Voedingsadvies gevraagd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xMadelene9
Berichten: 156
Geregistreerd: 08-01-17

Voedingsadvies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 12:28

Goedemiddag,

Nu het weer minder wordt en de paarden minder op het gras komen heb ik een vraag over hoe ik het beste kan voeren. Ik heb een haflinger van 8 en een shetlander van 24. Beide staan 24/7 buiten in een paddock met een stal ernaast, zodat ze kunnen schuilen bij slecht weer. (Van april tot ongeveer oktober komen ze dagelijks minimaal 12 uur op de wei en daarna in de paddock met hooi.)

Omdat voorgaande jaren mijn haflinger in de winter wat afviel wil ik nu graag dat hij lekker op gewicht blijft. Hij krijgt voldoende hooi en als die gewerkt heeft een schep sportbrok (dit is 3 a 4 keer per week. Ik denk dat er meer te behalen valt, maar ik wil er niet zomaar iets in gooien dus wat zou een goede aanvulling zijn?

Als het heel koud is staat die wel onder een 200 grams deken, maar omdat die eigenlijk altijd buiten staat loopt de regen in het deken (bij de hals) en heeft het weinig nut voor mijn idee.

Wat denken jullie, met meer dekens gaan werken zodat die zijn energie niet verspild aan warm houden of meer voer erin stoppen of natuurlijk beide :)

xMadelene9
Berichten: 156
Geregistreerd: 08-01-17

Re: Voedingsadvies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 12:29

Tevens krijgen ze elke dag een appel of twee en een paar sneetjes brood

xMadelene9
Berichten: 156
Geregistreerd: 08-01-17

Re: Voedingsadvies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 22:34

Niemand?

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 23:39

Ik zou rondkijken voor een deken met een betere pasvorm en de brok van tevoren geven. Na het werk heeft hij er niet meer zo veel aan. Uiteraard wel een uurtje wachten met beweging geven na het voeren.

Waarom geef je hem sportbrok? Loopt hij grand prix? Een gezonde haflinger heeft aan een normale vitaminebrok meer dan genoeg.

Brood kun je ze beter niet meer geven. Dat is niet erg gezond voor paarden. Ze kunnen er ook koliek van krijgen als het brood aan het verhemelte blijft plakken.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 18:04

Je zegt voldoende hooi,maar hoevel is dat dan., weet je hoeveel kilo er in gaat?
Misschien is de kwaliteit niet goed, zou eerst kijken of je het met meer of beter ruwvoer kunt oplossen :j

xMadelene9
Berichten: 156
Geregistreerd: 08-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 21:18

Koper schreef:
Ik zou rondkijken voor een deken met een betere pasvorm en de brok van tevoren geven. Na het werk heeft hij er niet meer zo veel aan. Uiteraard wel een uurtje wachten met beweging geven na het voeren.

Waarom geef je hem sportbrok? Loopt hij grand prix? Een gezonde haflinger heeft aan een normale vitaminebrok meer dan genoeg.

Brood kun je ze beter niet meer geven. Dat is niet erg gezond voor paarden. Ze kunnen er ook koliek van krijgen als het brood aan het verhemelte blijft plakken.


Ik geef hem sportbrok, omdat die van bijna geen training, naar 5 keer per week training ging, natuurlijk opgebouwd, maar merkte dat die minder pit had en hier doet die het goed op! Maar bedankt voor de tip om het ervoor te geven, dat ga ik doen!

xMadelene9
Berichten: 156
Geregistreerd: 08-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 21:21

ellepel schreef:
Je zegt voldoende hooi,maar hoevel is dat dan., weet je hoeveel kilo er in gaat?
Misschien is de kwaliteit niet goed, zou eerst kijken of je het met meer of beter ruwvoer kunt oplossen :j


Het is een pak per dag (gewoon losse baal met strotouwtjes), meer geven kan wel maar wordt vaak niet opgegeten. Het is van goede kwaliteit, wordt zelf verbouwd ;) Bedankt voor het meedenken!