Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 21:43

Donderdag voor het eerst echt bewust gaan handwerken met sky.
Volgens de contacteugel van rien.
Een heel zacht contact nemen en er gewoon zijn en volgen tot hij het bit aanneemt.
Linksom ging dit heel erg goed en alle voorwaarden klopte. Hij stapte mooi voorwaarts en toetste zachtjes en aangenaam mijn hand aan.
rechtsom ook maar minder goed. Ik denken wat voel ik ?
En mijn kwartje viel meteen hij stapte rechtsom minder goed door. dus ik strenger geweest goed doorstappen sky !
Ja beter maar nog niet helemaal. En ik voelde dat hij geen lengtebuiging maakte .
En toen ik deze 2 elementen op orde had . Wauwie zo een lekker fijn onbevlekt paardje in mijn handen.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:43

@Kitobeer, leuk he?! Jonkies! Helaas heb ik mijn junkie al weer grotendeels verpest en moet dat nu weer rechtbreien, gaat uiteindelijk wel lukken, maar kost weer tijd.

Zwarte doet het ook steeds fijner, maar les met hem bij iemand waarbij sommige dingen niet helemaal passen in de RvdS filosofie, maar voor zwarte werkt het wel, krijg hem eindelijk aan het lopen. Ben het wel helemaal met de instructie eens dat ie er dan maar uit moet lopen met zijn neus, dat komt wel weer. Ons probleem was namelijk het aan het been zijn en voorwaarts zijn en daarna dat ik niet snel genoeg ben en links losgooi en en en en en.
(overweegt wederom maar stokpaard te kopen als ze dit zo leest, maar hij gaat wel echt vooruit :o )

Klein beige heb ik terug val mee gehad, maar vandaag ging ze weer stukjes heel fijn, maar oh jongens wat is het een nest!!! Heerlijk! Daar kan je niet genoeg behang en muur voor hebben, die verzint ook werkelijk op alles iets. :') _/-\o_ .

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 20:13

Als het allemaal makkelijk ging waren we snel uitgekeken he.
Leuk dat je er toch nog mee bezig bent. Ik moet zeggen dat ik al een hele tijd niet meer gaan kijken ben naar de video's maar dat komt nog wel.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:24

Ha ha, hoef niet snel uitgekeken te zijn, maar die zwarte heb ik al sinds 2010... moet die toch ooit eens gaan snappen ondertussen.... (net zadelmak gekocht als 5 jarige)

Beige heb ik sinds 2011, maar ja, dat is blij jong guppie dus daar mag ik nog even over doen om die te snappen. En heel weinig gereden wegens omstandigheden. (niet zijnde iets met haar)

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 12:57

Kreeg net in de mail dat nu module 1 ook apart te verkrijgen is. Dat is wel aantrekkelijker. Heb namelijk pas sindskort een nieuw leasepaard en vind het bedrag voor de hele module dan wat te gortig. (Je weet nooit hoe het loopt maar zie me nou niet naar de Z rijden met dit paard) Maar ik ben wel erg benieuwd en heb al eens clinic van Rien gezien en dat was ook heel leerzaam.
Kan alleen niet zo goed vinden wat module 1 dan precies inhoudt... neem aan dat dat dan vooral over contactteugel gaat en de voorwaarden voor goede aanleuning dus vertrouwen in de hand vd ruiter en goed voorwaarts?
*niet voldoende naar beneden gescrolld, heb het al gevonden*

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 13:41

Met module 1 kan je denk ik al best een eind komen, dat is het basisstuk voor alles wat erna komt en wat natuurlijk altijd blijft bestaan.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 13:46

Dat zou mooi zijn... want voorlopig verwacht ik nog heel lang met redelijke basisdingen bezig te zijn, al was het maar omdat ik pas net met dit leasepaard begonnen ben dat daarnaast ook voor manegelessen wordt gebruikt (wel haalbare doelen stellen )

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 14:16

Dan denk ik dat je met dat deel al heel eind gaat komen en ook wel tijdje zoet bent. Waarbij het feit dat het paard door meerderen gereden wordt het in het systeem van de cursus rijden wel lastiger maakt aangezien het paard moet leren je hand te vertrouwen en volgen, als jij dat dan vandaag doet en gaat redelijk en morgen rijdt er iemand met compleet anders systeem op, kan jij dag erna weer voor groot deel overnieuw beginnen.

Ik zeg groot deel, niet helemaal, omdat paarden ook nog wel doorhebben wie er op zit en wat die nou wil, zal je allicht wel langer tijd kosten dan als je hem in je eentje zou rijden.

(mijn Eigen paard heft altijd in de lessen gelopen vanaf dat ik haar had, tot dat ze Z2 startgerechtigd was en paard wist echt wel wie er op zat en voor wie ze het wel deed en voor wie niet. En ja, met sommige dingen aanleren duurde het wat langer vanwege het feit dat als ik in een vakantie week eindleijk de rechter galop er netjes op had zitten en de week erna iedereen daar weer een zooitje van maakte dat ik weer paar stappen terug moest. En ja, heb ook bijrijders en helaas tot op heden niet eentje die het beter kan dan ik, dus moet ik ook wel eens iets weer oppoetsen, maar dat moet ik ook als ik toevallig ergens ben geweest met mijn paard waar ze als blij ei rond stuiterde, dan moet ik ook weer even terug naar af.)

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 12:24

Nou ik ben begonnen *\o/* Vrijdag werkboek geprint en wat filmpjes gekeken en gisteren gereden.
Het viel mij eigenlijk niet tegen. Zeker in draf pakt hij de contactteugel best wel simpel op, mooi vrolijk voorwaarts en voor mezelf goed op letten dat ik hand mooi voor houd en niet stiekem terug werk.

Galop wordt nog wel eventjes meer werk... maar dat wist ik al... (is ook al stuk verbeterd sinds ik hem rijd maar we zijn er nog lang niet) hij maakt maar raar klein galopje als ik teugels aanneem... dan verstrakt hij helemaal. Moet van instructrice met doorhangende teugels galopperen om te zorgen dat hij gewoon mooi blijft door rollen in galop ipv een hobbelpaard na te doen. Dus daarin is contactteugel nog even lastig maar kunnen we mooi naar toe werken.

Ga proberen om binnenkort een filmpje te maken :D

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 14:28

Leuk he!? Om zo bezig te zijn. Hier weer even een sort setback, ging best fijn, maar nu zitten we weer even in een tja eeehhh tussen fase.
Gisteren wel leuk rondje gesprongen met Heps, onofficieel en ultra laag, maar ze deed het super.

Inrijden bij oefenspringen was ze niet fijn in 1e instantie mistte de ontspanning, met springrondje zelf was ze wel fijn.
Alleen voor FB mensen sorry..
https://www.facebook.com/10001266076914 ... 465145043/

En galop hier gaat ze wel te diep.
https://www.facebook.com/10001266076914 ... 798478043/

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:54

Wel schattig zo'n parcourtje, Sjolvir en Hepsie doet het keurig. Snap wel dat je bij zo'n ereronde met andere ruiters nou ook gewoon meer gaat controleren en dan is dit een van de dingen die gebeuren.

Ik vond in module 1 die les van Sandrine echt leerzaam, die als extra er staat. Dat stukje dat Rien het erover heeft dat veel instructeurs en ruiters teveel op controle rijden bij paarden en dat dat invloed op heeft op het hele gaan van het paard. Was bij paard ook te zien dat draf ook echt beter werd als ze hem met meer lucht ging rijden.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:11

Bij alle modules eigenlijk zo, dat de "gewone" ruiter eigenlijk voor mij het handigst is, aangezien die ehh, vergelijkbaar is met mij en de voorbeeldfilmpjes van hun zelf al te "goed" gereden zijn zeg maar.

En die ere ronde met wat controle vond ik wel nodig, 2e plaats was 3 jarig paardje net gekastreerd en net in hun bezit (wel handige ruiter overigens, ken ik toevallig van mijn Eigen vereniging) de andere ruiters zou ik niet meteen als handig en ervaren willen bestempelen dus rondje vol gas leek me slecht idee :+ (al is Heps altijd wel in voor een geintje).

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 17:57

Ja die voorbeeld paarden zijn duidelijk van een wat hogere prijsklasse :Y) en die ruiters zijn ook wel erg handig. Nu heb ik wel leuk leasepaardje hoor, een Gribaldi O:) maar zou niet helemaal realistisch zijn om te denken dat ik net zo weg kan rijden als Romy.
Maar goed vond de ingezonden filmpjes dat waarbij Rien commentaar gaf ook wel leuk. Binnenkort komt Rien in de buurt ook les geven dus ga daar ook zeker even kijken. Heb hem van het voorjaar al eens een clinic zien geven en dat was ook verhelderend... en denk dat ik met deze informatie nog meer ga begrijpen van wat hij dan in die lessen wil zien.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:05

Hij geeft echt heel verhelderend les! Leuk om naar te luisteren, dus als je life kan gaan luisteren en kijken altijd doen. Hier is hij nooit in de buurt volgens mij, echt heel jammer.
Maar ik moet niet klagen, me lucky bird heb ooit 4 lessen gereden bij hem, nadeel is dan weer dat je er meer wilt wat dan weer niet mogelijk is (is al weer heel veel jaren geleden, maar heb er toen echt heel veel aan gehad). En hij verteld het op zo'n manier dat het begrijpbaar en uitvoerbaar is (oke, niet in 1 x, maar wel realistisch haalbare zeg maar voor de combi).

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 14:35

Nou... heb een nieuw paardje te rijden *\o/* leuke 6-jarige Haarlem en dacht ik pak mooi even het eerste deel van de online training erbij... kan ik weer goed van start... maar ik kom er op geen enkele mogelijkheid in -O-

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 15:32

Gefelciteerd met je nieuwe paard om te rijden.

Moet eerlijk zeggen al tijdje niet meer online geweest (toch het concentratie vermogen van doperwt en val bij kijken trainingen in slaap :o (niet schuld van training, maar gewoon omdat ik dat niet redt)), weet dus niet of ik er nog in kan.
Zal het zo even proberen.
Loop hopeloos vast in dat online gebeuren zonder dat je verder feedback krijgt, werkt voor mij niet, was leuk tot op zekere hoogte. Maar ergens moet je toch iemand in de bak hebben staan die je op bepaalde punten corrigeerd, zeker als je zoals ik toch al lichamelijk in de prak zit dus het veranderen van alles omtrend je houding en zit en het rijden nog lastiger is.

edit...
Kom er ook niet meer in , nou weet ik mijn wachtwoord niet meer, maar bij die aanklikken gebeurt er ook niets. (Wachtwoord vergeten.. bla bla bla) Heb ze maar gemaild via contact formulier op de site van dressagepro.com

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 16:23

Heb al antwoord, ze hebben spam aanval gehad, dus boel even ontregeld, zou einde middag, vanavond weer moeten werken in mijn geval, weet niet wat er bij jou mis gaat.

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 09:28

Ze hebben nu 20 euro kortingscode kan ik iemand daar gelukkig mee maken?
Ik ga mij straks ook inschrijven voor de "basis tot grand prix" en volgende week begint een andere training. :D

Cyta

Berichten: 281
Geregistreerd: 25-01-07

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 11:49

Ik vind het ook een fijn initiatief, leuk om naar te kijken en te volgen, maar betwijfel of ik er zelf echt vooruitgang kan mee boeken. Denk dat ik bijv. nooit aan module 3 zou geraken...
Hopelijk komen er binnenkort weer meer filmpjes van lessen met Rien, lijkt alsof de boel beetje is stil gevallen...

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:09

Ik wil heel graag beginnen. Heb 2.5 jarige, 3.5 jarige, 7 jarige (L1) en nog een ZZ-licht paard. Dus denk dat ik er veel aan ga hebben en ook alle modules kan gebruiken.
Iig al wat gehad aan losse tips van hem gevonden via internet. :P

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 12:35

Cyta schreef:
Ik vind het ook een fijn initiatief, leuk om naar te kijken en te volgen, maar betwijfel of ik er zelf echt vooruitgang kan mee boeken. Denk dat ik bijv. nooit aan module 3 zou geraken...
Hopelijk komen er binnenkort weer meer filmpjes van lessen met Rien, lijkt alsof de boel beetje is stil gevallen...


Ik bekijk zelf de basisfilmpjes regelmatig opnieuw, elke keer weer een reminder en naarmate je verder komt in je rijden hoor en zie je ook weer andere dingen. Dus dat is tip 1.

Tip 2 is om in elk geval af en toe iemand mee te laten kijken of jezelf te filmen, zodat je kan zien wat er nog te verbeteren valt. Ik doe dat ook regelmatig.

Tip 3 is: zoek een instructrice (M/V) die in dezelfde lijn werkt. Ik ga maar 2x per maand, maar dan nog helpt het enorm.

Tenslotte, bedenk dat het voor ons gewone stervelingen zonder toppaard járen duurt voordat je van contactteugel naar volledige beheersing van niveau 3 bent. Al is het alleen al omdat je paard voldoende kracht moet opbouwen om de oefeningen aan te kunnen. Dus je kunt er best komen, met de cursus en wat persoonlijke ondersteuning, maar je moet het wel de tijd geven en blijven leren...

Persoonlijk vind ik dat juist het allerleukste. 8-)

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 19:18

Tip3: hoe vind je zo iemand? :P

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 22:50

mirjamalvaro schreef:
Tip3: hoe vind je zo iemand? :P


Navragen en een beetje geluk. Ik heb even op je profiel gekeken, maar helaas geen tips voor die regio... Sorry! :o

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 07:49

Komt wel goed. Eerst de cursus maar afwachten. Inschrijving is wat verlaat geloof ik. :P

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:33

Trainingssysteem en thuis trainen, drama ja..

Ook leuk als je enigzins passende instructie zelf andere instructeur neemt en dan eigenlijk daar weer dingen van oppikt, die dan weer niet passen, zucht... (moet wel zeggen zwarte loopt steeds beter, maar ik kan dan weer niets met de helft van de info, omdat dat in mijn ogen botst met de online helft.)