Welke deken deze dagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Welke deken deze dagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 20:33

Ik wil proberen te voorkomen te moeten scheren dit jaar. Mijn 4 jarige merrie staat nu sinds een paar weken onder een deken. Overdag staat ze buiten, dus deze moet waterdicht zijn. Wij hebben helaas niet altijd de mogelijkheid om de deken overdag af te (laten) doen. Eerst hadden we een ongevoerde bucas smartex deken bij haar op. Hier zweette ze soms overdag wat onder, dus zijn op zoek gegaan naar een beter ventilerende. We hebben nu de bucas turnout light (ventilerend met fleece voering) alleen heb ik ook hierbij het idee dat hij soms te warm is.

's Nachts is het al best koud vergeleken met overdag, dus om een dikkere vacht tegen te gaan wil ik graag wel iets opdoen. Wat raden jullie aan?

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Welke deken deze dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 20:38

Ik ben erg fan van de bucas smartex. Gebruik hem zelf ook. Maar niet nu, het tikt overdag 20 graden aan. Een deken is al snel te veel. Paarden zijn in deze temperaturen juist zelf comfortabel. En de smartex is bedoelt vanaf ong 14 graden.

Ik zou voor nu, als je écht een deken op wilt, een ongevoerde regendeken opdoen. Maar eigenlijk zou ik dit mooie weer even afwachten.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 20:46

Licht heeft meer invloed dan de deken. Het helpt dus ook om het licht aan te laten tot 's avonds laat.
Als het boven de 15 graden is, staat hier geen paard met een dek op. Niet prettig voor je paard. Heb ooit meegemaakt dat een paard het te warm had: onder de bulten en en moest uiteindelijk een jaar rond zonder deken staan om er weer vanaf te komen.... Als het 's nachts kouder wordt krijgen ze hier 's nachts 100/150 gram op.
Ongevoerde dekens zijn alleen maar tegen regen en vuil. Er zit geen warmte in, dus hebben geen effect op het aanzetten van haar.
Sommige paarden moet je nu eenmaal scheren, dat is dan ook maar gewoon zo....

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: Welke deken deze dagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 21:05

Ze staat in vol pension, wel een lichte stal, licht is aan tot half elf. Ik vind in de nacht vandaag 6 a 7 graden wel een groot verschil met overdag om haar nu ineens weer zonder deken te zetten.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Welke deken deze dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 21:07

Je gaat een paard toch geen deken op doen met 20 graden.. Kom op zeg en dan ook nog vreemd vinden dat hij nat was. Meen je dit?

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 21:11

Kendra schreef:
Ongevoerde dekens zijn alleen maar tegen regen en vuil. Er zit geen warmte in

In de deken zelf niet nee maar als het een stevige deken is (stevige stof) houdt hij wel wat warmte vast.

TS wat ik zou doen is van m'n luie kont komen en 2x per dag de deken wisselen óf je paard bloot laten. Met dit weer overdag een deken op vind ik eigenlijk best dieronvriendelijk.

Anoniem

Re: Welke deken deze dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 21:19

Geen deken! *\o/* Lekker groeien dat haaarrrrrr :D

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 21:20

Koper schreef:
Kendra schreef:
Ongevoerde dekens zijn alleen maar tegen regen en vuil. Er zit geen warmte in

In de deken zelf niet nee maar als het een stevige deken is (stevige stof) houdt hij wel wat warmte vast.

TS wat ik zou doen is van m'n luie kont komen en 2x per dag de deken wisselen óf je paard bloot laten. Met dit weer overdag een deken op vind ik eigenlijk best dieronvriendelijk.

Mijn luie kont? Denk dat ik jouw reactie maar niet serieus neem.

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 21:20

paardje schreef:
Ze staat in vol pension, wel een lichte stal, licht is aan tot half elf. Ik vind in de nacht vandaag 6 a 7 graden wel een groot verschil met overdag om haar nu ineens weer zonder deken te zetten.

Ik neem aan dat de temperatuur in de stal veel minder laag is. Zo niet dan kun je s,nachts een dunne deken op doen en overdag niks.

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 21:21

Adelaide71 schreef:
Geen deken! *\o/* Lekker groeien dat haaarrrrrr :D

Ja dat is lekker als je intensief wilt rijden , maar niet heus.

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 21:29

pillow schreef:
paardje schreef:
Ze staat in vol pension, wel een lichte stal, licht is aan tot half elf. Ik vind in de nacht vandaag 6 a 7 graden wel een groot verschil met overdag om haar nu ineens weer zonder deken te zetten.

Ik neem aan dat de temperatuur in de stal veel minder laag is. Zo niet dan kun je s,nachts een dunne deken op doen en overdag niks.

Bedankt voor je reactie.
Ik denk dat de deken die ze nu heeft voor de nacht wel oke is. Mijn moeder gaat de deken in de ochtend af doen, mij lukt het helaas niet, ik ben al op mijn werk als de stal nog niet eens open is. Was eigenlijk benieuwd of er een minder warm alternatief deken is die waterdicht is en toch heel goed ventileert.

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 21:32

Als er iemand is die de deken er voor je af kan halen, wat is dan het probleem? Ik denk dat je nu wel in de gaten hebt dat met dit weer overdag een waterdichte deken niet echt een optie is.

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 21:47

Koper schreef:
Als er iemand is die de deken er voor je af kan halen, wat is dan het probleem? Ik denk dat je nu wel in de gaten hebt dat met dit weer overdag een waterdichte deken niet echt een optie is.

Er staan er meerdere op stal overdag met deken. Weet alleen niet welk type dit is. Verder heb ik niet echt meer zin in jouw reacties na je eerste bericht.

zoedeloe
Berichten: 194
Geregistreerd: 21-12-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 21:53

In principe is het weer warm genoeg zonder deken en kunnen paarden prima een buitje hebben.
Alleen het ene paard is het andere paard niet. Ik heb een paard gehad die als het regende of waaide stijf werd in zijn rug. Voor dit paard gebruikte ik toen in het voor en najaar als het zonnig maar ook regenachtig was de sunshower van bucas. Deze reflecteerd de zon is waterdicht en ademend. http://bucas.com/nl/product/sun-shower-7/ ik moet wel eerlijk zeggen dat de binnenvoering toen wel snel kapot ging maar dit is al een tijd geleden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 21:57

pillow schreef:
Adelaide71 schreef:
Geen deken! *\o/* Lekker groeien dat haaarrrrrr :D

Ja dat is lekker als je intensief wilt rijden , maar niet heus.


Joh, niet zo serieus, maakte een geintje.

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 21:57

paardje schreef:
Koper schreef:
Als er iemand is die de deken er voor je af kan halen, wat is dan het probleem? Ik denk dat je nu wel in de gaten hebt dat met dit weer overdag een waterdichte deken niet echt een optie is.

Er staan er meerdere op stal overdag met deken. Weet alleen niet welk type dit is. Verder heb ik niet echt meer zin in jouw reacties na je eerste bericht.

Oei, op de teentjes getrapt?

Wat let je om te gaan kijken of vragen wat voor dekens dat zijn.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 22:05

zoedeloe schreef:
In principe is het weer warm genoeg zonder deken en kunnen paarden prima een buitje hebben.
Alleen het ene paard is het andere paard niet. Ik heb een paard gehad die als het regende of waaide stijf werd in zijn rug. Voor dit paard gebruikte ik toen in het voor en najaar als het zonnig maar ook regenachtig was de sunshower van bucas. Deze reflecteerd de zon is waterdicht en ademend. http://bucas.com/nl/product/sun-shower-7/ ik moet wel eerlijk zeggen dat de binnenvoering toen wel snel kapot ging maar dit is al een tijd geleden..

Ik gebruik deze als ik vroeg moet scheren. Gaat al zes jaar mee en is goed waterdicht. Als je perse een deken op wil zou je hem kunnen gebruiken.

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 22:07

Oei.. je paard een deken om doen met dit weer, ik ben tegen.. Staan ze in een binnenstal? Lekker afhouden dan. Anders een dun katoentje en overdag af.

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Welke deken deze dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 22:11

Mijn geschoren shetlander staat overdag lekker bloot en 's nachts in schuilstal met 0 grams.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 22:18