[HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 09:26

Kan geen kwaad, heb je er zelf ook al in gekeken? Zaken als een laag verhemte kun je zelf zien natuurlijk en dat maakt ook al veel duidelijk. Heb er ooit 1 gehad met een laag verhemelte, die kon alleen een sponsbit in. Van al het andere werd hij kneiterheet. Ook niet gek en best pijnlijk denk ik :o

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 09:32

Ik heb ook eentje met heel weinig ruimte door een hangend rooster. Die mag ook graag zijn tong over het bit gooien, vooral als het een beetje spannend wordt. Hem rijd ik buiten met een hackamore en in de bak met een heel dun dubbelgebroken bitje. Dan gaat 't goed.

Zodra ik hem een 'verkeerd bit' in doe merk ik het gelijk: mond kan niet dicht.

RianneH

Berichten: 28233
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 09:46

Merkte ik hier idd ook, dunner wordt fijner aangenomen. Enkelgebroken dunne onderlegtrens heb ik ook een tijd mee gereden en de Billy Allen ken ik ook als fijn bit.

Sowieso is mijn ervaring dat als ze makkelijker door hun lijf gaan lopen ze rustiger in de mond worden, ook bij andere rassen. Maar het is wel fijn om te starten met een goed passend bit.

ELUNA

Berichten: 141
Geregistreerd: 23-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:06

Kelly1992 schreef:
Vraagje, Woody isnu 2 weken bij mij.
Tot nu gelongeerd net halster en 2x gereden net hackamore.

Met bit gooit hij tong erover en is heel onrustig in zijn mond. Dit was bij vorige eigenaresse ook. Dit is voor mij niet z'n probleem daar ik geen dressuur ambitie heb, en in de endurance bitloos is toe gestaan.

Alleen hij loopt natuurlijk nu nog heel veel met zijn hoofd in de lucht. Geen probleem, maar hij zal toch ook moeten leren zakken. Mijn vorige paard liep veel aan de bijzet of pessoa aan de longe. Alleen weet ik dus niet of ik de pessoa kan gebruiken bitloos? Uiteraard niet aan hackamore maar aan kaptoom.

Wat denken jullie? En hebben jullie meer tips?


Hey! Mijn paardje durfde ook niet ontspannen.. ook tip gekregen om te longeren met pessoa en heb dit gewoon met halster gedaan :D ging goed hoor! Nu gebruik ik dit niet meer omdat ze ontspannen loopt, zelfs onder het zadel nu!

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 19:27

Afbeelding
Pony gelongeerd :o ze doet het zo nu dan best knap vind ik zelf. De momentjes worden steeds langer en vaker.
Gisteren was ze een beetje wappie, vandaag liep ze rechts achter niet helemaal lekker. Zal wel wat spierpijn hebben denk ik.

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 16:09

Dag allemaal hoop dat ik hier wat mee mag kletsen? Zit al jaren in het huiskamertopic van Aangespannen rijden alleen rijd ik niets aangespannen meer en heb ik sinds juni een draver dus dacht laat ik hier eens rondneuzen :+

Dus trotse bezitter van Fred (Swagerman), nu 5 jaar, ongeveer 1.60,
Afbeelding

was niet goed genoeg voor te koersen, heeft wel in training gestaan tot november geloof ik vorig jaar. Toen naar meisje gegaan die hem zadelmak heeft gemaakt en daarna is hij dus bij mij terecht gekomen.
Had hem gekocht omdat mijn andere paard helaas flink geblesseerd was en ik zo graag weer wilde rijden. En heb uitstekende ervaring met ander dravertje wat ik ooit heb gehad (Ushi Alexander, jaren terug, reed ik ook paar keer endurance mee). Dacht rijd ik Fred wat meer door, zoek dan ander huisje voor hem als mijn andere paard weer goed is.
Helaas wordt mijn andere paard niet goed meer -O- ze gaat haar carriere vervolgen als draagmerrie/fokmerrie als het meezit heb ik goed plekje voor haar gevonden.
Ben daar erg verdrietig van maar goed....

Gelukkig is daar Fred. Een blonde held met wie ik al een super leuke week op de Veluwe heb doorgebracht en waar we hopelijk lang van gaan genieten.
PRaat dus graag met jullie mee over het wel en wee etc van jullie prachtige dravers.
Afbeelding

xLianneZorro

Berichten: 3054
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Overijssel

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 16:19

Welkom! Leuk paard! :)) Heb je een bepaald doel met hem? :)

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 16:24

Dank je.
Liefst weer lange afstand rijden. Uren naar buiten, eventueel endurance wedstrijden.
En hem in de basis netjes krijgen dressuurtechnisch gezien.
Moet zeggen dat hij al best lekker loopt in stap en draf. Galopperen doe ik alleen nog maar aan de longe. Hij heeft in draf nog zijn evenwicht niet goed genoeg voor elkaar om galop te gaan oefenen in de bak. En buiten galopperen zover ben ik nog niet.
We zijn al wel paar keer naar buiten geweest hier (=Rotterdam, is soms nogal een uitdaging :+ ). En dus paar flinke ritten op de Veluwe gedaan = genieten.
Maar dat komt wel hij lijkt tot nu toe erg fijn te rijden :)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 16:29

Wat een ontzettende knapperd is dat. Mooi die lichtere manen en leuke doelen. Wel een uitdaging die buitenritten in Rotterdam :o

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 17:00

:D
Klopt. Nu kun je met wat creativiteit, fietspaden, een enigszins braaf paard en vooral rijden op zondagen of zoiets best wel wat maar het is niet dat je zegt kom we tikken elke week eenvoudig uren weg nee :P
Ken hier ook zo ongeveer elke zandkorrel ruiterpad :7

Maar goed, het is zoals het is en ik krijg manlief echt niet naar het platteland dus we maken er maar het beste van. Rotterdam is leuk stad hoor :D

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 17:18

Mooi dier!!

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 17:35

Fred Ken ik al uit een ander topic!
Hij ziet er goed uit, hij was toch wat schraal?

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 19:48

Dank je Ruitje. Klopt No_No toen ik hem kocht zag je de ribben en was hij vrij stug in het haar/vacht e.d. Niet echt mager maar wel schraal ja... Heb toen direct wormkuur gegeven en toen kon hij bij ons op een vers stuk weiland. Beetje TLC en wat Omega 3-6-9 mix van Subli plus wat slobber en lucerne en hij was binnen een week of 3 al zo enorm bijgekomen. Nu drie weken terug ook tandarts nog erbij en hij is helemaal het mannetje 8-)

't Is een erg leuk paard. Slim en af en toe ondeugend. Maar ook heel braaf. Als het klaar is is het klaar, goudeerlijk. Ben erg blij met hem.

RianneH

Berichten: 28233
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 09:31

Fred ken ik uit het artikel voor de VP, welkom! Schatje is het zeg, wat fijn dat ie het zo gemakkelijk doet buiten!

Hoe gaat het met alle dravers en al die regen? Wie kan er wel genieten van een binnenbak? :P

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 09:42

RianneH schreef:
Fred ken ik uit het artikel voor de VP, welkom! Schatje is het zeg, wat fijn dat ie het zo gemakkelijk doet buiten!

Hoe gaat het met alle dravers en al die regen? Wie kan er wel genieten van een binnenbak? :P


Ik ben plots zo blij met de overstap naar een stal met binnenbak :')

RianneH

Berichten: 28233
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 09:44

Haha kan ik me heel goed voorstellen!

Hier wel een binnenbak in de buurt, maar ja, zonder trailer moet je alsnog door de regen, dan kan je net zo goed thuia blijven :P

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 09:52

Wij hebben ook een binnenbak gelukkig! Al rij ik daar alleen in als het écht stortregent en de buitenbakken niet te rijden zijn.

Fred is mooi! <3

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 09:58

Gelukkig ook een binnenbak hier :D Het is anders niet te doen :n Zelfs onze goede buitenbak met vlokken stonden plassen in van de week.

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 10:04

Hier ook binnenbak maar pas 1x in gereden. Woody is makkelijker buiten dan binnen. Wel veel gebruik gemaakt van de overdekte stapmolen en overdekte longeerbak.

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 10:11

Hier geen binnenbak, en nu een aqua trainer buitenbak :')
Nu maakt me dat niets uit, hou niet van rijden in binnenbak en ach dan doen we een paar dagen wat minder :o

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 10:33

Geen binnenbak en geen buitenbak. :D Fernando heeft vakantie tot volgend jaar en Zanzi neem ik hopelijk dit weekend weer mee op buitenrit. Die heeft de afgelopen twee weken vrij gehad.

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 11:58

Hier alleen een buitenbak, bak is met een paar uurtjes droog wel weer te rijden. Gisteravond was het bijna een meer, de eenden konden er nog net niet in zwemmen, dus voor nu heeft Figo lekker vrij.

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 16:58

Gelukkig hier ook een binnenbak, alhoewel onze buitenbak er erg goed bij ligt!

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Re: [HK] Wie heeft er een Draver? Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 11:25

Vandaag Woody voor het eerst met kaptoom gelongeerd. Ging goed. Veel stap draf overgangen gedaan.

Vraagje hebben jullie tips hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Ik heb Woody om endurance mee te gaan starten. Laatst reed ik op de buiten ovaal baan en was relaxed aan het draven. Achter hem kwam een pony in draf eraan. En toen gaf Woody flink gas. Niks geks hij ging alleen heel hard. Ik kreeg hem uiteindelijk terug door rustig ho te blijven zeggen, maar zijn er nog andere manieren hoe ik hem kan leren dat ingehaald worden niet erg is?

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 12:19

Veel in groep gaan rijden en van positie wisselen. Of op de baan met een ander en dan wisselen. Zelf ontspannen blijven ook al wil hij er vandoor. Hij moet doorkrijgen dat jij bepaalt of er gas gegeven gaat worden of niet.

Het is best wel een lastig dingetje bij sommige paarden en dat is echt niet 'des dravers die gekoerst heeft' hoor, dat die daar meer last van zouden hebben of zoiets. Sommige paarden worden niet graag ingehaald, anderen zien anderen niet graag voor ze weglopen, of durven er juist niet langs. Het is wel heel fijn als ze daar niet te heftig op reageren want met endurance heb je toch regelmatig, zeker bij de finish dat je ingehaald wordt of dat er paarden voor je lopen. Dan wil je niet dat ze zich enorm opwinden en erachteraan willen (of neurotisch worden van geluiden achter ze).

Dus oefenen en zelf rustig blijven. Wel duidelijk zijn maar niet boos worden als het niet lukt dan kun je beter beetje 'meeveren' (even wat laten gaan en rustig weer terugnemen) dan het gevecht aangaan.

Tenminste dat is mijn methode hoor over de jaren heen met endurance rijden...