijke vraag: is dit paard relatief onervaren ruiters gewend? Blijft het dier dan ook braaf?
Wees voorzichtig en overschat jezelf niet. Een eerste eigen paard is echt anders, en zal je vaker toch wat meer onzeker maken dan je van jezelf gewend bent. En dan moet je wel een paard hebben wat daar geen misbruik van maakt of daar onzeker van wordt.



Zo onervaren ben ik niet op vlak van paarden hoor. Alles is een beetje ingewikkeld ik heb al een paar paarden gehad die echt bij mij thuis stonden maar ikzelf was gewoon de eigenaar niet. Ik ging wekelijks op wedstrijd en verzorgde ze alsof ze de mijne waren. Ik weet zeker en vast hoe het er dagelijks aan toe gaat omdat ik dit al zolang met andermans paarden doe.. nu wil ik gewoon eentje "met mijn eigen naam op" laat ik maar zeggen dat ik dan geen risoco heb dat iemand ze zou verkopen

Mizora

Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 15:02

Ik had een engelse volbloedkruising (moeder was vol papier, vader kwpn'er), een oude merrie met neurotisch gedrag en het daar zelf ook zwaar mee had. Er ging inderdaad veel voer in, maar het lastigste was haar aan het eten te houden. Ik heb haar na 5 maanden vanwege artrose in laten slapen (wist ik toen ik haar kocht).

Bij engelse volbloeden is het verstandig om rekening te houden met pssm2. Hierop valt tegenwoordig te testen met een dna-test. Ik heb een sterk vermoeden dat mijn merrie het had, alleen ik kwam pas een maand na haar dood erachter dat dit te testen was (de test was toen net nieuw). 1 van de dingen waar je dan extra op moet letten is dat ze een sterk verhoogde eiwitbehoefte hebben.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Jette

Berichten: 1455
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 15:09

Ik heb 6 maanden met Engelse volbloeds gewerkt, in Ierland op een fokkerij. Zowel met fokmerries, als met veulens en 2 jarige. Geweldige paarden over het algemeen, met behoorlijke karakters.

Maar vergis je niet, het zijn wel echte druktemakers. En ik zou ze niet echt aanraden als eerste paard, want je moet goed sterk in je schoenen staan want ze nemen een loopje met je. Het lijken me heerlijke endurance paarden, want ijzersterk, goede condities en racen zit in hun bloed. Maar een blaadje dat anders ligt als de dag ervoor kan wel zomaar reden zijn voor een rodeo.

Ik ben compleet voor ze gevallen, maar ook na 6 maanden 16 uur per dag tussen deze paarden vertrouwde ik de helft nog steeds niet. Een enkeling durfde ik relaxt naast te lopen, maar bij de andere moest je constant echt op scherp staan. Het zijn wel echt vriendelijke paarden, dol op knuffelen en dol op aandacht sowieso. Moeten wel lekker buiten kunnen lopen, want behoorlijk high-energy. Ook niet ijzersterk als het gaat om bijvoorbeeld hoeven, wij hadden erg vaak de hoefsmid langs. Ook omdat ze soms knettergek zijn en zichzelf weer verwonden, kwam de dierenarts weer. Als je meer wil weten moet je maar even een PB'tje sturen!

Suzanne F.

Berichten: 49150
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 15:10

Mijn ervaring is dat ze vlug zijn, temperamentvol, energiek maar heel eerlijk.
Wel hebben ze vaak lichamelijk wat beperkingen omdat ze wat op de voorhand gebouwd zijn.
Ik heb een tijd een volbloed gereden en heb jarenlang iemand begeleid die een volbloed in de dressuur reed. Fantastische dieren qua instelling, altijd willen werken en zichzelf doodlopen voor je. Je moet ze wel echt leren kennen, ze zijn ook heel slim.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Fabj3

Berichten: 142
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 15:37

Ik heb nu 5 jaar een Engels volbloed merrie en herken heel veel wat de anderen zeggen hierboven!
Vind het wel erg fijn te lezen dat anderen ook op ongeveer dezelfde problemen stuiten :o
Ze is mijn eerste eigen paard en het is/was niet altijd een makkie, maar zou haar voor geen goud willen ruilen.

Ik denk wel dat als ik ooit een ander paard zou gaan kopen niet opnieuw voor een Engels volbloed zou kiezen.
Vooral door het supergevoelige en opvliegende karakter. Buitenritten bij ons zijn zelden relaxed.

Wel houd ik van het ongelofelijk lieve karakter en werklust.

Dat ik van je hou , dat is geen wonder. Maar dat jij om mij geeft dat is heel bijzonder.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 23:30

Ik heb nooit een andere 'warmbloed' gekend dan Thoroughbreds tot ik naar Europa kwam.

In jongere jaren trainings 'jockey' geweest op jonge renpaarden, daarna 'ruiter' geweest op springers, en uiteindelijke 'begeleider' bij fokmerries en veulens.

Zalig paarden als je van echte paardrijden houden ... daar bedoel ik mee een paard echt rijden en niet zomaar erop zitten en verwachten dat het gaat doen wat jij wilt en normaal vinden. Zij zijn slim, laten niet met zich sullen, kunnen heet en koud blazen, maar zijn erg trouw aan hun 'mens' en willen de benen onder hun lijf uit lopen voor je.

Er zijn net zoveel verschillende karakters bij Thoroughbreds als bij KWPN of eenderwelke warmbloed. Er zijn bloedlijnen bekend voor hun 'stabiele' en rustig karakters en er zijn er bekend voor het tegendeel ... net als bij KWPN : niet iedereen is gediend met een Jazz, en vaak ligt het niet aan de karakter van het paard maar aan de mens die erop zit!

Anoniem

Re: Mening over Engelse volbloeden gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 00:40

Mijn ruin is langs vaders zijde half Engelse volbloed en half Gelders, moeder was een BWP. Hij heeft best wel een speciaal karakter. Alles wat hij met werken associeert, daar heeft hij een hekel aan. Zelfs nu, na 3 jaar op pensioen te staan, gaat hij er als een wevelwind vandoor als je met de poetsbak in de wei komt.

Hij deed wel alles voor me zodra we aan het werk gingen, al heb ik hiervoor eerst zijn respect moeten winnen. Het schrikkerige herken ik ook wel, is voor mij ook de reden om nu niet met hem aan de hand op wandel te gaan. Op het moment dat hij het in zijn hoofd krijgt, stop je hem niet. Moet wel zeggen dat mijn paard me verder voor 100% vertrouwd. Zeg ik niet alleen, werd ook opgemerkt door het team dierenartsen die hem verzorgd hebben toen hij 3 jaar geleden ziek werd.

Zijn 1/4 volbloed kwam ook duidelijk boven zodra je hem liet galopperen tijdens een buitenrit. Geen haar op zijn hoofd dat er aan dacht om dat in een handgalopje te doen, het moest en het zou een rengalop zijn. Vond ik persoonlijk niet erg, ik hield er wel van om lekker te crossen. Springen deed ie ook super graag. Ben zelf geen springruiter, maar de enkele keren dat we buiten over een boomstammetje gegaan zijn, voelde zalig aan.

Mijn ruin is echt mijn maatje geworden en hij heeft me ook gedwongen om af te stappen van alle voorgekauwd rijtips die je tijdens de lessen aangeleerd krijgt. Heb ooit tijdens een les te horen gekregen dat wij een eigen taal ontwikkeld hadden. Mijn paard is dus voor mij een leermeester die mij geleerd heeft om naar hem te luisteren, iets wat ik nu ook met mijn jonkie gebruik.

Ik zeg dan ook doen, vooral als je een klik hebt met het paard. Hindernissen zijn er immers om overwonnen te worden en eens je het vertrouwen krijgt, heb je een vriend voor het leven.


lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Mening over Engelse volbloeden gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 02:19

Een EV ligt je of ligt je niet. Een tussenweg is er meestal niet.

Mijn ervaring is dat het ontzettende eerlijke dieren zijn die met respect behandeld dienen te worden. Geef je hun dit respect krijg je het in tienvoud terug en gaan ze voor je door het vuur, behandel je ze in hun ogen onrechtvaardig dan kan je maar beter afstappen. Alle EV's die ik gereden heb, zowel in het bos als in de bak, waren prima te rijden en vond ik persoonlijk niet extreem rillerig. Ja ze zien wel eens wat maar dat heb je net zo bij een KWPN-er.

Het is erg afhankelijk van de lijn of ze geschikt zijn voor dressuur en of springen. Ik heb zelf een Sit this one out en deze is van alle markten thuis. Toch zijn er ook lijnen die voor bv dressuur minder geschikt zijn. Zoek dit dus zeker goed uit.

Al met al: you either love them or hate them.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

wortel115

Berichten: 2121
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 03:24

Ik ben in het bezit van een voldbloed. Hij werkt erg graag en doet altijd zijn best. Tot zn 9de heeft hij op de renbaan gelopen en haalt dan ook gemakkelijk 60km per uur als ik hem laat gaan buiten. Hij is dan ook voorwaarts op buitenrit maar wel met een goede rem.
Ik heb hem zelf omgeschoold tot dressuurpaard en dat pakt hij goed op met een fijn temperament. Hij maakt een klein sprongetje maar dat is duidelijk niet zijn talent.

Kijk dus per individueel naar het paard. Wat wil jij er mee gaan doen. Verder denk ik dat een voldbloed heel verzijdig in de sport kan zijn. Hier zie ik ze in eventing, dressuur, showen en zelfs barrelraces. Maar niet alle voldbloeden kunnen iedere disipline.
Succes met je keuze

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Re: Mening over Engelse volbloeden gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:48

Ik ben een heel groot Volbloed fan! Het karakter, de hardheid, energie en intelligentie vind ik fantastisch.
Ze zijn niet optimaal gebouwd voor de dressuur, maar dat maakt hun karakter meer dan goed.

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....

Thioro

Berichten: 3985
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 22:13

Veelzijdige, goudeerlijke en werkwillige paarden maar wel met een kop er op. Is te zeggen: ze zijn slim, anticiperen snel, gevoelig en je mag ze niet beledigen.

Ze kunnen perfect kalm zijn in situaties waar anderen een hartstilstand krijgen en compleet over de rooie gaan vanwege een scheldende zandkorrel. En dat kan van dag tot dag verschillen, ook bij een paard dat je al jaren hebt en geroutineerd zou moeten zijn.

Wat het 'moeilijk' maakt bij volbloeden is dat àls ze over de rooie gaan, ze dat niet half doen. Zelfbehoud is er dan niet meer bij en meestal kalmeren ze pas (ruim) nadat je weer afgestapt bent (al dan niet vrijwillig). Al zijn de meeste wel te trainen om hun triggerpoint te verschuiven.

Ergste wat je kan doen als ze druk worden is jezelf er druk in maken, dan is het hek van de dam.

Zelf al ruim 4 jaar een volbloedmerrie. Gouden dier, met een sterke eigen mening maar altijd meewerkend. Tot mevrouw beledigd is, dan is er geen land mee te bezeilen. Gaat nu een stuk beter sinds de puberjaren voorbij zijn.
Kan er alles mee maar ze blijft in zekere zin onvoorspelbaar. Kan zonder blikken of blozen langs maaidorsers en graafmachines om de volgende dag drama te maken vanwege een vuilbak die er eerst niet stond. Er zijn dagen dat ik dat serieus vermoeiend vind en dan moet ik opletten dat het geen strijd wordt.

Ze zijn niet voor iedereen geschikt maar je kan er wel hele fijne dieren aan hebben.

Fysiek zijn ze idd niet de meest robuust en onder de paarden.
Zonder deken, tonnen voer en 24/7 buiten kunnen de meesten aan wennen.
Zonder ijzers is maar enkelen gegeven.
Zonder schrammen is niet hun sterkste punt.
Mijn merrie heeft ongeveer constant lakschade (24/7 buiten)
En alles wat meer dan een schram is neemt direct grote proporties aan (dikke benen, kreupel etc) waar een ander paard er niets van zou merken.

Er is wel een gezegde dat je 4 volbloeden moet hebben om minstens 1 functioneel paard te hebben.

Qua conditie zijn ze wel sterk.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20038
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 22:44

wat je wel moet beseffen is dat jij het misschien wel leuk kan vinden om te crossen. Maar dit type paard vind het leuker.

als jij op een onoverzichtelijk smal bospaadje een handgalopje wil, willen sommige voorwaartse types dan koste wat het kost in rengalop erdoor, al komen er ongelukken van. 80 procent van je buitenrit ben je niet aan het genieten, maar ben je aan het inhouden (ho ho, knieën knijpen, hé klaar nou, niet dribbelen) of hang je verschrikkelijk lomp aan de teugels terwijl paard er niks omgeeft.

Ik zou dus goed kijken of het paard zich fijn laat rijden op buitenrit. Het is een stukje opvoeding, het kan absoluut verbeteren, maar als het geen ontspannen ervaring is zou ik 'm laten staan. geen hand vol maar een land vol.

edit: Niet alle volbloeden zijn zo, maar aangezien je er bij dit ras wel meer kans op hebt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 23:35

Gypsy schreef:
wat je wel moet beseffen is dat jij het misschien wel leuk kan vinden om te crossen. Maar dit type paard vind het leuker.

als jij op een onoverzichtelijk smal bospaadje een handgalopje wil, willen sommige voorwaartse types dan koste wat het kost in rengalop erdoor, al komen er ongelukken van. 80 procent van je buitenrit ben je niet aan het genieten, maar ben je aan het inhouden (ho ho, knieën knijpen, hé klaar nou, niet dribbelen) of hang je verschrikkelijk lomp aan de teugels terwijl paard er niks omgeeft.

Ik zou dus goed kijken of het paard zich fijn laat rijden op buitenrit. Het is een stukje opvoeding, het kan absoluut verbeteren, maar als het geen ontspannen ervaring is zou ik 'm laten staan. geen hand vol maar een land vol.

edit: Niet alle volbloeden zijn zo, maar aangezien je er bij dit ras wel meer kans op hebt...


Dit is de reden dat ik uiteindelijk een bijrijder voor mijn paard gezocht heb. Ik kon door gezondheidsproblemen niet meer voluit rijden, iets wat mijn paard wel nodig had. Maar TS is nog jong, dus ik zou me in haar plaats daar geen zorgen om maken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 bezoekers