Ervaringen aankoop Tinker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FreekenGaby
Berichten: 7
Geregistreerd: 13-09-17

Ervaringen aankoop Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 09:14

Hallo,

Dit is ons eerste bericht op dit forum en we zullen ons eerst even voorstellen

Wij zijn Freek en Gaby en hebben 2 dochters (9 jaar, 6 jaar). Onze oudste dochter rijdt al een tijdje paard op een manage in de buurt. Sinds kort hebben we een huis gekocht (dorp tussen Arnhem en Nijmegen) met 2ha grond en 2 stallen. Op dit moment hebben we één paard (Fries) van mijn vader bij huis staan. We zoeken een leuke (winterharde) D-pony (liefst een merrie) voor onze oudste dochter en natuurlijk als maatje voor de Fries. Onze oudste dochter is een beginnende ruiter en we zoeken een "bomproof" pony.

We hadden een Tinker gekocht maar deze bleek beginnende CPL te hebben. We hebben deze pony terug kunnen brengen maar zoals je wel begrijpt was het wel een drama voor onze oudste dochter.

We zijn inmiddels weer opzoek naar een nieuwe pony maar we zijn uiteraard erg voorzichtig geworden. We willen in ieder geval de pony laten keuren bij een plaatselijke vertrouwde dierenarts.

Zou iemand ons kunnen adviseren waar het beste na toe kunnen gaan? Na wat zoeken op internet leek ons tinkerhoeve de bonte parels in zenderen wel een betrouwbaar adres.

Andere suggesties zijn uiteraard ook welkom!!

m. vr. gr.

Freek en Gaby
Laatst bijgewerkt door FreekenGaby op 13-09-17 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: Ervaringen aankoop Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:19

De Bonte Parels is idd heel betrouwbaar maar ook de Tukkerij in Beckum en Dineke Roseboom ook kijk maar op www.stalroseboom.nl

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:19

Laten keuren, ook foto's. En maak uitgebreid kennis want veel Tinkers zijn niet zo bomproof als veel mensen denken. Het zijn soms echte grapjassen.

Melayka

Berichten: 45
Geregistreerd: 23-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:25

Ik zou inderdaad ook 'ns twee keer nadenken voordat ik een Tinker koop voor een 9 jarig meisje. Ze zijn lief, maar vrij koppig en enorm sterk met een eigen wil waar je u tegen zegt... Ik heb er ruim tien jaar ervaring mee en zou Tinkers aanraden voor zelfverzekerde en sterke ruiters met een hoger eigen gewicht en ervaring met grondwerk. Anders zou ik er niet aan beginnen en eens kijken of er niet ergens een leuke, ervaren manegepony te koop staat om dat dier een hele fijne oude dag te bezorgen.
Succes met de zoektocht! :o

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:27

Een winterharde new forest of dergelijke geen optie?
Een tinker vind ik een heel beest en vaak inderdaad niet zo betrouwbaar of lomp voor een kleiner kind.

Dan is gelijk het CPL probleem uit de wereld.

Mijn advies een iets oudere pony waar kinderen zich vertrouwd mee voelen en lekker van kunnen leren en spelen. En dan bedoel ik geen 30 maar een gezonde 15/20 jarige zal geen kwaad kunnen.

Zeker geen tinker "vers uit Ierland" die wel lief lijkt te zijn. Ik heb helaas heel veel schrijnende gevallen gezien. (zelf les gegeven op een stal die veel tinkers binnenkreeg en binnen 6 weken doorverkocht)

toevoeging ik stuur een pb bericht met een stal in de omgeving die vaak leuke winterharde pony's heeft staan.

FreekenGaby
Berichten: 7
Geregistreerd: 13-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 10:12

Het is echt voor onze oudste dochter. De jongste vind het ook wel leuk maar dit is meer dat de oudste het zo leuk vind. Daar hoef ik in ieder geval geen rekening mee te houden.

Het probleem met mijn oudste dochter is dat ze op zich wel redelijk kan rijden maar een af en toe een beetje bang is. De Tinker die we hebben teruggebracht was 8 jaar oud waar ze gelijk heel vertrouwd mee was. Draafde meteen met haar door de bak en was er gelijk helemaal verliefd op. Daarom vind ik het ook zo erg dat we ze terug hebben moeten brengen.....drama. Ze heeft op wat andere jongere Tinkers gezeten maar dat vond ze niks omdat dit inderdaad een beetje eigenwijs waren. Als ik voor een Tinker ga is het sowieso voor een wat oudere.

Ons oog was ook al gevallen op een New Forest. We hebben ook niet echt een voorkeur voor een ras.
In de buurt stond toevallig een 1ste premie stermerrie New Forest maar deze was wat schrikkerig en zijn we dus op afgehaakt.

Zijn er nu nog meer rassen die in aanmerking komen voor mijn dochter??

m. vr. gr.

Freek & Gaby

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Re: Ervaringen aankoop Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:54

Verdiep je eens in de Connemara!
Sterke, betrouwbare en winterharde pony's. Fijne karakter en super veelzijdig. Allround sportpony's maar ook recreatief goed te gebruiken en door hun sterke bouw geschikt voor zowel kinderen als volwassenen.


Er loopt een topic op Bokt voor Connemara-eigenaren: [RPA] Het Connemara topic, deel 2!

En het stamboek heeft een website: www.connemara.nl

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Ervaringen aankoop Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 19:58

Ik heb zelf mindere ervaringen met De Bonte Parels (flink mindere), echter is dit wel van 15 jaar terug.

Een Tinker voor een meisje van 9... Tinkers zijn fantastisch, en ik zou zelf niet anders willen. Maar het zijn wel karakterpaarden. Goudeerlijk, absoluut niet gemeen maar het ze hebben wel iemand naast zich nodig die hun grapjes kan waarderen én weet wanneer er ingegrepen moet worden. Want het is over het algemeen wel echt veel paard. Dus een Tinker die nu nog braaf z'n rondjes doet, kan maar zo een stuk minder braaf worden als ze merken dat ze met dingen weg kunnen komen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Ervaringen aankoop Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 10:13

Ik zou zoeken naar een wat ervaren pony, ongeacht het ras. Pony's zijn nou eenmaal eigenzinnige wezens, daar moet je mee om leren gaan.

Een Tinker lijkt me niet het meest ideale ras, net als fjord of haflinger. Dat is allemaal toch wel heel veel pony om te managen voor een 9 jarige. Kijk gewoon eens wat eert in de buurt te koop is, vertel het rond, misschien zoekt iemand toevallig een fijne nieuwe plek voor zijn pony.

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 10:20

Als ze braaf zijn maakt het ras niet zoveel uit toch? :)
Er zijn zat brave tinkers en er zijn er ook zat die eigenwijs zijn en niet geschikt voor een 9 jarige.

Meisje hier op stal was denk ik ook 8 of 9 toen ze een fjord kreeg. Voordeel was dat wij ook eens op konden stappen om de pony een beetje bij te rijden en te corrigeren!

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 10:45

Ik zou inderdaad niet teveel op 1 ras focussen maar gewoon paarden bekijken en eentje zoeken die qua karakter bij je dochter(s) past. Bij elk ras kunnen de karakters heel verschillend zijn. Ik denk wel dat ik niet te veel op een tinker zou focussen omdat ze nog wel wat sterk kunnen zijn. Kijk eens bij New Forest, Welsh & Connemara. Daar kan best iets leuks tussen zitten. Gewoon rustig zoeken. Alleen is de Welsh niet echt winterhard. Maarja mijn New Forest is dat ook niet.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen aankoop Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 10:56

Wat jammer dat jullie de eerste tinker terug hebben moeten brengen zeg!
CPL is bij tinkers een veelvoorkomend probleem en ik denk dat 9 van de 10 tinkers heel snel CPL ontwikkelen zodra ze verkeerd gevoerd gaan worden, dus dat is wel een puntje waar je even op moet letten. Een pensionstal waar ze krachtvoer of kuilvoer krijgen of een volle wei kan echt funest zijn voor de benen, en dat kan binnen een paar dagen komen opzetten, die jeuk en wondjes aan de benen. Dus zou je voor een tinker gaan dan moet je goed op de voeding letten en dan kun je CPL vaak wel voorkomen of stabiel houden. Mijn tinker had rond zijn 6e ook al beginnend CPL en is nu 17 met nog steeds prima benen.
Verder zijn tinkers inderdaad erg sterk en eigenwijs, maar er zitten zeker ook enorme sullen bij die echt gewoon braaf hun rondje lopen. Maar die vind je ook bij andere rassen natuurlijk.

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:11

Ik heb een Tinker gereden als bijrijder. Lief paard, maar heel bang voor groot verkeer. Dat ging er ook niet meer uit. Haar weidemaatje was zelf nergens bang voor maar rende wel gezellig mee als zij er vandoor ging. Idd beresterk en flink eigenwijs. Verkocht als beginnerspaard, allebei. Maar dat is geen ervaring uit de eerste hand, dus daar zal ik geen naam van de verkoper bij zetten.

FreekenGaby
Berichten: 7
Geregistreerd: 13-09-17

Re: Ervaringen aankoop Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 16:01

We hebben inmiddels een pony gekocht voor onze dochters. Het is na een lange zoektocht is het een Connemarapony geworden:
- merrie
- 12 jaar oud
- 1.34 (c pony)

We hebben deze uiteraard klinisch laten keuren!!

Wat we geleerd hebben is dat de paarden/pony een rare handel is met veel figuren die maling hebben aan de koper en welzijn van de dieren. Handelaren roepen maar wat over pony's die ze pas een week in de wei hebben staan....mensen die niet eerlijk zijn over gebreken...enz.

De pony die we terug hebben gebracht staat gewoon weer te koop voor zelfs nog meer.....de dierenartskosten zullen er wel uit moeten. Dus dat wordt ook weer een teleurstelling voor de volgende koper.

Mijn advies kijk niet naar de prijs maar ga opzoek naar een mensen die hart voor de dieren hebben en niet uit zijn op "snelle" handel

m. vr. gr.

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Ervaringen aankoop Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:49

Nou, gefeliciteerd! Dat klinkt heel leuk, en daar kunnen jullie beide dochters plezier van hebben dus. Veel plezier met jullie nieuwe aanwinst!

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Re: Ervaringen aankoop Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:55

Gefeliciteerd en wat leuk dat het een Connemarapony is geworden. Goede keus.
Heel veel plezier gewenst met de pony.

Als liefhebber van het ras ben ik heel nieuwsgierig wat voor pony het is, afstamming en Nederlands gefokt of uit Ierland geimporteerd bijvoorbeeld?