Iedereen ziet er hetzelfde uit...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niniane

Berichten: 6437
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Re: Iedereen ziet er hetzelfde uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 11:43

De echte subculturen zijn niet eens 100 jaar oud? We doen hier alsof subculturen iets tijdloos is, terwijl dit ook pas na de tweede wereldoorlog is ontstaan om af te kunnen zetten tegen de patriachie, de regering, de kerk en andere instituten

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 11:49

Dit topic doet me eigenlijk denken aan een aflevering van South Park waar het groepje Emo's dat "eist" dat al hun "leden" zich ongeveer hetzelfde kleden en gedragen en koffie drinken het heeft over conformisten en hoe zielig ze zijn... _O-

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 11:51

Vooral op de kakkerschool waar ik zat (Amsterdam zuid, raad maar welke) was het echt verschrikkelijk. Elk meisje moest spijkerbroek en uggs dragen, een tas die je op je onderarm droeg en een nickelson Jack.

Ik had dat geld niet, maar ook niet de behoefte om te dragen. Dus hoorde ik er niet bij. Ben na twee jaar van die school gegaan omdat het niet uit te houden was.

Andere school in amsterdam was heel anders. Daar liepen echt honderdduizend verschillende typetjes rond en het leuke was dat iedereen daar geaccepteerd werd. Er waren geen vaste groepjes, maar iedereen had contact met elkaar.

En afgelopen jaren, bij mijn bachelor, waren er ook geen vaste kleding groepen om het zo maar te noemen.

Kortom, enige waar ik het heb meegemaakt was op een kakkerschool waar mensen het nodig hadden om status te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 12:17

Hypericum schreef:
Ik lees redelijk veel reacties als 'wat maakt het uit, who cares' etc 'als zij zich daar prettig bij voelen'

En ergens denk ik dat de TS dit niet zozeer heeft geopend om er tegenaan te schoppen, of om te laten merken dat zij zelf wel anders durft te zijn.
Maar meer om er vanuit een sociologisch oogpunt naar te kijken?

Zo kijk ik er iig wel naar.
Ja trends zijn van alle tijden, maar subculturen lijken toch echt te verdwijnen.
En voelen de jonge meisjes zich wel écht prettig bij deze trends? Of mag je gewoon niet meer afwijken van de norm?

Gisteren kwam het nog voorbij bij Pauw. De echtheid verdwijnt en dat is iets wat mij wel opvalt.
De Insta modellen bepalen vrijwel alles, zeker in de wereld van jonge meiden.
Als ik in de stad om me heen kijk, of naar de meiden achter de kassa kijk schrik ik daar best van.
Allemaal hetzelfde haar, dik in de make up, dezelfde perfect gestylde 'wenkies', nepwimpers etc.
Er kan geen foto meer de telefoon af zonder de perfecte lichtval en tig filters.
En de kledingstijl is hier inherent aan.

En als alle meiden zich hier echt prettig bij voelen, prima.
Ik kan het me alleen niet goed voorstellen, een puber 'hoort' zich af te zetten tegen ouders, maatschappij en juist nu lijkt het me dat ze klakkeloos opvolgen wat de maatschappij opdraagt.
Meegaan met de stroom, niet teveel opvallen of experimenteren en ga maar op in de massa.



Je slaat de spijker op zijn kop! :j Had het niet beter kunnen verwoorden.

Toothless

Berichten: 870
Geregistreerd: 08-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 12:40

Ik ben zelf gabber(in) en draag, als ik zin heb, m'n australian broek, een merchandise shirt en m'n Nike Air Max BW's (classics)

Voor de rest draag ik eigenlijk hele alternatieve kleding, grote truien met leggings of m'n legerbroek. Maar voor namelijk leggings omdat spijkerbroeken scheuren bij m'n dijen.

Hier foto's van van die betreffende outfits

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

En het kan me eigenlijk vrij weinig schelen wat anderen vinden, ik behoor tot deze doelgroep maar mij gaat t meer om wat ik leuk vind + comfort.

Edit: over Gabbers e.d. Ze zijn er, met heel veel zelfs, alleen moet je goed opletten, je herkend ze meteen :)

Lestrange01

Berichten: 2807
Geregistreerd: 20-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:15

Kunnen we er ook even bij stil staan dat wat de meeste mensen van mijn leeftijd dragen ook gewoon... het meest praktisch is?

Elke ochtend vroeg uit je bed.. oh je moet naar school fietsen - een broek and een simpel shirt, gemakkelijk te combineren, praktisch en je kan naar school zonder dat je raar aangekeken wordt. Als je een andere stijl hebt dan is het ook een kwestie van de motivatie hebben om kleding bij elkaar te zoeken, wat vroeger op te staan, en in veel gevallen ook wat minder praktisch zijn. (Met een jurk naar school gaan, schattig, maar niet fijn met fietsen. Ik zou graag een korset dragen naar school maar damn dat zal na zo'n zeven uur op een stoeltje zitten mijn dood worden).

De manier waarop er nu gekleed wordt is veel comfortabeler en gemakkelijker, ik snap wel dat tieners zich zo kleden.

xRaisin

Berichten: 1755
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Iedereen ziet er hetzelfde uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 17:20

Ik zie nog wel duidelijk verschillende stijlen om me heen hoor. Misschien wat minder overdreven dan vroeger, maar ik zie zeker wel duidelijke verschillen!

Zelf kan mode mij niet zo veer schelen. Spijkerbroeken zijn handig, omdat vrijwel elke topje daarop kan. Ideal dus! Ik ben absoluut niet onzeker en hoef nergens bij te horen zijn, maar ik houd gewoon van comfort en gemak.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 17:31

Ze doen maar :')

Ik ben nog nooit met de "mode" meegegaan..

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 19:10

Een tijdje geleden had ik weer eens een bootcut jeans aan, zoontje van 6 merkte op dat ik een 'rare' broek aan had :')
Die ziet alleen maar skinny's. Die ik een paar jaar terug echt verschrikkelijk vond; drugsverslaafdenbroeken a la Trainspotting :D En je voeten lijken zo idioot groot! Maar alles went, en paardrijbroeken zitten tenslotte ook lekker, dus waarom een skinny dan niet :)

Avis

Berichten: 1217
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 23:15

Jennanne schreef:
Vooral op de kakkerschool waar ik zat (Amsterdam zuid, raad maar welke) was het echt verschrikkelijk. Elk meisje moest spijkerbroek en uggs dragen, een tas die je op je onderarm droeg en een nickelson Jack.

Ik had dat geld niet, maar ook niet de behoefte om te dragen. Dus hoorde ik er niet bij. Ben na twee jaar van die school gegaan omdat het niet uit te houden was.

Andere school in amsterdam was heel anders. Daar liepen echt honderdduizend verschillende typetjes rond en het leuke was dat iedereen daar geaccepteerd werd. Er waren geen vaste groepjes, maar iedereen had contact met elkaar.

En afgelopen jaren, bij mijn bachelor, waren er ook geen vaste kleding groepen om het zo maar te noemen.

Kortom, enige waar ik het heb meegemaakt was op een kakkerschool waar mensen het nodig hadden om status te krijgen.

Ik gok HLZ :D

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 23:38

Klijntje schreef:
Een tijdje geleden had ik weer eens een bootcut jeans aan, zoontje van 6 merkte op dat ik een 'rare' broek aan had :')
Die ziet alleen maar skinny's. Die ik een paar jaar terug echt verschrikkelijk vond; drugsverslaafdenbroeken a la Trainspotting :D En je voeten lijken zo idioot groot! Maar alles went, en paardrijbroeken zitten tenslotte ook lekker, dus waarom een skinny dan niet :)


Ik draag altijd bootcut := hou niet van dat strakke gedoe om mn benen :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 09:36

_Dracarys schreef:
Klijntje schreef:
Een tijdje geleden had ik weer eens een bootcut jeans aan, zoontje van 6 merkte op dat ik een 'rare' broek aan had :')
Die ziet alleen maar skinny's. Die ik een paar jaar terug echt verschrikkelijk vond; drugsverslaafdenbroeken a la Trainspotting :D En je voeten lijken zo idioot groot! Maar alles went, en paardrijbroeken zitten tenslotte ook lekker, dus waarom een skinny dan niet :)


Ik draag altijd bootcut := hou niet van dat strakke gedoe om mn benen :+

Hier ook altijd bootcut. Maar ze zijn moeilijk te vinden tegenwoordig :=

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Iedereen ziet er hetzelfde uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 09:41

Ze komen weer in de mode :j zie weer wat meer bootcuts

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Iedereen ziet er hetzelfde uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 09:58

Jay! Kan ik nog eens nieuwe kopen! :')
Da's het voordeel, alles komt terug dus als je lang genoeg kan wachten... :))

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Iedereen ziet er hetzelfde uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 10:12

Bootcut is nu weer heel erg hip!

Ik vind er niet zoveel van. Toen ik op school zat volgden ook mensen de trends. Vaak omdat ze dat leuk vonden maar ook vaak omdat ze erbij wilde horen. Ik was één van die laatste. Toen liep iedereen in G-sus kleding. En dan was er weer een andere groep die alleen in Overseas te vinden was. Wie is er dan wel of geen schaap? Ik ben weleens jaloers op de mode van nu, lekker wijde truien en fijne schoenen. In mijn tijd (aaah wat ben ik oud) liep je op Puma schoenen die zo los mogelijk moesten, heel lage heupbroeken met te lange pijpen zodat je zo'n slijtrandje kreeg bij je hiel en strakke shirts. Zware jeugd.

Ik vind het echt reteirritant als mensen zichzelf uniek vinden en daarna anderen de grond in boren. Iedereen is uniek, houd je mond. Leven en laten leven. Als je jong bent ben je nu eenmaal onzeker en volg je de kudde. Dat is een fase, laat joh.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 11:16

Avis schreef:
Jennanne schreef:
Vooral op de kakkerschool waar ik zat (Amsterdam zuid, raad maar welke) was het echt verschrikkelijk. Elk meisje moest spijkerbroek en uggs dragen, een tas die je op je onderarm droeg en een nickelson Jack.

Ik had dat geld niet, maar ook niet de behoefte om te dragen. Dus hoorde ik er niet bij. Ben na twee jaar van die school gegaan omdat het niet uit te houden was.

Andere school in amsterdam was heel anders. Daar liepen echt honderdduizend verschillende typetjes rond en het leuke was dat iedereen daar geaccepteerd werd. Er waren geen vaste groepjes, maar iedereen had contact met elkaar.

En afgelopen jaren, bij mijn bachelor, waren er ook geen vaste kleding groepen om het zo maar te noemen.

Kortom, enige waar ik het heb meegemaakt was op een kakkerschool waar mensen het nodig hadden om status te krijgen.

Ik gok HLZ :D


Haha nee, vossius. Maar HLZ had ook gekund.

Bootcut vind ik super!! Ze hebben hele leuke bij de Sting nu :)

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Iedereen ziet er hetzelfde uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 11:20

Ik ben ook een boot cut, heb niets met die skinny dingen. Voor mij is dat gewoon een spijkerlegging :+
De afgelopen 2-3 jaar dan ook gewoon geen broeken meer gekocht en hoop nu dat de mode weer keert want inmiddels vallen letterlijk de gaten erin (wat dan ook weer mode is _O- )

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Iedereen ziet er hetzelfde uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 12:06

Je hebt al die tijd ook rechte modellen gehad hoor. En dan nog de wijde jeans. Bootcut is inmiddels ook alweer een half jaar mode dus dat is al een tijdje bij de simpele winkelketens te koop.
Skinny jeans houden het al een aardige tijd vol, die werden ruim 12 jaar geleden al hip.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Iedereen ziet er hetzelfde uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 12:12

Mij is het nog niet gelukt dit jaar om wat passends te vinden.
Misschien moet ik gewoon weer eens naar een Levi's store, maar dat is gelijk zo duur.

WithinYuuri
Berichten: 964
Geregistreerd: 02-01-13

Re: Iedereen ziet er hetzelfde uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 12:43

Ik vind skinny jeans juist heerlijk haha. En sowieso vind ik altijd dat een broek overal 'hetzelfde' moet zitten, dus overal skinny of overal wijder maar bijvoorbeeld geen bootcut. Maarja dat is wat ik mooi vind en gelukkig verschillen smaken, zo hetzelfde kleden we dus niet haha :D

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:57

Ik ben ook pro bootcut of baggy!

Heerlijk, niet dat strakke gedoe. Ik wil kunnen bewegen. Maar misschien komt het ook wel dat ik niet eens in skinnies pas. Nooit gedaan ook… sommige straightcut zaten bij mij al als skinny’s. (stevige kuiten)

Over mijn eerdere opmerking wat mijn man zei. Dat betreft natuurlijk vooral de middelbare scholen en natuurlijk vind je zelfs daar wel scholen waarbij het anders is. Maar waar men vroeger op "elke" school wel verschillende stijlen zag zie je nu vooral maar 1 en dat is mainstream.

Aangezien ik nauwelijks in winkels koop, online is vanalles te vinden wat mijn hartje begeert. Maar die ene keer dat ik wel in de winkel ben vind ik meestal wel een leuke bootcut. Je heb alleen niet zoveel keuze.
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 18-09-17 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Iedereen ziet er hetzelfde uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:34

Nah, ik voel me eigenlijk enorm comfortabel in mijn t-shirt, strakke skinnies en mijn gympies. Heel comfortabel. :j

Ik denk dat er ook een grote groep is die gewoon in een winkel staat, koopt wat er verkocht wordt, lekker zit en een beetje redelijk staat, en dje zich er verder niet zo druk om maakt.

Als ik me wil 'afscheiden' of 'uniek' wil voelen doe ik dat wel met mijn persoonlijkheid, daar hoef ik geen specifieke warderobe voor te hebben.