[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 10:44

Ja, er zit stay-dry voering in, maar daaroverheen zit weer een laag nylon. Dus wat tegen je paard komt is nylon.

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 10:50

Nies_ schreef:
Ja, er zit stay-dry voering in, maar daaroverheen zit weer een laag nylon. Dus wat tegen je paard komt is nylon.

Super, dus net als me irish hals alleen dan met fleece erin.
Ben anders bang voor de manen.
Wanneer gebruik je de hals?
Voorheen deed ik t pas als hij geschoren is maar zoals vandaag met die behoorlijke regenbuien en stevige wind ga ik vanmiddag miss toch maar de irish hals er aan doen

Nicksel

Berichten: 119
Geregistreerd: 02-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 11:09

Kent er iemand een goed alternatief voor de bucas Smartex? Deze deken heb ik vorige winter opgehad, maar trok ontzettend scheef.

Mijn paard staat 24/7 buiten, dus ik ben op zoek naar een deken die bij net zulke ruime op kan blijven als de bucas. Het gaat om een klein dames paard van 1.62, haar voorkant is wat breed in vergelijk met de achterkant.

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 11:37

Mijn paard staat 24/7 buiten in een paddock paradise met schuilstal en tevens ook beschutting van de bomen. Zij krijgt een deken op vanwege de natte periodes. Zij heeft nu een Amigo Hero 50 gram op en is heerlijk warm, droog en blij. Mijn ervaring is dat er een groot verschil is tussen natte koude en droge koude. Zodra de temperatuur gaat dalen krijgt zij de Rhino Wug turnout medium (200gram) op.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 11:39

Om te reageren op de hoeveelheid grammen:

Mijne staat onder bucas irish 50g met hw liner 100g
+ sinds gister een hals 50g

Te warm? Nee... vorige week donderdag haalde ik haar met mooie geknepen koude billen van het land. Lekker de 100 eronder gedaan. En nu hoost het, heerlijk een hals...

het is hier maar 13 graden.

Daarbij staat ze nu nog 24/7 land op echt een open veld. Vb: voorste land waaide het gister, logisch. Ons land achter was de wind 2 keer zo hard.

Ze gaat over 2 weken snachts op stal en dan moet ik wel even goed denken wat ze op kan en of de 50g bucas dan niet te warm is snachts (kan niet wisselen)

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:15

Het blijft zo paard afhankelijk!

Mijn grote ruin was eindelijk op een redelijk gewicht (enorm mager gekocht tijdje terug) en met de regen zakte hij gelijk weer behoorlijk terug in gewicht en het beetje bespiering verdween ook gelijk weer. Met 0 grams (Rhino Wug) ging het minder snel, maar was hij ook niet top. Nu met 100grams Rambo original gaat het perfect en trekt hij langzaam weer wat bij! Vandaag schijnt tussendoor af en toe de zon wel redelijk, maar hij voelt gewoon comfortabel warm en staat ook zeker niet te zweten dus heb het maar even zo gelaten.

Mijn jonge merrie (3,5) wilde ik dit jaar dekenloos laten, maar ze had het toch wel echt wat koud door de combinatie van veel regen met veel wind. En de kudde is momenteel ook vrij groot en wat onrustig door nieuwe toevoegingen in de groep waardoor ze minder aan haar rust toekomt. Dus toch ook maar weer een deken erop gedaan en daar was ze duidelijk tevreden mee. Nu nog een Rhino Wug medium (200grams) maar wel al echt wat ouder dus 200g haalt hij niet meer. Heb een nieuwe Rhino Wug 100g voor haar besteld nu met de 20% korting. Hopelijk komt die snel binnen.

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:38

JenniferU schreef:
Met het oog op de winter:
Iemand ervaring met deze deken?
Bucas Irish Leg Warmer Riding Rug

[ [url=m/C0ljWd.jpg]Afbeelding[/url] ]

:oo Dóódeng! Wat als je van je paard mietert?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:40

Koper schreef:
JenniferU schreef:
Met het oog op de winter:
Iemand ervaring met deze deken?
Bucas Irish Leg Warmer Riding Rug

[ [url=m/C0ljWd.jpg]Afbeelding[/url] ]

:oo Dóódeng! Wat als je van je paard mietert?


Ik denk niet dat dat kan, zo. Mss is het meteen een gordel :=

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 13:15

Koper schreef:
JenniferU schreef:
Met het oog op de winter:
Iemand ervaring met deze deken?
Bucas Irish Leg Warmer Riding Rug

[ [url=m/C0ljWd.jpg]Afbeelding[/url] ]

:oo Dóódeng! Wat als je van je paard mietert?


De ruiter beenwarmers zijn onafhankelijke delen die zijn bevestigd aan de schouders van de deken en één keer uitgerold, bescherming biedt aan het hele beengebied van taille tot stijgbeugels. De beenwarmers zijn beveiligd met plastic clips, gemonteerd op klittenband stof, achter de rijder op het achterste deel van de deken om klapperen te voorkomen tijdens het rijden. Ze zijn ontworpen om los te komen bij een val tijdens het rijden.

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 13:55

Inderdaad, niks engs of gevaarlijks aan. Ik heb deze deken en ook een keer mee gereden en ik zou niet inzien hoe je er in vast kan blijven zitten. Daarnaast is de sluiting niet gemaakt van ijzer oid, het is een deken, geen harnas ;)

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 15:18

hmm, hier twijfel ik
Mijn 22 jarige stond in de wei met serieuze traanogen. Het waait hier, is hier nat, maar wel nog 13 graden. ze voelt ook niet koud aan, is mooi actief. Maar ze komen wel al nu en dan hooi eten (gras is zo goed als op, ik kan nog een paar dagen strookbegrazing geven en dan hebben ze de volle 1.5 hectare ter beschikking, maar veel staat er niet meer.
Ik vind het nog vroeg voor een deken, maar met oog op de traanogen is het mss toch beter om al een regendeken op te gooien?

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 15:27

Met dit weer vind ik het niet raar om een regendeken op te leggen. De buitentemperatuur is 13 graden, maar de gevoelstemperatuur ligt veel lager door de regen en wind.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 16:02

__elise__ schreef:
Met dit weer vind ik het niet raar om een regendeken op te leggen. De buitentemperatuur is 13 graden, maar de gevoelstemperatuur ligt veel lager door de regen en wind.

Vind ik ook!
Mijn ruin vandaag even onder een 200 gr staldeken gezet(een goedkope, ik verwachtte eigenlijk dat die wat minder warm zou zijn) maar daar verfikte hij direct onder... dus maar een dunnere weer opgedaan.

Duhelo:
Zou ik wel doen met die wind en regen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 16:13

Duhelo schreef:
hmm, hier twijfel ik
Mijn 22 jarige stond in de wei met serieuze traanogen. Het waait hier, is hier nat, maar wel nog 13 graden. ze voelt ook niet koud aan, is mooi actief. Maar ze komen wel al nu en dan hooi eten (gras is zo goed als op, ik kan nog een paar dagen strookbegrazing geven en dan hebben ze de volle 1.5 hectare ter beschikking, maar veel staat er niet meer.
Ik vind het nog vroeg voor een deken, maar met oog op de traanogen is het mss toch beter om al een regendeken op te gooien?


Zou bij zo'n oudje met dit weer sowieso een regendeken op gooien. Die van mij (29) krijgt altijd een regendeken op zodra er een halve dag stevige buien vallen. Maar zij heeft dan ook snel last van de kou als ze nat word.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 16:25

Normaal merk ik het gauw aan haar gedrag als het haar te nat wordt, nu twijfel ik omdat de zonnige momenten ze het wel warm heeft. Maar morgen toch maar even deken opgooien.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 16:51

Poeh wat een weer. Zo hard aan het twijfelen geweest om toch regendeken op te doen.
Maar ze staat droog hooi te eten. Alleen haar bips was nat. En niet op de huid. Ze heeft het niet koud. Vanavond en vannacht droog. Dus geen deken op. Denk dat ze het dan te warm heeft.

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 17:50

Yes, me deken (smartex) is goed gekeurd.
Paard kwam er helemaal droog onder vandaan.
Hebben van 11-14 in de regen gestaan

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:00

Wat voor deken adviseren jullie voor ons:

We zoeken een sterke(!) goede waterdichte 0 grams deken, het liefst met fleece voering.
ca. maat 195 voor een fries van 1.63
En het liefst kost hij niet te veel (max 70 euro)

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:08

Deni11 schreef:
Wat voor deken adviseren jullie voor ons:

We zoeken een sterke(!) goede waterdichte 0 grams deken, het liefst met fleece voering.
ca. maat 195 voor een fries van 1.63
En het liefst kost hij niet te veel (max 70 euro)


2e hands bucas smartex rain?
Harry horse heeft ook fleece gevoerde regendekens en nieuw max 70

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:09

Duhelo schreef:
hmm, hier twijfel ik
Mijn 22 jarige stond in de wei met serieuze traanogen. Het waait hier, is hier nat, maar wel nog 13 graden. ze voelt ook niet koud aan, is mooi actief. Maar ze komen wel al nu en dan hooi eten (gras is zo goed als op, ik kan nog een paar dagen strookbegrazing geven en dan hebben ze de volle 1.5 hectare ter beschikking, maar veel staat er niet meer.
Ik vind het nog vroeg voor een deken, maar met oog op de traanogen is het mss toch beter om al een regendeken op te gooien?

Zou ik al lang hebben gedaan. Traanogen = verminderde weerstand = sneller koud. Ook al voelt het lijf dan niet koud.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:15

Heeft een traanoog daarmee te maken? Want gister viel het mij op dat ze een traanoog had. Ik legde het op de wind en dat er vast een vuiltje ingekomen kan zijn.

Maar weerstand wist ik niet

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:22

Ja, is een typisch weerstandsdingetje. Wind zou ook kunnen... maar ik merk bij kwakkelende weerstand geen verschil tussen regen met of zonder wind. Ze tranen dan net zo hard.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:39

Ik heb ook jullie advies even nodig.

Ik twijfel of ik niet beter een bucas met een big neck kan kopen voor mijn paard.
Hij heeft vandaag met zijn nieuwe bucas freedom 10 uur buiten gelopen. En zijn schouders waren toch nat. Verder op zijn rug was hij wel mooi droog. Dus denk dat de pasvorm niet optimaal is.

Afbeelding

Afbeelding

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 18:53

Zou zeker een Big Neck proberen felicity!

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 19:19

Koper schreef:
Duhelo schreef:
hmm, hier twijfel ik
Mijn 22 jarige stond in de wei met serieuze traanogen. Het waait hier, is hier nat, maar wel nog 13 graden. ze voelt ook niet koud aan, is mooi actief. Maar ze komen wel al nu en dan hooi eten (gras is zo goed als op, ik kan nog een paar dagen strookbegrazing geven en dan hebben ze de volle 1.5 hectare ter beschikking, maar veel staat er niet meer.
Ik vind het nog vroeg voor een deken, maar met oog op de traanogen is het mss toch beter om al een regendeken op te gooien?

Zou ik al lang hebben gedaan. Traanogen = verminderde weerstand = sneller koud. Ook al voelt het lijf dan niet koud.

het gekke is, gisteren geen traanoog te bespeuren (je had mij daar eens op gewezen en ik let er sindsdien goed op. deze zomer ook grotendeels met vliegenkap op gelopen ivm traanogen door de vliegen, nu sinds een 3 tal weken zonder kap, geen vliegen meer, geen tranen, dus ideaal. Ook gisteren perfect, en vandaag lekkere etterslierten uit de ogen.
Ik heb echt staan twijfelen, maar vanmorgen heb ik in een dun truitje buitenritje gemaakt, stralende zon, paarden voelden ook echt warm aan, waardoor ik het niet gedaan heb.
Nu weer spijt van want de ganse namiddag heeft het gehoosd, maargoed, morgen krijgt ze haar regendekentje op :)