[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:26

Hier gaat mijn paard maandag avond weer op stal en dan overdag buiten. Ze staat nu al 2 weken onder een deken bucas irish maar zoals vandaag overdag af en snachts op.

Kan ik de deken gewoon aflaten als ze snachts op stal komt? Is wel warmer dan buiten en natuurlijk wind stil. Als er overdag een graad of 19 wordt voorspelt kan dat wel toch?

Kan helaas niet wisselen namelijk

[o]


FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:30

@PanamaD Als je paard geen koudkleum dat zou ik gewooon het deken snatchs aflaten - zo doe ik het al 5 dagen

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 00:16

Waar is iedereen bang voor? Het enige dat je kan overkomen is dat je paard wat dikker in het haar komt.
Verder is er geen enkele reden om nu al met dekens te beginnen, paarden krijgen het echt niet koud!

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 01:11

Mijn paard heeft nog niets op,met deze temperaturen vind ik het niet nodig.
Eerlijk gezegd doe ik hem op voor mijn eigen gemak,als het weer omdraait en veel blijft regenen.
Vind heg wel handig als er een schoon paard onder vandaan komt.
Ik begin met een 0 grams deken van Harry's horse en als het kouder is dan een 200grams van dit jaar een Nika en de 9 jaren ervoor een wheatherbeeta landa.

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
Het leven is ruiger met een tuiger

November108

Berichten: 1310
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 01:33

Helaas past de Amigo deken die ik paar pagina's terug heb geplaatst toch niet. Pasvorm is gewoon niet geschikt voor mijn merrie, al baal ik daar wel een beetje van haha.
Ik heb al een bucas smartex extra liggen, die past ze wel heel erg mooi. Ik heb nog steeds een goede regendeken nodig, de vorige is niet echt meer waterdicht en bevat scheuren (geen bucas overigens). Dit is een 0-grams. Zit nu te kijken naar de smartex rain.
Op dit moment heeft ze overdags geen deken op, 's nachts nog de oude regendeken.
Ik zag nu dat er voor volgende week weer regen voorspeld wordt, maar dat het nog wel een graad of 16/17 blijft. Heb haar toch graag onder een deken, anders krijgt ze stijve spieren na een dag buiten in de regen. Is de smartex rain dan geschikt, of is deze te warm door de fleecevoering?

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 06:09

Hier op stal gingen bij vele de dekens eerst op.. En nu weer af.. uit gemakzucht niemand heeft zin om te wisselen! Ik heb in de nacht een dun dekentje op en overdag bloot..1tje al geschoren en paard is 26! 1pony die nog 24/7 buiten staat en die vandaag ook geschoren wordt! Mijn jaarling blijft lekker bloot!

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 11:23

Kendra schreef:
Waar is iedereen bang voor? Het enige dat je kan overkomen is dat je paard wat dikker in het haar komt.
Verder is er geen enkele reden om nu al met dekens te beginnen, paarden krijgen het echt niet koud!

Bang? Als je paard nu 2/3 weken met een deken staat kan je deze niet zomaar eraf trekken.

Daarnaast weet ik uit ervaring dat mijn eigen paard het snel op der spieren heeft en als ik haar zie staan met geknepen billen en opgetrokken buik dan kan ik aantonen dat ze het wel koud heeft.

Er is dus zeker al een goede rede om al met dekens te beginnen. De nachten tikken tegen de 4 graden met mist en overdag 18/19 graden. Perfect om het op de spieren te krijgen of paarden met lage weerstand ziek te worden. Helemaal als ze nog buiten staan, zoals die van mij die vanaf morgen op stal gaat. Dan moet je dus kijken wat wijs is

[o]

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 12:36

Hier staan ze nu onder de 50 grams ivm hun spieren. is het daar te warm voor gaat de deken overdag af.

Ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat ik wil qua dekens deze winter.
liners of toch gewone staldekens. of toch alles in outdoor dekens.

Deze kwam ik tegen. Iemand al ervaring hiermee? En wat zouden de pro's en con's zijn vergeleken met het horsware systeem?

https://www.kramer.nl/Combi-System-Oakl ... &ci=263528

springen is passie, dressuur is een kunst

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 12:41

samirah schreef:
Hier staan ze nu onder de 50 grams ivm hun spieren. is het daar te warm voor gaat de deken overdag af.

Ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat ik wil qua dekens deze winter.
liners of toch gewone staldekens. of toch alles in outdoor dekens.

Deze kwam ik tegen. Iemand al ervaring hiermee? En wat zouden de pro's en con's zijn vergeleken met het horsware systeem?

https://www.kramer.nl/Combi-System-Oakl ... &ci=263528


Hoe warm is het bij jou? Bij mij 18 graden!

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 12:46

@ ninacharlie: lees de tweede zin eens. ;)

Zijn er mensen met ervaring met zowel de optimo liners, als de gewone horsware liners?

springen is passie, dressuur is een kunst

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 12:52

Je hoeft niet zo bijdehand te reageren hoor, er staat letterlijk ze staan NU onder 50 grams. Vandaar mijn reactie. NU is het bij mij 18 graden, misschien vind jij het wel te warm vanaf 25 graden, dat kan toch?

Heb zelf de Optimo met liners en ben er erg tevreden over! Gewoon dezelfde maat als de regendeken, de liners zelf zijn wat minder lang dus dat past er mooi onder. :j

Met gewone Horseware liners heb ik geen ervaring dus daar kan ik je niet mee helpen.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 15:06

Ieder paard is weer anders.
Die van mij staat nog steeds bloot.
Sterker nog: haar natuurlijke deken is te warm. Dus vandaag geschoren.

Afbeelding


Eens kijken hoe het verdere verloop is. Denk in november de zijkanten scheren

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

Pally

Berichten: 2923
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 17:12

Die van mij staat vandaag ook in zijn blote kont. Gister ook overigens.

Spanning is wie je denkt te moeten zijn, ontspanning is wie je echt bent.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 21:45

Ik vind het maar lastig. Mijn paard mag echt niet koud worden dus maar een deken op. Maar dan wordt hij als ze gaan rennen weer wat warm... overdag heeft hij een sunshowr op en in de nacht wat anders. ..

A woman needs two animals - the horse of her dreams and a jackass to pay for it

Koper

Berichten: 30219
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 21:47

Ik laat ze vannacht bloot. Het wordt niet koud en ook niet mistig. Afgelopen nacht wel mijn merrie onder de dikke ongevoerd gehad, vanochtend had ze een snotneusje.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

ellepel

Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 21:51

Is het raar dat ik het raar vind dat er al paarden geschoren worden?
Zitten die al zo dik in het haar dan?

De ene van 25 van mij loopt gewoon zonder deken,de ander van 25 nog met eczeemdeken.
Hier vliegt nog van alles en ook nog horzels
Maar beiden zitten nog helemaal niet zo dik in het haar.

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 21:56

Ik heb die van mij onder een 100 grams snacht. Rond 20.00 gaat ie op en sochtends rond 08.00 weer af en staat ze overdag lekker bloot.

Fotografie91

Berichten: 2444
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 22:01

ellepel schreef:
Is het raar dat ik het raar vind dat er al paarden geschoren worden?
Zitten die al zo dik in het haar dan?

De ene van 25 van mij loopt gewoon zonder deken,de ander van 25 nog met eczeemdeken.
Hier vliegt nog van alles en ook nog horzels
Maar beiden zitten nog helemaal niet zo dik in het haar.


Die van mij stond 3 weken geleden te zweten in de wei terwijl het toen wat regende en echt niet warm was.
Ik kon nog geen pas rijden of ze was kletsnat, stond al net zoveel op als vorig jaar november toen ik der geschoren heb.
Nu overdag loopt ze bloot maar vanavond een zomerdekentje op.
In de warme zon is het lekkerder zonder deken maar zeker ook zonder der complete dekbed vulling _/-\o_

http://www.bluedyfas.nl
Dilly ZZ+4 reserve kampioen - Noa L+2 reserve kampioen - Anna B+10 Kampioen
Dilly-Anna span B+12 Indoor kampioen 2019 en 2020 Dilly-Noa span B+3
Follow us on instagram Follow us on facebook

ellepel

Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 22:03

Goh,nou kan blijkbaar dus,al,bij ons eigenlijk niks al lang in het haar
Terwijl merendeel koudbloed is :j


Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 22:05

Ik vind het ook echt lastig nu. Was net op stal en daar was het binnen nog ruim 15 graden, dat vind ik te warm om een deken op te doen.
Maar als ze 's morgens vroeg naar buiten gaan is het onder de 10 graden met mist of bewolking en dan heb ik liever weer een dun dekentje op...
Maar als dan de zon door komt is een deken al snel weer te warm...
Ik heb ze niet thuis staan en werk gewoon overdag, dus best even lastig... -O-

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 22:06

ellepel schreef:
Is het raar dat ik het raar vind dat er al paarden geschoren worden?
Zitten die al zo dik in het haar dan?

De ene van 25 van mij loopt gewoon zonder deken,de ander van 25 nog met eczeemdeken.
Hier vliegt nog van alles en ook nog horzels
Maar beiden zitten nog helemaal niet zo dik in het haar.


Ik vind het raar dat jij dat raar vind :) Mijn 8 jarige kwpn'er stond een paar weken geleden gewoon te zweten in de zon. Als hij met zijn vriendjes ging spelen was ie zeiknat, inclusief schuim tussen zijn billen en ellebogen. Hij had een vacht van een paar centimeter lang. Ik kan je vertellen dat hij er een stuk blijer bij stond nadat hij geschoren was, kon ie tenminste spelen zonder zich een ongeluk te zweten. Ik hoef echt niet perse zo vroeg in het jaar al te scheren, maar dit was gewoon sneu. Om het nog maar niet te hebben over hoe zeiknat hij was na het rijden.

Thea_Ste
Berichten: 716
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: Zonhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 22:11

Ik ben moeten beginnen met een deken een 2 weken terug. Het werd plots echt koud en nat, en ik schrok ervan hoe mijn normaal zo'n taaie merrie echt rilde van de koude!

Normaal legde ik pas een deken op (dag en nacht) van zodra de nazomer voorbij is, en de temperatuur overdag onder de 15 graden gaat.

Nu is het dus wat zoeken. Ze krijgt nu snachts een 100gr op, overdag gaat het deken er af. Van zodra het kouder of natter wordt blijft hij ook overdag op.

Echt een rotklus, maar mijn merrie is ook drachtig en ik zou haar ook nog een beetje dikker willen zien. Zij moet haar energie nu gebruiken voor haar veulen en haar eigen lichaam/spieren, niet voor de kou.

Waranta.. :D

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 22:11

Nouvel schreef:
Ik vind het ook echt lastig nu. Was net op stal en daar was het binnen nog ruim 15 graden, dat vind ik te warm om een deken op te doen.
Maar als ze 's morgens vroeg naar buiten gaan is het onder de 10 graden met mist of bewolking en dan heb ik liever weer een dun dekentje op...
Maar als dan de zon door komt is een deken al snel weer te warm...
Ik heb ze niet thuis staan en werk gewoon overdag, dus best even lastig... -O-

Inderdaad!

A woman needs two animals - the horse of her dreams and a jackass to pay for it

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 22:19

Hier toch besloten een deken op te doen. De thermometer op stal stond op 10 graden toen ik weg ging en dat zal nog wel wat zakken. Als het in de middag te warm word dan worden de dekens gelukkig afgehaald.

ZzzeiN

Berichten: 6309
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 22:22

Het is ook gewoon een lastige nazomer/herft wat betreft fekens en vacht van paarden. Het was vrij vroeg koud en guur waardoor die van mij ook stonden te rillen in de regen met hun vachtje van een paar milimeter. Normaal gaan ze ergens in oktober in de nacht op stal en nu al begin september.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lara_, SentiBot en 27 bezoekers