duur ZZ paard of M paard trainen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

duur ZZ paard of M paard trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 22:37

Sinds de lente ben ik enorm vooruitgegaan met rijden doordat ik gestopt ben in groepslessen en begonnen ben met halve stal/half pension/bijrijden/wat je het wil noemen. Nu heeft dat ergens een vervelend nadeel: de prijzen voor mijn toekomstig paard gaan de hoogte in.
Daarom is mijn vraag of ik beter een paard koop op ZZ niveau (ik kan zelf de oefeningen van Z) of een paard koop met een lager niveau zoals M en dan laat trainen.
Ik denk dat de keuze veel groter is als ik ook uit de paarden met een lager niveau kan kiezen maar ik wil natuurlijk niet voor onverwachte kosten staan aangezien ik niet weet hoe snel een paard iets bijleert als hij getraind wordt en hoeveel dat kost.
Wat denken jullie?


[Hopelijk staat dit topic op de juiste plaats]

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:43

Waarom koop je geen talentvol B/L paard en gaat hem onder begeleiding zelf trainen? Is goedkoper dan een zz paard kopen, of een M paard kopen en die in training etten. Kan alleen wel iets langer duren dan voor je op het gewenste niveau bent, maar je leert er zelf ook een hoop van :) .

Eline_S_S

Berichten: 3524
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:44

Ik denk dat je er zelf het meeste aan hebt om een paard aan te schaffen op M niveau, en zelf met behulp van veel en goed lessen hem verder traint. Niets is leuker als groeien met je eigen paard :)

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:45

Een aantal oefeningen op Z-niveau kunnen rijden, is niet hetzelfde als Z-niveau aankunnen. Het gaat er om dat je een goed team gaat vormen met je paard. Klassering is een deel daarvan.
Naast de aanschaf, zijn er nog genoeg andere kostenposten als je ambities hebt.

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 22:50

senna21 schreef:
Een aantal oefeningen op Z-niveau kunnen rijden, is niet hetzelfde als Z-niveau aankunnen. Het gaat er om dat je een goed team gaat vormen met je paard. Klassering is een deel daarvan.
Naast de aanschaf, zijn er nog genoeg andere kostenposten als je ambities hebt.

Daarom zeg ik ook enkel dat ik die oefeningen kan, ik heb zelfs nog nooit een wedstrijd gereden :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:51

Waarom niet een M-paard kopen en zelf mee aan de slag gaan onder begeleiding? Snap niet zo goed waarom je die wilt laten trainen.

Edit: als je nog nooit hebt gestart snap ik al helemaal niet waarom je een ZZ paard wilt aanschaffen.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:55

Ik ga mee met de rest. Het is toch veel leuker een talentvol B/L paard zelf naar het Z te rijden? En iedereen rijd anders, dus je zal je moeten aanpassen aan het ZZ paard dat je koopt. Als je een wat jonger en meer onervaren paard koopt kan je hem nog naar jouw hand zetten zegmaar. En omdat je alleen maar de oefeningen van het Z kan (je rijd dus geen Z) is een ZZ paard aanschaffen misschien een beetje hoog gegrepen. Maar goed, mijn mening :o

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:55

Waarom niet rustig op zoek gaan naar een leuk paard wat je aanspreekt (eventueel met potentie) dan lesjes nemen en gewoon eens starten.
Als je nog nooit een wedstrijd gereden hebt zul je vrij weinig hebben aan een 'duur zz paard' gezien jij helemaal onderaan in de B zult moeten beginnen.
Niks mooiers dan samen met je paard groeien :j

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:58

Zeker als je dus wedstrijd-onervaren bent, kan een hulpgevoelig ZZ-paard best lastig zijn in een B proef. Ik zat jaaaaaren geleden op de manege tijdens een simpel FRNS proefje, proef 5 uit mijn hoofd?, op een ex-ZZ paard. Ik wist niet wat me overkwam toen ik de ene na de andere wissel 'per ongeluk' sprong.

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 23:00

Bedankt voor alle goeie reacties! Het zal dan inderdaad een goedkoper paard worden met een lager niveau :)

Of ik ooit écht aan wedstrijden begin is nog maar de vraag. Soms geloof ik er helemaal niet in en eergisteren zat ik nog te appuyeren en vroeg ik me af of ik nog niet klaar was om te beginnen hahaha

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 23:00

Dus je bent gewoon een leuke manege ruiter, die wel eens een Z oefening mee heeft gepakt. Ik denk dat er voor jou genoeg te leren valt van een gied bevestigd M paard. Nu al aan ZZ gaan denken heeft nog helemaal geen zin. Rij eerst de lagere klasses maar eens door.

Chibi2
Berichten: 159
Geregistreerd: 12-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 23:00

Sowieso M-paard of een jong paard B/L niveau. Je hebt nog nooit gestart en het is veel leuker om samen met je paard te groeien en ik denk dat dat ook veel leerzamer is dan een al hoger opgeleid paard. En een Z-proef rijden is toch wel iets anders dan een stukje appuyeren of travers.
(In de dressuur is het volgens mij Z2, ZZ is springen)

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 23:02

Ik denk dat een goed leerpaard een goede investering is als je het geld hebt.
Maar het kan maar zo dat je met een goed gereden M paard makkelijker weg rijdt dan met een hoger geschoold paard, het zijn geen automaten!
Ik zou dus gewoon wat paarden die je aanspreken proberen en niet teveel naar het niveau kijken.

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 23:06

Ik ga ook met de rest mee; kijk vooral naar een leuke B/L paardje, die je zelf kan opleiden.
Dat maakt het altijd veel leuker als je uiteindelijk het ZZ niveau haalt, want dan hebben jullie het samen behaald! :j
MAAR als je toch een leuk paard ziet van een hoger niveau, je kan altijd een keertje gewoon langs gaan, wie weet is dat wel jou droompaardje. :o

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Re: duur ZZ paard of M paard trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 23:12

Wat is je doel? Wil je de sport in? Wat wil je met het paard?

Ook factoren die meewegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 23:19

ElsieC schreef:
Bedankt voor alle goeie reacties! Het zal dan inderdaad een goedkoper paard worden met een lager niveau :)

Of ik ooit écht aan wedstrijden begin is nog maar de vraag. Soms geloof ik er helemaal niet in en eergisteren zat ik nog te appuyeren en vroeg ik me af of ik nog niet klaar was om te beginnen hahaha


Dus je wilt meer dan waarschijnlijk 10 duizend euro investeren in een Z paard, een talentvol paard met aldus veel potentie, zonder wedstrijdambitie?

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 23:37

_Dominique schreef:
ElsieC schreef:
Bedankt voor alle goeie reacties! Het zal dan inderdaad een goedkoper paard worden met een lager niveau :)

Of ik ooit écht aan wedstrijden begin is nog maar de vraag. Soms geloof ik er helemaal niet in en eergisteren zat ik nog te appuyeren en vroeg ik me af of ik nog niet klaar was om te beginnen hahaha


Dus je wilt meer dan waarschijnlijk 10 duizend euro investeren in een Z paard, een talentvol paard met aldus veel potentie, zonder wedstrijdambitie?

Goh wedstrijdambitie is er wel ergens, maar eerder een gevoel dat ik het toch nog niet aan kan ondanks dat ik wel al Z oefeningen kan en sowieso moet beginnen bij B.
Nuja, je hebt zeker een punt. Dan kan ik beter dat geld (ik dacht aan 8000) bijhouden en opsparen.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 23:43

Vraag: ken jij de Z oefeningen? Of rijd je wel eens op een paard dat de Z oefeningen kent, en kun je ze op dat paard na rijden? Dat is namelijk een wereld van verschil!

En wat is je ambitie: heb je zelf nog veel te leren, of ben je al in staat om een paard iets te leren?
Moet je zelf nog veel leren, dan is een goed geschoold paard ( niet te ril, niet te spooky, niet te heet), waar vooral de basis heel goed in orde is, en dan minimaal M2 geschoold is best een goed idee.

Ben je zelf in staat een paard iets te leren, dan ben je vrijer in je keuze, en kun je ook een jonger paard kopen, die nog niet zo veel kan..

Maar heb even je profiel bekeken, en van daar uit zou ik je adviseren een niet al te sensibel, goed geschoold paard te kiezen, waar jij veel van kan leren ( en die het nog niet van jou hoeft te hebben om zaken te leren)

Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 00:06

Je kan ook juist heel veel leren van een ZZ zwaar paard. Niet alle ZZ zwaar paarden zijn rillerige eppies hoor. Dat hoeft geen duizenden euro's te kosten als de leeftijd niet uit maakt. (Ouder = goedkoper) oefeningen leren op een paard wat dat al kan onder begeleiding is super leerzaam.

Het is maar net wat je wilt. Zelf opleiden is ook super leuk, maar kan ook heel lastig zijn als zowel jij en je paard het nog niet snappen.

Ik heb bijvoorbeeld paarden op verschillende niveaus. Wat je leert op het "bevestigde" paard kan je weer vertalen naar het "onbevestigde" paard. Maar als je vraagt wat dan makkelijker of leuker is. Dan zou ik zeggen paardrijden is nooit makkelijk en ik vind allebei even leuk. Het voelt fantastisch als je je eerste serie leert springen, de hoe wat waar wanneer. Maar het voelt ook fantastisch als je merkt dat je speedy Gonzales paard voor het eerst een paar nette passen galop heeft. Of eindelijk snapt wat je bedoelt met schouder binnen.

Afijn, ik denk dat als je overweegt een paard te kopen je duidelijke gebruiks doelen moet hebben en dan kijken wat daar binnen past. Is dat het (jongere) M paard of het (oudere) ZZ zwaar paard. Misschien ken je wel mensen met een hoger opgeleid paard. Als je gaat kijken kan je naar beide kijken en dan zeggen nu weet ik wat ik zoek. Je weet heel snel wat je niet zoekt als je eenmaal aan het zoeken bent :+

Succes én plezier met keuzes maken : )

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: duur ZZ paard of M paard trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 07:12

persoonlijk zou ik eerst je wensen en doelen op een rijtje zetten. Wil je werkelijk fanatiek wedstrijden rijden koop dan een passen paard (niet te oud of met reeds teveel gebreken).
Veel ruiters die van een manege afkomen hebben rijtechnisch nog veel te leren wanneer ze een eigen paard onder hun kont krijgen, daar is helemaal niets mis mee. Gewoon lekker privelessen gaan rijden.
Je kan altijd je instructeur vragen om 1 of 2 keer in de week het paard bij te rijden om hem "op niveau" te houden of mogelijk zelfs wat "hogere" oefeningen aan te leren.

Als 8.000 je budget is dan is het zoeken naar een voor jou fijn te rijden ZZ paard zonder belemmerende gebreken en nog niet al te oud al lastig.

Ik denk dat zoeken naar een fijn M paard dan verstandiger is.

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Re: duur ZZ paard of M paard trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 07:20

€ 8.000,-- voor een ZZ-zwaar geclassificeerd paard? Dat zal je lastig vinden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: duur ZZ paard of M paard trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 07:38

Wat een zure reacties hier....

Een goede leermeester is lijkt me hardstikke verstandig als jij graag de sport in wil. Jij leert dan (onder begeleiding van een instructeur) hoe een correct paard hoort aan te voelen.
Natuurlijk zal het wel eens mis gaan, dat jij perongeluk hulpen geeft waarmee je andere dingen bedoelde. Geeft niet, leer je van. Laat 1 keer in de week je instructeur even opstappen om dingen te onderhouden, dan zie ik niet wat er mis kan gaan.

Zelf een pony vanaf de B opleiden is leuk, maar dan moet je zelf ook al goed kunnen rijden of heel veel begeleiding hebben.

Iedereen moet het leren en het is geen schande als je daarbij een goed opgeleid paard (M is ook al heel fijn hoor) als leermeester hebt.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 08:00

Gypsy schreef:
Wat een zure reacties hier....

Een goede leermeester is lijkt me hardstikke verstandig als jij graag de sport in wil. Jij leert dan (onder begeleiding van een instructeur) hoe een correct paard hoort aan te voelen.
Natuurlijk zal het wel eens mis gaan, dat jij perongeluk hulpen geeft waarmee je andere dingen bedoelde. Geeft niet, leer je van. Laat 1 keer in de week je instructeur even opstappen om dingen te onderhouden, dan zie ik niet wat er mis kan gaan.

Zelf een pony vanaf de B opleiden is leuk, maar dan moet je zelf ook al goed kunnen rijden of heel veel begeleiding hebben.

Iedereen moet het leren en het is geen schande als je daarbij een goed opgeleid paard (M is ook al heel fijn hoor) als leermeester hebt.

Zuur? Vind ik niet. Eerder realistisch.

Ik ben overigens helemaal het met je eens dat een goed leerpaard hier een verstandige keuze zou zijn. Het wordt haar eerste eigen paard. Om er dan meteen een op te leiden... En TS twijfelt ook over haar ambities. Dan beter eerst een braaf paard waar ze niet zoveel in hoeft te investeren.

Maar vind ik dat dat een ZZ-Zwaar paard moet zijn? Nee. Vooral vanwege de twijfels over ambities. Bovendien is haar budget van 8000,- Euro niet realistisch.

Neem een (ouder) paard met basis-wedstrijdervaring. M zou mooi zijn, voor mijn part Z... Maar ook een waarmee je een lekker ontspannen buitenritje kunt maken. Dan kan het volgende paard desgewenst een paard zijn die tot ZZ-Z is opgeleid of juist een jong talentvol dier wat je zelf tot dat niveau kunt opleiden.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: duur ZZ paard of M paard trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 08:15

Als eerste paard adviseer ik altijd een leerpaard, dat hoeft niet altijd zo zeer een hoog opgeleid paard te zijn. Wel een betrouwbaar dier die veel accepteert.

Jong paard zelf opleiden is natuurlijk ook leuk, maar meestal niet het meest geschikt als eerste paard (of je moet al veel ervaring op gedaan hebben op privé paarden van andere en echt weten wat je doet).

Overigens met een budget van 8000 ga je weinig Z+ paarden vinden en als ze er zijn, heeft dat een reden (bemerking, (stal)gebreken, geen brave, oud, etc)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 08:18

Het hangt ervan af wat je met dat paard wil bereiken.
Misschien kan je met het paard dat je nu rijdt eens een B-proefje rijden?