[HK] Het grote fjordentopic

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Blue_Eyes

Berichten: 20349
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 21:40

Hallo mede-Fjordenliefhebbers! Mag ik me bij jullie aansluiten?
Mijn naam is Ellen en ik ben de trotse eigenaar van Mick (v. Lyckangs Tempo). :)

Afbeelding


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.


Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 21:45

Gezellig hoor, Ellen. Hoe meer fjorden, hoe meer vreugde, zullen we maar zeggen :D

Samy24
Berichten: 470
Geregistreerd: 07-11-11

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:31

Hoi allemaal,

Leggen jullie dekens op bij jullie fjorden en zo ja welke en vanaf wanneer?
Mijn 3.5 jarige staat thuis 24/04 buiten met schuilstal, vorige jaar zonder deken aangezien hij nog niet zadelmak was en er nog niets mee werd gedaan.
Nu is hij net op training gegaan om zadelmak te maken en lichtjes in te rijden, vrijdag komt hij naar huis. aangezien hij nu dus af en toe zal bereden worden maar ik hem niet op stal kan zetten zodat hij droog en porper blijft was ik aan het denken om een deken op te leggen.

Momenteel staat hij al vrij dik in zen wintervacht.

Blue_Eyes

Berichten: 20349
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:51

Vooralsnog heeft Mick alleen een vliegendeken op gehad. Hij heeft wel een regendeken en een winterdeken, want die had ik nog van mijn vorige paard en ze hebben toevallig dezelfde maat. Maar helaas liggen de meeste dekens toch niet echt lekker bij hem. Hij heeft zelfs een wit plekje op zijn schoft, terwijl ik zeker weet dat dat niet van het zadel komt.


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 15:58

Zonder deken, in de winter overdag op t beton met schuilmogelijkheid. Als ze teveel zweet scheer ik dr hals eruit, maar dan alsnog zonder deken (hals is bij de meeste dekens toch open)

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

Ipsilonka

Berichten: 5853
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 16:43

Pablo heb ik vroeger alles mee gedaan, volop scheren en in de dekens. Maar ook gewoon wintervachtje en zonder deken.
Keshya doet nog niks (staat te koop) en heeft dus lekker genoeg aan haar eigen vachtje.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Marcella

Berichten: 36580
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:18

Hoop eigenlijk zo lang mogelijk te wachten met dekens of scheren, maar dat gaat afwachten worden wanneer de vacht te verstikkend wordt en daardoor wondjes ontstaan.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 21:05

Hier geen dekens en niet scheren. Als ze erg bezweet is na de rit, is t gewoon lang uitstappen.


Samy24
Berichten: 470
Geregistreerd: 07-11-11

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 05:46

Ik zou dekens willen opleggen omdat ze thuis wel in de modder staan ( kunnen droog in schuilstal) en hij dan vaak zo vuil en nat is dat ik hem niet kan opzadelen. Heb wel schrik dat hii met deken te warm zal hebben :( hij staat echt al heel dik in zen vacht

Marcella

Berichten: 36580
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 08:47

Samy24 schreef:
Ik zou dekens willen opleggen omdat ze thuis wel in de modder staan ( kunnen droog in schuilstal) en hij dan vaak zo vuil en nat is dat ik hem niet kan opzadelen. Heb wel schrik dat hii met deken te warm zal hebben :( hij staat echt al heel dik in zen vacht

Dan zou ik een racestreep scheren mocht het echt nodig zijn.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Samy24
Berichten: 470
Geregistreerd: 07-11-11

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:25

Heb ik ook aan gedacht maar zonder deken hangt hij nog altijd vol modder dan :( of bedoel je een deken en een streep scheren?

Hij staat tot eind deze week nog op training, daar staat hij na he rijden op stal om te drogen, we krijgen hem niet meer drooggestapt :(

Marcella

Berichten: 36580
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:46

Bedoel inderdaad deken en dan racestreep hoef je ook niet moeilijk te doen met uitrijdekens.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Samy24
Berichten: 470
Geregistreerd: 07-11-11

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 10:23

de racestreep is inderdaad misschien ook wel een goed idee.
Eens hij thuis is staat hij weer 24/24 buiten maar nu staat hij al klam op stal :(

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:42

Samy24 schreef:
Ik zou dekens willen opleggen omdat ze thuis wel in de modder staan ( kunnen droog in schuilstal) en hij dan vaak zo vuil en nat is dat ik hem niet kan opzadelen. Heb wel schrik dat hii met deken te warm zal hebben :( hij staat echt al heel dik in zen vacht


Als ie vuil/nat is onder t zadel gewoon een spons en water pakken. Modder/zand eruit spoelen en dan het zadel erop. Nat onder t zadel is niet erg, vuil wel.

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:16

Ik scheer gewoon helemaal en dan in dekens :) heb hem zondag al volledig geschoren.

Afbeelding

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 14:35

Hier 24/7 buiten en een fijn vachtje zonder deken :)
Zolang ze het niet nodig hebben blijf ik van de dekens af

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 06:50

ik probeer altijd zo lang mogelijk te wachten en dan scheer ik hem (bij Olaf bleek dit vorig jaar halfweg oktober te zijn, we zullen zien wat het dit jaar zegt) staat wel op stal...

some horses are worth melting for ♥ Olaf

Samy24
Berichten: 470
Geregistreerd: 07-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 07:57

Afbeelding
de redden dat ik niet volledig wil scheren is omdat hij 24/7 buiten blijft.

op de foto na 45 min. rijden en zeker 15 min uitstappen

Marcella

Berichten: 36580
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 08:05

Had die van mij vorig jaar ook rond oktober geschoren, maar was ook toch nog te vroeg. Kon een maand later nog een keer 2x zoveel eraf scheren. Maar daardoor wel een paar kleine wondjes anders had hij meer wondjes gehad. Zou liever eigenlijk paard ook dekenloos laten, maar door cushing en extreem gevoelig voor spierbevangenheid geen mogelijkheid tenzij ik van hem af wil.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 08:08

Er is toch niks mis met 2x scheren? Ik red het echt niet met één keer hoor :=
Hij moet wel goed kaal zijn anders zweet die zich nog rot en wordt daar sloom van. Als ik de vacht weer te dik vindt scheer ik hem af :j of dat nou 1 of 6x per jaar is.

Ik heb een maand geleden al geschoren en zondag weer. En zal vast nog wel 1 of 2 x moeten deze winter.

Marcella

Berichten: 36580
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 08:15

Scheer zelf maar het is niet echt mijn grootste hobby :') en die van mij staat niet echt meer in het werk.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 10:52

Hey iedereen :wave:

Ik kom mij ook even melden. Ik ben Jessica en ik heb een 16 jarige fjord, Shadow.

Afbeelding
Afbeelding

Ik zit ook met een scheerdilemma, ponylief komt nu snacht's op stal en mag de gehele winter overdag buiten blijven staan, dat zal zo'n 8 a 9 uren zijn. Hij zit al goed in zijn vacht en ik merk dat hij tijdens het werk wat sneller begint te 'puffen'. Ik zou hem graag midden oktober scheren, maar ik weet niet goed wat ik met zijn benen aanmoet. Laat ik die staan? Hoe pakken jullie dit aan?

Let a horse whisper in your ear and breathe on your heart, you will never regret it..Shadow <3
Instagram: goldenponyshadow

oly
Berichten: 76
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:14

de mijne heb ik vorige winter helemaal geschoren behalve de benen en het hoofd tot de bakstukken
omdat hij overdag ook buiten ging en ik het zo zonde vond om zijn sokjes te scheren

heidiLOVER

Berichten: 9184
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:16

Mijn fjord van 22 wordt deze winter niet geschoren gezien ze stilstaat met 3 geblesseerde benen, geen idee of ik dat hier heb verteld :+

Tot januari reden wij nog wedstrijden en werd ze elk jaar geschoren, meestal 2/3 keer in de winter. Ik deed haar ook altijd helemaal, ook haar benen en ook geen zadelstukje laten zitten, alleen haar hoofd niet helemaal. Ze staat in een uitloop of op het land, dus eigenlijk altijd wel buiten en daar had ze het nog altijd warm genoeg mee. Ze had natuurlijk wel een paar goede outdoor winterdekens.

Dit jaar mag ze dus lekker haar vacht behouden en ga ik er ook geen dekens opleggen, alleen als het weer echt heel heel koud of regenachtig word, maar dat is meer omdat ze al ouder word, vroeger nooit gedaan.

Pamba: B+11 - L1+12 - L2+10 - M1+7 eindstand.

Fotoshoots Trouwfotografie & newbornfotografie: Robin Polderman Fotografie | Insta: @robinpoldermanfotografie]

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 06:07

Ik gebruik geen dekens voor mijn fjorden. Hier staat alles 24/7 buiten. Wel schuilstal. Leo is 26, heeft een aardige vacht, maar staat nooit te zweten. Hij wordt nu wel wat mager. Heeft ppid ook.

Cajra is 11, staat volop in t werk. Ook dikke vacht, maar dat betekent dan gewoon langer uitstappen. Geen zin in dekens. Ik heb er al 2 die wel in de dekens moeten. Dan moet is straks nog meer dekens. Ik vind dekens echt een gedoe..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 0 bezoekers