Hoe begin je opnieuw?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Hoe begin je opnieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-17 11:46

Hallo bokker!

even de situatie schetsen!

basically heb ik een hele lange tijd onwetend met een fout zadel gereden waardoor mijn pony haar rug niet kon gebruiken.

nu heb ik een nieuw zadel aangeschaft en het onmogelijke gebeurde: Zel liep nageefelijk! iets wat ik nooit dacht dat zu gebeurde omdat ik door al het commentaar gewoon dacht dat ze dressuur gewoon niet leuk vond ofzo, het zijn nog allemaal korte knikjes en in draf heeft ze er erg veel moeite mee dit is denk ik de rede:

mijn pony heeft dus zolang met een fout zadel gereden dat ze haar rugspieren (die zijn nu ook ingevallen) en haar achterhand (en ja ook een platte kont) niet kon gebruiken.

Ik heb zelf altijd gelest in groepsverband hier stopte ik altijd snel mee omdat ik met mijn "haflinger" niet waardig genoeg was tussen de andere paarden want het is maar een koudbloed.
dus ik wil na dec (ivm veulen aan voet) gaan prive lessen.

nu is mijn vraag of iemand dingetjes weet om haar bespiering weer op te bouwen qua rijden en longeren.
en of iemand hetzelfde heeft meegemaakt waarbij je een paard zijn bespiering weer helemaal moest opbouwen (ofja meer veranderen)

heel eerlijk ik ben geen goede ruiter mijn evenwicht is in principe goed (denk ik) ik rij super vaak ook zonder zadel maar in draf heb ik altijd het gevoel dat met het zadel erop ik super chaotisch word zodra ik bochten moet maken in mijn handen en zit (makes sence :j ) in stap heb ik dit niet.

alvast bedankt voor de tips het is misschien een raar verhaal maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is :o

Floki geboren op 10 juli 2017 (v. Wallenstein) (mv.meastro van de bosrand)

Mijn eerste eigen gefokte veulen! Fjoeri (v. meastro van de bosrand) x Wallenstein verwacht 12 juni 2017


Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:50

Voor het opbouwen van bespiering zou ik zéker het werken aan de hand overwegen. Heel prettig ook voor de rug! Les nemen is dan wel een pré. Het mooiste is misschien wel iemand die je zowel vanaf de grond als in het zadel kan begeleiden?

Aanvulling: zelf ben ik na 1,5 jaar niet rijden ook helemaal opnieuw begonnen, ook met een nieuw zadel. We hebben eerst 3-4 maanden alleen aan de hand gewerkt en gelongeerd (ook in afwachting van het nieuwe zadel). Sinds een paar weken bouwen we het rijden op en we profiteren enorm van de fysieke vooruitgang door het werken vanaf de grond. :j

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hoe begin je opnieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 12:01

Ik zou zelf een osteopaat laten komen en even een paar weken rust geven als in niet erop.
Daarna met een goede instructeur in priveles verder.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 12:19

Goed dat je nu ziet dat het zadel fout was (heeft iemand je dit getoont?).

Maar wat uw rijden betreft heb ik dan wel een vraag. Je had les in groepsverband, hoe groot was die groep en kreeg je dan wel voldoende aandacht van de insteucteur? Die zou je namelijk moeten zeggen of je houding goed is in elke gang en je ook moeten corrigeren indien het niet goed is.

Ik zou je Haflinger ook laten rusten voor de spieren te doen genezen en dan via de grond wat rustig opbouwen, Osteopaat is ook geen slecht idee.

Welk zadel heb je nu? Een boomloos is immers ook aan te raden voor de opbouw van de spieren niet te blokkeren maar je krijgt er zelf ook een onafhankelijke zit van.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 12:25

Een leuk voorbeeld...

Haflinger die ik reed met fout zadel:
Veel staken bokken en niet dalen met het hoofd alsook korte snelle pasjes maken.
Afbeelding

Overgegaan op boomloos
Duidelijke verschillen: geen protest, sneller nageven, mooiere passen
Afbeelding

Afbeelding

Ruimere drafpassen
Afbeelding


Was een wereld van.verschil merkte ik. Had meer plezier in het rijden en leerde beter luisteren naar wat een paard aangeeft.

Leef en laat leven.

florie71
Berichten: 132
Geregistreerd: 17-07-13

Re: Hoe begin je opnieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 12:56

Welke omgeving?

My horse is my mirror

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Re: Hoe begin je opnieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-17 17:58

Art: wat een mooi voorbeeld je ziet ook echt in die laatste fotos dat je pony meer ontspant inderdaad!

Ik heb nu een kieffer zadel wat goed past en ik merk dat ze er veel beter van loopt en ik krijg hierdoor inderdaad ook veel meer plezier erin ik hoef niet meer zo streng te zijn heb ik het idee en ze pakt alles super snel op!

Ik ben niet bekend met grondwerk maar daar zal ik is zeker is meer informatie bij zoeken bedankt voor de tip!!

Ik reed in een drukke les heb nooit iets over mijn houding gehoort ook niet van stalgenoten maar voor mijn gevoel erg chaotisch er zitten wel stukjes tussen dat ik zelf wel in draf de rust vind in mijn handen en zit dus ik merk wel verschil

Het is omgeving eindhoven helmond btw

Floki geboren op 10 juli 2017 (v. Wallenstein) (mv.meastro van de bosrand)

Mijn eerste eigen gefokte veulen! Fjoeri (v. meastro van de bosrand) x Wallenstein verwacht 12 juni 2017

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-17 18:09

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier een aantal foto's van hoe haar bespiering nu ong is (al deze fotos zijn voor het veulen) want ze heeft van de bevalling nog een hangbuikje over maar dat trekt wel weg :o

Op de 2e en 3e foto is goed te zien hoe ze nu precies is ingevallen op haar rug en dit zijn de spieren die ik dan ook wil gaan bijtrainen

Floki geboren op 10 juli 2017 (v. Wallenstein) (mv.meastro van de bosrand)

Mijn eerste eigen gefokte veulen! Fjoeri (v. meastro van de bosrand) x Wallenstein verwacht 12 juni 2017

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Hoe begin je opnieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:09

Kleine tip neusriem van het halster mag hoger zitten ;) zit nu op het zeer kwetsbare neusbotje.

Mist idd wat bespiering op de bovenlijn.
Als je priveles neemt is dit dan bij diezelfde instructeur als die de groepslessen geeft?
Of ga je zoeken naar een andere? Een goede instructeur kijkt ook naar je houding en zit en het fijnste zou zijnzieen een instructeur die aan rechtrichten werkt.

Leef en laat leven.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Hoe begin je opnieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 07:28

Oef, de bespiering is inderdaad wel echt helemaal weg. Persoonlijk zou ik hier toch wel eerst een osteopaat bij halen en daarna onder goede begeleiding vanaf de grond gaan trainen, misschien ook even naar ondersteunende voeding kijken.

Het lijkt me niet zinvol om hier met zadel op te gaan zitten zo. Sowieso gaat ze straks - als het goed gaat - enorm veranderen in haar rug, dus regelmatige controle door de zadelmaker zal ook nodig zijn.

Met dit paardje valt wel veel eer te behalen, dus zet hem op! :j

kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Hoe begin je opnieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 07:37

Ik zit praktisch in het zelfde schuitje als jou. Behalve dat mijn pony ook nog scheve bespiering heeft.
Ik raad je aan om je zadel zeer geregeld te laten controleren. Bij mijn pony was het direct duidelijk bij de zadelmaker dat ik over een jaar weer een ander zadel nodig zou hebben. Ik heb daarom geen zadel aangeschaft maar train ook veel aan de hand.
Als ik rijd probeer ik aan beide kanten even veel aandacht te besteden, zodat de spieren gelijk ontwikkelen. Balkjes lopen of in uitjes springen zijn ook nuttig, maar dan zul je wel goed moeten kijken of je pony dan wel de rug gebruikt. Als die weg gedrukt word heeft het natuurlijk geen zin.
Longeren kan heel nuttig zijn, en ik zie hier binnen enkele weken al resultaat van.
Neem vooral mee dat het erg lang kan gaan duren.

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Re: Hoe begin je opnieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-17 20:30

Art ik ben bekent met de halster regel deze kreeg ze te leen bij de hengstenboer tijdens een spa dagje!

Naar voeding kan ik nu moeilijk kijken omdat ze momenteel nog aan de merriebrok zit dat is dan iets voor volgend jaar
Ik wil graag prive les volgen als het veulen is afgespeent bij een ander persoon met meer aandacht voor ons

Fijn om te horen dat er iemand in het zelfde schuitje zit! Ik zal ook zeker het zadl nu nauw in de gaten houden nooit meer mag het zover komen

Ik denk dat ik beter kan beginnen met grondwerk want met logeren loopt ze met nogal een hoog hoofd en als ik er hulpteugels aan vast zet zet ze zoveel kracht om haar hoofd hoog te houden dus we moeten eerst leren ontspannen wat ze nu tijdens het rijden wel laat zien. Balkjes is ook wel leuk ze houd gek genoeg van een klein sprongetje word ze helemaal gek

Osteopaat zal ik is naar kijken ben benieuwd of dat werkt?

Floki geboren op 10 juli 2017 (v. Wallenstein) (mv.meastro van de bosrand)

Mijn eerste eigen gefokte veulen! Fjoeri (v. meastro van de bosrand) x Wallenstein verwacht 12 juni 2017

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hoe begin je opnieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 20:41

Een osteopaat kan in ieder geval beoordelen of er blokkades in het lichaam zitten en die blokkades weghalen. Met een zadel wat zo slecht paste en het gedrag tijdens het longeren lijkt het me geen overbodige luxe.
Vaak zie je dat paarden snel compenseren in hun lijf, dus als het zadel niet lekker ligt, compenseren ze daarvoor in andere delen van het lichaam en krijg je daar ook blokkades. Meestal zit dit op C1-C2 (de eerste twee halswervels, net achter de oren), in het schoftgebied, lendengebied en SI-gewrichten. Het is vaak lastig te achterhalen wat de oorspronkelijke blokkade / blessure was en welke daar een gevolg van.

Voor het opnieuw opbouwen van bespiering én het aanleren van nageeflijkheid (of eigenlijk aanleren dat het hoofd tijdens het longeren ook naar beneden kan), wil ik je dubbele lange lijnen aanraden. Deze zitten niet, zoals hulpteugels, vast aan de longeersingel, maar lopen van bit via de longeersingel naar jouw hand. Je kunt dus altijd zelf invloed blijven uitoefenen en een beetje bijstellen of juist veel ruimte geven. Wel verstandig om dit met begeleiding van een instructeur te doen; je paard zal moeten leren wat die lijnen zijn en jij zal om moeten leren gaan met de lijnen en hoe je er veilig mee werkt.

Mijn ruin heeft drie maanden vrij gehad deze zomer; voordat ik hem weer ga rijden, bereid ik hem voor door een aantal weken aan de lange lijnen te werken.

Oy with the poodles, already


BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoe begin je opnieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 20:43

Zorgen dat je een instructeur vind die je een paar lessen in het juist longeren kan geven, daarmee bouw je onbelast de rugspieren weer op en kan ze onder het zadel ook veel beter werken.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Troopers
Berichten: 77
Geregistreerd: 28-05-15

Re: Hoe begin je opnieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:13

wat een schatje is het trouwens! heel vriendelijk hoofdje

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 21:49

Opnieuw beginnen: vergeet de nagefelijkheid.
In het skala der ausbildung is dat een onderdeel van stap 3.

Stap 1 en 2 gaan over ontspannen lopen , dat kan nu de pijn weg is, in een "correcte" gang. (= Geen dribbelpasjes, wegstormen oid.)

Lekker hals strekken, buiten rijden en spieren opbouwen.
Opbouwen van spieren doe je door hals te laten strekken in stap, draf en galop. Neus voor de loodlijn, in een prettig tempo.
En lekker wegblijven van die malle oude instructeur. (En dat jij chaotisch zat in draf in de wendingen - tja, wellicht gaat dat ook meteen een stuk beter nu.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Hoe begin je opnieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 21:59

Ik denk dat voorlopig lekker naar buiten gaan en daarbij flink doorstappen en longeren met dubbele longe al wel genoeg is. In-uitjes ed zijn heel leuk, maar ik zou daar nog even mee wachten tot je wat verder bent. Je moet ook niet ineens te hard van stapel lopen.

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 22:00

Nou ts knap dat je inziet dat je (onbewust) fout bezig was. Getuigd wel van lef dat je het gewoon toegeeft en een andere weg in wil slaan. Velen blijven maar doordobberen hoor!

Maar ook ik zou eerst grondwerk doen. Technisch goed longeren. Dus niet rondslingeren aan de longe. En dan opnieuw zadel beoordelen ( als het goed is, zal je paard beter bespierd zijn en zal je nieuwe zadel wat krap in de vulling zijn. Als je een nieuw zadel hebt, houdt er dan rekening mee dat de vulling ook iets zal inzakken. Je zadelmaker weet er raad mee.

Kost je even doorzetten en even paar weekjes niet rijden en misschien nogmaals een zadelaanpassing.

Maar dan heb je die spieraal wel doorbroken. Of grotendeels!

Succes!

Mama van mijn lieve meisjes

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-17 18:40

Bedankt voor alle tips en lieve berichtjes!

Voor mij ligt de focus op het moment ook helemaal niet bij nageefelijk lopen, daar heb ik immers nog nooit iets om gegeven (ik zou ook niet weten hoe)
Maar het feit dat ze het zelf doet tijdens het rijden geeft voor mij aan dat dit een nieuw begin is en dat ze zich er zelf lekker bij voelt ze heeft zeker nog een lange weg te gaan maar ze doet het super!

Vandaag ben ik met de kleine en fjoeri ons rondje over de heide wezen rijden gewoon lekker zoals normaal (na de bevalling) je merkt wel dat veulen haar conditie iets achteruit heeft gebracht dus ik verwacht niet dat ze echt optimaal haar spieren kan opbouwen tot het veulen is afgespeent.

Maar we gaan tips zeker gebruiken!

Afbeelding

Floki geboren op 10 juli 2017 (v. Wallenstein) (mv.meastro van de bosrand)

Mijn eerste eigen gefokte veulen! Fjoeri (v. meastro van de bosrand) x Wallenstein verwacht 12 juni 2017


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers