Haflinger Woezel verwacht in 2018!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nikitaxx
Berichten: 81
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Arnhem

Haflinger Woezel verwacht in 2018!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-17 19:54

Hoi allemaal!

Na jaren nadenken, informatie verzamelen en hengsten bekijken heb ik dit jaar besloten om mijn haflinger merrie te laten dekken.

Mijn merrie heet Pippa (officieel Aura) en is een 14-jarige haflinger merrie. Haar moeder is Annet (vader: Maestro van de Bosrand) en haar vader is Argentan. Pip is inmiddels 5 jaar van mij en ik doe van alles met haar, maar ze heeft echt een karaktertje.

Enkele foto's van ons:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Ik wilde graag een raszuivere haflinger fokken en daarom heb ik voor de haflinger hengst Allacher gekozen. Zijn nakomelingen hebben erg veel weg van Pip (de bouw, de brede bles en het sprekende hoofd) en dat sprak mij heel erg aan. Ik wilde mijn brede tank niet combineren met een al te rank sport type hengst, en ik denk dus dat Allacher de juiste hengst is om toch verschillende punten aan mijn merrie te verbeteren.
Afbeelding
Afbeelding



Ik heb Pippa op 2 april voor het eerst naar de hengstenhouder gebracht omdat ze 2 dagen daarvoor hengstig was geworden. Helaas bleken we toen al te laat te zijn, want de volgende dag bij het schouwen was ze niet meer hengstig.
2 weken later bleek uit een scan dat ze alweer goed hengstig was, dus ik heb haar meteen weer weggebracht. Een paar dagen later (inmiddels 2 keer geïnsemineerd) toonde ze niet meer hengstig en heb ik haar opgehaald. Helaas werd ze 2 dagen later héél erg hengstig, ik had haar nog nooit zo gezien. Weer naar de dierenarts, waar de scan aantoonde dat er nog steeds een ei zat. Diezelfde avond bracht ik Pip dus weer terug naar de hengstenhouder, de volgende dag is ze geïnsemineerd en 2 dagen later was ze niet meer hengstig. Na 2.5 weken heb ik haar laten scannen en bleek ze van die ene juiste inseminatie, de laatste, 19 dagen drachtig te zijn.
Afbeelding


Op dit moment is Pip 117 dagen drachtig, ik verwacht het veulentje eind maart. Het leek mij leuk om de aankomende maanden in dit topic te kunnen updaten, omdat ik al kleine fysieke veranderingen zie en ik totaal geen ervaring heb met het fokken van een veulentje, dus ik kan wel wat tips gebruiken!

Nog wat foto updates van de afgelopen tijd
65 dagen drachtig, qua buik nog niks te zien
Afbeelding

115 dagen drachtig
Afbeelding

65 dagen:
Afbeelding

115 dagen (bijna 4 maanden):
Afbeelding

Ohja, naam suggesties zijn altijd welkom! Ik noem het ongeboren veulentje/vruchtje al vanaf dag 19 Woezel, omdat dat zo leuk klinkt in combinatie met Pip. Ik denk dat ik dit de aankomende maanden ga blijven doen en dat het veulentje uiteindelijk ook echt Woezel gaat heten. Maar als paspoortnaam zoek ik toch namen die beginnen met een A (aangezien vader Allacher heet en moeder Aura).

Ik ga trouwens op 28 augustus proberen te scannen voor een geslachtsbepaling. Gewoon omdat ik dat leuk vind, ik weet dat ik er verder niks aan heb.

Forever together, never apart.
Maybe in distance but never in heart.


xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Re: Haflinger Woezel verwacht in 2018!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:12

Wat een prachtige Haflinger heb je! Echt een plaatje om te zien <3 De hengst net zo.

Ik ga je topic volgen. Helaas voor je heb ik zelf ook geen ervaring met het fokken. Ik vind het wel heel leuk dat je jouw (eerste) ervaring met Bokt deelt. Wie weet leer ik er ook wat van.

Ben ontzettend benieuwd naar het wondertje dat in haar buik groeit. :D

Mira283

Berichten: 3525
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 20:14

Leuk ik ga volgen! Hou van het 'oude/stevige' type haflinger <3
Prachtige merrie heb je. (Mijn pony heet ook Pip haha)

Nikitaxx
Berichten: 81
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-17 19:30

Dank jullie wel voor jullie leuke reacties!

Ik heb Pippa vandaag laten scannen om het geslacht te laten bepalen. Mijn voorkeur ging echt uit naar een merrie, zonder dat ik daar eigenlijk een reden voor had. Ik dacht dat ik het wel kon afwachten tot eind maart, maar nu het buikje groeide werd ik te nieuwsgierig. Dus vandaag is er gescand. Eerst werd het inwendig geprobeerd en omdat alles daarop al goed te zien was was uitwendig scannen niet meer nodig. Het veulentje lag er goed voor, Pip vond het allemaal prima en gelukkig zag alles er meteen al in orde uit. Al snel daarna zag de dierenarts een uiertje (zie foto) en even later had ze de gonaden (geslachtsklieren) in beeld. Ze legde uit dat stroming in de gonade in een rechte lijn wijst op testikels en in een ronde vorm op eierstokken.

Het wordt dus een merrie *\o/* _/-\o_


Over 3 weekjes maak ik weer update-foto's!

Afbeelding

Forever together, never apart.
Maybe in distance but never in heart.

Mira283

Berichten: 3525
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Haflinger Woezel verwacht in 2018!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:32

Gefeliciteerd! Weer wat geleerd wist niet dat je het geslacht kon zien bij een veulen via echo

maessie

Berichten: 5741
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:38

Ah wat leuk! Ik heb ook een Allachermerrie, superfijn paard!
Ook gaaf dat je nu al weet wat het word. Tussen hoeveel dagen kun je dat zien? Ik moet onze merrie nog een x scannen, dus mocht dat nu nog in die tijd vallen.. zou wel gaaf zijn om te weten! (Onze allacher krijgt een veulentje van Monsoon, die is 19 april uitgerekend)

16-09-2017 Brend <3
Maestro Z1+retired& VelinaM2
http://www.haflingerdressuurstal.nl

Nikitaxx
Berichten: 81
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-17 21:20

maessie schreef:
Ah wat leuk! Ik heb ook een Allachermerrie, superfijn paard!
Ook gaaf dat je nu al weet wat het word. Tussen hoeveel dagen kun je dat zien? Ik moet onze merrie nog een x scannen, dus mocht dat nu nog in die tijd vallen.. zou wel gaaf zijn om te weten! (Onze allacher krijgt een veulentje van Monsoon, die is 19 april uitgerekend)


Wat leuk zeg! Pip is eind maart uitgerekend, we zitten vandaag op 129 dagen. Je kunt het tussen 60-70 dagen proberen te scannen en tussen 120-200. Ik had gewoon zo'n voorkeur voor een merrie dat ik het toch graag nu al had willen weten als het een hengstje was. Dan had ik hem alsnog gehouden en was het ook gewoon de opvolger van Pip geworden, maar ik had me er echt even op voor moeten bereiden zeg maar..
En ik ben niet van plan om vaker te fokken, dus vond het wel leuk om dit ook mee te maken haha!

Forever together, never apart.
Maybe in distance but never in heart.

maessie

Berichten: 5741
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Haflinger Woezel verwacht in 2018!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:18

ah dan ben ik eigenlijk net wat aan de vroege kant, enten valt voor mij net rond de 100 dagen dan. Nou ja, kan de veearts altijd eens vragen, weet ook niet of de onze er uberhaupt ervaring mee heeft. Ook wel handig met namen bedenken :D

16-09-2017 Brend <3
Maestro Z1+retired& VelinaM2
http://www.haflingerdressuurstal.nl

Eztelly

Berichten: 27
Geregistreerd: 01-11-16

Re: Haflinger Woezel verwacht in 2018!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:32

Ah komt vast een leuk veulen uit!

Nikitaxx
Berichten: 81
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-17 10:08

foto update 5 maanden

65 dagen drachtig, qua buik nog niks te zien
Afbeelding

150 dagen drachtig (5 maanden)
Afbeelding



65 dagen:
Afbeelding

150 dagen drachtig (5 maanden)
Afbeelding



65 dagen:
Afbeelding

150 dagen drachtig (5 maanden)
Afbeelding


Het veulen groeit dus goed! Pip is nog steeds heerlijk rustig en geduldig en qua rijden merken we nog niks. Ze is de afgelopen weken zelfs flink vooruit gegaan qua dressuur. Dus we trainen nog even lekker door zodat we hopelijk in oktober en november nog 2 wedstrijden kunnen rijden.
Eind oktober laat ik Pip nog een keer scannen ivm de gustregeling. Tegen die tijd zit ze op 6 maanden dus ik ben benieuwd wat de dierenarts dan nog kan zien.
(En tegenwoordig is iedere zondag wasdag omdat Pip heel veel ligt. Door het regelmatig wassen worden de manen dus echt steeds witter!)

Ondertussen is het NHPS samen met het HPT in Tirol aan het overleggen of Pip's veulen bij het NHPS kan worden geregistreerd. Pip heeft namelijk 1,56% vreemd bloed, dus dat moet even uitgezocht worden.

Er mag trouwens uiteraard een gokje gewaagd worden over de datum dat het veulentje geboren gaat worden. Geslacht en kleur zijn natuurlijk al bekend, dus houden we alleen de datum over..

Forever together, never apart.
Maybe in distance but never in heart.

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:13

Oh ik volg! Wordt vast een mooi veulen! Volgens mij heb ik jou met Pip gezien/gesproken toen bij de haflingerdag in Ambt Delden, kan dat kloppen?

Nikitaxx
Berichten: 81
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-17 10:26

mignonne2403 schreef:
Oh ik volg! Wordt vast een mooi veulen! Volgens mij heb ik jou met Pip gezien/gesproken toen bij de haflingerdag in Ambt Delden, kan dat kloppen?


Dat kan zeker kloppen! Ambt Delden was de reden dat ik Pip net een dag te laat naar de hengst bracht, omdat ik daar perse heen wilde.
Maar ze was daar dus hengstig.. Dus ze ontsnapte toen ze een enorm grasveld zag en tijdens het vaardigheidonderdeel besloot ze ook zelfstandig een rondje te lopen.. :(
Jouw haflinger stond toen ook in een stal daar toch? Of vergis ik me nu?

Forever together, never apart.
Maybe in distance but never in heart.

KirstenHorse

Berichten: 1291
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Haflinger Woezel verwacht in 2018!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:36

Wat een mooie combinatie! Als naam stel ik voor 'Allore' 'Aurore' 'Aragon' 'Aaron' 'Apollo' :Y)

Nelis M2+1


wisja

Berichten: 696
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:42

Prachtige merrie! Ik volg ook.
Volgens mij mag je een merrie trouwens noemen hoe je zelf wilt. Hengsten moeten met dezelfde letter beginnen als de vader, merries mag je noemen hoe je wilt. Dat was igg zo toen een kennis van mij nog met zijn haflingers gokte.
Ik heb zelf ook een fijn van allacher hele fijne paarden!

Kerstmuts

wisja

Berichten: 696
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:43

Prachtige merrie! Ik volg ook.
Volgens mij mag je een merrie trouwens noemen hoe je zelf wilt. Hengsten moeten met dezelfde letter beginnen als de vader, merries mag je noemen hoe je wilt. Dat was igg zo toen een kennis van mij nog met zijn haflingers fokte.
Ik heb zelf ook een fijn van allacher hele fijne paarden!

Kerstmuts

Nikitaxx
Berichten: 81
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-17 10:57

wisja schreef:
Prachtige merrie! Ik volg ook.
Volgens mij mag je een merrie trouwens noemen hoe je zelf wilt. Hengsten moeten met dezelfde letter beginnen als de vader, merries mag je noemen hoe je wilt. Dat was igg zo toen een kennis van mij nog met zijn haflingers fokte.
Ik heb zelf ook een fijn van allacher hele fijne paarden!


Dank je wel! En dat klopt helemaal! Maar het is een beetje gebruik geworden om een merrie veulen de voorletter van de moeder mee te geven. En ik blijf het waarschijnlijk toch Woezel noemen, maar ik vind het wel mooi om de officiële naam toch met een A te laten beginnen.. in dit geval is dat dan net als vader én moeder. :o

Forever together, never apart.
Maybe in distance but never in heart.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Haflinger Woezel verwacht in 2018!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:58

Ik volg mee :D

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 11:58

Nikitaxx schreef:
mignonne2403 schreef:
Oh ik volg! Wordt vast een mooi veulen! Volgens mij heb ik jou met Pip gezien/gesproken toen bij de haflingerdag in Ambt Delden, kan dat kloppen?


Dat kan zeker kloppen! Ambt Delden was de reden dat ik Pip net een dag te laat naar de hengst bracht, omdat ik daar perse heen wilde.
Maar ze was daar dus hengstig.. Dus ze ontsnapte toen ze een enorm grasveld zag en tijdens het vaardigheidonderdeel besloot ze ook zelfstandig een rondje te lopen.. :(
Jouw haflinger stond toen ook in een stal daar toch? Of vergis ik me nu?


Ah dat is balen zeg! Ja klopt, dan vertelde je toen al dat je haar binnenkort wou laten dekken toen we stonden te wachten op de vaardigheden! Ontzettend leuk om te zien dat het gelukt is :D

Nikitaxx
Berichten: 81
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-17 12:20

mignonne2403 schreef:
Nikitaxx schreef:
Dat kan zeker kloppen! Ambt Delden was de reden dat ik Pip net een dag te laat naar de hengst bracht, omdat ik daar perse heen wilde.
Maar ze was daar dus hengstig.. Dus ze ontsnapte toen ze een enorm grasveld zag en tijdens het vaardigheidonderdeel besloot ze ook zelfstandig een rondje te lopen.. :(
Jouw haflinger stond toen ook in een stal daar toch? Of vergis ik me nu?


Ah dat is balen zeg! Ja klopt, dan vertelde je toen al dat je haar binnenkort wou laten dekken toen we stonden te wachten op de vaardigheden! Ontzettend leuk om te zien dat het gelukt is :D


Oooh dan had ik het goed, ik dacht al dat jij dat was! Ik heb haar toen de volgende dag gebracht maar toen was het al te laat. Maar de eerstvolgende hengstigheid is het meteen gelukt. Wat leuk dat je het je nog herinnert en nog leuker dat je dan nu kunt mee lezen!

Forever together, never apart.
Maybe in distance but never in heart.

Nikitaxx
Berichten: 81
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-17 12:22

Dankjewel voor je suggesties Kirstenhorse! Alles met 'Aur' vind ik eigenlijk wel mooi, dus Aurora en Aurore etc..

Leuk dat je volgt elisedcl!

Forever together, never apart.
Maybe in distance but never in heart.

DohoShots

Berichten: 4101
Geregistreerd: 03-06-11

Re: Haflinger Woezel verwacht in 2018!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:41

Wat een leuke merrie! Ik heb zelf ook een allacher ruin maar hoewel zijn moeder ook een brede bles heeft, heeft hij dit niet meegekregen. Hij heeft alleen een kolletje :') Echt heel fijn karakter zowel die van mij als wat ik hoor van andere eigenaren van haflingers van allacher! :j

Nikitaxx
Berichten: 81
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-17 12:47

DohoShots schreef:
Wat een leuke merrie! Ik heb zelf ook een allacher ruin maar hoewel zijn moeder ook een brede bles heeft, heeft hij dit niet meegekregen. Hij heeft alleen een kolletje :') Echt heel fijn karakter zowel die van mij als wat ik hoor van andere eigenaren van haflingers van allacher! :j


Echt waar joh? Ik hoopte stiekem wel op een brede bles, maar een kolletje zou ik ook wel heel lief vinden!
Dan kunnen we dus gokjes gaan doen over de datum én aftekening :')

Forever together, never apart.
Maybe in distance but never in heart.

wisja

Berichten: 696
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:57

Nikitaxx schreef:
DohoShots schreef:
Wat een leuke merrie! Ik heb zelf ook een allacher ruin maar hoewel zijn moeder ook een brede bles heeft, heeft hij dit niet meegekregen. Hij heeft alleen een kolletje :') Echt heel fijn karakter zowel die van mij als wat ik hoor van andere eigenaren van haflingers van allacher! :j


Echt waar joh? Ik hoopte stiekem wel op een brede bles, maar een kolletje zou ik ook wel heel lief vinden!
Dan kunnen we dus gokjes gaan doen over de datum én aftekening :')


Bij de mijne had de moeder een druipkol. En de mijne een bles.alleen geen brede :)

Kerstmuts

merijn06

Berichten: 183
Geregistreerd: 01-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:39

Oh wat leuk een pony van de pennycover! Ik volg :D

Door koudwatervrees regent het zonnestralen voor Ozosnel!
Saartje, Pip & Liz♡

Nikitaxx
Berichten: 81
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-17 14:57

merijn06 schreef:
Oh wat leuk een pony van de pennycover! Ik volg :D


Haha, inderdaad! Ongeveer een jaar geleden stond ze op de cover van de penny. En nu staat ze op de voorkant van een schrift van penny!
Leuk dat je volgt :)

Forever together, never apart.
Maybe in distance but never in heart.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beegee, jolandapinky, Kabayo, Mayasfrenk, Moonlight91, xYaartje, Yinka en 32 bezoekers