Zeurende kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Zeurende kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 20:24

Hoi :wave:

Een jaar of twee geleden heb ik een kater, Gizmo, van (toen) 7 jaar uit het asiel gehaald. Het is een heel lief beest dat gek is op aandacht. Wat ze me er niet bij verteld hebben, is dat hij altijd overal geluid bij maakt. En met name als hij iets wil en het niet krijgt.
Oftewel, hij kan enorm zeuren. Om eten, aandacht of naar buiten/binnen gaan.
Wat eten betreft, hij krijgt een afgemeten hoeveelheid, zodat hij niet te dik wordt. Hij is nu mooi op gewicht maar is bijna 2kg zwaarder geweest toen hij onbeperkt kreeg.
Aandacht: ik ben niet elke dag de hele dag thuis, maar ik zorg dat hem regelmatig aandacht geef. Als hij beleefd om aandacht vraagt (dus niet klagelijk), door bijv. in de krabpaal te gaan zitten (heb ik hem aangeleerd), dan krijgt hij sowieso aandacht.
Naar buiten: dit mag als het goed weer is en nog licht is, en ik thuis ben. In de zomer laat ik de deur open, maar daar is het nu te koud voor. Met als gevolg dat hij steeds naar buiten wil, en twee minuten later weer naar binnen, en dan vijftien seconden later weer naar buiten, enz... Dat doe ik dus niet.

Hem negeren in zijn klaagmodus werkt niet. Boos worden werkt ook niet (hij wordt bang en blijft doorzeuren, en ik wil hem niet bang maken). Positief belonen werkt wel wat, maar hij blijft wel steeds weer terug gaan in de klaagmodus. Hem even aanspreken werkt niet. Hem zijn zin geven werkt het beste, maar dat kan niet altijd en wil ik ook niet altijd...

Zover ik weet is hij gezond, hij krijgt elk jaar een check-up en volgens mij werkt alles naar behoren.

Iemand tips? Ik word na een aantal uur echt gek van hem, hoe lief hij ook is.
Als er meer info nodig is hoor ik het graag.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:27

Tja lastige kwestie. Wat voor ras is de kat. Sommige rassen zijn veel vocaler ingestelt dan andere.
Ook zijn sommige het zo gewend dat het niet af te leren is.

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Zeurende kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:30

Kattenluikje in de deur zetten? Of een speelkameraadje erbij?

Mando

Berichten: 15691
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:32

Wat is klagen.

Ik heb een siamees gehad die de hele dag liep te kletsen.
Soms vervelend maar ach ik kletste gewoon terug een vaak negeerde ik het ook.
Je leert ermee leven mits je jezelf er niet aan gaat ergeren

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 20:36

Bedankt voor de reacties! :)

Het is een Europese korthaar / htk-kat. Geen idee wat er precies doorheen zit.
Kattenluikje is helaas geen optie hier, als ik een huis ga kopen gaat dat er zeker komen.
Speelkameraadje is een slecht idee. Als Gizmo ergens een hekel aan heeft, dan is het aan andere katten. Hij is naar het asiel gebracht vermoedelijk vanwege stress van de andere katten in huis, en in het pleeggezin waar nog twee katten waren was hij ook nooit rustig. Hier in huis was hij binnen een kwartier ontspannen toen hij zag dat hij alleen was. Geen kat dus om met andere katten te zetten.
Wat is klagen... hij kan ook kletsen, ik klets dan tegen hem terug. Maar dit is echt zeurend, en hoe meer ik negeer, hoe gefrustreerder en luider hij wordt.

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Zeurende kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:38

Dan maar behandelen als een dreinende peuter, even volhouden en dan heeft hij wel door dat zeuren niet helpt.

Brenda_85
Berichten: 264
Geregistreerd: 14-04-14
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:40

Misschien toch nog een keer eerst met de dierenarts overleggen of er een medische reden achter kan zitten. Zo niet is het een idee om met voedselverijking aan de gang te gaan, dan moet hij iets voor zijn eten doen en wordt hier ook gelijk moe van wat erg kan schelen in het zeuren. Er zijn verschillende te koop in de winkel maar je kan ze ook simpel zelf maken om uit te proberen. Bijvoorbeeld door een lage bak met blaadjes binnen te zetten en daar brokjes tussen doen of een doos vullen met wc rolletjes (even sparen) en dan daar brokjes in doen zodat hij die met zijn poten eruit moet vissen. Mijn katten zijn vaak helemaal tevreden als ze uitgepuzzeld zijn.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:42

Heb je de mogelijkheid een kattenluik te plaatsen?
Vriendje erbij?

Sommige katten zijn gewoon verbalen lastpakjes. Ik heb er ook zo 1. Zeurt gewoon veel, maar hij is er niet 1 die op zijn wenken bediend wil worden. Dat scheelt.
Succes!

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 20:43

@bigone: Dat werkt erg slecht helaas :/ Hij gaat dan vaak wel even liggen, maar paar minuten later begint alles weer van voren af aan. Na een hele avond word ik daar wel wat gefrustreerd van. %)

@Brenda: Spelen werkt! Maar dan met name brokjes gooien ('apporteren'). Dat doe ik nu elke dag. Hij wordt erg fanatiek. Ik heb sinds een paar weken ook een speelbord, maar dat snapt hij nog niet zo goed, en hij wordt tot nu toe met name gefrustreerd dat hij de brokjes niet krijgt. Dat bouw ik dus langzaam met hem op door de brokjes steeds moeilijker te leggen. Maar het is niet een structurele oplossing op het moment. Speelbord is er inderdaad gekomen als mogelijk oplossing voor hem, omdat hij dan bezig kan én zijn eten krijgt.
Ik zal het eens opperen bij de dierenarts, al heb ik het idee dat het bij hem gewenning is en niet iets medisch.

@Goof: beide zijn helaas niet mogelijk, zie mijn eerdere bericht :)

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Re: Zeurende kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:49

Bij ons helpt de plantenspuit perfect, hier staan ze ook altijd mauwend voor de deur. Doe je de deur open dan willen ze 2 minuten later weer terug. Bij ons mogen ze pas door de deur als ze stil zijn en niet aan de deur krabben. Als ze dat wel doen krijgen ze simpelweg met de plantenspuit, en dat hebben ze heel snel door! Zelfde geldt met op tafel gaan zitten, dan krijgen ze ook met de plantenspuit.
En wordt hij echt bang als je hem straft? Want bij ons rennen ze ook weg zodra ze aan de deur hebben gekrabd, want dan weten ze dat ze straf krijgen. Maar ze zijn absoluut niet bang en weten dondersgoed wat wel en iet mag.

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:52

Ja herkenbaar dit.. Kattenluikje was hier wel de oplossing. Nu zeurt 'ie nog steeds maar is hij ook grote delen van de dag buiten wat het draaglijk maakt. :')

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 20:53

Hij wordt echt bang als je boos wordt, hij duikt in elkaar. Alsof hij bang is geslagen te worden (heb ik nooit gedaan!). Het enige wat ik doe is mijn stem verheffen en hem wegsturen uit bijv. de keuken of bij de deur weg. Ik ben dus een beetje voorzichtig met zoiets als een plantenspuit.

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Re: Zeurende kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:56

Ja in die situatie snap ik het wel! Je weet natuurlijk ook niet wat er met hem gebeurt is voordat hij bij jou kwam wonen... Jammer dat een speelmaatje geen optie is!

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 20:59

Ik weet inderdaad niet wat er met hem is gebeurd, waarom hij zo'n hekel aan andere katten heeft ook. Als ze in zijn tuin komen (hij komt er zelf niet uit)... dan springt hij er gelijk op. Toen hij wel de straat op ontsnapte kon ik aan het geluid wel horen waar hij was... dan had hij weer een andere kat gevonden.
Overigens wil ik niets ten nadele van de vorige eigenaren zeggen, van wat ik weet hebben ze heel goed voor Gizmo gezorgd, ook op medisch gebied. En ik denk dat het verstandig was dat ze hem naar het asiel hebben gebracht, want de situatie was voor Gizmo ook niet fijn. :j

@Jildau: ik zou er graag één willen, maar het is een huurhuis en een glazen deur... ik moet nog even volhouden wat dat betreft tot ik verhuisd ben :\

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Zeurende kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:25

Ik woon ook in een huurhuis met glazen deur. Mijn moeders vriend heeft het kattenluikje in plexiglas gemaakt en het gewone glas vervangen door dat glas. Zodra ik hier weg ga zet hij het echte glas weer terug. Andere optie was om een andere deur erin te zetten en de originele te bewaren.

Maar snap dat dat lastig is en als je uitzicht op wat anders hebt moet hij maar even geduld hebben. :D

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Zeurende kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:34

Leuk he, ik heb ook zo'n vocale diva! Bij alles wat ze wel of niet wil zingt ze een heel lied. Het hoort gewoon bij haar. Maar het is inderdaad niet altijd leuk, helemaal 's nachts niet.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Zeurende kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:28

De mijne kletst ook de hele dag door tegen me. Als hij wil knuffelen, als hij eten wil, als hij naar buiten wil, als er een kussentje verkeerd ligt. :') Ik doe er eigenlijk niets aan. Soms heeft hij zo'n bui dat hij tien keer naar binnen en naar buiten wil, maar dan bonjour ik hem gewoon de deur uit en dan haal ik hem een uur later wel weer naar binnen. Wil je buiten? Dan ga je jezelf ook maar even lekker vermaken daar.

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Zeurende kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:32

Wanneer hij zo veel voor zijn ver overheeft, zo'n speelbal waar je brokjes in doet??

Esther_

Berichten: 3996
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Zeurende kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:45

Onze kat kan het zeuren ook heel lang volhouden. Ik niet, dus ik geef toe en doe de deur weer open. Het is dus echt een aangeleerd iets. Kan zijn dat jouw kat het bij de vorige eigenaar heeft geleerd of dat jij hem hebt verwend. Het is in ieder geval lastig om af te leren.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Zeurende kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:55

Mijn kat is ook zo'n kletsert :)) Toen ik hem net uit het asiel had was het echt dramatisch, maar ik ben altijd heel consequent geweest in het niet belonen van irritant gedrag. Denk dat niet toegeven hier echt het toverwoord is, hoe lastig ook..

xMaritt

Berichten: 471
Geregistreerd: 10-09-10
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:56

Hier ook een praatgrage kat. Alleen ik ben er bijna 100% zeker van dat wij het haar onbewust aangeleerd hebben. Toen wij haar (en haar maatje) overnamen van de vorige eigenaar praatte ze namelijk bijna nooit. Ik vermoed dat we haar gewoon iedere keer dat ze wel mauwde aandacht vragen en dat het zo steeds erger is geworden. Tegenwoordig krijgt ze pas eten als ze langer dan 5 sec stil is bijvoorbeeld. Tegenwoordig gaat dat best snel maar in het begin kostte het aardig wat geduld. Verder inderdaad de plantenspuit, alleen dat is bij jou dus niet echt een optie lees ik. Overigens weet ze ook dondersgoed wanneer ze genegeerd wordt hoor, ze gaat alsnog wel vrolijk door maar probeert het dan meer bij mijn vriend dan bij mij aangezien ik het negeren vaak langer volhoud :')

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 20:30

Jildau schreef:
Ik woon ook in een huurhuis met glazen deur. Mijn moeders vriend heeft het kattenluikje in plexiglas gemaakt en het gewone glas vervangen door dat glas. Zodra ik hier weg ga zet hij het echte glas weer terug. Andere optie was om een andere deur erin te zetten en de originele te bewaren.

Maar snap dat dat lastig is en als je uitzicht op wat anders hebt moet hij maar even geduld hebben. :D


Dat is best een slim idee!

bigone schreef:
Wanneer hij zo veel voor zijn ver overheeft, zo'n speelbal waar je brokjes in doet??


Die wilde ik nog gaan kopen, maar aangezien het spelbord ook nog niet zo z'n interesse heeft, twijfel ik.

@iedereen: bedankt voor de reacties. 'Fijn' dat ik niet de enige ben. Ik denk dat er toch weinig aan te doen is verder, helaas. :( Gelukkig kan hij ook heel lief zijn.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:43

En als je hem nu, wanneer hij "zeurt", iets geeft wat hij niet wil? Bij voorbeeld een aai. Elke keer dat hij mauwt krijgt hij een aai. Dat is wat mauwen oplevert en daar kan hij het mee doen.

Heb je wel een duidelijk signaal voor bij voorbeeld eten? Bij mij in huis is dat gewoon het woord "brokjes". Daarmee kan ik aangeven dat er gegeten gaat worden. Ook krijgen ze brokjes waar ze langer een vol gevoel van hebben, waardoor er eigenlijk niet veel om voedsel wordt gezeurd.

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Zeurende kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 20:46

Zou dat werken? Wordt wel veel aaien dan binnenkort :P

'Brokjes' kent ie inderdaad :j. Het geluid van brokjes in zijn bakje is ook een enorme trigger. Maar wat ik kan proberen is op vaste tijden voeren. Nu is dat vaak wat chaotisch.
Hij krijgt Orijen, maar omdat dat vrij rijk is mag hij er niet zoveel van. Ik ben echter wel blij met de kwaliteit ervan, en om iets armer voer te geven zodat hij meer moet eten voelt ergens ook vreemd.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:51

Low calory voer maakte hier echt een wereld van verschil. Evenals op vaste tijden voeren :j

Daar zou ik mee beginnen. En als dat niet genoeg werkt dan [niet datgene wat hij wil] wanneer hij komt mauwen. Die van mij vinden het niet vervelend om een aai te krijgen en "hoi je bent lief" te horen maar ze weten ook dat dat het enige is wat ze krijgen als ze komen mauwen. Tenzij het voorbij brokjestijd is en ik dat niet gemerkt heb, en dan hebben ze terecht een punt.
Laatst bijgewerkt door Koper op 21-09-17 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt