Gezocht: gevallen van einschuss

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Gezocht: gevallen van einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-17 15:18

Beste bokkers,

Zoals de titel al zegt ben ik opzoek naar mensen die ervaring hebben met een paard met einschuss (ook wel olifantsbeen genoemd). Ik zoek naar praktijkvoorbeelden van zowel acute einschuss als chronische einschuss, en dan ben ik voornamelijk geinteresseerd in het praktische management van deze aandoening.
Bijvoorbeeld: het paard had in 2010 voor het eerst einschuss, been is toen weer genezen, in 2014 is het nog een keer terug gekomen, toen hebben we het zo en zo aangepakt.... etc

Behandeling van de dierenarts mag hier ook bij genoemd worden maar is voor mij op dit moment minder relevant.

Bijvoorbeeld: wat neem jij als extra voorzorgsmaatregelen voor je paard met einschuss? Zet je hem regelmatig in de bandages, zoals ze doen bij stalbenen? Behandel je hem anders dan dat je zou doen als hij 4 normale benen had of gewoon hetzelfde?

Als je tips hebt over het praktische management van een paard met einschuss dan hoor ik dat ook graag!

Ik hoop dat het zo duidelijk is waar ik naar opzoek ben, als je vragen hebt dan hoor ik het ook graag!
Alvast bedankt! :o

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3


RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Gezocht: gevallen van einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-17 18:49

Niemand?

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Gezocht: gevallen van einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 19:01

Ik ken een paard die was rond de 3 die eerst ocd had na een operatie hiervoor gehad. Volgens mij daarna einschuss gekregen. Hij heerst zo'n 2 jaar veel getopt met zijn been. Elke dag ben afspuiten. Veel medicatie gehad maar ook alternatief geprobeerd. Maar helaas is hij niet opgeknapt en was het beste om er een eind aan te maken. Wat heel erg jammer was.

CarinaR

Berichten: 11947
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Gezocht: gevallen van einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 19:06

Mijn pony heeft het 1 keer gehad door een iniminiwondje.
DA erbij en 5dagen antibiotica gespoten. Wat een hel was dat, hij vond t vreselijk.
Gelukkig daarna niet meer gehad.

Everything happens for a reason.

Kindness MeadowSherlock BokoThor vd Rijsdrecht

Anoniem

Re: Gezocht: gevallen van einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 19:11

Mijn paard heeft het gehad. Voet in een waterzak gedaan door de dierenarta en zo paar dagen rondgelopen. net biven de kroonrand opengebroken toen. Nooit teruggekomen

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 19:12

Heb je de zoekfunctie al gebruikt? Dan kom je o.a. op een topic dat de afgelopen weken actief was. Daar is het paardje helaas ingeslapen. Je kunt daar lezen hoe het ging.
Wat is de reden van je vraag? Studie?

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-17 20:44

floorsil schreef:
Ik ken een paard die was rond de 3 die eerst ocd had na een operatie hiervoor gehad. Volgens mij daarna einschuss gekregen. Hij heerst zo'n 2 jaar veel getopt met zijn been. Elke dag ben afspuiten. Veel medicatie gehad maar ook alternatief geprobeerd. Maar helaas is hij niet opgeknapt en was het beste om er een eind aan te maken. Wat heel erg jammer was.


Wat bedoel je precies met alternatief geprobeerd? En is het been na die operatie geheel dik geworden (zoals dat van een olifant) of alleen een verdikte sprong?

Kon het paard niet pijnvrij lopen? of kon hij niet meer gereden worden in de sport?

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-17 20:45

CarinaR schreef:
Mijn pony heeft het 1 keer gehad door een iniminiwondje.
DA erbij en 5dagen antibiotica gespoten. Wat een hel was dat, hij vond t vreselijk.
Gelukkig daarna niet meer gehad.


Weet je toevallig nog welk type antibiotica dit was? En heb je verder nog maatregelen getroffen (stalrust, juist wel bewegen, bandages etc)?

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3


RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-17 20:46

VivaLaVida schreef:
Mijn paard heeft het gehad. Voet in een waterzak gedaan door de dierenarta en zo paar dagen rondgelopen. net biven de kroonrand opengebroken toen. Nooit teruggekomen


Wat bedoel je precies met voet in waterzak? Dus alleen de hoef, tot aan de kogel? Of het hele been? Was het hele been dik of alleen het onderste stuk?

en is er geen medicatie aan te pas gekomen?

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3

CarinaR

Berichten: 11947
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Gezocht: gevallen van einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 20:50

Nee dat weet ik niet meer. Been is veel gekoeld (het was toen ook nog is erg warm), verder gewoon naar buiten.

Everything happens for a reason.

Kindness MeadowSherlock BokoThor vd Rijsdrecht

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-17 20:51

stefje schreef:
Heb je de zoekfunctie al gebruikt? Dan kom je o.a. op een topic dat de afgelopen weken actief was. Daar is het paardje helaas ingeslapen. Je kunt daar lezen hoe het ging.
Wat is de reden van je vraag? Studie?


Ja die heb ik uiteraard al gebruikt! De reden van mijn vraag is dat mijn baas (een fokker), een fokmerrie heeft met een acuut geval van Einschuss. Mede door mijn snelle ontdekking (ik heb al eens een paard gekend met einschuss) is het snel behandeld en op dit moment weer ontzwollen.... Ik wilde op internet eens na lezen over de behandeling en het stalmanagement van einschuss, maar hier is zeer weinig (wetenschappelijke) informatie over te vinden. Mede om deze fokmerrie zo goed mogelijk te helpen, maar ook door persoonlijke interesse ben ik zeer geinteresseerd in andere praktijkverhalen over einschuss :j

In mijn zoektocht, die vandaag al een week duurt, heb ik inmiddels wel geleerd dat de behandeling van einschuss heel sterk verschilt! Mede doordat de oorzaak niet altijd bekend is, maar ook doordat dierenartsen andere opvattingen hebben over de behandeling van dit probleem. De behandeling van onze eigen dierenarts is tot nog toe succesvol gebleken, maar einschuss kan altijd terug keren.

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-17 20:51

CarinaR schreef:
Nee dat weet ik niet meer. Been is veel gekoeld (het was toen ook nog is erg warm), verder gewoon naar buiten.


Bedankt voor je reactie!

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:05

Een stalgenoot van mij ook door klein krasje dat geinfecteerd is geraakt, aan volgens mij het bovenbeen. Hij kreeg dagelijks pijnstilling en antibiotica en verder gewoon 24/7 buiten. Geen andere toeters en bellen. Was vrij rap voorbij en is niet terug gekomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:08

RyanneZarita schreef:
VivaLaVida schreef:
Mijn paard heeft het gehad. Voet in een waterzak gedaan door de dierenarta en zo paar dagen rondgelopen. net biven de kroonrand opengebroken toen. Nooit teruggekomen


Wat bedoel je precies met voet in waterzak? Dus alleen de hoef, tot aan de kogel? Of het hele been? Was het hele been dik of alleen het onderste stuk?

en is er geen medicatie aan te pas gekomen?


De hoef en kroonrand tot net boven de kogel geloof ik.
Vochtafdrijvers gehad ook. 2 dagen nat verband en dus de hoefzak

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:18

Mijn Knollie heeft het 1x gehad, potverdepotver terwijl ze stalrust (boxarrest) had wegens een peesblessure.

Vier dagen achter elkaar de DA over de vloer: AB, vochtafdrijvers, ontstekingsremmers en pijnstilling (gelukkig in 1 prik) en zoveel mogelijk bewegen zonder de pees te schaden.
Om de pijn deels te 'voorkomen' legde de DA een verband aan: de eerste dagen stulpte het uit boven het verband: die zwelling wil je weg houden van het uiteinde van het been.

Het wondje zelf hebben we niet gevonden.

Dier is volledig genezen - "terugkomen" is niet aan de orde, maar wondjes krijgen kan altijd en als dingen tegenzitten kan er einschuss van komen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 15-09-17 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Gezocht: gevallen van einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-17 21:21

bedankt voor jullie reacties!

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3

JudithGigi

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Gezocht: gevallen van einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:26

Mijn paard is zeer gevoelig voor einschuss. Het kleinste schaafwondje kan er al voor zorgen dat het been helemaal vol loopt. Ik heb veel geprobeerd van groene leem tot veel ontsmetten en inbinden, maar buut en veel bewegen werkt nog altijd het beste :)

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-17 21:30

JudithGigi schreef:
Mijn paard is zeer gevoelig voor einschuss. Het kleinste schaafwondje kan er al voor zorgen dat het been helemaal vol loopt. Ik heb veel geprobeerd van groene leem tot veel ontsmetten en inbinden, maar buut en veel bewegen werkt nog altijd het beste :)


Hoelang zet je het paard dan op buut? en tussen de periodes van einschuss, ontzwelt het been dan volledig of blijft het altijd dikker dan normaal (of het andere been)? en heeft hij/zij het aan 1 been of aan 2?

Zarita ~ Sanne ~ Photo ~ Roosje <3

JudithGigi

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:44

RyanneZarita schreef:
JudithGigi schreef:
Mijn paard is zeer gevoelig voor einschuss. Het kleinste schaafwondje kan er al voor zorgen dat het been helemaal vol loopt. Ik heb veel geprobeerd van groene leem tot veel ontsmetten en inbinden, maar buut en veel bewegen werkt nog altijd het beste :)


Hoelang zet je het paard dan op buut? en tussen de periodes van einschuss, ontzwelt het been dan volledig of blijft het altijd dikker dan normaal (of het andere been)? en heeft hij/zij het aan 1 been of aan 2?


Op aanraden van de dierenarts meestal een weekje 2 keer per dag en dan is het meestal helemaal weg (mits ze genoeg wandeld) aan welk(e) be(e)n(en) hangt af van de situatie. Met mok heeft ze het in de voorbenen gehad, maar buiten dat alleen rechtsachter als ze een wondje heeft.

Ze blijft daarna nog een weekje of 2 wat gevoelig, als in je merkt dat ze na een nacht stal een klein beetje vocht heeft, maar daarna blijft het helemaal weg. Wel heeft ze er een wat gevulde peesschede aan overhouden, maar dit kan helemaal geen kwaad volgens de DA, en loopt ook weer leeg als ik haar op de trilplaat zet.

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:49

Mijn oude Fries, inmiddels al een aantal jaren geleden overleden, had dat regelmatig.
Eerste keer was door mok, beenschurft.
Da erbij, antibiotica en pijnstillers, buut dacht ik en vochtafdrijvers.
Heb heb een paar dagen zelf gespoten met ab.
Helaas kreeg hij het op het laatst bijna 2x p/mnd. Lymfevocht liep uit zijn been en toen heb ik hem in laten slapen, paard was 20.

Het managen was nogal wat. Heb hem in de stalbandages gehad, weinig resultaat.
Hij stond standaard op vochtafdrijvende kruiden, nog wat andere supplementen en asperine. Benen schoor ik kaal, behandelde regelmatig met sebacil voor de schurft. Verder was hij al 2 jaar met pension, kwam dagelijks buiten.
Heb nog wat experimenteels geprobeerd, ook zonder resultaat.
Hij had het aan een been, wat ook duidelijk veel dikker was als de andere. Been liep dan op tot hoog in de lies, hij stond echt zwetend op 3 benen.
Als ze het eenmaal gehad hebben, blijven ze vaak gevoeliger voor einschuss helaas...zeker oudere paarden. Lymfestelsel beschadigd, waardoor kans op herhaling groot is.

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:51

RyanneZarita schreef:
floorsil schreef:
Ik ken een paard die was rond de 3 die eerst ocd had na een operatie hiervoor gehad. Volgens mij daarna einschuss gekregen. Hij heerst zo'n 2 jaar veel getopt met zijn been. Elke dag ben afspuiten. Veel medicatie gehad maar ook alternatief geprobeerd. Maar helaas is hij niet opgeknapt en was het beste om er een eind aan te maken. Wat heel erg jammer was.


Wat bedoel je precies met alternatief geprobeerd? En is het been na die operatie geheel dik geworden (zoals dat van een olifant) of alleen een verdikte sprong?

Kon het paard niet pijnvrij lopen? of kon hij niet meer gereden worden in de sport?


Ik weet niet meer alles. Maar hij had een geheel dik been. Zijn kogel was denk ik 30a 40 cm dik. Nog nooit zo'n dik been gezien. Hij kon vaak niet normaal lopen van de pijn. Ik weet dat hij op een gegeven moment iets van klei of leem kreeg. Soms liep het vocht in straaltjes uit zijn been, heel gek om te zien. Maar hij kon echt niet meer pijn vrij leven en het was niet meer een waardig leven. Maar hij was echt het meest gave en bijzondere paard kwa karakter dan dat ik ooit ben tegen gekomen. Denk nog steeds vaak aan hem.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gezocht: gevallen van einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 10:10

Merrie die ik ken was er een tijdje heel gevoelig voor, wat bij haar hielp was dat het been iedere dag gewassen met betadine. Zodat er op die manier geen enkele bacterie meer naar binnen zou komen en daarnaast gewoon lichte beweging. {bij acute einschuss mag je het paard juist niet laten bewegen}

Dit was dan als het been dikker was en de lymfen opspeelden, paard had 1x echt een einschuss been gehad en niet adequaat behandeld toen waarna de lymfen dus gevoelig waren/ bleven om weer dik te worden. Nu is het nog oppassen met eiwitten in het voer en lang op stal staan.

Mijn ervaring is ook dat einschuss als het direct goed behandeld is nooit meer terug hoeft te keren. Dus het is goed om alert te zijn en blijven. {maar dat was je al}
Maar het hoeft dus absoluut geen probleem meer te zijn.

Overigens kunnen ze ook einschuss krijgen van naar binnen geslagen mok, dus mok kan ook een aandachtspuntje zijn.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 10:53

Ik had een paard wat hier heel gevoelig voor was, Beweging was daar het toverwoord.
Ben gestopt met alle vochtafdrijvers verschillende soorten antibiotica en pijnstilling.
Heb via homeopathie z'n afweersystheem om hoog gekregen.
Hele dagen naar buiten met soortgenoten. niet in de blub en en echt de gelegenheid om te lopen.( denk aan hit actief of een PP) dus geen paddockje. verder goede voeding en bijna 24-7 aanbod goede kwaliteit ruwvoer.

talithaa_0

Berichten: 226
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Gezocht: gevallen van einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 11:27

Mijn oudje van 24 had het vorige winter opeens. Nooit eerder gehad en was echt op 1 dag ontstaan. flinke koorts en ontzettend veel pijn. Kreeg toen pijnstillers en antibiotica die ik 5 dagen heb gespoten. dierenarts gaf aan dat ik moest proberen te wandelen als het paard dit zelf wilde. De eerste 2 dagen wilde hij zijn stal niet eens uit, want hij kreeg zijn achterbeen niet over een randje van 15 cm getild. Ontzettend zonde. het vocht zat zelfs tot in zijn koker... Achteraf had hij een heel klein wondje net boven zijn kroonrand wat waarschijnlijk de oorzaak is geweest. na 2 weken was hij volledig hersteld en tot op de dag van vandaag heeft hij het niet meer gehad.

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Gezocht: gevallen van einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 11:46

ik heb 1 van mijn paarden in laten slapen door einschuss benen,bij hem kwam het naar aller waarschijnlijkheid van binnen uit,jaren daarvoor had hij een enorme zaadstrengfistel met abces gehad waaraan hij geopereerd was.

dit kwam na 9 jaar weer terug,weer operatie,en toen bleven er maar ontstekingen komen bij zijn koker,uiteindelijk bleek hij cushing te hebben,wat de terug komende ontstekingen wel verklaarde.

uiteindelijk kreeg hij een einschussbeen,deze werd toen behandeld door de veearts met pijnstillers,vochtafdrijvers en cortisonen ( geloof ik,is al jaren geleden) ,na de eerste keer hield hij wel een dikker been,maar geen pijn meer,uiteindelijk kreeg hij steeds vaker einschussbenen en op een dag lag hij plat op stal,hij had zo'n pijn,ik heb het hele flesje metacam gegeven en de veearts gebeld om hem uit zijn lijden te verlossen...

ik heb nog wel filmpjes van zijn been hoe hij liep,als je er interesse in zou hebben.

ik liet hem heel veel buiten lopen,en deed het been koelen,zowel met water als daarna in de klei zetten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rijsa, RoxanneJessy, Trendiction en 95 bezoekers