Onbekenden rijden op mijn pony?!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Onbekenden rijden op mijn pony?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 18:50

Geen idee of het hier goed staat

Mijn buurman komt net binnen en zegt dat er een zwarte kleine pony buiten het hek los loopt, of die van ons is. Wij als een malle naar het weiland en ja hoor onze shetlander loopt buiten het hek te grazen. Ze laat zich makkelijk pakken en terug in het weiland zetten. Ze was ook helemaal bezweet. Ik heb direct de 2 meisjes geappt die haar als verzorgpony hebben met de mededeling dat ze het hek wel goed dicht moeten doen. Blijkt dat ze vandaag helemaal niet bij de pony zijn geweest. Wie heeft de pony dan in handen gehad? Er was duidelijk op gereden, bezweet en er zat een zitplek op de rug. Van de week had de pony ook al staartjes in de voorpluk die mijn meisjes ook niet gemaakt hebben. Er zit dus een vreemde aan mijn pony... wat nu?

Ik moest toch nog nieuwe bordjes maken met "niet voeren" omdat er regelmatig wortelen in worden gegooid en de paarden op een dieet staan door zeer gevoeligheid voor koliek (de shet) en de IJslander in de in de zomer hoefbevangen is geweest. Dus denk dat ik er nog een bordje bij ga maken met "niet betreden".

Caitlin_K
Berichten: 3761
Geregistreerd: 04-05-11

Re: Onbekenden rijden op mijn pony?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 18:53

Camera's ophangen? Brbrr zeg! Zou gek worden

Troopers
Berichten: 77
Geregistreerd: 28-05-15

Re: Onbekenden rijden op mijn pony?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 18:56

Wat onbeschoft zeg! Snap niet hoe je een willekeurige pony uit een wei kunt halen die je niet kent en daar gewoon mee omgaat alsof het je verzorgpony is

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 18:56

Kun je van dit soort dingen aangifte doen? In dat geval: doen! Dossier opbouwen..

Kidde
Berichten: 3447
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 18:56

Caitlin_K schreef:
Camera's ophangen? Brbrr zeg! Zou gek worden

Of misschien werkt alleen een bordje met 'let op camerabewaking' al voldoende. Wel vervelend zeg!

gigikuhh

Berichten: 162
Geregistreerd: 01-11-15
Woonplaats: limburg

Re: Onbekenden rijden op mijn pony?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 19:06

misschien mensen in de buurt laten opletten

BarbaravdW

Berichten: 960
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Onbekenden rijden op mijn pony?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 19:09

Wijkagent vragen?

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 19:11

Troopers schreef:
Wat onbeschoft zeg! Snap niet hoe je een willekeurige pony uit een wei kunt halen die je niet kent en daar gewoon mee omgaat alsof het je verzorgpony is

Dat vind ik dus ook. Ik vreet mezelf helemaal op omdat ik niet weet wie het gedaan zou kunnen hebben.

Kidde schreef:
Caitlin_K schreef:
Camera's ophangen? Brbrr zeg! Zou gek worden

Of misschien werkt alleen een bordje met 'let op camerabewaking' al voldoende. Wel vervelend zeg!

Dat is wel een goede! :j
Alsnog vind ik het behoorlijk idioot dat ik bordjes moet maken en misschien zelfs een camera moet ophangen omdat anderen niet met hun vingers van andermans paard kunnen blijven.

gigikuhh schreef:
misschien mensen in de buurt laten opletten

Heb de buren al gevraagd of ze op willen letten en of ze misschien vanmiddag wat hebben gezien. Maar ze waren vanmiddag niet thuis. Maar zullen de komende tijd opletten of ze wat zien lopen. De andere buren hebben ook niks gezien, alleen dat die pony los liep.

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Onbekenden rijden op mijn pony?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 19:12

Spannend dit zeg jeetje

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Onbekenden rijden op mijn pony?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 19:14


Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 08:20

enamorada schreef:
Een tijdje geleden was er een vergelijkbaar topic. Misschien heb je wat aan wat daarin staat?
[PP] Pony bereden door onbekend meisje.

Jeetje dat verhaal is ook heftig :(

Ik heb gisteren avond al de niet voeren bordjes opgehangen en aan het hek het niet betreden bordje. Brrr vind het naar dat ik niet weet wie er aan mijn pony zit en wat er mee gebeurd. Ze leek gisteren van slag of in elk geval moe van een zware inspanning. De brokken at ze wel op maar ze ging in de schuilstal staan ver bij de ijslander vandaan en ze heeft het hooi niet aangeraakt.

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Re: Onbekenden rijden op mijn pony?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 08:30

Ook een (cijfer)slot aan het hek hangen? Is natuurlijk ook wel bizar dat een wildvreemde jouw pony uit t weiland kan halen blijkbaar!!

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 08:32

Ik heb dit ook al eens meegemaakt bij mij eigen Shetlander. Heb de dames toen betrapt op een namiddag (waarschijnlijk uit van school). Waren gewoon over het hek van de wei geklommen!!

Uiteraard was ik ontzettend boos en mijn toon was hier ook na, heb aangegeven dat als ik ze nog 1 x in het weiland zag ik de politie zou waarschuwen en aangifte zou doen. Ben ook met ze mee naar hun ouders gegaan..

Daarna nooit meer gezien. Mocht je de mogelijkheid hebben om daadwerkelijk iemand te betrappen en het gaat om jonge kinderen : ga maar mee naar huis en doe daar je zegje!!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 08:47

een hangslot op de weide, dan kunnen ze er niet uit!

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 09:02

S_en_Z schreef:
Ook een (cijfer)slot aan het hek hangen? Is natuurlijk ook wel bizar dat een wildvreemde jouw pony uit t weiland kan halen blijkbaar!!


kwita schreef:
een hangslot op de weide, dan kunnen ze er niet uit!

Denk dat ik dat ook ga doen. Ben net wezen voeren en een pin wat in het hek zit om te voorkomen dat hij makkelijk open kan was er uit. En ik weet heel zeker dat ik die pin goed in het hek heb gestoken gisteren avond. Die pin krijg je er ook niet makkelijk uit. Paarden staan op een fietsroute naar de basisschool dus ik denk echt dat er een paar kinderen het weiland zijn in geweest. Maar heb er nu heel groot met rode letters "niet betreden" op hangen, doet ze blijkbaar niks.

snorkel1986

Berichten: 3008
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Onbekenden rijden op mijn pony?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 09:09

Een middagje in een klapstoel zitten en gewoon opwachten... iets vertelt maar wel zicht op hem rond einde schooltijd

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Onbekenden rijden op mijn pony?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 09:14

Bordjes dat ze er niet in mogen gaan kinderen zich echt geen klap van aantrekken :=
Ik zou idd lekker een slot ophangen. Kunnen ze nog makkelijk over het hek heen klimmen? Anders zou ik daar ook even een stroomdraadje oid bij aan prutsen (en bordjes ophangen dat er stroom op staat).
Middagje opwachten (op een plek dat ze jou niet zien) zou ook het proberen waard zijn denk ik.

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 09:24

Memories schreef:
Bordjes dat ze er niet in mogen gaan kinderen zich echt geen klap van aantrekken :=
Ik zou idd lekker een slot ophangen. Kunnen ze nog makkelijk over het hek heen klimmen? Anders zou ik daar ook even een stroomdraadje oid bij aan prutsen (en bordjes ophangen dat er stroom op staat).
Middagje opwachten (op een plek dat ze jou niet zien) zou ook het proberen waard zijn denk ik.

Haha nee maar je weet maar nooit. En niet voeren bordje moest er toch opnieuw komen dus had dat andere bordje ook maar gemaakt.
Bij ons weiland is er eerst een houten hek en daar achter zijn er 3 stroomdraden. Bij de ingang van het hek hangt er 1 stroomdraad voor. De shet kan daar onderdoor en de ijslander niet. Maar als het hek dicht zit kunnen ze er ook niet door. Dus eigenlijk dubbel voor dat hek, en stroomdraad en een dicht hek. Dat ene draad is er vooral voor dat ze niet aan het hek gaan schuren. Maar ja als het hek zo als gisteren open staat kan de shet er onder door. Daar voor hebben we nog een pin in het hek om te voorkomen dat het hek makkelijk open gaat.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Onbekenden rijden op mijn pony?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 09:38

Ik zou idd op afstand blijven kijken.
Komen nu dus wel erg veel, dus grote kans dat je ze ziet.
Anders zou ik prikkeldraad bij het hek spannen (dat ik zelf ook handschoenen nodig heb om erbij te kunnen komen) en stroomdraad dat de pony's er niet bij kunnen.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 09:42

Je heb camera's die je kan ophangen en dan live kan mee kijken. Zou die ophangen. En idd bordje camera bewaking en stroom. En ben dan wel een kreng, zou het stroomdraadje zo ophangen dat ze het niet zien, maar willen ze "inbreken" dat ze dan toch een tik krijgen. Denk dat ze dat maar 1x doen, wel wat lager instellen. En echt dat bordje stroom ophangen anders klagen die ouders je straks nog aan

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Onbekenden rijden op mijn pony?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 09:50

Ik zou fysiek nog geen maatregelen nemen op dit moment behalve de bordjes.

Een heterdaadje is veel beter en effectiever. Aanspreken, ouders er bij betrekken en uitleg geven.

Als de buren er zicht op hebben en de kinderen er op rijden moet betrappen toch te doen zijn. Zelf posten zou helemaal handig zijn (kan je uit het zicht zitten met wel overzicht van de weide?). Maar goed, moet je maar net tijd voor kunnen maken.

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Re: Onbekenden rijden op mijn pony?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:15

Heb je al bij de politie geïnformeerd? Als iemand je fiets of auto zomaar leent lijkt me dat een overtreding. Dit is niet anders. Je hebt sterke aanwijzingen. Misschien heeft de politie goede tips voor je? Of kunnen ze er met enige regelmaat langs rijden? Succes in ieder geval!

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Onbekenden rijden op mijn pony?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 10:18

Cijferslot zou ik vandaag nog doen.

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Onbekenden rijden op mijn pony?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 11:35

Na maandag ochtend niks vreemds meer gezien. Pin zat continu in het hek en de pony was ook rustig. Dus denk dat ze niet meer zijn langs geweest. Het is nu nog even het weekend afwachten want ja, dan hebben kinderen ook meer tijd en zitten ze niet op school. Hoop in elk geval dat ze gewoon weg blijven.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:54

Ik zou dit toch serieuzer nemen. Die meiden (?) kunnen het echt nog wel een keer proberen.
Als ze daarbij het hek per ongeluk open laten staan, jouw pony's uit de wei ontsnappen, de weg op lopen en een ongeluk of schade veroorzaken, ben jij als eigenaar aansprakelijk. Er zal jou dan verweten worden dat je je omheining niet goed op orde hebt.
Zelfs als er zo'n meid illegaal op jouw pony rijdt, eraf flikkert en iets breekt, kun je nog aansprakelijk worden gesteld, raar maar waar.
Plus, de pony's zelf kunnen natuurlijk ook gewond raken als ze schrikken of wegrennen o.i.d.

Ik zou zo snel mogelijk een goed, stevig hangslot om het hek doen. Bordje kan ook geen kwaad.

Persoonlijk zou ik echt heel erg kriegel, maar ook behoorlijk ongerust worden als ik zou merken dat er onbevoegden bij/aan onze paarden komen ...