Help nog geen passend zadel gevonden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StephanyM
Berichten: 41
Geregistreerd: 16-04-17

Help nog geen passend zadel gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 16:53

Hallo allemaal,

Dit is vast niet 't enige topic over het vinden van HET JUISTE zadel.
Ik woon in Zweden en heb sinds kort een paard gekocht wat ik al een afval maanden reed met een western zadel ( kwam mee toen 't paard hier kwam staan).
Maar ben pas goed op 't zadel gaan letten toen ik 't paard ook echt ging kopen!
Achteraf bleek 't western zadel te smal was en te lage had.
Maar nu.... Had ik maar nooit naar 't zadel gekeken ( grapje)

Met zelf niet al te veel verstand van zadels heb ik een zadelmaker laten komen. Had me al heel wat ingelezen en bleek dat ik het idd aardig goed al zelf kon inschatten of 't zadel past.

Maar nu, ze had 1 zadel mee dat bijna perfect lag, Lippo Azzario Alto. Hellaas een nieuw zadel van 2000 euro en aangezien m'n paard me maar 500 euro gekost heeft en ik er niet mee wil ( of mag omdat hij is gebrandmerkt) rijden op wedstrijden vind ik dat toch echt te veel geld.

Bijna perfect omdat 't zadel nog maar 1 vinger over had bij de mank toen ik erop ging zitten en na mijn idee net iets te lang was. Kwam net wel net niet over de laatste rib ( of in elk geval de wervel waar deze aan vast zit). Volgens de zadelmaker kon dit nog wel. Maar 't was een 17,5 en ik zou ook een 17 passen dus dacht waarom zou ik dan een zadel kopen wat nét wel kan ipv gewoon goed kan.

Maar dat terzijde, volgens de zadelmaker was 1 vinger als je erop zit voldoende omdat hij zo weinig bespiering heeft naast zijn mank dat 't goed kan zijn dat 't zadel iets hoger komt te liggen als hij meer bespiering krijgt, heel logisch lijkt me. En tijdelijk zou je er dan een schapenvacht pad onder kunnen leggen zodat 't zadel dus hoger komt te liggen en wel meer ruimte biedt bij de mank.

Verder is zijn model, hoge, lange mank, rechte rug en ( denk) normale ruglengte. Hij is 10 jaar en dus weinig bespiering op 't moment. Station zo'n paspoort varmbloed maar meer type halfbloed. 1,75 hoog, brede rug, mank breedte ca 32 cm (Ze heeft niet gezegt hoeveel cm precies, wel even gauw gemeten maar met de meting deed ze niet veel zei ze. En breedste in cm verschilt altijd per merk zadel dus vandaar een ongeveer)

Oj t wordt wel beetje lang verhaal zo
Ik probeer 't kort te houden. Nu net een zadel ergens geleend waarvan de zadel maker ook dacht dat 't wel zou kunnen passen. ( Ze kent het zadel) Een albion legend k2.
Dit zadel zou rechte rug passen met medium wide boom. Als 't zadel los op 't paard ligt ligt het redelijk goed. Als je voor of achter op 't zadel druk zit er minimaal beweging in.
3 a 3,5 vinger bij de schoft en de boomwijte volgd de vorm van het paard goed. Zowel als je onder het zadel voelt als dat je naast het paard staat en naar de breedte van het kopijzer kijkt en voelt. Mooi breed kanaal eigenlijk alles wat er voor moet zorgen dat 't zadel past!

Maar toch ligt 't voor geen meter!.
Bij 't aan singeln al bijna geen plaats bij de mank, bij 't erop zitten nog niet eens 1 vinger. 't zadel wipt ook iets om hoog bij de achterkant. Vind het moeilijk te zeggen of het zadel ook naar voren hangt tijdens rijden. Zo voelde 't wel een beetje maar zit misschien ook tussen m'n oren omdat ik ook al wist toen ik er op stapte er niks geen plaats bij de mank was.
Je zou bijna zeggen te wijd bij het kopijzer maar hoe kan 't dan dat 't kopijzer de vorm van 't paard zo mooi volgt als je er naar kijkt, voelt als je er naast staat.
Heb 't zadel trouwens met schapenvacht erop moeten proef rijden anders had hij echt geen plaats bij de mank. Wist natuurlijk allang dat dit dus niks werd maar wilde toch even voelen of ik 't probleem ook kon voelen als ik erop zat.

Dus nu.... Wat denken jullie hoe ga ik een passend zadel vinden? Misschien om mij goede hoop te geven, hoeveel zadels hebben jullie gepast voordat je 't juiste vond? Helaas zijn bijna alle zadels die hier 2e hands te koop zijn minimaal 1,5 uur rijden en heb ik tot nu toe 't gevoel dat ik echt geen sodemieter ben opgeschoten met de hulp van de zadel maker behalve de rekening natuurlijk ☹️.

Hoop dat jullie me weer wat goede moed kunnen geven!

Foto is van de albion
Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Help nog geen passend zadel gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 17:29

Dat zadel is niet geschikt voor een hoge schoft.
Dit krijg je niet passend tenzij je er vanalles onder gaat stoppen.
Ik zou naar een vergelijkbaar model kijken met front gussets.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 12:51

Weet niet wat je bedoelt met een mank? Ik ken die term niet. Ons paard heeft een vergelijkbaar model als de jouwe gok ik, iig de hoge schoft komt me bekend voor. Wij hebben 3 zadels gepast voor we de juiste vonden (onze zadelmaker kent ons paard en weet wat wij zochten), oa een Passier Grand Gilbert, lag mooi maar vonden we niet lekker zitten. Wij hebben een Kentaur Elektra er op liggen nu, paste zowel paard als ons heel goed. Ik zou op zoek gaan naar een andere zadelmaker. Een zadelmaker die zulke slecht passende zadels aanraadt zou ik geen vertrouwen meer in hebben. Maar die conclusie heb je zelf ook al getrokken volgens mij.

StephanyM
Berichten: 41
Geregistreerd: 16-04-17

Re: Help nog geen passend zadel gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 13:41

Bedankt voor je antwoord! Sorry een mank zo noemen we de schoft in Zweden haha. Soms vergeet ik wat een Zweeds woord en wat we in Nederland gebruiken. Idd viel het mij ontzettend tegen wat ik aan de zadel maker heb gehad! Er zijn hier wel een aantal zadel passervices maar dat is vaak minimaal 3 aan 4 uur rijden of nog veeel langer. Dus ben wel redelijk beperkt in de keus om een zadel maker of passervice te vinden. Det zelfde geld voor 2e hands zadels, het barst ervan! Maar vaak minimaal 1,5 uur rijden of nog veel langer.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik vandaag alweer iets positiver ben Haha. Maar owww wat kan ik daar gefrustreerd van raken!! Heb nu minstens 15 zadels gepast en heb m'n budget ook al aardig omhoog geschroefd

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:00

Bijna geen een zadel past op een doorlopende hoge schoft en zeker niet in combinatie met boommaat 32 deze is meestal voor iets bredere paarden zonder schoft.
Je moet dus een zadel hebben met een wat hoger kussen en goed kijken of de schoft wat verder in de kamer ( midden ) ook nog past.
In Nederland kom heb je Hulsebos zadels die zouden passen en Euroriding heeft ook een wat hoger kussen.
Een bondje gaat bij dit paard alleen maar nog meer knellen, dit zou ik zeker niet doen.
Een vinger is veel te weinig bij de schoft , zeker bij een doorlopende schoft. Als je een poosje rijd zit het klem.
Waarschijnlijk is 32 toch te breed, als je aansingeld en hij kanteld naar voren zou ik 31 proberen.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:17

Bij een hoge schoft denk ik gelijk aan Anatomica, volgens mij zijn die in Zweden ook goed te verkrijgen :)

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:44

Laurie schreef:
Bij een hoge schoft denk ik gelijk aan Anatomica, volgens mij zijn die in Zweden ook goed te verkrijgen :)


Ja!

Mijn paard heeft een hoge, lange schoft, en Anatomica is vrijwel het enige merk zadel wat op hem past.

StephanyM
Berichten: 41
Geregistreerd: 16-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 23:30

Wiske2 schreef:
Een bondje gaat bij dit paard alleen maar nog meer knellen, dit zou ik zeker niet doen.
Een vinger is veel te weinig bij de schoft , zeker bij een doorlopende schoft. Als je een poosje rijd zit het klem.
Waarschijnlijk is 32 toch te breed, als je aansingeld en hij kanteld naar voren zou ik 31 proberen.


Ik dacht dat een bondje met een breed kanaal juist wel wat zou kunnen helpen toch?

En is een zadel altijd per definitie te breed wanneer het wat naar voren valt? Omdat de boom/ kopijzer breedte naar mijn idee echt de lijn van 't paard volgt een dus in principe de juiste breedte zou moeten zijn.

Morgen nog eens goed kijken, heb 't zadel nog hier liggen.

Thanx in elk geval

StephanyM
Berichten: 41
Geregistreerd: 16-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 23:30

Matheno schreef:
Laurie schreef:
Bij een hoge schoft denk ik gelijk aan Anatomica, volgens mij zijn die in Zweden ook goed te verkrijgen :)


Ja!

Mijn paard heeft een hoge, lange schoft, en Anatomica is vrijwel het enige merk zadel wat op hem past.


Thanx ga ik daar eens naar kijken

StephanyM
Berichten: 41
Geregistreerd: 16-04-17

Re: Help nog geen passend zadel gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 23:36

Staan wel geteld 3 zadels van anatomic in heel Zweden te koop, gebruikt, vragen ze nog ca 2000 euro voor .

Ga zaterdag een santha cruz Arthur deluxe passen. Zou ook veel schoft kunnen hebben en een rechte rug. Nieuw zadel tegen goeie prijs en heel fijn dicht in de buurt dus in elk geval de moeite waard om te proberen.

Wat denken jullie van Pfiff zadels?

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 23:37

Klopt, op die van mij paste ook echt niks... die had echt een mega schoft. De anatomica orion lag echt perfect. Heb wel een 2e hands voor je :+ :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 08:08

Voor onder de 200 euro kun je geen kwaliteit verwachten, ik zou niet aan een Pfiff zadel beginnen.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:16

Een zadel dat bij erop zitten op de schoft klemt is zowiezo te breed. Anders zakt het niet op de schoft.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Help nog geen passend zadel gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:48

Vermoedelijk is het een zadel met een open-head. Dat is voor platte brede schoften.
Dan kan de maat wel goed zijn maar dan geeft hij gewoon geen aansluiting.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 13:07

StephanyM schreef:
Staan wel geteld 3 zadels van anatomic in heel Zweden te koop, gebruikt, vragen ze nog ca 2000 euro voor .

Ga zaterdag een santha cruz Arthur deluxe passen. Zou ook veel schoft kunnen hebben en een rechte rug. Nieuw zadel tegen goeie prijs en heel fijn dicht in de buurt dus in elk geval de moeite waard om te proberen.

Wat denken jullie van Pfiff zadels?



En Euroriding Luxor?
Dat is exact hetzelfde model, maar dan een wat oudere variant.

StephanyM
Berichten: 41
Geregistreerd: 16-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 16:06

c_alsemgeest schreef:
Klopt, op die van mij paste ook echt niks... die had echt een mega schoft. De anatomica orion lag echt perfect. Heb wel een 2e hands voor je :+ :')


Zou hem graag passen. Maar woon niet echt in de buurt

StephanyM
Berichten: 41
Geregistreerd: 16-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 16:11

SusanH schreef:
Voor onder de 200 euro kun je geen kwaliteit verwachten, ik zou niet aan een Pfiff zadel beginnen.


Hoezo onder de 200 euro? Ik ga morgen een pfiff amaretto passen ( verwacht er niks van) maar daar vragen ze 2e hands nog 600 euro voor.

Santa cruz Arther deluxe paste helaas niet.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 23:01

Ik zou in jou geval een zadel op laten sturen vanuit Nederland en als hiet past doorverkopen in Zweden.

robbie88

Berichten: 2087
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 23:09

Ik heb wel een donkerbruine anatomica Orion voor je.. wil het ook wel versturen.. lag op mijn paard 3 kwart jaar geleden en is er nu door flink meer spieren uitgegroeid.. ook lange hoge schoft..

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 23:11

Jeetje vervelend zeg! Afstanden liggen natuurlijk erg uit elkaar daar. Ik had hier in NL een zadelpasser die de schoft en alles opgemeten heeft en uitgetekend. Je zou dan een tekening kunnen opsturen/inscannen en vragen of de eigenaar met een ijzerdraadje kan kijken of de maten overeenkomen bij het zadel. Passen bij de boom e.d. leggen op de tekening... als het dan in de buurt komt en de andere maten kloppen zou je kunnen overwegen het zadel daadwerkelijk te passen. Misschien dat je zo het kaf van het koren kan scheiden?

Succes in elk geval!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Help nog geen passend zadel gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 23:15

Met dit budget zou ik voor boomloos gaan. Kun je makkelijk een nette tweedehands voor vinden, of zelfs een nieuwe.

robbie88

Berichten: 2087
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 23:15

Nog een foto van mijn paard.. op de bovenste foto lag de Orion goed.. op de onderste was hij toe aan een nieuw zadel.. Afbeelding

StephanyM
Berichten: 41
Geregistreerd: 16-04-17

Re: Help nog geen passend zadel gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 20:45

Wauw mooi paard Robbie!! En idd een hoge schoft! Lief dat je 't wel versturen naar vind opsturen toch echt een te groot risico. Ik heb nu budget voor 1 zadel, als hij niet past dan moet ik eerst weer wachten tot ik hem verkocht heb voordat ik weer een ander zadel kan kopen

StephanyM
Berichten: 41
Geregistreerd: 16-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 20:56

Vanavond heb ik de Pfiff Amaretto geprobeerd! Ik was blij verrast .
Fit 3 ( medium wide) en redelijk plaats voor de schoft. Als ik erop zit bijna 2 vingers, zeg maar 1,3/4. En tijdens het rijden, na draf en galop nog ruim 1 vinger. Lijkt goed stabiel te liggen en hij loopt er ook goed onder, heel braaf en ontspannen.
Morgen samen met een meisje rijden zodat er ook iemand is vanaf de zijlijn die meekijkt!
Twijfel wel over de achterkant, deze klappert naar mijn idee totaal niet maar ik kan hem wel een stukje op liften ( zie foto) en als 't zadel aangesingeld ligt en 't paard draaid o i d komt de achterkant, laatste stuk van de kussens soms wat los van zijn rug.
Maar wat is normaal??


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 21:32

StephanyM schreef:
Lijkt goed stabiel te liggen en hij loopt er ook goed onder, heel braaf en ontspannen.

Twijfel wel over de achterkant, deze klappert naar mijn idee totaal niet maar ik kan hem wel een stukje op liften ( zie foto) en als 't zadel aangesingeld ligt en 't paard draaid o i d komt de achterkant, laatste stuk van de kussens soms wat los van zijn rug.


Naar mijn idee kantelt hij te ver naar achteren. Misschien toch nog iets te smal van voor? In elk geval ligt het zwaartepunt van je zadel te veel op 1 punt. En krijg je een verkeerde belasting.
Daar waar je hem optilt van achter ligt hij mooier. Zitvlak is daar horizontaler op de foto.
Ik durf niet te zeggen of je dit dmv opvullen oid kan aanpassen. Dat zou je denk ik echt aan een goede zadelpasser moeten vragen..