Pees gescheurd door ongelukje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Pees gescheurd door ongelukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 11:12

Hallo,
Gisteren heeft het veulentje (3.5 mnd oid) van mijn oom/buurman een ongelukje gehad.
Mijn oom kwam iets aan ons vragen en ging daarna terug naar de wei en in die tussentijd was het gebeurt. Draden en alles was kapot maar het been van het veulen was ook niet meer heel. Het zag er zo heftig uit dat we meteen de dierenarts gebeld hebben en die kwam. Het was helemaal open.
Wij hadden al een vermoeden en de dierenarts bevestigde dat, de pees is helemaal door. De da vertelde dat hij het niet kon hechten.
Het is aan de voorkant van het achterbeen dat is misschien nog een geluk als het aan de achterkant was had ze het niet gered.
Na het verbonden te hebben vertelde de DA dat hij dinsdag terug komt om het verband te wisselen en kijken hoe het eruit ziet. Het ligt aan de bloedvaten in hoeverre deze beschadigd zijn of ze het gaat redden. Het bot is niet beschadigd.
Áls ze het redt, dan kunnen er jaren overheen gaan voordat het "helemaal" genezen is. Het kan een jaar duren voordat de wond dichtgroeit en/of de pees aan elkaar groeit.

Ik zal fotos in spoilers zetten:
Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding



Waarom ik dit topic open is eigenlijk voor ervaringen. Wij hopen natuurlijk op het beste en zullen er veel voor doen maar mocht het onhaalbaar zijn zal de eigenaar afscheid moeten nemen.

Is er iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt? En dan bedoel ik niet aan de achterkant van het been oid. Hoe is het verlopen? En wat moest je doen?
De DA heeft niets gezegd over boxrust oid maar het lijkt mij logischer om dat wel te doen? of zit ik dan fout?

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Pees gescheurd door ongelukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 11:14

Oh jeetje wat heftig! Ik heb geen tips voor je maar ik hoop dat het veulen er boven op komt! Sterkte!

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 11:28

Yenni schreef:
Oh jeetje wat heftig! Ik heb geen tips voor je maar ik hoop dat het veulen er boven op komt! Sterkte!


Dankjewel! Het veulen is niet van ons maar we staan er zo dichtbij. Buren, familie, de moeder hebben we samen "uitgezocht" de hengstenkeuze was samen gemaakt enz enz.
En de eigenaar heeft al zoveel pech gehad van de 4 veulens: 1 hartstilstand dus overleden, de ander had heftige zomereczeem met het jaar, de derde is ook overleden maar durf even niet te zeggen waaraan en de vierde is dit veulen.

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 11:45

Ik zou lasertherapie aanraden. Staat hier op bokt ook genoeg over

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 11:46

Omdat het om een veulen gaat kan dit bij de juiste verzorging weleens helemaal genezen. Ik heb een paard gehad wat als 2 jarige een soortgelijke wond heeft gehad. Daarbij was de behandeling als volgt: 2 weken op de kliniek waarbij dagelijks de wond gespoeld werd en antibiotica werd gespoten. Daarna thuis op stal en 2x per week verbandwissel. Tijdens de verbandwissel eerst schoon spoelen, dan droog deppen met schone hydrofiel luier, vervolgens wondzalf (honingzalf) erop. Daar een antiplak gaasje op. Daar weer dikke watten omheen en vastzetten met zo'n elastische plakbandage. Hoog verbinden om het spronggewricht heen zodat het niet afzakt. 3 maanden volhouden...

Eindresultaat was een slank been met een stukje afwijkende haargroei en een verder goed functionerend been.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 11:58

Toen ik op de kliniek werkte hebben we een merrie met een soortgelijke wond gehad. De strekpees was door en gehecht wat niet gelukt is. De wond is uiteindelijk goed genezen. Wel zo nu en dan widvlees weg gehaald omdat de hechtingen waren uitgescheurd.
De pees is nooit aangegroeid (volgens mij kan dat ook niet?).
De merrie liep daarna prima. Ze heeft zich zelf geleerd de hoef naar voren te zwaaien en de hoef met een plofje neer te zetten waardoor de hoef plat op de grond kwam.
Dit ging om een fokmerrie, geen idee hoe het zou gaan als het bereden zou worden.

Wat een pech voor die mensen zeg.. is het een merrieveulen?

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Re: Pees gescheurd door ongelukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 12:53

Bedankt voor al jullie tips!! Gaan we zeker eens naar kijken.

Het is inderdaad een merrietje, heel mooi chique ding wat ongelofelijk goed kan bewegen (normaal gesproken) op de keuring ook een 1e premie behaald. Is een welsh A'tje

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Pees gescheurd door ongelukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 18:46

Zorg dat je het goed ingepakt houdt om wild vlees zoveel mogelijk te voorkomen. Verbandmiddelen zijn duur maar als je Google gebruikt kan je wel een stuk besparen op de kosten.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 18:50


fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 18:53

Ik heb een soortgelijke wond gezien, iets lager, bij een 3 jarige hengst.
Eerst meteen naar de kliniek waar het been is gehecht en schoongemaakt.
Daarna dik ingepakt met extra steunpalen om zo min mogelijk beweging te krijgen.
Daarna maanden boxrust en 2x per week tot wekelijks verbandwissel.
Eerst paar keer onder verdoving, daarna zonder.
In dit geval waren pezen ook helemaal door.
Door de boel zo sterk te stabiliseren kon er in de lege ruimte van de kapotte pees zich een roze massa vormen. Eerst richtingloos en naarmate er steeds een beetje meer beweging in kwam werden het vezels. Op deze manier is er een deel van de pees weer genezen en kon hij als 4 jarige alsnog weer lekker naar de opfok

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 22:25

Anne_GTI schreef:
Zorg dat je het goed ingepakt houdt om wild vlees zoveel mogelijk te voorkomen. Verbandmiddelen zijn duur maar als je Google gebruikt kan je wel een stuk besparen op de kosten.


Ze is verbonden door de dierenarts en het zal dinsdag weer vervangen worden. Ga er stiekem wel vanuit dat de DA goed verband heeft. Maar bedankt voor de tip :)

De rest ook bedankt voor de tips, ik heb nu iets meer hoop dan ik voor dit topic had eerlijk gezegd. Vind het zo sneu. Nogmaals dank

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Pees gescheurd door ongelukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 22:35

De dierenarts zal je buurman straks zelf laten verwisselen. Het verbandmateriaal van de dierenarts is behoorlijk duur, vandaar de tip op te "shoppen"

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 23:17

No_No schreef:
De dierenarts zal je buurman straks zelf laten verwisselen. Het verbandmateriaal van de dierenarts is behoorlijk duur, vandaar de tip op te "shoppen"


Ah zo had het verkeerd begrepen zie ik, foutjeee :)

DA vertelde: je zult me vaak terug zien als het goed is, als het niet goed is zul je me niet vaak zien.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: Pees gescheurd door ongelukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 12:44

wij hebben toevallig zaterdag een paard naar utrecht gebracht met zo,n wond, ze is onder narcose gehecht en staat in het gips. ook in het draad, waardeloos hoor

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Re: Pees gescheurd door ongelukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 19:06

Oh ook al meteen gehecht... wat een klein ongelukje inderdaad tot grote gevolgen kan leiden.
Maar de DA is net langs geweest, vanaf de bovenkant zie je al dat de wond een beetje aan het genezen is maar vanaf de onderkant niet daar moet eerst de oude huid weg voordat dat waarschijnlijk geneest.
Opzich geen negatieve woorden erover . Vrijdag komt de DA weer terug voor het verbinden en verder kijken.

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Re: Pees gescheurd door ongelukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 00:54

Update voor degenen die het een beetje willen volgen :)
Het veulen stapt op 4 benen, zonder nog dubbel te slaan. Als ze gaat draven/galopperen loopt ze op 3 benen en raakt dat voetje de grond niet. (Zoals een hondje)

Vandaag DA langs geweest om verband te wisselen. Het zag er niet slecht uit en het bloedde met name aan de onderkant. Dat is opzich een goed teken want dat betekent dat er ook daar bloed door stroomt en dat het zou kunnen genezen. Het beenvlies is nu aan het groeien aan de bovenkant.

Woorden van de DA: aan de voorkant van de benen zitten strekpezen en aan de achterkant zitten buigpezen, als die puigpezen kapot zijn dan is er niks aan te doen. Maar in het geval van dit veulen is het aan de voorkant en is de strekpees gescheurd. De strekpees groeit samen met de huis dus kans op genezing is er wel. Maar dit wilde hij natuurlijk niet te hard roepen.

We hebben goede hoop maar het zal als het goedkomt een hele tijd gaan duren.

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 01:04

Ik bedenk me net, nu je over strekpezen begint, dat ik een haflinger ken die ongeveer hetzelfde heeft meegemaakt!
Op jonge leeftijd een ongeluk(volgens mij ook met draad) gehad en lag open tot op het bot vam het voorbeen.
Maar ze is toen overgenomen door een dierenarts en ze is gezond opgegroeid. Ze kan alles, ik heb zelf op haar gereden en ik heb gehoord dat ze zelfs eens een crossles heeft meegedaan!

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Re: Pees gescheurd door ongelukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-17 21:04

Fleurtjeuh sorry lees het nu pas! Dat is mooi dichtgegroeid dan!

Even een update na een paar weekjes: de genezing van het been gaat erg goed! Kate loopt zelf vaak nog op 3 benen wanneer ze harder loopt bijv. Draf of galop. Ze slaat in stap steeds minder door.
Ook komt er wat vlees aan de boven en onderkant. Dus opzich kijken we er nu positief tegenaan. Blijft toch spannend en afwachten wat het uiteindelijk zal worden.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: Pees gescheurd door ongelukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 23:13

wat bedoel je met in stap minder doorslaan, gaat ze nog steeds overkoot >???? en laat je haar zo rond hobbelen dan ???

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Re: Pees gescheurd door ongelukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-17 23:24

Heel af en toe wel ja, met name als ze een gekke bui gehad heeft. Dan slaat ze nog wel eens een keertje dubbel. Als ze gewoon loopt zie je er niets aan behalve dan haar ingepakte beentje.
Maar zoals ik al zei het gaat erg goed met haar. Het beenvlies groeit nu ook vanaf de onderkant maar ook komt er wat vlees aan boven en onderkant.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 22:20

Kimm4 schreef:
Heel af en toe wel ja, met name als ze een gekke bui gehad heeft. Dan slaat ze nog wel eens een keertje dubbel. Als ze gewoon loopt zie je er niets aan behalve dan haar ingepakte beentje.
Maar zoals ik al zei het gaat erg goed met haar. Het beenvlies groeit nu ook vanaf de onderkant maar ook komt er wat vlees aan boven en onderkant.



ik hoop dat het goedkomt zo, naar wat ik weet groeit de pees vast in het litteken weefsel, dan zou ze dat dubbelslaan niet moeten doen, of je moet dat niet willen. als ze zo overkoot blijft gaan heb je straks niet veel aan het veultje vrees ik

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Re: Pees gescheurd door ongelukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 23:49

Ze mag vanaf komende week zonder verband. Ben benieuwd maar vind t ook wel een beetje eng. Iedere dag spoelen. Kan t mooi dichtgroeien :)

Ze slaat alleen dubbel als ze gek gedaan heeft en dat is niet de hele dag ofzo. Het wordt steeds minder zoals ik al zei.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Pees gescheurd door ongelukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 00:07

Hier ook een paard gehad die een peesklap heeft gehad aan de voorkant van het achterbeen. Voor zover ik weet heeft het er niets aan overgehouden, tis dat het een lelijke wond is maar als dat gewoon goed geneest hoeft het niet voor problemen te zorgen. Paard waar ik het over heb moest op rust, dus stond apart in een weitje met hekken van 1,5m hoog. Dit hebben we op een gegeven moment opgegeven omdat het paard in kwestie er, ondanks de blessure gewoon overheen sprong.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 00:11

Ik heb het meegemaakt met mijn pony toen ze een jaarling was. Strekpees was helemaal door. Dierenarts heeft het gehecht en pony heeft anderhalf jaar gerevalideerd. Tegen alle verwachting in Z2 startgerechtigd geworden. Been is wel altijd zwakker gebleven en mijn pony heeft daardoor snel moeite met haar balans. Loopt snel scheef. In het Z2 kregen we daardoor de wissels niet voor elkaar. Maar ja.. als dat het ergste is ;)
Eerst maar eens hopen dat het veulen er bovenop komt!

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Re: Pees gescheurd door ongelukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 00:32

Komt stiekem nog best vaak voor zoals ik het zo lees.
Dit veulen is een welsh A en zal uitgroeien tot 1.20(?). Kan een voordeel zijn dat ze klein is maar daar weet ik zelf verder niets van dat zal de tijd leren. Maar het is dus ook geen pony die hoog in de sport zal komen en dat zal ook zeker niet het doel zijn. We hopen dat ze zichzelf over een poos gewoon weer lekker kan showen want dat kon ze als de beste. Daarna zien we verder en hopelijk blijft er niets van over zodat ze heel misschien nog eens mee kan doen aan shows en kan ze worden ingezet als fokmerrie wat het doel van de fokker dan ook is.