'Houdbaarheid' klinische keuring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

'Houdbaarheid' klinische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 16:33

Ik ben op zoek naar een nieuw paard. Pas was ik bij eentje die een maand geleden klinisch goedgekeurd was zonder bemerkingen. Vervolgens zei iemand tegen me dat ik er wijs aan zou doen opnieuw te keuren want een maand was wel lang geleden.
Is dat zo? En zo ja, wat stelt zo'n klinische keuring dan eigenlijk voor?

Om daar even geen discussie over te krijgen, ik laat hoe dan ook radiologische keuren maar ben hier wel benieuwd naar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:34

Ik dacht 6 maanden geldig?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: 'Houdbaarheid' klinische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:38

Gisteren klinisch goed gekeurd kan vandaag een peesblessure hebben opgelopen... Even heel cru gezegd. Aangezien een ongeluk nou eenmaal in een klein hoekje zit en een 5 minute geleden gezond paard kan zo ineens vast liggen in box, op weidepaal springen, of wat dan ook.

Klinische keuring is een moment opname, op het moment van de keuring hadden ze wel of geen bermerkingen op het paard.

Anoniem

Re: 'Houdbaarheid' klinische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:39

Kan het dan ook mis hebben... In ieder geval zijn de foto's 6 maanden rechtsgeldig toch?

carika
Berichten: 1583
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:40

Juist de klinische keuring zou ik opnieuw laten doen, een verkerde stap in de wei of trap tegen de muur en een paard loopt kreupel.
Houdbaarheid van een klinische keuring is dus 0 dagen = een momentopname.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:41

Klinisch is een moment opname, het geeft geen "garanties" dat er daarna niets mee gebeurd kan zijn.

En dan hebben we het er nog niet over dat sommige da's "milder" keuren als ze in opdracht van de verkopende partij keuren.

Anoniem

Re: 'Houdbaarheid' klinische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:42

Naar mijn weten is klinisch inderdaad een momentopname. Heel wijs advies dus om opnieuw te laten keuren. :j

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: 'Houdbaarheid' klinische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:44

klinisch zou ik altijd herkeuren, röntgen zou ik later herbeoordelen door mijn eigen VA.

leanR
Berichten: 491
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:46

Maartje_M schreef:
Ik ben op zoek naar een nieuw paard. Pas was ik bij eentje die een maand geleden klinisch goedgekeurd was zonder bemerkingen. Vervolgens zei iemand tegen me dat ik er wijs aan zou doen opnieuw te keuren want een maand was wel lang geleden.
Is dat zo? En zo ja, wat stelt zo'n klinische keuring dan eigenlijk voor?

Om daar even geen discussie over te krijgen, ik laat hoe dan ook radiologische keuren maar ben hier wel benieuwd naar


Om te meten of het paard op het moment van afname gezond is. In een maand kan er veel zijn gebeurd wat wellicht de reden kan zijn van verkoop. Voor mij is een klinische keuring van geen waarde wanneer deze in het verleden, zonder mijn bijzijn, gedaan is. Daar wil je geen paard op kopen. Het is inderdaad wijs om hem opnieuw te keuren.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 17:02

De meeste verzekeringen stellen dat een klinische keuring niet ouder mag zijn dan 6 weken en een röntgenologische rapportage niet ouder dan 3 maanden.

Persoonlijk zou ik altijd zelf opnieuw overkeuren, zelf de dierenarts uitzoeken en zelf erbij zijn. Zo weet je zeker dat je een objectief oordeel krijgt tijdens de keuring.

Rontgenkeuring zou ik laten herbeoordelen.

Zeker qua kosten zou ik het echt niet laten. Die 100 euro heb je zo terug verdient indien het paard toch niet goed blijkt te zijn.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: 'Houdbaarheid' klinische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 17:55

Helder :)
Klinisch is inderdaad niet echt duur in verhouding met de aankoop maar ik vroeg me gewoon af hoe zoiets dan zit. In dit geval was het overigens niet de da van de verkoper die de keuring had gedaan. Normaal zou ik ook zelf de da kiezen en niet die van de verkopende partij

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 22:04

Maartje_M schreef:
Helder :)
Klinisch is inderdaad niet echt duur in verhouding met de aankoop maar ik vroeg me gewoon af hoe zoiets dan zit. In dit geval was het overigens niet de da van de verkoper die de keuring had gedaan. Normaal zou ik ook zelf de da kiezen en niet die van de verkopende partij

En dat weet je omdat je de verkoper op zijn blauwe ogen geloofde toen hij/zij je dat vertelde?

Verder is een klinische keuring geldig enkel op het moment van keuren. Paar minuten later kan de situatie al heel anders zijn.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: 'Houdbaarheid' klinische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 07:37

op het moment dat je paard wat blijkt te mankeren na de verkoop, sta je juridisch ook gewoon sterk als je een recente keuring uit hebt laten voeren,

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 07:53

GDG schreef:
Maartje_M schreef:
Helder :)
Klinisch is inderdaad niet echt duur in verhouding met de aankoop maar ik vroeg me gewoon af hoe zoiets dan zit. In dit geval was het overigens niet de da van de verkoper die de keuring had gedaan. Normaal zou ik ook zelf de da kiezen en niet die van de verkopende partij

En dat weet je omdat je de verkoper op zijn blauwe ogen geloofde toen hij/zij je dat vertelde?

Verder is een klinische keuring geldig enkel op het moment van keuren. Paar minuten later kan de situatie al heel anders zijn.


omdat de keuring een maand oud was en het paard daar pas 3 dagen stond :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 07:55

Zaterdag paard gaan ophalen in Luxemburg. Was die woensdag nog gekeurd door de dierenarts en volledig goedgekeurd. We hebben haar zaterdag stokkreupel opgeladen. Bleek uiteindelijk maar een hoefzweer te zijn, maar zo snel gaat het dus. Altijd herkeuren.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: 'Houdbaarheid' klinische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 08:21

Maar als er tijd tussen keuren en ophalen zit, hou je dat risico toch altijd? Hoe zit dat dan?

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: 'Houdbaarheid' klinische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 08:54

Als ik een paard koop spreken we een datum af waarop het paard gekeurd wordt, na keuring neem ik het paard gelijk mee naar huis indien goedgekeurd.

Bij afkeur ga je met een lege trailer terug.