Black-out en huilen tijdens pitch

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rosedias
Berichten: 61
Geregistreerd: 12-07-14
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Black-out en huilen tijdens pitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-17 13:22

Hoi iedereen,

Gisteren moest ik pitchen voor de hoofdredacteur van de Trouw. Het ging bij mij alleen niet zoals ik had gehoopt. Ik klapte dicht, wist helemaal niets meer en begon te huilen. Dit is niet de eerste keer dat het gebeurd is. Twee jaar geleden, toen ik voor het laatst moest presenteren, gebeurde dit ook al.

Het gekke is, dit gebeurt sinds ik op het HBO zit. Op de havo en op de basisschool had ik er nooit last van. Optreden qua dansen voor twee duizend mensen vind ik ook totaal niet eng. Maar de afgelopen twee jaren is dit veranderd. En ik weet niet waarom.

Over drie weken moet ik presenteren voor een groter publiek. Ik zit er nu al mee in de maag..

Heeft iemand tips? Soortgelijke ervaringen?

Liefs


Nederlands-Duits of Duits-Nederlands vertaler gezocht? Ik meld mij graag aan (:


Anoniem

Re: Black-out en huilen tijdens pitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:15

Omdat de druk hoger is waarschijnlijk ;) Overleg het eens met een docent, en kijk of je er iets mee kunt doen.

assie

Berichten: 9484
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Black-out en huilen tijdens pitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:21

Wat vervelend zeg. Enig idee waardoor het zo veranderd is? Is het mis gegaan tijdens een presentatie?

Ik ben ook altijd wel zenuwachtig. Maar sinds ik mezelf voorhoud dat die mensen mij graag willen horen én dat zij niet weten wat ik vergeet, gaat het veel beter.
Vooral dat laatste werkt heel fijn. Ik weet wat mijn hoofdlijnen zijn en wat ik per se gezegd moet hebben. Mijn publiek weet dat niet. Zij weten dus ook niet wat ik vergeet. Als ik dus een foutje maak is dat niet erg.

Die gedachte geeft mij veel rust.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

snuffie123
Berichten: 1284
Geregistreerd: 10-06-15

Re: Black-out en huilen tijdens pitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:28

Ik lees dat de laatste keer dat je moest presenteren twee jaar geleden is. Misschien dat dat het extra spannend maakt en doordat het nu voor de hoofdredacteur van de trouw was en je daardoor meer druk voelde?

Ik vond het juist op de middelbare school veel enger dan nu op het hbo. Dat kwam omdat we het toen niet heel vaak hoefde te doen. Eenmaal op het hbo moest ik iedere week wel presenteren, een pitch geven, etc. Hierdoor raakte ik er als het ware aan gewend en vind ik het nu dus niet eng meer.

Veel en vaak doen dus eigenlijk. Vraag of je het alvast kan presenteren voor andere mensen en of ze je feedback willen geven zodat je daar wat zelfverzekerder in wordt.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Black-out en huilen tijdens pitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:32

Ik moet voor mijn nieuwe werk veel presenteren en in heb precies hetzelfde als dat jij hebt.
Op school en tijdens de opleiding had ik nergens last van. Bij mij is het wel dat er voor andere mensen best wat van afhangt en dat er altijd meerdere meeluisteren die weten wat er gezegd moet worden. Die verwachtingen vind ik het ergst.

Met andere woorden, ik lees even mee!

Rosedias
Berichten: 61
Geregistreerd: 12-07-14
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Re: Black-out en huilen tijdens pitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-17 14:12

@assie Twee jaar geleden moest ik presenteren, in het Engels omdat ik een internationale HBO studie deed. Ik weet niet waarom, maar ik klapte toen volledig dicht. Dat was voor een klasje van 10 mensen waarmee ik met bijna iedereen bevriend was.

Dat ze niet weten wat ik ga zeggen, is ook een fijne gedachte inderdaad. Zo had ik het nog niet bekeken. Misschien werkt dat idee!

@Simbaa Bij mij is het inderdaad ook zo dat het er aan ligt voor wie ik moet presenteren. Maar ik denk dat ik de docent misschien wel het engste vind. Die verwachting inderdaad. Ik verwacht trouwens ook erg veel van mijzelf. Ik heb vorig jaar mijn P gehaald zonder enkele herkansing. En ik ben heel bang dat ik mijn punten niet haal als ik tijdens het presenteren dicht klap. Ik ben zeg maar bang dat ik wéér een black out heb en begin te huilen. Dus bij voorbaat ben ik al bang dat dat weer gebeurd. Misschien niet zo zeer voor het presenteren zelf. Ik weet het eigenlijk niet.

@Bizzybijtje Ik denk dat de druk bij mij nu hoger ligt op het HBO. Ik ben erg perfectionistisch, wil alles altijd goed doen. En ik heb dus vorig jaar mijn P in een keer gehaald, zonder een herkansing. En ik wil dat graag ook halen in de rest van mijn studie loopbaan. Aan de andere kant, ik word heus geen minder persoon als ik een keer een herkansing moet doen. Dat weet ik ergens ook wel. Maar toch vind ik een herkansing doen wel erg of zo. Ik heb er nog nooit een moeten doen.

@snuffie Dat de hoofdredacteur van Trouw ineens voor mijn neus stond, is inderdaad een grote stress boosdoener geweest. Maar voor mijn pitch had ik ook al een hele stressvolle situatie: de treinen reden niet, ik moest 1.5 uur omrijden en haalde het net op vijf minuten. Op het station was ik al van de trap gevallen, waardoor ik van de schrik half moest huilen. Dus die ochtend was ook nog niet zo fijn.
Verder had ik mij voor mijn gevoel niet goed genoeg kunnen voorbereiden. Die avond ervoor konden we pas de pitch voorbereiden en dat is echt te weinig tijd.

Zolang ik ergens zeker van ben, gaat het geloof ik wel. Aan het begin van de pitch moest ik ook een beetje vertellen over onze hoofdpersoon van ons project. Die jongen ken ik als enige. Dus ik wist dat mensen het niet 'beter konden weten'. Maar zodra ik ergens over praat waarvan ik weet dat ik het niet beter weet, ben ik bang dat mensen mij zo abrupt en op een nare manier gaan corrigeren. Denken dat ik het denk beter te weten.


Nederlands-Duits of Duits-Nederlands vertaler gezocht? Ik meld mij graag aan (:

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Re: Black-out en huilen tijdens pitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 14:16

Vaker doen helpt en van het begin tot het eind echt precies weten wat je wil zeggen helpt ook voor veel zelfvertrouwen. En dan bedoel ik niet alles precies uit je hoofd opzeggen, maar van elke kant benaderd kunnen worden. Totale logische volgorde van je verhaal hebben.


Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Black-out en huilen tijdens pitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 14:24

Heb je ooit een cursus spreken in het openbaar gevolgd? Dat heeft mij jaren geleden heel erg geholpen qua zelfvertrouwen. Voor m'n eerste presentatie voor het 'echie' (lees: congres ergens in het buitenland voor 500+ man) heb ik geloof ik 2 weken bijna dagelijks geoefend en voor de zekerheid de tekst (zoals ik het ongeveer wilde zeggen) uitgeschreven meegenomen. Die tekst heb ik niet nodig gehad, maar het gaf me net wat extra vertrouwen dat als alles mis zou gaan, ik het altijd nog kon voorlezen.

Ennuh, weet dat je 1) niet de enige bent (er vallen weleens mensen flauw van de stress op internationale congressen!) en 2) dat het met voldoende oefening echt beter wordt :)

Rosedias
Berichten: 61
Geregistreerd: 12-07-14
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Re: Black-out en huilen tijdens pitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-17 16:26

Ik heb wel een faalangst training en een spanningsregulatie cursus gehad, maar dat heeft niet echt direct met spreken in het openbaar te maken. Ik probeer nu zoiets aan te vragen via mijn hogeschool.


Nederlands-Duits of Duits-Nederlands vertaler gezocht? Ik meld mij graag aan (:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arjette15, carika, Fair, Googlebot, Gypsy, heidy_wilco, Kairos, Koekie73, linda2008, lissssan, Lithya, LouLouB, Lynn_Nikita, mvdende, Sanne_zepp, SannevZ, shaddy82, Thami, YandexBot en 179 bezoekers