Wat moet ik hier nu mee? Overuren...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Wat moet ik hier nu mee? Overuren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 21:40

Ik ben eind 2015 begonnen bij mijn huidige werkgever. Ik heb een 24 urig contract en verdeel mijn uren over 5 dagen in de week. Het is een leuk bedrijf in een sector waar ik graag wilde werken. Het ging financieel niet zo goed, maar dat zou het jaar erop beter gaan.

De directeur heeft in het begin aangegeven dat ie flexibiliteit van mij verwachtte om projecten toch af te krijgen en dat ik geen overuren uitbetaald kreeg (gezien mijn salaris), maar overuren als tvt kon opnemen. Daar ben ik mee akkoord gegaan. Maar met alle werk en projecten die ik op te lossen kreeg heb ik dik anderhalf jaar lang iedere week veel meer gewerkt dan die 24 uur en in totaal heb ik nu zo'n 300 overuren staan. Het gaat echter helaas nog steeds financieel niet goed met het bedrijf en uitbetalen was niet afgesproken en nu ook zeker geen optie.

Ik heb me helemaal uit de naad gewerkt het afgelopen jaar en ook meerdere malen aangegeven dat ik meer uren nodig heb om alles af te krijgen, maar mijn contract uitbreiden was ook geen optie. (Ik heb 1x een bonus gehad, eind vorig jaar.)

Pas geleden wéér aangegeven dat ik meer werk heb dan uren, zeker met een aantal projecten die deze maanden weer afgerond moeten worden. Nou ok dan, dan kreeg ik september en oktober op basis van 28 uur uitbetaald.

Ik heb blijkbaar aan het begin van mijn contract vakantiedagen opgenomen terwijl ik ze nog niet had opgebouwd. Ik heb 20 vakantiedagen (op basis van fulltime) en als ik die enigzins tijdens de schoolvakanties opneem dan ben ik er dus al doorheen. Dus ik sta vakantiedagen in de min. -O-

Wat hebben ze nou bedacht, die uitbetaling van 28 uur ipv die 24 vindt plaats door twee maanden lang 16 uur van mijn overuren naar mijn snipperdagen te schuiven. Dus er gaan 32 uur van mijn berg overuren af en dan sta ik weer enigszins in de plus met mijn vakantiedagen.

Ben ik nou gek of is dit een héle stomme oplossing? Ik ben hier helemaal niet blij mee, het is niet zo dat ik nu geen vrij mag nemen ofzo, dus wat mij betreft is het gewoon dom geschuif met uren waar ik niks mee opschiet.

Ik ben me overigens nu netjes aan mijn contract aan het houden, dus momenteel maak ik niet veel extra uren, maar de uren die er al staan die bouwen zo niet af natuurlijk. Wat kan ik hier eigenlijk wel mee?

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat moet ik hier nu mee? Overuren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 21:47

Hoeveel vakantiedagen sta je in de min? Lijkt me dat ze gewoon een deel van die 300 uur kunnen inzetten om je vakantie te compenseren? Je hebt geen 10 weken teveel opgenomen lijkt me?

Eerlijk is eerder, dit soort bedrijven gaan er alles aan doen om jou geen extra geld te hoeven overmaken. Nu en in de toekomst. De economie draait fantastisch, als dit bedrijf dat niet doet dan ben ik oprecht bang dat dat in de toekomst ook niet gaat gebeuren. Ik zou toch rustig aan op zoek gaan naar iets anders, dan kan je al die overuren de laatste weken opnemen en lekker vakantie houden, of de laatste maand(en) alvast bij het nieuwe bedrijf aan de slag en dubbel salaris binnenharken.

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Wat moet ik hier nu mee? Overuren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 21:50

Als je tijd voor tijd krijgt, heb je dus al zo'n 300 uren vakantie tegoed? Dan kan je toch nooit in de min staan? Of neem jij 15 weken vakantie? :+

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 22:08

Tja, bij die mededeling (je staat in de min met je vakantiedagen) stond ik dus ook even met mn oren te klapperen. Werk je je t snot voor de ogen, krijg je dit!! Ik heb hooguit 30 uur teveel opgenomen als je sec naar de vakantiedagen kijkt.

Maar goed te horen dat ik niet gek ben, haha. Ik ben idd om me heen aan t kijken. Inhoudelijk vind ik t geweldig werk en mn collega's zijn geweldig, daarom zit ik er ook nog steeds. Maar ik ben echt woest en mn directeur vind dat ie me nu n geweldig voorstel heeft gedaan...

T komt er op neer dat er altijd zoveel te doen is dat opnemen eiiiigenlijk ook niet kan.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Wat moet ik hier nu mee? Overuren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:18

Het lijkt mij vrij simpel: 300 overuren - 30 uur te veel vakantie = nog 270 overuren over. Zo werkt het bij ons wel (ziekenhuis, aios na avond/nacht/weekenddienst).

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Wat moet ik hier nu mee? Overuren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 22:26

Ja toch? Dus in die zin klopt het wat ze doen. Ze doen alleen nu of ze me een heel goed voorstel hebben gedaan om de extra uren die ik komende tijd waarschijnlijk moet maken te compenseren. Echt flauwekul, die vakantiedagen moeten sowieso gewoon gecompenseerd worden wat mij betreft.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Wat moet ik hier nu mee? Overuren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:54

Wat Hilary zegt is bij ons ook het geval.

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:59

Hilary schreef:
Het lijkt mij vrij simpel: 300 overuren - 30 uur te veel vakantie = nog 270 overuren over.


Mee eens! Zo werkt het bij ons ook, maar dit lijkt mij toch ook de meest simpele manier om jou tekort aan vakantie uren weer recht te trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 10:03

Als ik het goed begrijp hebben ze toegestemd jou contract te verhogen en die 4 extra uren per week uit te betalen. Nu komen ze daar op terug. Jou contract wordt niet verhoogd, maar je moet wel die extra uren werken. Die extra uren gaan ze dan inzetten om jou te veel opgenomen vakantiedagen te compenseren. Dus, jij werkt extra uren, jij krijgt die niet betaald, hun nemen die extra uren voor die vakantiedagen waardoor je op het einde van de rit nog altijd met 300 overuren zit. Juist?

Dan zou ik zeggen: Dikke doei, ik neem nu per direct mijn overuren op als je ze niet uitbetaald. Geniet van jou verlof zou ik zeggen. Zit jij dan even mooi tot het einde van het jaar thuis :D
Willen ze dat niet zou ik of een andere job zoeken, of ze toch wel duidelijk maken dat ze moeten betalen. Want anders kan je fluiten naar meer dan €3000 waar je gewoon recht op hebt.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Wat moet ik hier nu mee? Overuren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 10:09

Exact DeMolenhoek... ik begrijp nu van de controller dat ik zeur en in mijn positie in mn handjes mag knijpen, want ik maak ook al aanspraak op n bonus. Jaja. Als ze winst maken. Dus.

Ik hoef echt niet t onderste uit de kan hoor, ik heb veel vrijheid hier en ook veel geleerd, maar ik voel me door hun opstelling toch gewoon in de zeik genomen.

T is alleen zo lastig om dit werk op dit niveau in mijn omgeving én parttime te vinden...

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 10:10

WowAmigo schreef:
Exact DeMolenhoek... ik begrijp nu van de controller dat ik zeur en in mijn positie in mn handjes mag knijpen, want ik maak ook al aanspraak op n bonus. Jaja. Als ze winst maken. Dus.

Ik hoef echt niet t onderste uit de kan hoor, ik heb veel vrijheid hier en ook veel geleerd, maar ik voel me door hun opstelling toch gewoon in de zeik genomen.

T is alleen zo lastig om dit werk op dit niveau in mijn omgeving én parttime te vinden...


Dan maar niet op niveau ..... Zou mij echt niet zó laten gebruiken!
Bah bah bah, sommige werkgevers kunnen er wat van zeg, alleen maar nemen, maar geven ....?

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 10:12

Ik denk dat je je vraag beter bij een vakbond kan neerleggen, dan bij Bokt.
Maar ik zal mijn visie hierop geven.
Je hebt afgesproken dat jou overwerk omgezet wordt in tijd. Hoogstwaarschijnlijk heb je vakantiedagen opgenomen, terwijl je nog weinig had opgebouwd. Dat gebeurt wel vaker. Je baas heeft je werkuren verhoogt en schuift met je meer-uren om die - weer de vakantiedagen plus te laten worden. Jij vind dit dom geschuif, maar zover ik lees, is dit een oplossing.
Wat wil je eigenlijk? Dit bedoel ik niet onaardig. Momenteel maak je niet veel extra uren, dus het lijkt mij dat je baas de werktijd goed inschat. Denk je zelf aan een contract met meer uren? Vraag daar dan nogmaals hoeveel uren erbij je redelijk zou vinden. Aangezien je anderhalf jaar bij het bedrijf werkt, kan je ook inschatten, of die uren volgemaakt kunnen worden in slappe tijden. Bedenk wel dat een bedrijf teveel geld gaat kosten, als ze wel mensen in vaste dienst hebben rondlopen, maar er onvoldoende werk is. Je zegt zelf dat het financieel nog niet goed gaat met het bedrijf.
De berg overuren (?) die je overhoudt, kan je besteden voor je vakantie. Dat was toch de afspraak? Je schrijft niet of het bedrijf meer of minder dan 10 medewerkers heeft. Je werkt als part-timer en je spreekt over overuren, maar zijn het niet meer-uren? Of werken alle mensen ook op deze basis? Is er sprake van een structureel mensen tekort en werk je daarom zo vaak meer?
Flexibiliteit moet natuurlijk wel van 2 kanten komen. Een goed/vriendelijk/duidelijk gesprek met directeur (hebben jullie geen hoofd personeelszaken?)is beter, dan ontevreden door te blijven werken. Lijkt mij dat je dan ook naar voren brengt voorlopig geen meer-uren meer te werken, aangezien dit niets oplevert. De 28 uur vind de baas immers voldoende . Je baas kan dan aangeven hoe hij daar over denkt en waarom.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 10:16

Lijkt mij dat je nu uren moet werken die je al eens gewerkt hebt, sigaar uit eigen zak dus.
Ik zou daar niet mee akkoord gaan, je hebt immers uren genoeg.

Ze moeten je immers ook de kans geven de overuren op te nemen.

deb_tink

Berichten: 329
Geregistreerd: 31-03-13
Woonplaats: heiloo

Re: Wat moet ik hier nu mee? Overuren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 10:22

Zijn het geregistreerde overuren. Of hou je ze zelf bij??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 10:24

WowAmigo schreef:
Exact DeMolenhoek... ik begrijp nu van de controller dat ik zeur en in mijn positie in mn handjes mag knijpen, want ik maak ook al aanspraak op n bonus. Jaja. Als ze winst maken. Dus.

Ik hoef echt niet t onderste uit de kan hoor, ik heb veel vrijheid hier en ook veel geleerd, maar ik voel me door hun opstelling toch gewoon in de zeik genomen.

T is alleen zo lastig om dit werk op dit niveau in mijn omgeving én parttime te vinden...


Aanspraak op een bonus heeft niets te maken met overuren. Bonus is een extra en moeten ze niet zien als compensatie van de overuren.
Ik krijg 2x per jaar bonus, ongeacht hoeveel ik uur ik heb gewerkt. Wie meer uren werkt krijgt uiteraard ook meer bonus, maar mijn bonus compenseert mijn overuren echt niet.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 11:10

@Ersina: het klopt, ik noem het overuren, maar het zijn meeruren. Ik krijg ze niet als overuren uitbetaald, en dat snap ik goed. Het klopt ook idd dat ik in het begin die vakantiedagen heb opgenomen. Ik vind het idd dom geschuif omdat ik heb aangegeven nu weer extra uren te moeten werken vanwege de projecten die wel van mij verwacht worden en als compensatie daarvoor krijg ik dus een sigaar uit eigen doos. Juist omdat TVT de afspraak was vind ik het bijzonder dat ze nu zeggen "ok dit gaan we 2 maanden doen en dan max. 32 uur, als dit niet genoeg is heb je alsnog vakantiedagen tekort".

We zijn een relatief klein bedrijf en momenteel structureel onderbezet, ik heb al snel (en vaak) aangegeven dat mijn contracturen niet voldoende waren, maar het zou allemaal binnenkort beter gaan en dan... etc. etc.


Ik ben idd begonnen met minder uren werken (nou ja, gewoon mijn contracturen dus) en kijken wat er aan werk blijft liggen, maar ik zit nu dus nog wel steeds met die berg extra uren, die ik dan weer eigenlijk niet kan opnemen omdat het daar dan weer te druk voor is.

Maar thanks voor je post, even een heldere blik zonder al mijn frustratie :D Uiteindelijk gaat het er natuurlijk gewoon om dat ik vind dat ik heel erg mijn best heb gedaan en dan daar ook wat terug voor verwacht :P Gesprek zal verder deze week wel plaatsvinden, maar uit het mailcontact begrijp ik dus dat de zelf vinden dat ik maar bof met alles, dus ik wil eigenlijk gewoon even mijn frustratie kwijt en horen dat ik niet gek ben :+

Het zijn idd geregistreerde uren.

Eef_Bam

Berichten: 4091
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:49

Tja als ik het zo lees proberen ze je behoorlijk in de zeik te nemen :o .
Ik zou gewoon aangeven dat als zij de situatie neit veranderen, je de uren gaat werken die er op je contract staan, en geen minuut meer. En wanneer je die overuren graag op wilt nemen, gewoon doen. Als er werk blijft liggen is dat niet jouw probleem, maar hun probleem.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Wat moet ik hier nu mee? Overuren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 14:00

Ik zou als ik jouw was hulp inroepen van iemand die er verstand van heeft.
Het kan goed zijn dat je met die 16 uur dubbel wordt genaaid - contact verandering....
Vraag na welke rechten je hebt met al die meeruren.

Iig niet akkoord gaan!

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 17:32

WowAmigo schreef:
@Ersina: het klopt, ik noem het overuren, maar het zijn meeruren. Ik krijg ze niet als overuren uitbetaald, en dat snap ik goed. Het klopt ook idd dat ik in het begin die vakantiedagen heb opgenomen. Ik vind het idd dom geschuif omdat ik heb aangegeven nu weer extra uren te moeten werken vanwege de projecten die wel van mij verwacht worden en als compensatie daarvoor krijg ik dus een sigaar uit eigen doos. Juist omdat TVT de afspraak was vind ik het bijzonder dat ze nu zeggen "ok dit gaan we 2 maanden doen en dan max. 32 uur, als dit niet genoeg is heb je alsnog vakantiedagen tekort".

We zijn een relatief klein bedrijf en momenteel structureel onderbezet, ik heb al snel (en vaak) aangegeven dat mijn contracturen niet voldoende waren, maar het zou allemaal binnenkort beter gaan en dan... etc.


Ik ben idd begonnen met minder uren werken (nou ja, gewoon mijn contracturen dus) en kijken wat er aan werk blijft liggen, maar ik zit nu dus nog wel steeds met die berg extra uren, die ik dan weer eigenlijk niet kan opnemen omdat het daar dan weer te druk voor is.

Maar thanks voor je post, even een heldere blik zonder al mijn frustratie :D Uiteindelijk gaat het er natuurlijk gewoon om dat ik vind dat ik heel erg mijn best heb gedaan en dan daar ook wat terug voor verwacht :P Gesprek zal verder deze week wel plaatsvinden, maar uit het mailcontact begrijp ik dus dat de zelf vinden dat ik maar bof met alles, dus ik wil eigenlijk gewoon even mijn frustratie kwijt en horen dat ik niet gek ben :+

Het zijn idd geregistreerde uren.


Dan kan je toch niet in de min staan? Deze uren wegschrijven tegen de uren in de min en dan heb je er toch nog steeds veel over?

Naar mijn idee naaien ze je waar je bij staat inderdaad.... Ik zit nu in de auto. Zal je morgen even een pb sturen met mijn persoonlijke ervaring hiermee.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 08:58

Thanks voor de reacties! Gisteren goed gesprek gehad, ik heb mn frustraties goed kunnen uiten dus dat was mooi. Directeur begreep mn gevoel (en de feiten) ook wel maar t was nou eenmaal t systeem (ze zien meeruren echt als iets anders dan snipperdagen, zucht...), dus komt erop neer dat ik per saldo nog niet veel ben opgeschoten. Wel afgesproken dat ik niet meer zoveel ga overwerken en makkelijker tvt kan opnemen. En ik had nog correspondentie van de afspraken zoals ze gemaakt zijn, dus daar komt ie nog op terug.

Afijn, het is nog niet zoals ik gehoopt had, maar ik ben even minder boos ;) en ik ga even rustig afwegen wat ik nu wil in de toekomst. Thanks voor jullie input!!

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:05

ingvdh schreef:
Lijkt mij dat je nu uren moet werken die je al eens gewerkt hebt, sigaar uit eigen zak dus.
Ik zou daar niet mee akkoord gaan, je hebt immers uren genoeg.

Ze moeten je immers ook de kans geven de overuren op te nemen.


Dit dacht ik inderdaad ook...
Moet je nu alsnog 28 u werken? dan krijg je dus én geen geld voor die 4 u extra én gaan er overuren van je teller af :?

horzel
Berichten: 160
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:06

Als je de laatste 3 maanden gemiddeld meer dan je uren op contract hebt gewerkt, bijvoorbeeld 32 ipv de afgesproken 24 heb je wettelijk gezien nu een 32 uurs contract. Maak even een berekening wat je dan per uur verdient, is dit onder het minimumloon of onder je ingeschaalde loon dan is het heel simpel.. Geen P&O medewerker daar aanwezig zeker?

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Wat moet ik hier nu mee? Overuren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 09:26

Nee ik zit wel in n loonschaal waarin overuren niet als zodanig uitbetaald worden, maar dat kan natuurlijk geen reden zijn om onbeperkte inzet te verwachten. (En nee, de controller doet de financiële pz zaken en die snapte niet waarom ik zeurde...). Uiteindelijk blijken de projecten nu behoorlijk mee te vallen dus ik maak nu eigenlijk geen extra uren, maar het is een interessante discussie zal ik maar zeggen...

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:47

Wat ik niet snap, waarom neem je niet gewoon TVT uren op in je vakantie en laat je je vakantiedagen staan? Dan ben je toch zo weer uit de min?

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 10:08