Teveel hooi??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
bokje72
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-07-17

Teveel hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-17 09:54

Beste medebokkers..

Mijn eerste paard is een feit: Jack de (hengst)draver, 14 jaar, woont sinds vandaag een maand bij ons <3
Ik heb vanochtend het 6e pakje hooi aangesproken. Een pakje hooi weegt ongeveer 25 kg.
Jack staat nu nog op rust maar de bedoeling is dat we binnenkort starten met rijden.
Mocht dit i.v.m. mijn rugklachten niet gaan dan gaan we kijken of hij mennen ook mooi vindt
Nu is mijn vraag:

- is dit veel? Hij heeft ook weidegang maar het gras is momenteel kort.
- wat is jullie advies qua voertijden? Ik voer met slowfeeder onbeperkt, geen bijvoeding.
- we gaan de herfst/winter in, extra hooi?

Hartelijke groet, bokje72.


Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Teveel hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 09:58

Reken ik goed als dat 5kg hooi per dag is?
Dan mag hij zelfs zeker het dubbele of nog meer hebben mocht hij dat nodig hebben.

Ik zou naast het hooi wel een vitaminebrokje geven, hooi in Nederland komt eigenlijk altijd behoorlijk wat tekort.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:07

Weet natuurlijk niet hoe je weide eruit ziet maar vind het anders erg weinig.

Staat hij echt onbeperkt of is het wel altijd op als je gaat gaan bijvoeren? Kan natuurlijk dat die continu gras probeert te eten nog maar anders eet die erg weinig hoor. Een draver als ik dat even zo uit mijn hoofd reken zou met 1 pakje maar 2 maximum 3 dagen kunnen doen en zelf dan eet die niet overdreven veel. Enkel als die nu voornamelijk nog probeert gras te eten en verder nog niet echt enorm veel hooi eet kan het wel dat er nu weinig doorgaat.

Kaitlyn

Berichten: 9720
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Teveel hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:09

Ik vind het wel erg weinig.. Die van mij eet 4 tot 5 balen hooi per week. :o

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

Anoniem

Re: Teveel hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:10

Dat is zelfs te weinig. Een pakje hooi per dag krijgen hun hier. Nu zelfs gewoon grote bollen onbeperkt

bokje72
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-17 10:11

Oké..te weinig zelfs? Ik vul de slowfeeder als deze leeg is. Zal het extra in de gaten houden. Dank voor de tip van de vitaminebrok! Fijn dat jullie reageren. Toen hij hier kwam zag je 'vaag' zijn ribben, nu niet meer. Hij krijgt nu ook een dikkere vacht en glimt mooi.

Rizette
Berichten: 4280
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:12

Met kort gras is het echt veel te weinig. Je hebt echt grote kans op problemen met maag en darmen en overige gezondheid als je zo weinig voert. Valt je paard niet af ook? Of geef je veel brok? Brok kan geen hooi vervangen.

Rizette
Berichten: 4280
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:13

bokje72 schreef:
Oké..te weinig zelfs? Ik vul de slowfeeder als deze leeg is. Zal het extra in de gaten houden. Dank voor de tip van de vitaminebrok! Fijn dat jullie reageren. Toen hij hier kwam zag je 'vaag' zijn ribben, nu niet meer. Hij krijgt nu ook een dikkere vacht en glimt mooi.

Door de dikkere vacht zie je de ribben w.s ook niet meer. Je moet voelen hoe een paard in conditie is. Je mag de ribben voelen maar er moet wel een laag overheen liggen, je mag ze niet zien.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:13

bokje72 schreef:
Oké..te weinig zelfs? Ik vul de slowfeeder als deze leeg is. Zal het extra in de gaten houden. Dank voor de tip van de vitaminebrok! Fijn dat jullie reageren. Toen hij hier kwam zag je 'vaag' zijn ribben, nu niet meer. Hij krijgt nu ook een dikkere vacht en glimt mooi.


En hoe snel is hij leeg?
Sommige paarden eten gewoon heel snel, die van mij kunnen met wat pech 3kg per uur wegwerken per paard en dat in een slowfeeder.

mystery1980
Berichten: 4202
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:15

ze kunnen van kort gras soms nog aardig wat binnen krijgen. Maar wij kunnen het vanaf hier niet beoordelen. Alleen het hooi zou wat weinig zijn, maar misschien is het in aanvulling met het gras prima.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

Rizette
Berichten: 4280
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Teveel hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:16

Met kort gras wel uitkijken dat het geen gras uit trekken wordt met zand er bij

bokje72
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-17 10:21

Ik wil natuurlijk geen gezondheidsproblemen voor hem..daarom ben ik blij met jullie meedenken. Diegene die mee geweest is hem ophalen vond hem er na 2 weken behoorlijk vol uitzien (zij heeft er zelf 6 rondlopen)..dus vandaar mijn twijfel eigenlijk..

bokje72
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-07-17

Re: Teveel hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-17 10:22

Dat zand eten daar let ik op! Is ook niet aan de orde gelukkig!

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:24

bokje72 schreef:
Ik wil natuurlijk geen gezondheidsproblemen voor hem..daarom ben ik blij met jullie meedenken. Diegene die mee geweest is hem ophalen vond hem er na 2 weken behoorlijk vol uitzien (zij heeft er zelf 6 rondlopen)..dus vandaar mijn twijfel eigenlijk..


Maar staat hij alleen dan? Gezien je zo weinig hooi geeft.
En hoe snel heeft hij het net leeg?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Teveel hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:26

Als hij er nog wat gras bij kan knabbelen lijkt het me geen verkeerde hoeveelheid zo. Vergis je er niet in wat er nog van een "kaal" weiland afkomt.

Als hij er goed uitziet, prima zo!
Verder idd nog een vitaminekorrel geven, anders zou hij toch tekorten kunnen krijgen.

Heeft hij wel een maatje?


bokje72
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-17 10:28

Hij staat inderdaad nog alleen..er wordt gekeken naar een weidemaatje, dit is aan de orde. Ik kan niet precies aangeven hoelang hij erover doet eer dat het net leeg is omdat ik pas vul als deze leeg is. Nu ga ik dat wel bijhouden..

meggiemeg

Berichten: 12185
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:28

Voor je gras moet je nu niet veel meer rekenen wat voeding betreft, de waarde daarvan is nu hard aan het afnemen.
De stelregel is 1.5% tot 2% van het lichaamsgewicht als je iedereen mag geloven. Het ene paard eet dat makkelijk weg en de ander niet.
Voer met je ogen en laat je niet gek maken met alle regels van fabrikanten of tips van een ander.
Je ziet zelf of je paard er inderdaad mooi gevuld uit ziet, dus niet ingevallen bij de flanken enzovoorts of niet. Zelf zorg ik er altijd voor dat ze hooi kunnen pakken naar wat ze willen, onbeperkt dus.
Mijn ruin staat ook de hele dag op de wei van 07.30 tot 20.15 op het moment. In zijn stal hangt een gevuld net klaar, soms staat hij tussendoor op stal te eten, soms niet. Het net is nooit helemaal leeg na een nacht op stal. Dan heb ik voor mijn gevoel goed gevoerd en voldoende.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:28

Te veel lijkt me niet. Of het te weinig is dat is eigenlijk bijna niet te beoordelen. Dan moet je echt naar de conditie van het paard kijken. Is hij hetzelfde gebleven, aangekomen of afgevallen. Ik heb er 5 staan op kort gras maar daar zit echt meer in dan je denkt. Ik geef ook niet veel hooi bij en ze vallen geen van alle af. Vol uitzien kan natuurlijk ook alleen de buik zijn. Dus een opgeblazen buik dat is dan weer wat anders dan dat het paard ook echt dikker is geworden. En als het paard al was schraal stond is het naar mijn idee niet verkeerd om ze voor de winter wat voller te hebben.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

bokje72
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-07-17

Re: Teveel hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-17 10:38

Ik ben aan het terugdenken..Jack kwam van een paddock af. Bij mij heeft hij de eerste week op gras gestaan omdat het hooi nog op het land stond.. Wel in de gaten gehouden of de overgang niet te snel of teveel was maar hij deed het goed, mooie drollen. Het weiland in twee gesplitst en langzaam kaal gegeten voor hij overging naar het tweede groene deel. Ik heb de indruk dat hij niet veel nodig is omdat hij wel aankomt en er meestal nog wat in de slowfeeder zit als ik hem ga vullen, dus op het oog voeren.

lisselotje
Berichten: 711
Geregistreerd: 02-10-06

Re: Teveel hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:42

hooi nog op het land? je weet wel als je hooi afjhaalt dat het nog een week of 6 moet wachten voor je het mag voeren he?

Rizette
Berichten: 4280
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Teveel hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:44

Hoeveel weiland heb je qua formaat?

bokje72
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-17 10:45

Klopt..dat hooi ligt er nog! :)

bokje72
Berichten: 9
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-17 10:48

Afbeelding
Het land is 28x31 ongeveer waar hij nu staat maar er komt meer bij..
Laatst bijgewerkt door bokje72 op 21-09-17 10:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 10:54

De paarden van mijn kennis staan zowat altijd op kort gras. Kennis vind het immers nodig de weides te maaien als er hoog gras of distels in staan. Heb thans vaak uitgelegd dat kort gras juist meer fructraan (suiker) bevat en hun merrie om die reden waarschijnlijk niet afvalt maar steeds dikker wordt.

Wat ik wil zeggen is dat mensen magere paardjes snel op lang gras zetten maar van kort gras komen ze juist sneller aan omdat lang uitgebloeid gras amper nog wat bevat van voedingsstoffen waarvan ze kunnen aankomen.

Ik vind 5kg hooi tevens ook best weinig, maar als het net niet volledig leeg is als je bijvult zal hij er wel mee toekomen.
Houd er wel rekening mee dat de hoeveelheid verdubbeld zodra je een weidemaatje hebt.

Is een klein weitje hoor vind ik voo een draver continu op te laten.
Dat gaat binnen de kortste keren alleen maar zand van overblijven.

Leef en laat leven.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 11:02

bokje72 schreef:
[ [url=m/YEafqE.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het land is 28x31 ongeveer waar hij nu staat maar er komt meer bij..


Oei dat is wel heel kort, zou eens beginnen met 10kg hooi per dag gaan geven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers