Wanneer stop je met een opleiding?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Wanneer stop je met een opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 21:36

Om maar direct met de deur in huis te vallen... Wanneer besluit je om te stoppen met een opleiding of om een (half) jaar pauze te nemen?
Wat is daar jullie uiterste grens?

Even een situatieschets:
Ik heb het middelbaar altijd redelijk goed doorlopen, nooit een jaar gedubbeld.
Daarna door gestroomd naar de hoge school, na een jaar veranderd van richting en hier in 4 jaar mijn verpleegkundige opleiding afgerond (normaal 3 jaar in België, maar wegens omstandigheden wel een jaar opnieuw moeten doen, een zeer zwaar jaar voor mij).
In dit laatste jaar al 6 maanden als verzorgende gewerkt en in januari 2017 door gestroomd naar de thuiszorg in Nederland.
In juni mijn diploma behaald en per 15 juli begonnen als wijkverpleegkundige. 36 uur per week,bijna iedere week overuren.
Het is zwaar, ik mis af en toe kennis en ervaring maar krijg hier voldoende steun van een collega.

September 2016 tot juni 2016 in avondopleiding nog een opleiding tot leerkracht (specifieke lerarenopleiding in België).
En hier wringt het schoentje.
Ik begin hier morgen in het tweede jaar, dinsdag avond van 18-21:30 uur. Een uur heen rijden en een uur terug. Daar naast nog +- 1 tot 3 uur voorbereidingen en nog een stageproject met observaties van ongeveer 8uur.

Ik begin morgen avond en ik wil niet. Ik pieker al weken, maar steeds voor gehouden dat het wel leuk wordt eens ik ga beginnen.
Gisteren avond mezelf in slaap gehuild. Ik wil niet. Ik kan het voor mijn gevoel niet meer aan. Werk-school-een huis waaraan we nog een beetje werken.
Maar mijn probleem. Ik heb moeite met opgeven. Ik wil niet opgeven, niet slapen of laf lijken. Ik wil me niet aanstellen, me alleen voor houden dat het wel kan. Er zijn mensen die nog veel harder werken als ik, waarom kan ik dit niet? Waarom zeggen mijn hersenen dat ze niet willen?

Ik geef toe, er speelt wel een achtergrond mee. Vanaf mijn 20stz heb ik niks anders gedaan als gevochten, doorgaan, niet achterom kijken en door gaan.
Een achtergrond die me nu parten begint te spelen, maar ook een achtergrond die het moeilijk maakt om de beslissing te nemen om op te geven...

Dus bokt, wanneer hebben jullie besloten dat je de opleiding niet meer aan kan. Tijdelijk of definitief?
Hoe hebben jullie die beslissing genomen?

Ik weet dat ik de keuze zelf moet maken, maar het is fijn om ervaringen en meningen te delen.
Misschien maakt dit het gemakkelijker...

Dank je voor het lezen van mijn verhaal, het is vrij lang geworden.

Groetjes

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Wanneer stop je met een opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 21:39

Vind je het werk als wijkverpleegkundige leuk? Of wil je toch liever graag leerkracht worden? Dat is alvast een eerste belangrijke.

Verder, is er in overleg niet iets mogelijk om wat minder uur te werken en dan wat meer tijd aan je opleiding te kunnen besteden?

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 21:45

Ik heb 2 hbo studies gedaan voordat ik echt op mijn plek zat.

Eerste was bedrijfseconomie. Na mijn vormgevingsopleiding op het mbo vol goede moed begonnen. Maar ik vond het niet leuk. Ik miste het doen, het maken en het presenteren. Net als jij niet willen opgeven, bang voor de reacties van mijn ouders. Maar ik sliep slecht, kon me niet concentreren en ging er echt met tegenzin heen.
Dus toen besloten om te stoppen.

Mijn 2e studie leek heel erg leuk. Designen, leren over designkeuzes en interacties. Niets was minder waar helaas.. veel theorie, veel toetsen en veel vakken waar ik de meerwaarde niet van inzag.
Besloten om een jaar te werken, even sparen en dan beginnen.
Een jaar is een half jaar geworden. Ben naar de open dag van mijn huidige studie geweest en ik hoorde dat er een februari instroom was. Gelijk werk gebeld om te zeggen dat ik vanaf 1 februari niet meer doordeweeks kon en gelijk ingeschreven.

Ik merk dat ik het leuk vindt. Zit nu in het tweede semester van het 2e leerjaar, richting interaction design. In februari op stage en kijk er echt naar uit.
Ook alsnog over m'n studie en projecten vertel word ik helemaal enthousiast.

Lang verhaal, maar je moet niet iets doen wat je niet leuk lijkt. Misschien een keer aankijken, kijken of het toch nog leuker wordt en desnoods met iemand van school praten. (Neem aan dat dat ook bij deeltijd kan?)

Succes met je keuze TS!

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wanneer stop je met een opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 21:50

Wil je hierna het onderwijs in TS?

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Wanneer stop je met een opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 22:14

Met de specifieke lerarenopleiding kan ik verpleegkundige zelf opleiden.
Voor nu, blijf ik bij mijn huidige werk. Maar het doel is om het onderwijs in te gaan.
Kan goed dat dit was achter 10 jaar is, misschien 15 geen idee.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wanneer stop je met een opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 22:24

Ik vind dat je wel heel veel hooi op je vork hebt genomen en eigenlijk vind ik goed dat je op de rem trapt want zo te horen zit je er een beetje doorheen. Even rust en ritme weer opnieuw vinden en goed voor jezelf zorgen is absoluut geen falen maar vooral zorgen dat je geen burn-out krijgt.

Devitootje
Berichten: 298
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 22:26

Volg je gevoel. Volgens mij geeft je lijf duidelijk aan dat het tijd is om op de rem te trappen. Lijkt mij dat je wat tijd voor jezelf nodig hebt.
Zie het niet als opgeven, laf zijn of slapen. Het is je plannen bijstellen om ruimte/tijd te creëren om je te bezinnen. Je MOET van niemand behalve van jezelf (als ik het zo lees). Laat dat idee van moeten los. Zoek rust en ontspanning, je lijf geeft vanzelf aan wanneer je weer energie hebt om wel of niet verder te gaan met deze studie.
Geloof me: op pure wilskracht tot op je tandvlees doorgaan gaat je vroeg of laat opbreken.

Sterkte!

Misschien heb je wat aan mijn onderschrift. ;-)

Lucia88

Berichten: 526
Geregistreerd: 06-06-15

Re: Wanneer stop je met een opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 22:35

Oeh TS, ik zit in ongeveer hetzelfde schuitje, dus ik lees even mee!

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 22:37

_mexx_lady_ schreef:
Met de specifieke lerarenopleiding kan ik verpleegkundige zelf opleiden.
Voor nu, blijf ik bij mijn huidige werk. Maar het doel is om het onderwijs in te gaan.
Kan goed dat dit was achter 10 jaar is, misschien 15 geen idee.


Ik denk dat jij een veel betere vakdocent zou zijn als je zelf veel ervaring hebt zodat je weet waarover je echt spreekt.
Waarom niet eerst lekker een paar jaar veel ervaring op doen (en rust en regelmaat creëren) en als je dan nog steeds wil daarna die deeltijd lerarenopleiding doen?

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Wanneer stop je met een opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 00:18

Eens met hierboven. Je hebt een fijne baan en woning lees ik uit je verhaal? Waarom zou je dan zo'n haast maken met omscholing?
Als je je nu focust op werken, kun je misschien wat sparen waardoor je als je weer gaat studeren een paar uur minder kan werken. Geen idee of dit mogelijk is hoor, maar lijkt me iets meer rust geven!

fleurtjeuh
Berichten: 10309
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 04:39

Citaat:
Er zijn mensen die nog veel harder werken als ik, waarom kan ik dit niet?

Ho wacht
Je moet jezelf nooit vergelijken met andere mensen. Niemand is hetzelfde!

En verder..
Volg je gevoel. Als je denkt dat het teveel wordt, dan moet je het niet doen.
Misschien de opleiding een jaar uitstellen? Dan kan je werken aan je huis en ervaring opdoen enzo.
En dan volgend jaar kijken hoe het erbij staag en of je dan met de opleiding wil beginnen.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Wanneer stop je met een opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 16:22

Na lang wikken en wegen, barstende hoofdpijn gisteravond en alweer een redelijk slechte nachtrust heb ik juist een mail verstuurd om mijn opleiding even stop te zetten.
Het is mogelijk om volgend semester alsnog in te stromen, hopelijk ben ik dan wat meer gewoon aan de druk van mijn huidige baan en kan ik alles beter kanaliseren.

Mijn moeder is teleurgesteld, mijn vriend zegt dat ik moet doen waar ik me goed bij voel daar kan hij niet over beslissen.

Het blijft moeilijk, ik wou dat diploma gewoon zo snel mogelijk op zak hebben maar het is al het gepieker op dit moment niet waard.

Op dit moment voel ik me verre van opgelucht, wellicht zal het nog een paar dagen duren voor ik de rust hierin gevonden heb.

Dank je voor de adviezen, ook een advies per PB.
Dit heeft me toch wel geholpen...

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:24

Goof schreef:
_mexx_lady_ schreef:
Met de specifieke lerarenopleiding kan ik verpleegkundige zelf opleiden.
Voor nu, blijf ik bij mijn huidige werk. Maar het doel is om het onderwijs in te gaan.
Kan goed dat dit was achter 10 jaar is, misschien 15 geen idee.


Ik denk dat jij een veel betere vakdocent zou zijn als je zelf veel ervaring hebt zodat je weet waarover je echt spreekt.
Waarom niet eerst lekker een paar jaar veel ervaring op doen (en rust en regelmaat creëren) en als je dan nog steeds wil daarna die deeltijd lerarenopleiding doen?

Hier helemaal mee eens!

Lieve saar, je hebt zoveel bereikt en op je bordje gehad! Ga lekker praktijkervaring opdoen en over 10 jaar lekker docent worden!

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wanneer stop je met een opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:46

Zet die teleurstelling van je moeder vooral van je af. Jammer dat ze zich zo uit, ze zou trots moeten zijn op wat je doet en op het feit dat je weloverwogen keuzes kan maken en voor jezelf kiest!
Wijs besluit ts. Je kunt dit altijd nog doen. Volgend semester, volgend jaar of over 10 jaar.
Ga lekker werken, pak je rust, kom in je nieuwe ritme en ga gewoon genieten van wat je doet.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wanneer stop je met een opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:39

Ts, wat zonde dat je moeder zo reageert maar jij leeft je leven voor jezelf en NIET voor anderen, incl moeder. Jij bent diegene die over je leven gaat en niemand anders. Zolang jij je goed voelt bij een beslissing, welke dan ook dan is het altijd de juiste beslissing!!!!!

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Wanneer stop je met een opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 19:37

Nou ja teleurgesteld is misschien ongelukkig uitgedrukt.
Ze had liever gezien dat ik het gewoon had afgewerkt maar snapt het ook wel en begrijpt mijn keuze.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Wanneer stop je met een opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:47

Doorzetten is een goede eigenschap, maar niet altijd en niet in alle omstandigheden. Je geeft zelf al aan dat je een doorzetter bent en niet graag opgeeft. Ik denk dat je nu terecht signaleert dat je teveel van jezelf vraagt en te weinig geniet van wat je nu doet. Je hebt al een hoop bereikt en je hoeft echt niet altijd verder en beter. Je kan ook heel trots zijn op een beslissing ergens mee te stoppen.

Als je al weken piekert, slecht slaapt en hierom moet huilen, denk ik dat dit echt wel het moment is om hiermee te stoppen. Ga eerst (leren) genieten van wat je nu hebt, die opleiding komt later nog wel.

Misschien is het een idee om eens in te beelden dat bovenstaand verhaal niet over jou gaat, maar over je beste vriend(in). Wat zou je die adviseren als die met dit verhaal kwam?

mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Wanneer stop je met een opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:49

Goede keus TS, en je moeder's teleurstelling is waarschijnlijk niet zozeer teleurstelling dat je het niet gaat doen, maar meer dat ze het jammer voor jou vindt dat je het nu even niet kan (ervan uitgaande dat je de opleiding zelf erg graag had willen doen).

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Re: Wanneer stop je met een opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 19:56

Misschien niet helemaal dezelfde situatie als jij nu, maar ook ik ben 3 weken geleden met moeite gestopt met mijn hbo studie. Ik vond het erg moeilijk, ik wou niet stoppen, opgeven. Nee ik wil bewijzen aan mezelf en aan anderen dat ik dit kan, het zat eenmaal in mijn hoofd.

Maar zoals ik zei 3 weken geleden de knoop doorgehakt, mijn moeder zei dat ik was veranderd en niet in de goeie zin, ik was prikkelbaar en niet meer zo vrolijk als eerst. Dit heeft mij over het randje geduwd en laten inzien dat ik moet doen wat ik leuk vind, en dat doe ik nu. Alle twijfels opzij gezet, nu kies ik voor mezelf.

En ik heb geen spijt dat ik gestopt ben, er is zelfs een last van mijn schouders afgevallen.

Devitootje
Berichten: 298
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Re: Wanneer stop je met een opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:53

Wow TS, wat ontzettend dapper dat je voor jezelf hebt durven kiezen. Petje af!

Als dit de juiste opleiding voor je is, gaat het uiteindelijk goedkomen. Vertrouw daar maar op. Gaat alleen wat langer duren, nou en?

Probeer aandacht te geven aan alles waar je dankbaar voor bent. Steek tijd in rust en ontspanning, dan trekt dat gevoel wat je nu nog hebt vanzelf weg.

Veel succes!

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Wanneer stop je met een opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 22:09

Fijn dat je volgend semester eventueel nog kan instappen. Klopt het dat de lerarenopleiding (de zogenaamde "D-cursus" vanaf volgend jaar niet meer in avondopleiding aangeboden wordt? Had ik zo begrepen van een collega die dit ook volgt.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Wanneer stop je met een opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 15:58

Die vraag heb ik nu ook gestuurd naar de school zelf.
Er gaat wel wat veranderen vanaf 2019geloof ik maar wat precies is me nog niet duidelijk.