bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
puppy1128

Berichten: 5007
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 18:54

Ik heb 2 jaar lang een geweldige fjorden merrie verzorgd en gereden. Moest ik met de trein + vouwfiets heen. Met de trein prima te doen als je door de weeks gratis kan reizen en langs het station komt waar je uit moet stappen voor het paard. Maar uiteindelijk eigen paard gekocht en kwa tijd niet haalbaar. (Mijn paard stond ook half uur-3 kwartier fiets afstand van mijn huis..) Zou te veel tijd kwijt zijn aan reizen en helaas kan ik niet meer gratis met de trein.. En dan wordt het al gauw heel duur. En om nou anderhalf uur heen en anderhalf uur terug te fietsen.. Als het niet meer is.. :')


Maar lange reistijd is in sommige gevallen wel balen hoor. Ik belde mijn moeder vaak als ik naar huis ging (wegens avondeten, kon ze dat alvast opzetten). Maar snap dat er een hoop ouders zijn die niet willen dat hun kinderen in het donker fietsen/lopen.. Zeker in afgelegen gebieden.. Je weet nooit welke gek je tegenkomt. Maar als volwassene zit je ook liever niet op je fietsie op een plek met amper licht en niemand die je ziet of hoort. :=


bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 18:58

Ik zeg altijd, welke gek gaat hier nu in de sloot /struiken liggen wachten op een meisje om te pakken. Zo weinig kans dat er een voorbij komt.
In de struikjes bij de rand van de stad of park heeft hij veel meer kansen.

Maar dat is mijn boeren nuchterheid denk ik dan weer.
Ik fiets liever hier in the middel of nowhere dan dus in de wat rustigere gedeeltes in de stad.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

puppy1128

Berichten: 5007
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 19:01

bruintje123 schreef:
Ik zeg altijd, welke gek gaat hier nu in de sloot /struiken liggen wachten op een meisje om te pakken. Zo weinig kans dat er een voorbij komt.
In de struikjes bij de rand van de stad of park heeft hij veel meer kansen.

Maar dat is mijn boeren nuchterheid denk ik dan weer.
Ik fiets liever hier in the middel of nowhere dan dus in de wat rustigere gedeeltes in de stad.


Helaas hoeft het maar net te gebeuren wanneer je langs fietst. :=
Tuurlijk is die kans klein, maar neem zelf liever niet die risico. En denk meer mensen die zo denken. Kan ook met honkbalknuppel fietsen.. Maar die heb ik niet. :P

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 19:02

Het was een geintje hè

Ik begrijp dus ook dat de meiden niet naar hier fietsen.
Daarom vraag ik alleen bijrijders met eigen vervoer.
En dan valt helaas een fanatiek 14 jarig meisje af.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 19:11

Ik heb zelf altijd door het buitengebied gefietst en vond dat nooit eng in het donker. Als ik niet fietste kwam ik s avonds nergens, werd alleen van de manege opgehaald als het ineens onwijs takkeweer geworden was ofzo, voor de rest was t mijn hobby en ik had een fiets gekregen om er te komen.

Toen ik ging studeren en s avonds "laat" over station Utrecht CS naar de bussen moest voelde ik me altijd veel minder op m'n gemak dan "thuis" op t platteland.

Maar goed, tijden veranderen en kinderen worden sowieso beschermder gehouden door de ouders van nu.
En ik merk t ook aan de kinderen van m'n man, die door hun moeder bijna overal naartoe worden gebracht.
Als het spettert komen ze de 1,5 km. van hun eigen huis naar het onze al niet eens op de fiets, maar worden ze gebracht en zijn ze beledigd/teleurgesteld als we ze niet terug brengen met de auto... (meestal hebben we dan allebei wel een glaasje wijn op, dus ze snappen wel dat we dat niet doen. Maar ze balen er dan wel van dat ze zelf in beweging moeten komen).

Dus een groot deel is denk ik wel opvoeding, maar dat ligt bij de ouders en kun je als eigenaar van een bijrijdpaard niet echt meer sturen.
Hulde aan de jeugd (én hun ouders!) zoals mijn bijrijders, en ook zoals arabier zichzelf beschrijft, die nog wel zelf eropuit trekken.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

puppy1128

Berichten: 5007
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 19:30

bruintje123 schreef:
Het was een geintje hè

Ik begrijp dus ook dat de meiden niet naar hier fietsen.
Daarom vraag ik alleen bijrijders met eigen vervoer.
En dan valt helaas een fanatiek 14 jarig meisje af.


Nee je meende het. Er staat geen haha in je tekst. :j :+

Hier gelukkig camera bewaking van de marine, dus diegene die iemand wilt ontvoeren zou wel héél dom bezig zijn als ie dat daar doet..
En die camera bewaking is ook wel handig als het gaat om de paarden. Als er 1 ontsnapt kunnen ze het zien en gelijk bellen. :D


Hier bij de manege is het zover ik weet vrij normaal om gebracht te worden.. Maar dat snap ik ook wel, zeker in het donker. Er zijn al 2 dode gevallen toen ze naar/van de manege gingen.. Zoiets kan je dan nog enigsinds voorkomen door maar te brengen, zeker als het maar 1 keer in de week is. Zelf vind ik het ook niet bepaald veilig om daar te fietsen in het donker. Echt een weg wat uitnodigd om hard te rijden 'want er rijd toch niemand'.. Die 3 drempels maakt voor sommige automobilisten niet veel uit.. -O-

Maar ik merk het soms ook hoor, ook buiten het verzorger/bijrijder gebeuren.. Dat er een hoop kinderen enorm verwend zijn als het gaat om luiheid. :=

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 19:54

Het is geen vooroordeel, het is helaas mijn trieste ervaring na 11 jaar buitenuit wonen. Meiden die Max. 15 tot 20 minuten hoeven te fietsen houden het makkelijker vol dan die 10-15 km moeten fietsen. En een heleboel proberen het niet eens... zoveel reacties van "helaas, de ver..."

Toen ik mijn pony met buiten mijn vorige woonplaats had staan in pension was het veel makkelijker. Woonwijken op loopafstand! 5 minuten fietsen en ik was thuis. Ideale plek wat dat betreft. We wonen nu gewoon aan de verkeerde kant van het bos... 7km over klinkerweg door het bos of echt over afgelegen fietspad dwars door het bos. Of 8 km over paralelweg van 100km N-weg en dan nog 2,5 km over landweggetjes en fietspad.

Vanuit ander dorp 4-7 km over fietspad langs 60 of 80 weg.

In het donker vinden veel ouders dat niet zo leuk. Nu ook meisje dat niet meer zelf heen mag in de winter vanwege die meisjes die vermoord waren en incidenten in de regio (buitengebied dorp 15km verderop) met achtervolgende auto's.

En de meeste meisjes die zoeken wonen 15km verderop.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 22:01

Dat zijn weer de nadelen van het buitengebied. Geen openbaar vervoer en zeker in de winter is ´s avonds in het donker niet echt een optie. Ik zou het zelf als eigenaar niet willen dat een bijrijder alleen op de fiets door het donker moet in de winter. Ook niet als ze een stuk ouder zijn.

Toen ik verzorger was ging ik ook door weer en wind en donker maar dat is toch anders als nu. Als je nu ziet hoeveel vreemde mensen er rond rijden. Vlak aan de grens heb je toch wat te maken met illegale praktijken.
Maar goed je kan niet alles hebben. Buitengebied is dan weer wel lekker rustig buiten rijden over het algemeen.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

AQHAProud

Berichten: 192
Geregistreerd: 07-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 15:45

Babootje schreef:
Ze zijn gewoon vreselijk verwend die jeugd van tegenwoordig :D



Nou ja niet iedereen hoor ik heb zelf 3000 moeten mee betalen met mijn paard :D
En ik ben 12 dus werken mag ik nog niet best lang gespaard dus Haha. Nee niet iedereen van de jeugd is zo verwend sommige zeker wel hoor maar lang niet iedereen:)

AQHAProud

Berichten: 192
Geregistreerd: 07-05-17

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 15:48

En ja ik vraag 65 per maand voor 3x keer in de week rijden:) ik vind het heel normaal. Ik ben nu nog opzoek maar ik ga ook echt niet lager dan dat. En dan gaan veel lieve kinderen zeggen ja ik neem het werk van jou over waarom zou ik hier voor moeten betalen? Nee lieve schat ik kan ook prima zelf gaan. Ik wil gewoon een beetje bijverdienen en jij mag lekker tutten en doen met mijn paard.

AQHAProud

Berichten: 192
Geregistreerd: 07-05-17

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 15:49

En of ik er eentje neem is überhaupt niet zeker hoor want het moet geen beginnetje zijn haha :o

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 15:58

Precies! De jeugd is zeker niet allemaal verwend.

So what if im crazy? The best people are.

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:02

Niet iedereen hoeft te benoemen dat hij/zij niet verwend is. Als je weet dat het allemaal niet voor jou geldt, behoor je dus niet tot de groep 'verwende kinderen van nu' ;) Ik kan niet zeggen dat ik niet verwend wordt door mijn ouders, maar ik pas ook totaaaaal niet in het plaatje dat hier door sommigen beschreven wordt. Ik voel me dan ook totaal niet aangesproken.
Al vind ik het hele 'de jeugd van tegenwoordig'-geneuzel wel vette bs. Alsof dat alleen een probleem van de laatste jaren is :=

"I myself have never been able to find out precisely what feminism is. I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat." - Rebecca West

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:04

Niet iedereen hoor. Dat zeggen we ook niet. Maar je moet wel goed zoeken en wat wij aanbieden moet ook maar net datgene zijn dat zij willen of de dagen moeten passen en de afstand. Een klik met pony of paard, voldoende ervaring, minimumleeftijd... soms de mogelijkheid of bereidheid een bijdrage te leveren. Er speelt zo veel mee waardoor het moeilijk is de juiste match te vinden.

Ik kies er zelf bewust voor een paard zonder financiële bijdrage te zoeken. Daar gaat mijn voorkeur naar uit. Wat niet wil zeggen dat ik nooit iets voor het paard of de eigenaar wil doen.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:06

Misschien waren ze vroeger ook zeldzaam maar omdat er minder mensen eigen paarden hadden bleven er per paard meer serieuze fanatiekelingen over?

AQHAProud

Berichten: 192
Geregistreerd: 07-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 17:04

joyce B schreef:
Niet iedereen hoor. Dat zeggen we ook niet. Maar je moet wel goed zoeken en wat wij aanbieden moet ook maar net datgene zijn dat zij willen of de dagen moeten passen en de afstand. Een klik met pony of paard, voldoende ervaring, minimumleeftijd... soms de mogelijkheid of bereidheid een bijdrage te leveren. Er speelt zo veel mee waardoor het moeilijk is de juiste match te vinden.

Ik kies er zelf bewust voor een paard zonder financiële bijdrage te zoeken. Daar gaat mijn voorkeur naar uit. Wat niet wil zeggen dat ik nooit iets voor het paard of de eigenaar wil doen.



Ja dat is idd waar:)

AQHAProud

Berichten: 192
Geregistreerd: 07-05-17

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 17:05

Beginnetje=beginnertje haha

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 06:12

joyce B schreef:
Misschien waren ze vroeger ook zeldzaam maar omdat er minder mensen eigen paarden hadden bleven er per paard meer serieuze fanatiekelingen over?


Idd, dat denk ik wel.

En om in het onderwerp te blijven. Ik denk ook dat "ik kan het niet betalen" (vergoeding voor het gebruik van het bijrijpaard) , meestal is "ik wil het niet betalen" en dat baseer ik dan op de kleding en vakanties die er wel zijn.
Dat zijn keuzes! Geen probleem als je daar voor kiest, maar blijf eerlijk.
Menig paardeneigenaar bezuinigd dus op kleding en vakanties ;-)

Rachelle_99
Berichten: 106
Geregistreerd: 25-09-17
Woonplaats: Brabant

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:19

Ik heb gelukkig een afspraak met de vrouw waarvoor ik het paard rijd. Ik hoef geen groot bedrag te betalen, maar in ruil daarvoor werk ik iedere keer als ik kom, dat doe ik al vanaf dat ik 10 jaar ben. Ik doe bijvoorbeeld de stallen of paddocks en help verder nog wat mee. Voor mij echt prima te doen zo.

Ik vind dat je wel gewoon wat hoort te betalen als je op iemand anders paard mag rijden, paardrijden is nu eenmaal duur, dat moet je er denk ik voor over hebben dan.


ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 20:23

Ik heb wel enkele jaren gratis mogen rijden. Maar dat ging dan over een buitenrit per week (elke keer dezelfde tour van 45min) op een paard van boven de 20 die dus vooral dat extra beetje beweging nodig had. De eigenares had zelf 2 paarden en een pony voor haar zoontje en tijdens die tour was het dan ik op het paard, die kleine op de pony en de moeder op de fiets met het halstertouw van die pony vast.
Ik heb ze nooit moeten betalen maar toen ik zelf een ponyzadel kreeg van mijn vader waar ik al lang uitgegroeid was, heb ik het aan hen doorgegeven.

Alicya

Berichten: 14
Geregistreerd: 21-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:47

Ik vind dat er twee mogelijkheden zijn, als zowel bijrijder als paard er veel uithalen, dus paard krijgt beweging,
ruiter kan rijden op een goed getraind paard, waar hij zelf nog veel van kan leren, dat betaling geen enkel
probleem is ... Ik heb zelf verschillende paarden zo mee bijgereden en iedere keer de helft van het stalgeld
betaald.

Nu ben ik x aantal jaar verder, heb 5 jaar op een fokkerij gewerkt, 15+ paarden zadelmak gemaakt
ook veel paarden rechtgereden enz.
Dus als ik nu aanbiedingen zie van mensen met jonge paarden, die dus nog alles moeten leren, dan
weiger ik daarvoor te betalen, het paard haalt er namelijk veel meer uit dan ikzelf, ook probleempaarden
weiger ik voor te betalen ... Anderzijds zou ik niet verwachten dat ik gratis met een grand prix paard zou mogen rijden, aangezien ik meer van dat paard kan leren dan omgekeerd... Het is volgens mij een beetje kijken naar een evenwicht ...

Ik zie het een beetje zo, je investeert veel tijd en geld om heel goed te leren rijden, als je het dan eenmaal
zo goed kan dat je een enorme hulp bent voor eigenaars (maw, je kan hun paard veel leren of weer rechtrijden, ...) dan vind ik niet dat ze je om betaling mogen vragen.

Heb nu gelukkig sinds 1,5j een superleuk paardje gevonden waar ik gratis mee mag rijden, hij was op het moment dat ik begon net 4j en echt maar juist zadelmak, dus de eigenaar had liever iemand die goed genoeg kon rijden voor zo'n jong paard dan geld. Ondertussen loopt hij echt top!

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 19:48

Ik betaal niks voor 3x per week rijden of longeren of... gwn doen wat ik wil

LUXE!

So what if im crazy? The best people are.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker